Yliopistokirjasto tutkimuksen
ja opetuksen
kumppanina
Yliopistokirjastoilla on keskeinen asema
yliopiston tutkimuksen, opetuksen ja
opiskelun infrastruktuurissa. Kirjastot
voivat olla myös yliopistojensa merkittävä
menestystekijä ja toimia niiden sisäisinä
strategisina kumppaneina.
Kumppanuus tarkoittaa organisaation ulkoisia
suhteita ja sen sisäistä toimintatapaa. Se rakentuu
erilaisen tietopääoman yhdistämisestä ja luovuttamisesta
yhteiseen käyttöön (Ståhle & Laento 2000). Yliopiston
yksiköillä on erilaista tietopääomaa, jonka
yhdistäminen tuottaa etua koko yliopistolle.
Tietopääomaa koostuu inhimillisestä, rakenteellisesta
sekä erilaisiin suhteisiin ja verkostoihin liittyvistä
pääomista. Inhimillinen pääoma on sidoksissa
ihmisten osaamiseen, kykyihin ja kokemukseen. Rakenteellinen
pääoma liittyy esimerkiksi käytössä oleviin
tietojärjestelmiin sekä kykyyn hallita omia prosesseja
ja uudistua. Organisaation vuorovaikutussuhteisiin
ja verkostoihin liittyvä pääoma kuvaa kykyä
toimia muiden kanssa. (Iivonen & Huotari 2006.)
Kaikkia tietopääoman osa-alueita tarvitaan. Esimerkiksi
pelkkä inhimillinen pääoma ei riitä, jos puuttuu
kyky tehdä yhteistyötä. Tietojärjestelmiin liittyvä
rakenteellinen pääoma ei riitä, jos puuttuu kyky
hallita omia prosesseja ja uudistua.
Luottamus on kumppanuuden elinehto
Kumppanuudella pyritään lisäarvon tuottamiseen,
kuten esimerkiksi kustannussäästöihin, toiminnan
tehostamiseen tai uniikkien palvelujen kehittämiseen.
Kumppanuuden tuoma lisäarvo voi olla myös oppimista,
omien toimintojen kehittämistä tai maineen
parantumista. Kirjastoille hyvä maine on merkittävä
asia, kun kilpaillaan taloudellisista voimavaroista ja
kun kirjastot joutuvat lisääntyvästi perustelemaan
legitimiteettiään aikana, jolloin melko yleinen käsitys
on, että “kaikki tieto löytyy netistä” (ks. esim.
Hickey 2001).
Luottamus on kumppanuuden elinehto. Organisaatioiden
välisessä luottamuksessa on tärkeää kompetenssi,
yleiseen ja yhteiseen hyvään pyrkiminen
sekä tapa toimia myös yhdessä. Kompetenssia osoittaa
osaaminen ja kyky toimia tavalla, joka täyttää
muiden odotukset. Kirjastossa oleva osaaminen vahvistaa
luottamusta sen toimintaan. Pyrkimys hyvään
osoittaa suopeutta ja halua täyttää muiden odotukset.
Toiminnan avoimuutta ei voi korostaa liikaa kirjaston
ja yliopiston välisen luottamuksen rakentamisessa.
Luottamus vahvistuu viestinnän ja kontaktien
useudesta ja moninaisuudesta. (Ks. esim. Lane &
Bachmann 1998, Blomqvist & Ståhle 2004, Huotari,
Hurme & Valkonen 2005.) Kirjaston työtekijöiden
osallistuminen laaja-alaisesti yliopiston sisäiseen yhteistyöhön
on tärkeää, koska yhteistyö ei koskaan ole vain ylimmän johdon tehtävä.
Kumppanuus voi olla operatiivista, jolloin se ilmenee
vaihtosuhteina ja jolloin sen tavoitteena on kustannusten
alentaminen. Tällöin kumppanuuden avulla
tehdään samoja asioita kuin aikaisemminkin, mutta
halvemmalla. Kumppanuus voi olla myös taktista, jolloin
pyritään toimintatapojen tehostamiseen, ts. tekemään
samoja asioita nopeammin ja enemmän.
Kumppanuus voi olla myös strategista. Tällöin halutaan
tehdä uusia asioita ja nostaa toiminta uudelle
tasolle. (Ks. Huotari & Iivonen 2004, Ståhle & Laento
2000.) Strategiselle kumppanuudelle on ominaista
kumppaneiden keskinäinen riippuvuus ja toistensa
täydentävyys siten, että yhdessä molemmat saavuttavat
enemmän kuin yksin ja tästä yhteisestä toiminnasta
kehittyy strateginen kilpailuvaltti. Kirjaston ja
muun yliopiston välisessä kumppanuudessa ei kannata
jäädä operatiiviselle eikä taktiselle tasolle, vaan
kirjaston tulee pyrkiä rakentamaan strategista kumppanuutta
ja olemaan mukana uusien asioiden tekemisessä
yliopistossa.
Tietotekninen kehitys on luonut uusia
kumppanuuden muotoja
Tietoteknisen ja informaatioympäristön nopea muuttuminen
on muuttanut kirjastotyötä olennaisella tavalla.
Kirjastossa joudutaan tekemään ja oppimaan
jatkuvasti uusia asioita. Uusien asioiden tekeminen
on luontevaa rakentaa yhteistyölle ja kumppanuudelle
yliopiston muiden toimijoiden kanssa. Elektronisten
kokoelmien hallinta, informaatiolukutaidon opetus ja
julkaisutoiminta ovat hyviä esimerkkejä tästä.
Elektronisessa muodossa olevien kokoelmien hallinta
on haasteellista. Se mahdollistaa aiempaa helpomman
pääsyn viimeisimpiin tutkimustuloksiin.
Hankkimalla elektronisia aineistoja ja edistämällä
niiden tunnettuutta ja käyttöä kirjasto auttaa kumppaneitaan
hyötymään niistä.
Informaatiolukutaidon opetus ja sen integrointi
yliopiston muuhun opetukseen on kirjaston mahdollisuus
toimia opetuksen ja oppimisen kumppaneina.
Erilaisen osaamisen yhdistäminen opetuksessa mahdollistaa
aiempaa paremmat oppimistulokset. Hyvä
informaatiolukutaito on myös hyvän tutkijan ominaisuus.
Julkaisutoiminnan rakenteen muutos ja elektronisen
julkaisemisen lisääntyminen mahdollistavat kirjaston
aktiivisen osallistumisen tieteelliseen julkaisemiseen
ja luovat siten laajemman pohjan kumppanuudelle.
Kirjaston ja tutkijoiden yhteistyö julkaisemisessa
lisää yliopiston tutkimuksen näkyvyyttä.
Hyvässä yliopistossa on ja pitää olla hyvä kirjasto.
Kirjastot ovat merkittävä osa yliopiston tietopääomaa,
ja siksi niitä olisi resursoitava riittävästi. Yliopistokirjastojen
tietopääomalla voidaan olennaisesti
kasvattaa myös koko yliopiston tietopääomaa. Kirjastojen
tietopääoman integrointi yliopiston muuhun
tietopääomaan vaatii kuitenkin aktiivista kumppanuuden
rakentamista. Sen vuoksi kirjaston yhteistyötä
opettajien ja tutkijoiden kanssa kannattaa vahvistaa.
Mirja Iivonen, ylikirjastonhoitaja, Tampereen yliopisto
Maija-Leena Huotari, Informaatiotutkimuksen professori
Oulun yliopisto
|