Lainvastaista hallintopäätöstä
ei ollut KHO:n
mielestä syytä purkaa
Korkein hallinto-oikeus päätti
(23.10.2006), että Helsingin yliopistossa
tehtyä viran siirtopäätöstä ei pureta.
Lapin yliopiston työ- ja sosiaalioikeuden
professori Seppo Koskinen arvioi
päätöstä oheisessa kirjoituksessa.
Valtiotyönantajan ja valtion virkamiehen oikeuksista
ja velvollisuuksista säädetään valtion virkamieslaissa.
Tietynlaisissa päätöksissä lainsäätäjä on katsonut,
ettei lain nojalla tehdyistä hallintopäätöksistä
ole mahdollista hakea muutosta normaaleja muutoksenhakukeinoja
käyttäen eli pääsääntöisesti valittaa
päätöksestä. Valtion virkamiesten oikeudellista asemaa
sääntelevään valtion virkamieslakiin sisältyy
melkoinen määrä säännöksiä, joita koskee lain 58
§:ssä säädetty valituskielto.
Virkamiestä koskevia hallintopäätöksiä on myös
mahdollista tehdä ilman virkamieslain nimenomaista
säännöstä, jolloin tällaiseen päätökseen sovelletaan
valtion virkamieslain mukaista valituskieltoa. Virkamiestä
koskevat päätökset tehdään yleensä kuitenkin
virkamieslain säännöksen perusteella ja niiden valituskelpoisuus
määräytyy tuolloin virkamieslain
muutoksenhakua koskevien säännösten mukaan.
Valituskielto virantoimitusvelvollisuuden
muuttamisesta
Esimerkkinä tällaisesta virkamiestä koskevasta mutta
virkamieslaissa sääntelemättä jääneestä virkamiehen
oikeuksiin vaikuttavasta hallintopäätöksestä on
virkamiehen virantoimitusvelvollisuuden muuttaminen
enemmän kuin mitä työnantajan työnjohtovalta
sallii. Laissa ei ole nimenomaisia säännöksiä virkamiehen
virantoimitusvelvollisuuden määräytymisestä.
Virkamiesten kohdalla virantoimitusvelvollisuuden
muuttamista sääntelee oikeuskirjallisuudessa
poikkeuksettomaksi kuvattu periaate, jonka mukaan
virkamiehen virkatehtäviä ei ole mahdollisuutta
muuttaa virkamiehen suostumuksetta niin olennaisesti,
että viran voi katsoa muuttuneen kokonaan toiseksi
viraksi.
Laissa kunnallisesta viranhaltijasta on viranhaltijan
oikeudesta hakea muutosta häntä koskeviin päätöksiin
annettu valtion virkamieslain säännöksistä
poikkeavat, viranhaltijalle tosiasiallista oikeussuojaa
paremmin antavat säännökset. Lain mukaan (50 §)
viranhaltijalla on mahdollisuus tehdä oikaisuvaatimus
tai hakea muutosta valittamalla työnantajan tämän
lain nojalla tekemiin päätöksiin Lisäksi laissa on
nimenomainen säännös myös viranhaltijan virantoimitusvelvollisuuden
määräytymisestä.
Henkilöstöasioissa valitusmahdollisuuden poissulkemisen
voisi katsoa perustuvan siihen, että päätöksenteko
kyseisessä asiassa on säädetty tehtäväksi
asianosaisen kuulemisen ja päätöksen kohteen mielipiteen
huomioon ottamisen jälkeen. Lisäksi säännönmukaisen
valitusmahdollisuuden epäämisellä on
pyritty nopeuttamaan päätöksentekoa. Myös hallinnon
oikeusperiaatteet (HLL 6 §) eli mm. harkintavallan
väärinkäytön kielto ja viranomaisen velvollisuus
noudattaa lakia sekä virkavastuun säätäminen virkatoimista
voivat tehokkaasti estää ennakolta lainvastaisten
päätösten tekemistä.
Viranomainen voi kuitenkin toimia lainvastaisesti
virkavelvollisuuksistaan huolimatta. Joissakin tapauksissa
lain sisältö on tulkinnanvarainen ja viranomainen
on oikeutettu käyttämään harkintaa päätöstä
tehdessään. Päätös voi olla lain mukainen siitä huolimatta,
että yksittäistapauksessa joku toinen virkamies
tai viranomainen voisi tulla samantyyppisessä
tai samassakin tapauksessa toisenlaiseen lopputulokseen.
Viranomaiselle annetun harkintavallan väärinkäyttäminen
on kuitenkin lainvastaista. Säännökset,
jotka eivät sisällä harkintamahdollisuutta ja jotka
ovat yksiselitteisiä, velvoittavat aina viranomaista kaikissa
lainsäännöksen soveltamisalaan kuuluvissa tapauksissa.
Päätöksen purkamisesta
Mikäli viranomainen tekee selkeästi lainvastaiseksi
katsottavan valituskelvottoman hallintopäätöksen, se
voi korjata oman päätöksensä hallintolain 50 §:n nojalla.
Viranomainen on esimerkiksi voinut tehdä päätöksen
erehdyksessä esimerkiksi soveltamalla lakia
asiantuntemattomuutensa vuoksi väärin. Jos väärään
lainsoveltamiseen, menettelyvirheeseen tai puutteelliseen
selvitykseen perustuvaa valituskelvotonta hallintopäätöstä
ei päätöksentekijän toimesta korjata, on
asianosaisen ainoa mahdollisuus käyttää ylimääräisiä
muutoksenhakukeinoja eli purkua ja kantelua
päätöksen purkamiseksi tai poistamiseksi. Yleisimmin
käytetty ylimääräinen muutoksenhakukeino on
purku.
Korkein hallinto-oikeus voi purkaa lainvoimaisen
virkamiestä koskevan päätöksen, mikäli päätöstä tehtäessä
on tapahtunut menettelyvirhe, lakia on sovellettu
virheellisesti tai päätöksen perusteena olleet tosiasiatiedot
ovat olleet virheellisiä tai asiaan on saatu
uutta selvitystä (HLL 63 §). Päätöksen asiasisältöä
ei ylimääräisessä purkuhakemusta käsiteltäessä
yleensä arvioida. Päätöksen purkamisen tarkoituksena
on korjata oikeudelliseksi virheeksi katsottavan
virheen vaikutukset sekä palauttaa ennen päätöstä
vallinnut oikeudellinen tilanne ennalleen. Mikäli asia
on selvä, päätös voidaan oikaista poikkeuksellisesti
myös asiasisällön osalta, jotta tehokas oikeusturva
voidaan varmistaa.
Ilmeisesti väärään lainsoveltamiseen perustuvan
päätöksen purkamisen kynnys on kuitenkin suhteellisen
korkealla johtuen päätöksen lainvoimaisuudesta.
Päätöksenteossa ja päätöksessä todettuja virheitä
arvioitaessa otetaan huomioon oikeussuojan tarve ja
päätöksen kumoamisen vaikutukset sekä virheen
merkitys päätöksen sisältöön. Erityisen merkittävä
edellytys päätöksen purkamiselle on päätöksen vaikutukset
yksityiseen eli muutoksenhakijan etuun tai
julkisen edun vaatimukset eli purkuintressin käsillä
olon arviointi. Ilman jommankumman viimeksi mainitun
edellytyksen toteamista lainvastaiseksikaan katsottua
päätöstä ei ole mahdollista purkaa.
Korkeimman hallinto-oikeuden uusi
päätös
Korkein hallinto-oikeus on 23.10.2006 antanut päätöksen
Helsingin yliopiston oikeustieteellisen tiedekunnan
hallintopäällikön työnsuorituspaikan ja työtehtävien
muuttamista/virkamiehen siirtämistä koskevaan
purkuhakemukseen (taltio nro 2803).
Purkuasiassa annettu ratkaisu koskee lähinnä kahta
päätöstä. Ensimmäisessä päätöksessä tiedekunnan
dekaani siirsi tiedekunnan hallintopäällikön viran
hallintovirastoon toimivaltansa ylittäen. Tämän menettelyvirheen
KHO totesi vaikuttaneen olennaisesti
päätökseen. Dekaanin päätöstä ei ko. todetun menettelyvirheen
vuoksi purettu, koska tiedekunnan tiedekuntaneuvosto
oli tehnyt asiallisesti samaan lopputulokseen
johtaneen päätöksen, joka oli KHO:n toteamuksen
mukaan korvannut dekaanin päätöksen ja sen
vuoksi purkuintressiä ei katsottu olevan olemassa.
Toisessa purkuhakemuksen kohteena olleessa päätöksessä
oli kysymys oikeustieteellisen tiedekunnan
tiedekuntaneuvoston päätöksestä, jolla tiedekuntaneuvosto
päätti siirtää hallintopäällikön (1.9.2005 lukien)
toistaiseksi hoitamaan yliopiston hallintoviraston
hänelle tarkemmin osoittamia, vaativuustasoltaan
hallintopäällikön virkatehtäviin rinnastuvia tehtäviä
sijoituspaikkanaan hallintovirasto. Tiedekuntaneuvoston
päätöksen esittelymuistiossa todettiin, ettei
hallintopäällikkö ollut antanut suostumustaan virkansa
siirtämiseen. Lisäksi hallintopäällikkö oli toimittanut
päätöksentekijöille kirjelmän, jossa hän vastusti
työtehtäviensä muuttamista sekä työnsuorituspaikkansa
siirtämistä tiedekunnasta hallintovirastoon.
Hallintopäällikön kanssa ei ollut neuvoteltu tehtävistä,
jotka rinnastuisivat hallintopäällikön virkatehtäviin.
Hänelle oli kyllä tarjottu keväällä 2005 tilaisuutta
toimia omaan virkaansa kuuluvin palkkaeduin väitöskirjatutkijana
neljän vuoden ajan. Hallintopäällikölle
ei osoitettu päätöksen yhteydessä eikä myöhemminkään
mitään tehtäviä. Hallintopäällikön virka on
tällä hetkellä yliopiston hallintovirastossa ja virkaa ei siirtoole
hänen yli vuoden kestäneen sairauslomansa aikana
hoidatettu.
KHO totesi, että tiedekuntaneuvoston edellä mainittuun
päätökseen sisältyi myös ratkaisu, jolla hallintopäällikön
virka siirrettiin hallintovirastoon eli
viraston toiseen yksikköön, mihin kyseinen virka on
perustettu. KHO katsoi, että tiedekuntaneuvosto oli
päättänyt viran siirrosta virkamieslain 5 §:n 1 momentin
vastaisesti ja näin tiedekuntaneuvoston päätös
oli perustunut ilmeisesti väärään lain soveltamiseen,
joka oli olennaisesti voinut vaikuttaa päätökseen.
KHO ei käsitellyt päätöksessään lainkaan hakijan
hakemuksessaan esille nostamaa ongelmaa, eli kysymystä
siitä, onko virkamiehen tehtävät mahdollista
muuttaa työnantajan yksipuolisella päätöksellä siten,
että virka asiallisesti muuttuu kokonaan toiseksi.
Pelkkä viran nimike ja palkkaus eivät määritä viran
tehtäviä vaan ne määrittyvät viran hakukuulutuksen
ja yksikön työjärjestyksen mukaisesti viranhaltijan
toimenkuvan perusteella. Virkatehtävät voivat olla
vaativuustasoltaan samanlaiset tai toisiinsa rinnastuvat
siitä huolimatta, ettei virkatehtävillä sisällöllisesti
ole yhtymäkohtia.
KHO “kiersi” tämän valtion virkamieslaissa sääntelemättä
jääneen virkamiehen oikeuksiin ja velvollisuuksiin
vaikuttavan oikeuskysymyksen toteamalla,
että kysymys oli viran siirrosta, vaikka tiedekuntaneuvoston
päätöksen sanamuodon perusteella tällaiseen
tulokseen ei ole juridisesti asiaa tarkastellen mahdollista
tulla. Päätöksestä seuraava tosiasiallinen tilanne
vastaa viran siirtoa ja lopulta puolen vuoden kuluttua
tiedekuntaneuvoston päätöksen tekemisestä
hallintoviraston toimesta päätös pantiin myös täytäntöön
viran siirtopäätöksenä.
Päätöksen ilmeisestä lainvastaisuudesta huolimatta
KHO päätyi ratkaisussaan siihen, ettei tiedekuntaneuvoston
päätös loukkaa hallintopäällikön oikeutta
yliopiston virkamiehenä sillä tavoin, että päätös voitaisiin
purkaa. Julkisen edunkaan ei KHO:n kannan
mukaan voinut katsoa vaativan päätöksen purkamista,
joten purkuhakemus hylättiin. Perustelut purkuintressin
puuttumiselle ovat päätöksessä eritäin niukat
ja esitetytkin perustelut antavat aiheen kritiikkiin.
Päätöksen arviointia
Purkukynnyksen ylittäminen eli yksityisen edun loukkaamisen
toteaminen ja julkisen edun vaatimuksen
käsillä olo ratkaistaan purkuasiassa tapauskohtaisesti.
Oikeuskirjallisuudessa on todettu, että myös virheellisen
päätöksen sisältö vaikuttaa arvioon siitä,
onko riittävää intressiä purkaa päätös. Purkuasian
käsittelyssä lähtökohtaisesti tarkastellaan kuitenkin
vain päätöksenteon oikeellisuuteen liittyviä seikkoja.
Yksityisen edun loukkaamisessa arvioidaan esimerkiksi
sitä, miten voimakkaasti ja lopullisesti virheellinen
päätös loukkaa hänen oikeuksiaan. Julkisen
edun vaatimusta arvioitaessa on taas mahdollista
antaa painoarvoa sille, mikä on aiheuttanut virheellisen
päätöksen.
Virkamieslain 5 §:n 1 momentissa on selkeä lainsäännös
siitä, että viraston yksikköön perustettua,
täytettynä olevaa virkaa ei voida siirtää viraston toiseen
yksikköön ilman virkamiehen suostumusta.
Säännöksen sanamuodosta voi päätellä, että lainkohta
on säädetty nimenomaan kyseisen virkamiehen
henkilökohtaiseksi suojaksi. KHO totesi, ettei hallintopäällikkö
ole hakemuksessaan perustellut, miksi
hän ei voi siirtyä hallintovirastoon. Nyt kysymyksessä
olevassa lainkohdassa ei ole mitään viitettä siitä,
että virkamiehen tulisi esittää kieltäytymiselleen perustelut.
KHO:n kannanotolle ei löydy myöskään tukea
muualta laista eikä lain esitöistä.
Virkamiehen suojaksi yksiselitteisesti säädetyn
lainkohdan tietoisesti tapahtunut ohittaminen ja päätöksellä
aikaansaadun tilanteen pysyvyys loukkaavat
kiistatta kyseisen virkamiehen yksityistä oikeutta.
Tätä yksityisen edun loukkausta ei poista KHO:n perustelujen
toteamus siitä, että hallintopäällikkö on
säilyttänyt virkansa, viran nimikkeen ja palkkauksensa entisellään. Perusteluissa esitetty toteamus, että
hallintopäällikölle on osoitettu hallintovirastossa hallintopäällikön
virkatehtäviin rinnastuvia hänelle soveltuvia
tehtäviä, ei muuta tilannetta yksityisen oikeuden
näkökulmasta tarkasteltuna.
Toisaalta ratkaisussaan KHO toteaa lyhyesti, että
hallintopäällikön ja hänen esimiehensä dekaanin välinen
yhteistyö ei ole sujunut. Perusteluissa ei kiinnitetty
huomiota siihen, että dekaani totesi yhteistyön
vaikeuden hieman yli kuukauden kuluttua siitä, kun
hän tuli hallintopäällikön esimieheksi. Edellä todettu
yhteistyön sujumattomuus on KHO:n ratkaisun mukaan
keskeinen perustelu sille, että julkinen etu ei
vaadi päätöksen purkamista. Esimiehen näkemys yhteistyön
sujumisesta tai sujumattomuudesta ei kuitenkaan
ole sinällään riittävä peruste poistamaan laissa
edellytettyä virkamiehen suostumusvaatimusta.
Jos suostumusta ei saada, työnantajalla on mahdollisuus
turvautua esimerkiksi yhteistyökyvyttömäksi
näytetyn virkamiehen irtisanomiseen.
Päätöksen purkamista olisi tullut perustella juuri
tässä tapauksessa myös julkisen edun vaatimuksella.
KHO:n voi katsoa tällä ratkaisullaan tosiasiallisesti
hyväksyvän virkamieslain vastaisten päätösten tekemisen
tilanteissa, joissa esimies ei halua työskennellä
tietyn virkamiehen kanssa, jollei virkamies anna
suostumustaan virantoimitusvelvollisuuden muuttamiselle
tai viran siirrolle. Tällaista pakkomääräämiseen
perustuvaa henkilöstöpolitiikkaa ei voida pitää
julkisen edun mukaisena ja siksi KHO:n olisi tullut
purkaa virheellinen päätös.
KHO:n kannan tullessa yleisemmin valtion eri viranomaisten
tietoon henkilöstöasioita koskevat päätökset
saatetaan tehdä hankalissa tapauksissa aikaisempaa
useammin asianomaisen suostumuksen vastaisesti,
koska niitä ei kuitenkaan myöhemmin pureta.
Tällaisesta kehityksestä aiheutuu epävarmuutta
valtion henkilöstön keskuudessa ja heidän luottamuksensa
valtiotyönantajaan heikkenee. HLL 6 §:n mukaan
viranomaisen tulee suojata oikeusjärjestyksen
perusteella oikeutettuja odotuksia. Lainmukaisen
päätöksen saaminen ja käänteisesti lainvastaisen päätöksen
purkaminen ovat tällaisia oikeutettuja odotuksia.
Seppo Koskinen
työ- ja sosiaalioikeuden professori
Lapin yliopisto
Henkilöstöjärjestöiltä avoin kirje Helsingin yliopiston
johdolle
Helsingin yliopiston henkilöstöjärjestöt (Helsingin
yliopiston tieteentekijät ry, Helsingin yliopiston henkilökuntayhdistys
ry ja Helsingin yliopiston ammattiosasto
ry) sekä pääluottamusmiehet ovat reagoineet
KHO:n päätökseen lähettämällä avoimen kirjeen
Helsingin yliopiston kanslerille ja rehtorille. Kirjeessään
he toteavat muun muassa, että viran siirtopäätös
loukkaa merkittävällä tavalla yliopiston virkamiehen
oikeutta. Yliopiston henkilöstöjärjestöt
toteavat myös, että henkilöstöllä ei ole työrauhaa ja
oikeusturvaa, mikäli se ei voi luottaa siihen, että
työnantaja noudattaa selkeitä lain säännöksiä henkilöstöä
koskevia päätöksiä tehdessään.
|