Jatko-opiskelijoilta tohtorikoulutukselle hyvä yleisarvosana
Eniten puutteita rahoituksessa ja ohjauksessa
Rahoituksen pirstaleisuus ja epävarmuus
ovat suurin haitta jatko-opintojen
edistymiselle. Tuore tutkimus osoittaa,
että vain viidesosalla tohtorin tutkintoa
suorittavista on tiedossa rahoitusta neljäksi
vuodeksi. Myös ohjauksessa olisi
parantamisen varaa.
70 prosenttia tulevista tohtoreista ilmoitti
tähtävänsä tutkijanuralle. Kolmannes
oli huolissaan työllistymisestään.
Opetusministeriön toteuttamaan
kyselyyn vastasi yli 3800 jatkokoulutettavaa.
Suomi osallistui vuosina 2004-2006 Ruotsin koordinoimaan
kansainväliseen hankkeeseen, jossa kartoitettiin
tohtorin tutkintoa suorittavien jatko-opiskelijoiden
näkemyksiä koulutuksestaan Suomessa,
Ruotsissa, Irlannissa ja Kataloniassa.
Kysely toteutettiin Suomessa opetusministeriön
toimeksiannosta ja yhteistyössä korkeakoulujen arviointineuvoston
kanssa keväällä 2005. Se kohdistui
kaikkiin suomalaisten yliopistojen jatko-opiskelijoiksi
rekisteröityneisiin (22 105 henkilöä vuonna 2004),
ja sillä kartoitettiin ensimmäistä kertaa Suomessa
näin laajasti sekä tutkijakouluissa että niiden ulkopuolella
olevien jatko-opiskelijoiden näkemyksiä.
Tutkimusaineiston kansallisesta jatkokäsittelyhankkeesta
vastasi Tampereen yliopiston Tieteen-,
teknologian- ja innovaatiotutkimuksen ryhmässä
(TaSTI) toiminut TUTOR-projektiryhmä.
Heterogeeninen jatko-opiskelijajoukko
Kyselyyn vastasi yli 3 800 jatko-opiskelijaa, mitä voidaan
pitää erittäin hyvänä tuloksena. Vastaajista 56
% oli naisia ja 8 % ulkomaalaisia. He jakaantuivat tieteenaloille
seuraavasti: luonnontieteet 31 % (1 120
vastaajaa), tekniikka 18 % (638), lääke- ja hoitotieteet
17 % (604), yhteiskuntatieteet 23 % (824) ja humanistiset
tieteet 12 % (446). Opintojensa alkuvaiheessa
olevia opiskelijoita (alle 20 % opinnoista suoritettu)
oli vastaajista 28 %.
Kyselyyn vastanneita jatko-opiskelijoita luonnehti
ennen muuta heterogeenisuus. Vastaajien ikähajonta
oli hyvin suuri. Tutkimusajankohtana 44 % heistä
oli alle 30-vuotiaita, ja yli 40-vuotiaiden osuus oli 18
%. Päätoimisesti jatkotutkintoaan teki 62 % vastaajista
ja ainakin osittain ryhmässä työskenteli 30 %.
Lähes neljäsosa vastaajista kuului opetusministeriön
tutkijakouluun, 27 % johonkin muuhun tohtoriohjelmaan
(esimerkiksi yliopiston omaan tutkijakouluun
tai tohtoriohjelmaan) ja noin puolet suoritti opintojaan
tutkijakoulujen ja tohtoriohjelmien ulkopuolella.
Selvästi yleisin motiivi tohtoriopintojen aloittamiselle
kaikilla tieteenaloilla oli “kiinnostus aiheeseen”.
Tilanne oli tämä lähes kuudella kymmenestä vastaajasta.
Toiseksi yleisin syy oli pätevöityminen opettajan-
tai tutkijanuralle yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa
(12 %). Noin joka kymmenes vastaaja piti
pääasiallisena motiivina muulle asiantuntijauralle
valmistautumista ja kuusi prosenttia pätevöitymistä
tutkijanuralle korkeakoulutuksen ulkopuolelle.
Huono työllisyystilanne oli pääasiallinen motiivi
kahdeksalla prosentilla vastaajista. Huonon työllisyystilanteen
vuoksi opinnot aloittaneiden osuus oli suurin
luonnontieteissä (13 %), kun se oli muilla tieteenaloilla
huomattavasti pienempi (5-6 %).
Tohtoriopintojen rahoitus hyvin
pirstaleista
Vaikka vastaajat olivatkin pääosin tyytyväisiä syyslukukauden
2004 rahoitukseensa, sekä tilastollisesta
että laadullisesta aineistosta nousi selvästi esiin rahoituksen
pirstaleisuus ja epävarmuus sekä niistä
tohtoriopintoihin aiheutuvat ongelmat.
Suurimmalla osalla kyselyn vastaajista rahoituskaudet
olivat lyhyitä, ja monet vastasivat itse rahoituksen
hankkimisesta. Vastaajista kolmella kymmenestä
oli rahoitusta korkeintaan vuodeksi, 13 kuukaudesta
kahteen vuoteen 15 prosentilla, 25 kuukaudesta
kolmeen vuoteen 17 prosentilla ja 37 kuukaudesta neljään vuoteen 21 prosentilla. Yli neljäksi vuodeksi
rahoitusta oli 18 prosentilla opiskelijoista (ks. kuva).
Tohtoriopintojen rahoituksen kesto kuukausissa
Yli 70 prosentin mielestä kurssien laatu
kauttaaltaan hyvä
Tohtorikoulutusta pidettiin pääsääntöisesti hyvänä.
Se sai hyvän yleisarvosanan 76 prosentilta vastaajista:
“erinomaisen” yhdeksältä prosentilta, “hyvän” 67
prosentilta, “huonon” 21 prosentilta ja “erittäin huonon”
neljältä prosentilta. Valtaosan (yli 70 %) mielestä
tohtoriopintoihin liittyvien kurssien laatu oli kauttaaltaan
hyvä. Yhtä moni koki, että teoreettisten opintojen
ja väitöskirjatyön välinen tasapaino oli hyvä.
Toisaalta neljäsosa koki, että kurssit olivat vain vähäisessä
määrin tai eivät ollenkaan relevantteja omalle
väitöskirjatyölle.
Seitsemän kymmenestä vastaajasta oli kokenut
tohtoriopinnot positiivisina ja inspiroivina. Lähes
yhtä moni koki olevansa hyväksytty jäsen tutkijayhteisössä.
Yli puolet (54 %) vastaajista ei kuitenkaan
kokenut laitoksensa ilmapiiriä luovaksi, ja kolme neljästä
ei kokenut voivansa vaikuttaa asioihin laitoksellaan.
Aiempien selvitysten (Aittola 1995, OPM 1997,
Aittola & Määttä 1998, OPM 2000, Dill ym. 2006) valossa
ei ole yllättävää, että tohtorikoulutuksen
kriittisin piste löytyi nimenomaan
ohjauksesta. Suuri osa (40 %)
vastaajista koki, ettei ohjaaja ollut
osoittanut kiinnostusta heidän opintojaan
kohtaan, ja yli puolet koki ettei
tämä ollut keskustellut heidän kanssaan
tutkimuksen metodologisista kysymyksistä
(53 %) tai teoriasta (56 %).
Lisäksi puolet vastaajista koki, ettei
ohjaaja ollut antanut rakentavaa kritiikkiä
tutkimustyöstä. Vuonna 2004
vain noin puolet vastaajista oli saanut
ohjausta siinä määrin kuin oli halunnut.
Lähes neljäsosa oli kokenut ohjauksessa
“paljon” tai “erittäin paljon”
sellaisia puutteita, jotka olivat haitanneet
tutkimuksen etenemistä. Pääohjaajista
vain neljäsosa oli naisia.
Tutkijakouluissa opiskelevilla
menee parhaimmin
Opetusministeriön tutkijakouluissa
päätoimisesti opiskelevilla näyttäisi
olevan hieman muita jatko-opiskelijaryhmiä
paremmat edellytykset opintojen
suorittamiseen, erityisesti tutkijakoulujen
ja tohtoriohjelmien ulkopuolella
työskenteleviin verrattuna. Eroa muissa tohtoriohjelmissa
päätoimisesti opiskelevien näkemyksiin
koulutuksen laadusta ei kuitenkaan ollut käytännössä
juuri lainkaan. Heikoimmat edellytykset opintojen
menestyksekkääseen suorittamiseen näyttäisivät olevan
erityisesti osa-aikaisesti kaikkien tohtoriohjelmien
ulkopuolella työskentelevillä.
Ryhmässä työskentelyllä (jatko-opiskelija teki väitöskirjatyötä
ainakin osittain tutkimusryhmässä) oli
erittäin positiivinen vaikutus opiskelijoiden arvioihin
monella tohtorikoulutuksen osa-alueella. Arviot perehdytyksestä,
opiskeluympäristöstä ja kurssien relevanssista
olivat ryhmässä työskentelevillä yksin
työskenteleviä positiivisemmat. He pitivät myös ohjausta
yksin työskenteleviä monipuolisempana ja toimivampana
sekä arvioivat tutkijantaitojensa ja muiden
työelämävalmiuksiensa kehittyneen tohtorikoulutuksessa
suuremmassa määrin.
Suurin osa tähtää tutkijanuralle
Varsin moni vastaaja (70 %) halusi todennäköisesti
tai varmasti tutkijanuralle tohtorin tutkinnon suoritettuaan.
Humanistit ja luonnontieteilijät pitivät tutkijanuraa
todennäköisimpänä uravaihtoehtona muita
useammin. Sen sijaan lääke- ja hoitotieteilijät sekä
yhteiskuntatieteilijät pitivät tutkijanuraa vähemmän todennäköisenä. Kolmannes vastaajista oli huolissaan
tohtorin tutkinnon jälkeisestä työllistymisestään.
Luonnontieteiden ja humanististen alojen jatko-opiskelijat
olivat huolestuneimpia työllistymisestään, tekniikan
sekä lääke- ja hoitotieteiden vastaajat sen sijaan
optimistisimpia.
Tulevan syksyn aikana julkaistava kansallinen raportti
Tulevat tohtorit – jatko-opiskelijoiden kokemukset
ja arviot tohtorikoulutuksesta 2005 tarjoaa ensimmäistä
kertaa vertailevaa tietoa tutkijakoulumuotoisen
ja muun tohtorikoulutuksen eroista. Raportissa
paneudutaan myös erityisesti eri tieteenalojen ja sukupuolten
välisiin eroihin. Kansainvälisen hankkeen
raportti International Postgraduate Students Mirror
(Report 2006: 29 R, Högskoleverket), josta löytyy vertailevaa
tietoa hankkeeseen osallistuneiden maiden
jatko-opiskelijoiden näkemyksistä ja olosuhteista, on
saatavilla Ruotsin Högskoleverketin verkkosivuilta
osoitteessa: http://web2.hsv.se/publikationer/rapporter/2006/0629R.pdf.
Kirsi Hiltunen
Opetusministeriö
kirsi.hiltunen@minedu.fi
Pia Vuolanto
TaSTI, Tampereen yliopisto
pia.vuolanto@uta.fi
Lähteet
Aittola, H. 1995. Tutkimustyön ohjaus ja ohjaussuhteet tieteellisessä
jatkokoulutuksessa. Jyväskylä studies in education,
psychology and social research 111, Jyväskylän yliopisto.
Aittola, H. & Määttä, P. 1998. Tohtoriksi tutkijakoulusta. Tutkijakoulut
tieteellisten jatko-opintojen uudistajina. Koulutuksen
tutkimuslaitos, Jyväskylän yliopisto.
Dill, D. ym. 2006. PhD Training and the Knowledge-Based
Society. An Evaluation of Doctoral Education in Finland.
Publications of the Finnish Higher Education Evaluation
Council 1: 2006.
OPM 1997. Tutkijakoulut Suomessa 1995-1998. Tutkijakouluissa
annettavan opetuksen ja ohjauksen laadun arviointi.
Opetusministeriö, Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto.
OPM 2000. Tutkijakoulut 2000. Toiminta, tulokset, tehokkuus.
Opetusministeriö, Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto.
|