Universitetens lönesystem förnyas
Det blev en lång och komplicerad process att ro avtalet
om universitetens nya lönesystem i land. Av såväl
universiteten som arbetstagarorganisationerna och
arbetsgivarpartens förhandlingsorganisationer har
processen krävt stor möda och mycket resurser. En
förnyelse av lönesystemet var oundviklig. Centralorganisationernas
kollektivavtal, problemen i det gamla
systemet och den långsamma löneutvecklingen vid
universiteten hade lett till en situation där någonting
måste göras.
Planeringen av universitetens nya lönesystem försvårades
av utgångspunkten, där man försökte inympa
modeller som härstammade från företags- och
ämbetsverksvärlden i en kreativ akademisk expertoch
utbildningsorganisation. Arbetsgivaren ville skapa
ett system där de universitetsanställdas samtliga
arbetsuppgifter skulle klassificeras med hjälp av ett
gemensamt frågebatteri. Uppgiften visade sig vara
omöjlig. Våren 2003 började systemet byggas upp med
ny utgångspunkt. Uppgifternas svårighetsgrad skulle
nu bedömas med hjälp av modellbeskrivningar som
var olika för lärare och forskare samt för den övriga
personalen. I detta skede kom organisationerna med
i planeringsarbetet, för det effektivaste sättet att
påverka slutresultatet är att vara engagerad i planeringen.
När det gällde att författa beskrivningarna för
lärarnas och forskarnas uppgifter spelade FOSU r.f.
(JUKO) och dess medlemsorganisationer en central
roll.
Förberedandet av det nya lönesystemet UPJ krävde
tre års tid och två omfattande utvärderingsomgångar
vid universiteten. Att processen drog ut på tiden
berodde på många faktorer. Klassificeringen av
arbetsuppgifterna som lönebestämmande faktor lyfte
fram sådana frågor kring tjänste- och lönestrukturen
som krävde en lösning. På olika håll fanns det
också avvikande åsikter om ett renlärigt UPJ, vilka
inte alltid var tillämpbara inom universitetsvärlden.
Svårast var dock att ingå avtal, eftersom en stor helhet
alltid innehåller någonting ofördelaktigt för envar,
och då skjuter man upp överenskommelsen så
länge som möjligt. För arbetsmarknadspolitiska avtal
kan man inte alltid sätta upp vetenskapliga eller
ens rationella kriterier. De baserar sig på överenskommelser
där slutresultatet kan vara den minsta gemensamma
nämnaren med minsta möjliga majoritet
bakom sig. De arbetsmarknadspolitiska avtalen är
dock viktiga, för i dem kommer arbetstagarna
överens om arbetsvillkoren och principerna för lönesättning.
Detta accentueras i det akademiska arbetet
som varken kan eller bör jämföras med traditionell
verksamhet inom produktion eller vid ämbetsverk.
Universitetens nya lönesystem är bättre än det
gamla. Lönen bestäms utgående från uppgifternas
svårighetsgrad och den personliga prestationen, och
den stiger inte längre automatiskt efter ett visst antal
tjänsteår. När det gäller att tillämpa systemet i praktiken
har universiteten ännu mycket kvar att göra, men
på basis av erfarenheterna från den sista utvärderingsomgången
verkar det utgöra en tillräckligt bra
utgångspunkt för lönesättning.
Den överenskomna kostnadseffekten för UPJ:s del
är 7.24 % under en övergångsperiod på ca tre år.
Fastän bara en del av denna förhöjning består av
extrafinansiering utöver universitetsbudgeten, är det
ändå ett gott tillägg till de årliga allmänna påslagen
på 1-2 %.
UPJ-påslaget är något större för dem som omfattas
av universitetens budgetfinansiering. Cirka en fjärdedel
får nöja sig med garantilönen, vilket gör att de
som får lönepåslag får en förhöjning motsvarande ca
tio procent.
UPJ-avtalet är ett viktigt steg mot ett nytt system.
Det finns fortfarande mycket kvar att göra innan det
nya systemet fungerar så som det skall. Det praktiska
förfarandet tål att slipas, onödig byråkrati och stelhet
måste bort. Systemets sporrande verkan kommer
att bedömas utgående från hur väl det reagerar då
uppgifternas svårighetsgrad och den personliga prestationen
utvecklas. De som ansvarar för universitetens
kompletterande finansiering måste hundraprocentigt
fås med i UPJ-påslagen. Dessutom medför det nya
systemet mera förvaltningsarbete. Hur detta kompenseras
är ännu olöst, men klart är att även de som
verkställer det nya lönesystemet bör sporras.
Tapani Pakkanen
Ordförande, Professorsförbundet |