Strukturella förändringar inom universitetsvärlden
Vad betyder begreppet strukturell utveckling och hur
är det meningen att omsätta det i praktiken? Så här
skulle vi kunna ställa frågan, vi som är anställda vid
universiteten och som för tillfället lever mitt bland ett
otal förändringar, vilka alla utgör en del av statens
effektivitetsprogram, även kallad strukturell utveckling.
En annan artikel i denna tidskrift redogör för
undervisningsministeriets syn på det nödvändiga i
förändringarna. Det är viktigt, rentav nödvändigt att
söka en ny riktning för högskolesystemet och gallra
bort eventuella överlappningar, för även vid universiteten
måste man kunna koncentrera sig på det väsentligaste,
m.a.o. verksamheten i anslutning till undervisning
och forskning. Mitt bland dessa förändringar
oroar sig organisationerna i första hand för personalens
ställning.
I augusti presenterade universiteten för undervisningsministeriet
sitt förslag till speciella projekt
som skulle stödja den strukturella utvecklingen och
som skulle finansieras separat. De strukturella förändringarna
kan vara av olika slag: till exempel kunde
man minska elevintagningarna eller utöka samarbetet
mellan universiteten eller universiteten och yrkeshögskolorna.
Många universitet har redan inlett
samarbetet med något annat universitet eller en yrkeshögskola
i branscher som är representerade vid
båda läroinrättningarna.
Det känns naturligt att universiteten samarbetar.
Likaså att universitetens och yrkeshögskolornas
campusbibliotek slås ihop eller att det skapas andra
gemensamma serviceformer. Det måste också vara
möjligt att gallra bland sådan undervisning som ges
på olika håll i exakt samma form. Ett ännu mer långtgående
samarbete i universitetens och yrkeshögskolornas
undervisning skulle dock underminera den
dualmodell som åtminstone än så länge utgör den ledande
principen i högsta utbildningen. Och en eventuell
ytterligare differentiering av kandidat- och magisterutbildningen
vid universiteten skulle sannolikt
leda till allt fler förslag att flytta över kandidatutbildningen
till yrkeshögskolorna. Resultatet skulle vara att
de som skulle fortsätta studierna i ett magisterprogram
borde instrueras i akademiska studier först i
samband med magisterstudierna, medan de nu inkorporeras
i universitetens verksamhet ända från första
studieåret. Med andra ord skulle det skapas en ny
mellannivå i studierna, vilka man just nu försöker effektivera
och försnabba.
Då universiteten före slutet av augusti presenterade
sina projekt, utgick de från att en del av universitetens
nuvarande finansiering skulle riktas på basis
av förslagen. Om dessa dock inte uppfyller ministeriets
kriterier, hålls en del av pengarna inne. Pengarna
skulle ändå behövas i universitetens grundfunktioner
som en allt mindre antal universitetsanställda
får ansvara för. Med tanke på personalens välmående
och olika uppmuntrande åtgärder är det också viktigt
att de redan genomförda strukturella förändringarna
och de resultat som uppnåtts under de senaste
tio åren beaktas i samband med universitetens produktivitetsprojekt.
Personalen skulle uppleva det som
orimligt att den väldiga arbetsmängd som redan blivit
gjord skulle vara värd noll, samtidigt som de anställda
arbetar allt mer inom allt snävare resursramar.
Är det här ett ytterligare exempel på en marknadsekonomisk
verksamhetsmodell som inte alls lämpar
sig för den offentliga sektorn?
Personalen och de studerande har inte blivit hörda
i den utsträckning lagen förutsätter i de enheter
där institutioner redan har blivit flyttade eller har
föreslagits bli flyttade till en annan ort. Samarbetsförfarandet
har inte verkställts, medan universitetet
inte ser något problematiskt i det: saken har inte ansetts
beröra personalen. Arbetsgivarens skyldighet är
att följa även samarbetslagen – organisationernas
uppgift är att se till att arbetsgivaren fyller sin plikt.
Allt prat om tjänstemannalagens oduglighet som basis
för universitetens tjänsteförhållanden och Finlands
universitetsrektorers råds ställningstagande,
enligt vilket tjänstekollektivtavtalet har blivit onödigt
efter förändringarna i tjänstestrukturen – allt detta
påvisar att personalens ställning i dessa förändringar
ingalunda håller på att bli bättre. De visstidsanställdas
ställning i enheter med reformtryck väcker
speciell oro.
Som bäst innebär strukturella förändringar ett
utvecklingsarbete som baserar sig på universitetets
strategi och målsättningar. I praktiken utgör personalen
universitetens enda resurs och resultatfaktor.
Det är viktigt att också de anställda är med om att
planera föreändringarna ända från början. Endast på
det viset kan personalen förhålla sig tillitsfull till förändringarna
och binda sig till dem.
Tuula Hirvonen
Ordförande, Universitetslektorernas förbund |