Kutsumismenettely ja
opetustaito
Turun hovioikeus antoi hiljattain ratkaisun,
joka liittyy professorin virantäyttöön
kutsumenettelyllä. Tapaus
nostaa esiin mm. kysymyksen opetustaidon
merkityksestä henkilön kelpoisuuden
arvioimisessa.
Turun yliopiston oikeustieteelliseen tiedekuntaan
saadaan jäljennökset maamme hovioikeuksien ratkaisuista.
Turun hovioikeus antoi jonkin aikaa sitten
sikäli harvinaisen ratkaisun, että se liittyy professorin
viran täyttämistä koskevaan asiaan. Hallintomenettelyssä
syntyneiden päätösten lainmukaisuuden
tutkiminen ei kuulu yleisten tuomioistuinten toimivaltaan.
Tässä tapauksessa oli kuitenkin kysymys vahingonkorvauslakiin
perustuvasta kanteesta, joka oli
nostettu - ja oli tullutkin nostaa - yleisessä alioikeudessa
(käräjäoikeudessa). Turun hovioikeus valitustuomioistuimena
sai kantajan valituksesta asian
käsiteltäväkseen ja ratkaisi sen tuomiollaan 2.3.2006/
S 05/2354. Tuomio on saanut lainvoiman.
Ratkaisun tässä olennaiset seikat ovat seuraavat.
Tampereen yliopistoon oli rehtorin päätöksellä vuonna
2001 lahjoitusvaroin vuoden 2005 lopussa päättyväksi
määräajaksi perustettu lääketieteellisten biomateriaalien
professorin osa-aikainen virka. Yliopiston
lääketieteellinen tiedekunta oli saanut yliopiston
kanslerilta suostumuksen täyttää viran kutsusta
määräajaksi vuoden 2002 alusta vuoden 2005 loppuun.
Kun virkaa ryhdytään täyttämään kutsumisteitse
ja menettelyyn haetaan virantäyttösäännösten vaatima
kanslerin suostumus, tiedetään normaalisti
etukäteen, kenet on ajateltu kutsuttavaksi. Nyt tarkoituksena
oli A:n kutsuminen virkaan. Asiantuntijoina
oli ollut kaksi ulkomaista professoria, jotka
kumpikin pitivät A:ta kiistatta pätevänä virkaan. Tiedekuntaneuvosto
oli kuitenkin keväällä 2003 tehnyt
päätöksen olla esittämättä kanslerille, että A nimitettäisiin
virkaan. Päätöstä oli perusteltu sillä, että
A:n kelpoisuus virkaan oli opetustaidon osalta puutteellinen.
Yliopisto oli virantäyttöselosteen antaman
oikeutuksen mukaisesti varannut A:lle tilaisuuden
opetusnäytteen antamiseen. A:n opetusnäyte tuli tiedekuntaneuvostossa
yksimielisesti hylätyksi.
A nosti Tampereen käräjäoikeudessa vahingonkorvauskanteen
yliopistoa vastaan katsoen, että yliopisto
oli aiheuttanut hänelle julkista valtaa käyttämällä
taloudellista vahinkoa. Hän oli virkaan erittäin ansioituneena
henkilönä kutsuttuna jättäytynyt pois
tehtävistään toisen kaupungin yliopiston yliopistollisesta
sairaalasta. Lisäksi hän oli menettänyt myös
eläkkeen siltä osin kuin hänelle olisi tullut maksaa
palkkaa Tampereen yliopiston toimesta. A vaati yliopistolta
neljän vuoden ajalta saamatta jäänyttä osaaikaisen
professorin palkkaa vastaavan summan ja
taloudellisen vahingon korvauksena lisäksi 300.000 euroa. A katsoi, ettei virkaan kutsuttavalle henkilölle
lain mukaan voitu varata tilaisuutta opetusnäytteen
antamiseen, vaan tiedekuntaneuvoston päätöksen olisi
tullut perustua yksinomaan ja ainoastaan asiantuntijalausuntoihin.
Tiedekuntaneuvoston päätös oli lain
vastainen ja joka tapauksessa virheellinen.
Tampereen käräjäoikeus hylkäsi kanteen perusteettomana.
Turun hovioikeus pysytti käräjäoikeuden
tuomion lisäperusteluin mm., ettei professorin viran
täyttämistä koskevan lainsäädännön tarkoitus millään
tavoin puoltanut tulkintaa, jonka mukaan opetusnäytteen
edellyttäminen olisi mahdollista vain
hakijoiden mutta ei virkaan mahdollisesti kutsuttavien
osalta, vaikka laissa tässä kohden mainittiin
vain hakijat.
Kutsuttavalta vaaditaan kiistaton
kelpoisuus virkaan
Tapaus nostaa esiin erityisesti kaksi professorin virantäyttömenettelyyn
liittyvää seikkaa. Kysymys on
professorin virkaan kutsumisen edellytyksistä yleensä
ja lisäksi opetustaidon merkityksestä henkilön kelpoisuutta
virkaan arvioitaessa.
Yliopiston vastauksessa A:n kanteeseen todettiin,
että kutsumismenettely on erittäin harvinainen, ja
kutsuttavan osalta kelpoisuus täytyy erittäin tarkasti
tutkia ennakkoon. Niin asia onkin - tai niin sen ainakin
tulee olla. Kutsuminen professorin virkaan on
nimityslainsäädännössä tarkoitettu poikkeukselliseksi
menettelyksi, vaikka se onkin nopea ja joskus paras
tapa täyttää virka.
Korkeakoulun professorin ja apulaisprofessorin
viran täyttämisestä annetun lain mukaan viran
täyttäminen kutsusta on mahdollista vain, jos virkaan
voidaan kutsua erittäin ansioitunut henkilö tai virka
täytetään virkamieslain erityisedellytysten täyttyessä
määräajaksi. Molemmissa tapauksissa kutsuttavan
henkilön on oltava kiistatta virkaan kelpoinen. Lain
ja sen perusteluiden valossa on lähdettävä siitä, että
virka voidaan kutsumismenettelyä käyttäen täyttää
toistaiseksi (eli pysyvästi) vain, jos virkaan on saatavissa
niin ansioitunut henkilö, ettei hänen kanssaan
tasavertaista hakijaa tiettävästi ole näköpiirissä. On
pidettävä mielessä, että täytettäessä virka kutsusta
monet säännönmukaiseen virantäyttöön kuuluvat
tärkeät tekijät kuten kilpailulliset seikat, haettavaksi
julistamisen ja viranhaun tuoma julkisuus sekä hakijoiden
vertailu syrjäytyvät. Silloinkin, kun virka lain
edellytysten täyttyessä voidaan kutsusta täyttää
määräajaksi, kutsuttavalta vaaditaan kiistaton kelpoisuus
virkaan. Esimerkiksi Turun yliopistossa tätä vaatimusta
on tulkittu niin, että sekä asiantuntijoiden
että virkaehdotuksen tekevän tiedekuntaneuvoston
jäsenten on kaikissa vaiheissa oltava yksimielisiä virkaan
kutsuttavan kelpoisuudesta.
Kenelläkään ei ole yksinoikeutta tai
etusijaa tulla valituksi
Vaatimus kutsuttavan henkilön kiistattomasta kelpoisuudesta
koskee siis myös nyt esillä olevaa tapausta.
Yliopiston kanslerin ja tiedekuntaneuvoston toimet ja
päätökset A:ta koskevassa virantäyttöprosessissa olivat
vain kutsumismenettelyä valmistelevia toimia.
Kenelläkään ei ole yksinoikeutta, etusijaa tai muutoinkaan
subjektiivista oikeutta tulla virkaan kutsutuksi.
Kuten käräjäoikeuden perusteluissa on lausuttu,
lain vaatimus kutsuttavan henkilön kiistattomasta
kelpoisuudesta virkaan perustaa yliopistolle tiukan
tarkastusvelvollisuuden sen selvittämiseksi, onko
henkilön kelpoisuus kaikilta osiltaan lain edellyttämin
tavoin kiistatonta.
Professorilta vaaditaan aina tieteellinen pätevyys
ja opetustaito. Tieteellinen pätevyys on vakiintuneesti
asetettu ensisijaiseksi vaatimukseksi virkaan. Tieteellisen
pätevyyden riittämättömyyttä ei voida korvata
erinomaisellakaan opetustaidolla. Toisaalta korkeakaan
tieteellinen pätevyys ei kompensoi vaadittavan
opetustaidon puutteellisuutta.
Opetustaidon merkitystä on alettu
painottaa enemmän
Opetustaidon merkitystä yliopistollisissa viranhauissa
on on viime aikoina alettu painottaa yhä enemmän.
Tämä liittyy osaltaan opetusmuotojen kehitykseen
ja vaatimukseen opetuksen tehostamisesta keinoina
nopeuttaa yliopistollisia opintoja. Useissa yliopistoissa
professorin viran hakijoilta edellytetään
opetusportfoliota tai laajemmin akateemista portfoliota,
josta selviää hakijan pedagoginen koulutus ja
kokemus. Esillä olevassa tapauksessa käräjäoikeudessa
todistajana kuultu tiedekunnan hallintopäällikkö
kertoi, että Tampereen yliopistossa oli joitakin vuosia
aikaisemmin omaksuttu uudenlaisia opetusmenetelmiä,
minkä vuoksi opetustaidon merkitystä oli
alettu korostaa. Todistajana niin ikään kuultu tiedekuntaneuvoston
puheenjohtaja puolestaan toi esiin,
että lääketieteellisessä tiedekunnassa painotettiin
opetustaidon merkitystä.
Professorin opetustaitoa arvosteltaessa huomioon
otettavat osatekijät on mainittu korkeakoulujen
henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista ja tehtävistä
annetussa asetuksessa. Yksi niistä on opetusnäyttein
osoitettu opetuskyky. Virantäyttöselosteella, joka on
laadittava myös kutsumismenettelyn yhteydessä, on
olennainen merkitys sen määrittämisessä, mitä seikkoja
voidaan ottaa huomioon hakijoiden tai kutsuttavan
henkilön ansioita punnittaessa. Tässä tapauksessa
virantäyttöselosteeseen sisältyivät mm. opetusnäytteen
antamista koskevat tiedot.
Epäselvyyttä esillä olevassa tapauksessa on aiheuttanut se, ettei virantäyttölaissa ja siihen liittyvässä
asetuksessa mainita mitään opetusnäytteen antamisesta
virkaan kutsuttaessa. Siitä, ettei jotakin
seikkaa ole laissa mainittu, ei kuitenkaan voida
päätellä lain “oikeaa” tulkintaa. Lain sanamuotoon
vaikuttavat useat tekijät. Oikeustieteessä on joskus
todettu, että se, joka ratkaisunsa perusteluksi viittaa
vain lain sanamuotoon, ei vielä ole perustellut ratkaisuaan
lainkaan. Vain perusteltu ratkaisu voi tulla
oikeusyhteisössä aidosti hyväksytyksi ja saada ohjaavaa
merkitystä myös jatkossa.
Kutsuttavalta henkilöltä ei useinkaan käytännössä
edellytetä opetusnäytettä, koska hänen opetuskykynsä
on tiedekunnassa ennestään tunnettu. Tässä
tapauksessa niin ei ollut asia. Käräjäoikeus totesi, ettei
A koskaan aikaisemmin ollut pitänyt luentoja Tampereen
yliopistossa, ja hänen muissa yhteyksissä antamistaan
opetusnäytteistä oli huomattavan pitkä
aika. Myöskään asiantuntijoiden toteamukset A:n
opetustaidosta eivät olleet perustuneet heidän välittömiin
havaintoihinsa kantajan antamasta opetuksesta.
Kutsumismenettelyn poikkeuksellisuus, vaatimus
kutsuttavan henkilön kiistattomasta kelpoisuudesta
virkaan ja opetustaidon merkitys tämän kelpoisuuden
osana oikeuttavatkin lain vaikenemisesta
huolimatta mielestäni perustellusti vaatimaan kutsuttavaksi
aiotulta tarvittaessa myös opetusnäytteen
antamista. Ja kuten tiedekuntaneuvoston puheenjohtaja
todistajana käräjäoikeudessa mainitsi, jo A:n yksi
hylätty opetusnäyte osoitti, ettei hänen pätevyytensä
ollut kiistatonta. Lain mukaisia edellytyksiä A:n
kutsumiseksi virkaan ei siten ollut olemassa.
......
Jatkuvasti kiintoisa kysymys on, miten professorin
virkaan vaadittavaa opetustaitoa voitaisiin parhaiten
arvioida ja, jos hakijoita on useita, vertailla
keskenään. Paljon on puhuttu muun ohella opetusnäytteen
kehittämisestä ja esimerkiksi haastattelujen
ja/tai keskustelujen liittämistä sen yhteyteen. Vain
hyvin organisoitu opetusnäytetilanne voi antaa arvioitsijoille
välittömän käsityksen virkaan pyrkivien
kyvyistä opettajana. Toisaalta opetusnäyte on sekin
on vain yksi opetustaidon arviointikriteeri, joita on
muitakin. Tavanomaisissa virantäytöissä ongelma on
lisäksi syvemmällä: hyvät tutkimustulokset painavat
hyvää opetustaitoa enemmän. Virkaan pyrkivä voi
helposti mielessään kysyä, miksi tutkimukselta tulisi
viedä aikaa kehittämällä opetustaitoa.
Leena Kartio
Kirjoittaja on ollut Turun yliopiston kansleri vuosina 2000 -
2003 ja sitä ennen saman yliopiston siviilioikeuden professori. |