Taideopettajien
koulutusta
verkossa ja
verkostoissa
Seija Tuupanen Lapin yliopistosta
sai viime syksynä Yliopistonlehtorien
liiton myöntämän yliopisto-opetuksen
kehittämisstipendin ansioistaan
kuvataideopettajien koulutuksen
kehittäjänä. Acatiimi pyysi lehtoria
kertomaan verkko-opetusta
hyödyntävästä hankkeestaan.
Kiinnostukseni verkko-opetukseen
syntyi muutama vuosi sitten,
kun lähdin mukaan suunnittelemaan
täydennyskoulutuskokonaisuutta
lasten ja nuorten taidekoulujen
opettajille. Päätin ennakkoluulottomasti
kokeilla verkko-opetuksen
mahdollisuuksia, vaikken
tuolloin tiennyt asiasta oikeastaan
yhtään mitään. Tätä ratkaisua
tuki, että samanaikaisesti aloitin
ensimmäisen TieVie-opintojaksoni
ja kytkin sen täydennyskoulutuksen
toteuttamiseen. Aloitin siis
verkko-opetuksen opettelun rohkeasti
kantapään kautta.
Sen jälkeen olen viime vuosina
suunnitellut ja toteuttanut useita
erilaisia opetuskokonaisuuksia
verkkoympäristössä ja muuttanut
lähes kaiken lähiopetukseni verkkoperustaiseksi.
Lapin yliopiston
opiskelijat saavat taloon tultuaan
käyttöönsä kannettavat tietokoneet
halpaa käyttömaksua vastaan
ja niinpä verkko on heille luonteva
ja käytännöllinen työskentely-ympäristö.
Tavoitteeni on ollut siirtyä
nk. paperittomaan opetukseen, eli
julkaisen kurssieni kaikki materiaalit,
tehtävänannot, aikataulut,
luentorungot ja ilmoitustaulut
verkkotyötilassa. Opiskelijat tuovat
sinne kaikki tuotoksensa, esseensä,
oppimispäiväkirjansa, tuntisuunnitelmansa
jne. Pölyallergikolle
tämä on myös terveellistä,
kun ei tarvitse pyöritellä monistenippuja
ja mappeja työhuoneessaan.
Portfoliotyöskentelyä
verkossa
Verkko-opetuksen kehittelytyö on
yhdistänyt useita keskeisiä kiinnostukseni
kohteita. Siihen innostaa
omakohtainen, käytännössä
koettu oivallus opetusportfoliotyöskentelyn
mahdollisuuksista
kuvataideopettajan ammatillisen
identiteetin vahvistamisen välineenä.
Tähän taas linkittyy oma
väitöstutkimukseni, jossa tarkastelen
elämänkerta-aineistojen
avulla taiteen ja taiteilijuuden
merkitystä kuvataideopettajan
identiteetissä. Tutkimuksen eteneminen,
vaikka se onkin lehtorin
opetuksen täyttämässä arjessa hidasta,
on antanut teoreettista pohjaa kokeiluille. Esimerkiksi narratiivinen
lähestymistapa on osoittautunut
antoisaksi verkkoympäristössä
toteutettavalle, yhteisölliselle
ja dialogia korostavalle portfoliotyöskentelylle.
Tarinalliseen lähestymistapaan
olen pyrkinyt myös yhdistämään
mahdollisuuksia käyttää kuvaa
osana kertomista, pohdiskelua ja
erilaisia analyyseja. Koska opiskelijani
ovat taiteilijoita ja tulevia
kuvataideopettajia, se on oikeastaan
itsestään selvä lähtökohta.
Verkko tarjoaa toimivan tilan kuvalliselle
ilmaisulle, vuorovaikutuksella
ja jakamiselle. Luulen, että
kuvan rooli tulee jatkossa korostumaan
opetustyössäni vielä nykyistä
enemmän.
Taideopettajien täydennyskoulutuksesta
alkaneet portfoliokokeilut
ovat johtaneet tutkintorakenneuudistuksen
myötä oman
koulutusohjelmamme ePortfoliohankkeeseen.
Rakennamme verkkoportaalia
ja kokonaisvaltaista
portfoliotyön mallia, jossa opiskelija
voisi yhdistää pää- ja sivuaineopinnot,
pedagogiset opinnot ja
opetusharjoittelut, taideopinnot ja
erilaiset projektiopinnot samaan
ammatilliseen opetusportfolioprosessiin.
Tavoitteena on eheyttää ja
yhtenäistää näitä aikaisemmin
erillisiksi “silpuksi” koettuja opintoja
ja mahdollistaa opiskelijalle
kokonaisvaltaisempi ja tavoitteellisempi
näkökulma omaan ammatilliseen
kehitykseensä. Hanke on
vasta alussa ja toistaiseksi olemme
vain testanneet portaalin runkoa
muutamassa opintojaksossa.
Taidekasvatuksen
verkostot
Todennäköisesti en olisi “jäänyt
verkkoon” ilman tiivistä ja antoisaa
yhteistyötä Taideteollisen korkeakoulun
taidekasvatuksen osaston
kanssa. Siellä on jo vuosien
ajan toteutettu Virt@-maisteriohjelmaa,
jossa eri puolilla maata toimivat
epäpätevät kuvataideopettajat
ovat voineet suorittaa lähes
koko tutkinnon verkkoympäristössä.
Useimmilla opiskelijoilla on
taustalla kuvataiteen tai taideteollisen
alan koulutus ja verkossa tapahtuvan
portfoliotyöskentelyn
kehittäminen lähti heidän tarpeistaan.
Tavoitteenamme oli vahvistaa
heidän taiteilija- ja opettajaidentiteettiään,
mutta samalla
myös tarjota yksin opiskeleville
opettajille tila ja mahdollisuus tiiviin
opiskelijayhteisön muodostamiseen.
Samanaikaisesti toteutin vastaavan
kurssikokonaisuuden myös
verkkoympäristössä omien maisteriopiskelijoidemme
kanssa. Tästä
sain hyvää vertailupohjaa kurssin
edelleen kehittämiseen. Samanaikaisuus
mahdollisti myös
kokeilun, jossa molempien koulutusten
opiskelijat jakoivat yhteisen
työtilan yhden verkkojakson ajan.
Jatkossa voisin kuvitella toteuttavani
enemmänkin tällaisia eri yliopistojen yhteisiä verkkokursseja.
Opiskelijat ainakin pitivät kokemuksesta,
tutustuivat ja vaihtoivat
innokkaasti mielipiteitä ja kuulumisia
yhteisellä keskustelualueella.
Verkko-opetuksen kehittäminen
on luonut uusia yhteistyömahdollisuuksia
Taideteollisen korkeakoulun
taidekasvatuksen osaston
kanssa. Olemme tuottaneet yhdessä
useita verkkokursseja ja nyt
olemme aloittaneet mm. Sivuaineverkko-
hankkeen, jossa kehitämme
erilaisia kuvataiteen sivuaineopintoja
yhteistyössä eri yliopistojen
opettajankoulutuslaitosten
kanssa. Hankkeen taustalla on yhtenäisen
peruskoulun tuoma muutos
kuvataideopettajuudessa ja
tutkintorakenneuudistuksen painottama
opiskelijoiden mahdollisuus
vapaampaan liikkumiseen eri
laitosten välillä.
Yhteistyö kantaa ja
kannustaa
Mahdollisuus suunnitella ja kehittää
kurssikokonaisuuksia yhdessä
toisessa taidekorkeakoulussa toimivan
kollegan kanssa on ollut
minulle tärkeä. Verkko-opetus on
usein yksinäistä koneen ääressä
istumista, vaikka itse verkko-oppimisympäristössä
tapaisikin kymmeniä
opiskelijoita lähes päivittäin.
Opetuksen teoreettinen ja
käytännöllinen pohtiminen, kurssin
suunnittelu sekä kokemusten
puiminen yhdessä toisen saman
alan opettajan kanssa on antoisaa.
Erilaisten näkemysten yhdistäminen
tuottaa aina rikkaamman kokonaisuuden
ja luultavasti myös
parempaa opetusta kuin yksin
puurtaminen.
Verkko-opetus kiehtoo minua
monipuolisten mahdollisuuksiensa
vuoksi. Se muuttaa oppimisen
ja opetuksen tapoja ja käsitettä ja
myös innostaa ja viettelee uudenlaiseen
pedagogiseen ajatteluun,
mikä heijastuu parhaimmillaan
myös lähiopetuksen. Koen verkkoopetuksen
eri puolet - erilaisten
oppimisympäristöjen suunnittelun
ja rakentamisen, graafisen
suunnittelun ja sisällön tuottamisen,
kurssin jäsentämisen ajassa
eteneviksi oppimistehtäviksi, opiskelijoiden
kohtaamisen, tiiviin
vuorovaikutuksen ja dialogin heidän
kanssaan, ja erityisesti kielellisen
ja kirjallisen ilmaisun merkityksen
- monipuolisella tavalla
haasteellisiksi ja antoisiksi. Olenkin
usein huomannut verkko-opetuksen
houkuttelevan esiin pedagogista
luovuuttani.
Seija Tuupanen
lehtori, Lapin yliopisto
Verkko-opetuksen laatupalkinto opiskelutaitoja edistävälle
hankkeelle
Opetusministeriön ja Opetushallituksen
jakoivat 6. huhtikuuta
verkko-opetuksen laatupalkinnon
kolmelle verkko-opetuksen hankkeelle.
Tänä vuonna laatupalkinnot
jaettiin yleissivistävän, ammatillisen
ja korkeakoulutuksen sarjoissa.
Korkeakoulujen sarjassa
palkinnon voitti Akateemiset opiskelutaidot
-hanke. Viiden tuhannen
euron suuruiset palkinnot jakoi
opetusministeriön ylijohtaja
Arvo Jäppinen. Palkinnot jaettiin
nyt viidennen kerran.
Akateemiset opiskelutaidot
(www.oulu.fi/verkostovatti/) on
viiden yliopiston yhteishanke, jossa
ovat mukana Oulun yliopisto
(koordinaattori), Lapin yliopisto,
Vaasan yliopisto, Taideteollinen
korkeakoulu ja Lappeenrannan
teknillinen yliopisto.
Akateemiset opiskelutaidot
-verkkokurssin tavoitteena on tukea
opiskelijaa löytämään oma
roolinsa tiedeyhteisön jäsenenä,
perehdyttää opiskelija yliopistoon
ja omaan tieteenalaansa sekä tukea
ja ohjata opiskelijaa kehittämään
omia oppimaan oppimisen
taitoja.
Yhtenä kurssin tavoitteena on
myös perehdyttää opiskelija verkko-
opiskeluun, jota käytetään yhä
enemmän korkeakoulukurssien
yhteydessä.
Perusteluina palkinnolle mainitaan,
että opintojakson kehittäminen
on käynnistynyt opiskelijoiden
tiedostetuista tarpeista. Sivusto
on kaikille avoin ja oppimateriaali
on laadittu siten, että se
käy kaikkien alojen yliopisto-opiskelijoille.
Ohjattuna kurssia tarjotaan
sekä uusille perusopiskelijoille
että avoimen yliopiston opiskelijoille.
Kurssia ja sen laatua on kehitetty
jatkuvasti sekä opiskelijapalautteiden
että tutorpalautteiden
pohjalta jokaisen toteutuskerran
jälkeen.
Verkko-opetuksen laatupalkinto
jaetaan vuosittain yhdelle tai
useammalle oppilaitokselle, korkeakoululle
ja/tai muulle koulutuksen
järjestäjälle määrätietoisesta
ja laadukkaasta verkko-opetuksen
kehittämisestä.
|