Korkeakoulukeksintölaki
tulee voimaan 2007 alusta
Tämän vuoden keväällä hyväksyttiin laki oikeudesta
korkeakouluissa tehtäviin keksintöihin.
Laki merkitsee yliopistotutkijoille jonkin verran
oikeuksien rajoittamista ja vastaavasti yliopistoille
jonkin verran uusia oikeuksia. Mistään kovin
dramaattisesta muutoksesta ei kuitenkaan
ole kyse. Lakiin sisältyy korvausjärjestelmä. Laki
tulee voimaan vuoden 2007 alusta.
Yliopistoissa tehtäviä keksintöjä
koskevat pääasiassa samat säännöt
kuin muitakin keksintöjä. Patenttilain
lähtökohtana on keksijän
yksinoikeus päättää keksintönsä
suojaamisesta. Tästä periaatteesta
työsuhteessa tehdyt keksinnöt
muodostavat merkittävän
poikkeuksen.
Työsuhdekeksintölain mukaan
työnantaja voi tiettyjen edellytysten
vallitessa ottaa itselleen oikeudet
työntekijän tekemiin keksintöihin.
Yliopistojen tutkijat ovat
muodostaneet tästä työsuhdekeksintölain
säännöksestä poikkeuksen,
ns. tutkijapoikkeuksen. Yliopistoilla
ei ole ollut tähän saakka
lakisääteistä oikeutta ottaa yliopistotutkijan
tekemää keksintöä
haltuunsa. Useat rahoittajat ovat
kuitenkin edellyttäneet, että yliopistolla
on määräämisvalta keksintöoikeuteen.
Tämä on käytännössä
merkinnyt sitä, että tutkijat
ovat usein sopimusperusteisesti
luovuttaneet keksintöoikeutensa
yliopistolle.
Lain valmistelu ja tarkoitus
Yliopistojen tutkijapoikkeus on
ollut pitkän aikaa monelle taholle
“punainen vaate”. Se on haluttu
nähdä kehitystä jarruttavana tekijänä.
Tutkijoiden immateriaalioikeuksia
käsittelevä työryhmä esitti
vuonna 1998 melko yksioikoisesti
tutkijapoikkeuksen kumoamista.
Vuonna 2002 yliopistokeksintötyöryhmä
jätti raporttinsa. Tutkijapoikkeusta
ei enää käsitelty
siinä yhtä tylysti kuin aikaisemmin,
tosin korjattavaa raportin esityksiin
jäi vielä paljon.
Kauppa- ja teollisuusministeriössä
ja opetusministeriössä suoritetun
virkamiesvalmistelun, lausuntokierrosten
ja eduskuntakäsittelyn
jälkeen laki oikeudesta
korkeakouluissa tehtäviin keksintöihin
annettiin 19.5.2006 (369/
2006). Samassa yhteydessä annettiin
laki oikeudesta työntekijän
tekemiin keksitöihin annetun lain
muuttamisesta (370/2006). Voimaan
lait tulevat 1.1.2007.
Asian eri käsittelyvaiheissa
korkeakoulukeksintölaki muuttui
yliopistotutkijoiden kannalta huomattavasti
suotuisammaksi. Yliopistotutkijoiden
ammattijärjestöllinen
toiminta on kantanut hedelmää.
Korkeakoulukeksintölaki koskee
suunnilleen samalla tavalla yliopistolain
mukaisia yliopistoja,
Maanpuolustuskorkeakoulua ja
ammattikorkeakouluja. Näitä kutsutaan
laissa korkeakouluiksi.
Näin tehdään myös tässä kirjoituksessa
yleensä. Eräiltä osin tässä
halutaan kuitenkin korostaa nimikettä
yliopisto. Laki koskee
myös Suomen Akatemian tutkimusvirassa
olevien henkilöiden
korkeakouluissa tekemiä keksintöjä.
Lain tarkoituksena ilmoitetaan
olevan suomalaisissa korkeakouluissa
syntyvien keksintöjen tunnistamisen,
suojaamisen ja hyödyntämisen
edistäminen keksijän,
korkeakoulujen ja yhteiskunnan
kannalta tarkoituksenmukaisella
tavalla.
Avoin tutkimus ja
sopimustutkimus
Lain soveltamisessa keskeistä on
jako avoimeen tutkimukseen ja
sopimustutkimukseen.
Avoin tutkimus on sitä, että se
1) tehdään ilman ulkopuolista rahoitusta
ja ilman ulkopuolisia sopimuskumppaneita
tai 2) toteutetaan
ulkopuolisen tahon rahoittamana,
mutta siihen ei sisälly julkaisemisen
lisäksi muita määräyksiä
tai 3) täyttäisi sopimustutkimuksen
edellytykset, mutta ennen
tutkimuksen alkua on nimenomaisesti
sovittu, että tutkimus on
avointa tutkimusta. Avoin tutkimus
lähenee käsitteenä vapaata
tutkimusta.
Sopimustutkimuksella tarkoitetaan
1) maksuperustelain mukaista
tutkimusta ja 2) tutkimusta,
jossa on mukana ainakin yksi
ulkopuolinen taho ja johon liittyy
tutkimuksen tuloksia tai toteuttamistapaa
koskevia velvollisuuksia.
Lähtökohtana on edelleen, että
keksintöoikeus kuuluu keksijälle.
Korkeakoululla on kuitenkin lakisääteinen
oikeus ottaa oikeudet
sopimustutkimuksessa syntyviin
keksintöihin. Sopimustutkimuksessa
yliopiston lakisääteinen asema
siis vahvistuu verrattuna aikaisempaan
tilanteeseen. Muutos ei
käytännössä ole kuitenkaan radikaali,
koska aikaisemmin usein
keksintöoikeudet on siirretty yliopistoille
sopimusteitse.
Avoimessa tutkimuksessa syntyneisiin
keksintöihin korkeakoulu
voi ottaa oikeudet, jos keksintöä
ei ole julkaistu tai tutkija
ilmoittanut halukkuutensa itse
hyödyntää keksintöä. Avoimessa
tutkimuksessa syntyneisiin keksintöihin
nähden tutkijalla on niin
halutessaan edelleen määräämisvalta.
Keksintöilmoitus
Korkeakoulukeksintölain mukaan
keksijän on viipymättä tehtävä
korkeakoululle keksintöilmoitus,
jos hän on tehnyt patentilla suojattavan
keksinnön. Keksintöilmoitus
on tehtävä kirjallisesti ja siitä on
käytävä ilmi keksijän käsitys siitä,
kuuluuko keksintö avoimeen tai
sopimustutkimukseen. Monen
keksijän yhteinen keksintöilmoitus
on myös mahdollinen.
Keksintöilmoitusta koskeva
säännös koskee samalla tavalla
sekä avointa tutkimusta että sopimustutkimusta.
Avoin tutkimus ei tähtää patentointiin.
Avoimessa tutkimuksessa
ei voida tietää etukäteen, voidaanko
sen perusteella saatujen tulosten
johdosta saada patenttia. Tutkija
ei voi aina olla varma, tulisiko
hänen tehdä keksintöilmoitus.
Käytännössä epäselvyys velvollisuudesta
keksintöilmoituksen tekemiseen
ei ilmeisestikään tule
olemaan suuressa osassa, mutta
joissakin tapauksissa tilanne kyllä
voi muodostua vaikeaksi.
Lakiin sisältyy myös melko yksityiskohtaiset
säännökset keksintöilmoituksessa
noudatettavasta
menettelystä. Keksintöilmoituksen
tekemisen ajankohtaan liittyy laissa
säädettyjä oikeusvaikutuksia.
Tutkimustulosten
julkistaminen
Keksintöilmoitukseen liittyy tutkimustulosten
julkistamisen rajoitteita.
Keksijä ei saa julkistaa tutkimustuloksia
keksinnön suojaamisen
tai hyödyntämisen vaarantavalla
tavalla, jos korkeakoulu voi
ottaa itselleen oikeudet keksintöön.
Korkeakoulu voi ottaa sopimustutkimuksessa
itselleen oikeudet
kuuden kuukauden kuluessa
keksintöilmoituksen tekemisestä.
Avoimessa tutkimuksessa keksijällä
on lähtökohtaisesti vapaa
oikeus päättää keksinnön julkistamisesta.
Koska aina kuitenkaan ei
voida varmuudella tietää, onko
kyse avoimesta tutkimuksesta vai
sopimustutkimuksesta tehdystä
keksinnöstä, rajatapauksessa keksijän
on syytä odottaa yliopiston
kantaa siitä, kumpaan lajiin keksintö
on katsottava kuuluvaksi.
Kannan on tultava viivytyksettä,
viimeistään kahden kuukauden
kuluessa keksintöilmoituksen tekemisestä.
Keksintöilmoitusmenettely
voi luoda joissakin tapauksissa
epävarmuutta tutkimuksessa
tapahtuvan julkaisutoiminnan
ajankohdalle. Rajatapauksien lukumäärää
ja merkitystä ei kuitenkaan
kannata liioitella.
Todistustaakan jako
Korkeakoulukeksintölakiin sisältyvät
säännökset siitä, kenen tehtävänä
on osoittaa, kenelle kuuluvat
oikeudet keksintöön. Lähtökohtana
on, että korkeakoulun on
osoitettava oikeutensa keksintöön.
Jos se ei tee näin, oikeudet keksintöön
kuuluvat keksijälle. Tämä todistustaakan
jakosääntö ei ole ehdoton.
Keksijän on nimittäin annettava
selvitys keksinnön syntyolosuhteista,
jos keksintö on syntynyt
läheisessä yhteydessä sopimustutkimushankkeeseen.
Mikäli keksintö on syntynyt aikaisintaan
kuuden kuukauden kuluttua
sopimustutkimushankkeen
päättymisestä, on keksintö lähtökohtaisesti
avoimessa tutkimuksessa
syntynyttä, jollei yliopisto
esitä erittäin painavia syitä muuhun.
Todistustaakkasäännökset tulevat
olemaan riitatapauksissa
keskeisissä rooleissa.
Korvausjärjestelmä
Korkeakoulukeksintölakiin sisältyy
säännökset korvausjärjestelmästä.
Lain mukaan keksintöoikeuksien
haltuunottotapauksissa
keksijällä on oikeus saada keksinnöstä
kohtuullinen korvaus. Tämän
vastainen etukäteen tehty sopimus
on mitätön. Korvauksen
suuruutta laskettaessa on otettava
huomioon keksinnön syntyyn vaikuttavat
olosuhteet sekä korkeakoulun
keksinnöstä saamat tuotot.
Ilmaus on tulkinnallinen.
Olennaisesti muuttuneet olosuhteet voivat antaa aihetta tarkistaa
korvauksia. Korkeakoulun keksinnöstä
saamat tuotot saattavat
esimerkiksi osoittautua aikaisemmin
oletettua suuremmaksi. Keksijää
ei voida velvoittaa palauttamaan
suoritettuja korvauksia.
Eräissä yliopistoissa on ollut
käytössä tähän asti keksintöilmoituksen
tekemisestä saatu korvaus.
Itse lakiin ei sisälly tästä säännöstä.
Lain perusteluista käy kuitenkin
ilmi, että korvaamiskäytäntöä
jo keksintöilmoituksen tekemisestä
voidaan harjoittaa. Itse asiassa
tämä olisi suositeltavaa ja kannustaisi
asianmukaisten keksintöilmoitusten
tekemiseen.
Joissakin yliopistoissa on ollut
jo aikaisemmin kohtuullisesti toimiva
korvausjärjestelmä. Asianmukaisesti
toimiva ja kannustava
kokonaiskorvauskorvausjärjestelmä
on lain tarkoituksen kannalta
välttämätön.
Erimielisyydet
Keksintöoikeuteen liittyvät kysymykset
saattavat muodostua riitaisiksi
joissakin tapauksissa. Tällaisia
riitakysymyksiä voivat olla
esimerkiksi epäselvyys keksinnön
kuulumisesta avoimeen tutkimukseen
tai sopimustutkimukseen
sekä korvausjärjestelmään liittyvät
tekijät.
Työsuhdekeksintölain perusteella
on ollut asetettuna
keksintölautakunta,
jonka
tehtävänä on antaa
lausuntoja lain soveltamisesta.
Keksintölautakuntaan
perustetaan korkeakouluja
varten
erityinen jaosto,
jossa tulee olemaan
edustus myös järjestöpuolelta.
Mikäli riita ei
tule ratkaistuksi,
voidaan se saattaa
oikeuskäsittelyyn,
ensivaiheessa Helsingin
käräjäoikeuteen.
Jatkovalmistelut
Korkeakoulukeksintölakiin sisältyy
valtuutus antaa asetuksella tarkempia
säännöksiä keksintöilmoituksen
tekemisestä, oikeuksien
siirtämisessä noudatettavista menettelyistä
ja korvausten maksamisessa.
Tiettävästi tällaista asetusta
ei vielä kuitenkaan ole valmisteltu.
Opetusministeriön asettamana
toimii työryhmä, jonka tehtävänä
on mm. kartoittaa vaihtoehtoisia
toimintamalleja keksintöjen ja tutkimustulosten
hyödyntämisen
edistämiseksi korkeakouluissa.
Työryhmän määräaika päättyy
15.12.2006.
Korkeakoulukeksintölaki mahdollistaa
sen, että myös korkeakoulut
voivat antaa tarkempia
määräyksiä lain soveltamisesta.
Useassa yliopistossa valmistellaankin
tiettävästi ohjesääntöjä tai
vastaavia, joilla pyritään yliopistokohtaisesti
ohjailemaan käytäntöjä.
Mikä muuttuu?
Korkeakoulukeksintölaki merkitsee
sopimustutkimuksessa keksintöoikeuden
siirtomahdollisuutta
lakisääteisellä perusteella korkeakoululle.
Tähän asti keksintöoikeuden
siirto yliopistolle on ollut
sopimuksenvaraista.
Keksintöilmoituskäy täntö
merkitsee uutta lakisääteistä velvollisuutta
tutkijoille. Mahdolliset
aikaisemmat vastaavat järjestelmät
eivät ole olleet lakisääteisiä.
Laissa on säädetty korvausjärjestelmän
vähimmäisperusteet
kaikkia korkeakouluja sitovalla,
tosin tulkinnallisella tavalla. Korkeakoulut
voivat ylittääkin vähimmäisperusteet
mm. maksamalla
korvausta jo keksintöilmoituksesta.
Kaiken kaikkiaan voitaneen todeta,
että käytännöt eivät tule dramaattisesti
muuttumaan yliopistoissa.
Professoriliitto on kantanut
erityistä huolta keksintöjen ja tutkimustulosten
hyödyntämisestä
myös silloin kuin yliopisto ne uuden
lain perusteella saa hallintaansa.
Yliopistojen valmiuksista keksintöjen
hyödyntämiseen on niukasti
näyttöä. Pahimmillaan uusi
laki voi johtaa sopimustutkimuksessa
tehtyjen keksintöjen jäämiseen
hyödyntämättömänä yliopiston
hallintaan. Tällöin voi myös
tulosten tieteellinen julkistaminen
estyä.
Professoriliiton aktiivisella toiminnalla
vaikutettiin lain eduskuntakäsittelyyn,
jossa lain hyväksyessään
eduskunta samalla edellytti,
että hallitus seuraa korkeakoulukeksintöä
koskevan lainsäädännön
toimivuutta ja tästä annetaan
selvitys sivistysvaliokunnalle
kolmen vuoden kuluessa lainsäädännön
voimaantulosta. Seurata
tulee muun muassa sitä, miten
korkeakoulut täyttävät toimintavelvollisuutensa
sen jälkeen kun
oikeudet keksintöön on otettu korkeakoululle
lain mukaisesti. Tarvittaessa
tulee tehdä säädösehdotukset
määräaikojen asettamisesta.
Jorma Virkkala
Professoriliiton toiminnanjohtaja
29.9.2006
|