Risto Nieminen
Usko tai älä
Syyskuun 11. päivät hyökkäykset World Trade Centeriin
ja Pentagoniin ovat käynnistäneet länsimaisessa
kulttuurissa myös muutoksen suhtautumisessa uskontoihin.
Erityisesti suvaitsevassa ja maallistuneessa
Pohjois-Euroopassa uskonnot on yleensä nähty
jokseenkin harmittomina asioina, jotka jollain tavoin
tuntuvat vahvistavan eettistä normistoamme, juhlistavat
seremonioita ja tarjoavat eri elämänvaiheiden
rituaaleja. Olivatpa lentokonekaappajien poliittiset tai
sosiaaliset motiivit mitä tahansa, iskut nähtiin ennenkaikkea
uskonnollisina tekoina. Mohammed Atta ja
kumppanit olivat Jumalan asialla ja uskoivat tulevansa
hyvin palkituiksi kuoleman jälkeisessä elämässä.
Sen jälkeen Jumalalle on riittänyt kysyntää kansainvälisessä
politiikassa. George W. Bushin hallinto
aloitti oman uskonsotansa terrorismia vastaan, johon
terroristit ovat tietysti vastanneet Madridissa, Lontoossa
ja muualla. Tanskassa asuvat imaamit onnistuivat
provosoimaan islamilaisen maailman raivon
valtaan muutaman varsin viattoman pilakuvan avulla.
Paavin puheet synnyttävät mellakoita, ja Berliinin
ooppera muuttaa ohjelmistoaan muslimien väkivaltaisten
reaktioiden pelossa. Kolmen samasta maailmankolkasta
lähteneen valtauskonnon, juutalaisuuden,
kristinuskon ja islamin konfliktit lisääntyvät ja
joidenkin spekuloima sivilisaatioiden välinen kamppailu
näyttää toteutuvan. Länsimainen ratkaisu kiristyvään
tilanteeseen on perinteisesti ollut suvaitsevaisuuden
ja erilaisten uskonnollisten vakaumusten kunnioittamisen
korostaminen.
Toisenlainen suhtautuminen uskontoihin alkaa
nyt vallata alaa. Kenties ongelma ei ole se, miten saada
eri uskontokunnat elämään sovussa keskenään.
Ongelma voi olla uskonnot sinänsä: kenties kysymys
onkin rationaalisen ja irrationaalisen ajattelun sekä
maailmankuvan välisestä sovittamattomasta ristiriidasta.
Voisimmeko päästä eroon uskonnoista kokonaan,
mihin niitä tarvitaan?
Kaksi hiljattain ilmestynyttä kirjaa, Sam Harrisin
The End of Faith ja Richard Dawkinsin The God Delusion
ovat viiltävän teräviä ja syvällisiä analyysejä niistä
vaikeuksista, joihin irrationaaliset uskonnot ovat
meidät vieneet. Harrisin kritiikki kohdistuu erityisesti
siihen suureen hiljaiseen enemmistöön, joka suvaitsevaisuuden
nimessä on valmis hyväksymään kaikenlaiset
uskonnolliset ääri-ilmiötkin ja siten luo maaperää
fanatismille ja tuhoavalle toiminnalle. Richard
Dawkins on evoluutiobiologi, ateisti ja tunnettu tieteen
popularisoija. Hän on koonnut kirjaansa erityisen
painavan aineiston ja argumentoinnin uskonnon,
minkä tahansa, harjoittamista vastaan. Hänen maailmankuvansa
rakentuu luonnontieteen jykevien linjojen
ja empirismin varaan. Tiedämme, että havaitsemamme
maailmankaikkeus syntyi alkuräjähdyksessä
13,7 miljardia vuotta sitten. Voimme rekonstruoida
galaksimme ja aurinkokuntamme synnyn, yhtenä
miljardeista ja taas miljardeista samankaltaisten
joukossa. Voimme seurata elämän syntyä ja siirtymistä
merestä maalle. Evoluution käsittämättömän
monisäikeinen kudelma antaa kestävän kehyksen elämän
eri muotojen keskeytymättömälle kehitykselle.
Dawkins tiivistää luonnontieteen keskeiset totuudet
maailmankuvan rungoksi, muuta ei tarvita.
Dawkinsin kirja pitäisi kääntää mahdollisimman
monelle kielelle ja jokaisen ihmisen tulisi se lukea,
olipa suhtautuminen uskontoihin mikä tahansa. Uskovaiset
voivat testata vakaumuksensa kestävyyttä
Dawkinsin argumentteja vastaan. Ateistit voivat Dawkinsin
avulla terävöittää omaa logiikkaansa. Agnostikkoja
Dawkins patistaa lopettamaan aidalla istumisen
ja ottamaan kantaa puolesta tai vastaan. Dawkins
analysoi terävästi myös uskontojen syntyä ja kestävyyttä
yhteiskunnallisina ilmiöinä, niiden suhdetta
moraalisuuteen ja eettisiin normeihin. Hän pohdiskelee
uskontojen merkitystä lohdutuksen ja inspiraation
lähteinä. Lopputulema on kristallin kirkas:
uskontoja ei tarvita.
Miten sitten päästään uskonnoista ja niiden aiheuttamista
ongelmista eroon ? Dawkins tarjoaa kaksi
tietä. Lasten ja nuorten uskonnollinen indoktrinaatio
on lopetettava. Ratkaisun toinen puoli on ateistien
energisoiminen. Dawkins vertaa ateistien tilannetta
homoseksuaalien tilanteeseen 50 vuotta sitten. Julkiateistin
on (ainakin Yhdysvalloissa) mahdoton tulla
valituksi poliittisiin johtotehtäviin. Dawkins patistaa
ateisteja pois kaapista, aloittamaan määrätietoisen
valistustyön. Siihen lienee aihetta myös Suomessa,
jossa uusimpien tutkimusten mukaan 40 % ihmisistä
ei hyväksy evoluutiota maailmankuvansa perustaksi
vaan uskoo jonkinlaiseen luomiskertomukseen.
Risto Nieminen on akatemiaprofessori TKK:ssa.
|