Ylijohtaja Sakari Karjalainen:
Duaalimalli on vielä voimissaan
Korkeakoulujen rakenteellinen kehittäminen
on kesäkuussa aloittaneen
opetusministeriön koulutus- ja tiedepolitiikan
ylijohtajan Sakari Karjalaisen
ykkösaihe. Rakenteita myllerretään
niin yliopistojen välillä kuin sisälläkin,
koulutusaloilla sekä ammattikorkeakoulujen
ja yliopistojen välillä.
Suomalainen korkeakoulujärjestelmä
rakentuu yhä edelleen duaalimallin
pohjalle, vakuuttaa ylijohtaja Karjalainen.
Sakari Karjalainen aloitti opetusministeriön koulutus-
ja tiedepolitiikan ylijohtajana kesäkuussa. Jonkin
verran jäi aikaa lomallekin, mutta muuten uutta
ylijohtajaa työllisti kesähelteillä kunta- ja palvelurakenteen
uudistukseen liittyvä puitelakiluonnos, jossa
mm. ehdotettiin hallinnonalakohtaisten valtionosuuksien
yhdistämistä. Entuudestaan Karjalainen
tuntee erinomaisesti tiede- ja yliopistosektoria – kuntapuolen
koulutuksen ohjaus- ja rahoitusjärjestelmät
ovat sen sijaan vaatineet perehtymistä.
- Laaja kenttä edellyttää jatkuvaa opiskelua. Koko
ajan oppiikin uusia asioita, mikä on tavattoman mielenkiintoista.
Heinäkuun alussa alkanut EU-puheenjohtajuuskausi
on näkynyt myös ylijohtajan kalenterissa.
- Se ei ole kuitenkaan negatiivisessa mielessä työllistänyt.
Asiantuntevien tiimien ansiosta kokoukset
ovat olleet hyvin valmisteltuja ja meillä on ollut erikoismiehitys
eri kongresseihin.
Suomen EU-puheenjohtajuuskauden merkittävin
anti yliopistojen kannalta on ollut vahva innovaatiopainotus.
- Tutkimuksen puiteohjelma, heinäkuussa koulutusneuvostossa
käsitelty yliopistojen modernisaatio
ja Lahden huippukokouksessakin esillä ollut Euroopan
teknologiainstituutti, listaa Karjalainen Suomen
puolivuotiskauden keskeisimpiä asioita yliopistojen
kannalta.
Kansainväliset ja kansalliset syyt
Syksyn alkaessa suurimman työllistäjän paikan ylijohtajan
tehtäväkentässä otti korkeakoulujen rakenteellinen
kehittäminen. Sakari Karjalainen pitääkin
tätä savottaa nyt ykkösaiheenaan. Haastattelupäivänä
(26.10.) ylijohtaja oli menossa puhumaan asiasta
yliopistojen hallintojohdolle Kuopioon. Teema hallitsee
myös 23.-24. marraskuuta pidettäviä yliopistojohdon
neuvottelupäiviä.
Analyyttisen tutkijakokemuksen omaava Karjalainen
haluaa aloittaa aiheesta puhumisen taustoista.
Mitkä syyt ovat johtaneet siihen, että yliopistoilta vaaditaan
järeitä toimia rakenteiden myllertämisessä
juuri nyt?
- Taustalla on sekä kansainvälinen että kansallinen
kehitys. EU:n Lissabonin strategiassa korkeakouluilla
ja tutkimuksella on keskeinen merkitys. EU
edellyttää korkeakoulujen modernisaatiota. Lisäksi
Bolognan-prosessiin kuuluu tutkintorakenteinen uudistus,
tutkintojen vertailtavuus ja liikkuvuuden lisääminen.
Kansallinen keskustelu korkeakouluremontin tarpeesta
lähti liikkeelle julkisen tutkimusjärjestelmän
rakenteista. Tähän liittyvät Jorma Rantasen, Jussi
Huttusen ja Markku Koskenlinnan selvitykset, maaliskuussa
2005 tehty valtioneuvoston periaatepäätös
julkisen tutkimusjärjestelmän rakenteiden kehittämisestä
sekä tiede- ja teknologianeuvoston linjaraportti
(ks. tästä juttu Acatiimi 7/2006). Listaan voi lisätä vielä
viime maaliskuussa korkeakoulujen rehtoreiden
kokouksen yhteydessä julkistetun muistion sekä hallituksen
koulutuspoliittisen selonteon.
Näiden pohjalta opetusministeriö on käynnistänyt
korkeakoulujen rakenneuudistuksen.
Hankerahoitus vain yksi instrumentti
Viime kevään tulosneuvotteluissa yliopistojen kanssa
sovittiin, että osa hankerahoituksesta jää jaettavaksi
vasta myöhemmin ja yliopistoilta edellytettiin rakenteelliseen
kehittämiseen liittyviä konkreettisia esityksiä
elokuun loppuun mennessä. Porkkanaraha15
miljoonaa euroa pisti yliopistojen valmistelutyöhön
kesähelteillä vipinää. Laskelmissa tuli olla mukana
myös henkilötyövuosivaikutukset.
- Esityksiä tuli 50 miljoonan euron edestä. Niissä
näkyi selvästi yliopistojen myönteinen suhtautuminen
asiaan, vakuuttaa Karjalainen.
Kuitenkin konkreettisten suunnitelmien osalta esitykset
olivat monin osin keskeneräisiä.
Opetusministeri Antti Kalliomäen tiedotustilaisuudessa
lokakuun viimeisenä päivänä julkistettiin
hankerahoitusta saavat kohteet. Näistä kolme merkittävintä
ovat Turun yliopiston ja Turun kauppakorkeakoulun
konsortio, pääkaupunkiseudun innovaatioyliopisto,
Kuopion ja Joensuun yliopistojen federaatio.
(ks. kainalojuttu ohessa alla).
- Näissä hankkeissa tavoitteena on paremman laadun
saavuttaminen tiiviimmällä yhteistyöllä. Se voi
myös tarkoittaa varsinaista yhdistymistä jollakin aikataululla.
Eivätkä konsortiot ja federaatiot vain lisää hallintobyrokratiaa
tuomalla uuden organisatorisen portaan?
- Lähtökohtana on ollut, että rahoitetut kohteet
ovat sellaisia, joilla voidaan edistää laatua ja tehokkuutta
sekä saavuttaa aitoa synergiaetua.
Vuotta 2007 koskeva hankerahoitus on kuitenkin
vain yksi instrumentti, jolla rakennekehitystä tuetaan.
Karjalainen tähdentää, että jatkotyö tapahtuu vuoropuhelussa ministeriön ja korkeakoulujen kanssa. Ja
seuraavan kerran rakennekehitys on yliopistojen
kanssa esillä viimeistään ensi kevään tulosneuvottelupöydässä.
Ammattikorkeakouluista ei tehdä
yliopistojen collegeja
Remonttiin sisältyy myös koulusalojen sekä niihin
liittyen yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen työjaon
uudistamista. Esimerkiksi kauppatieteen alalla on
menossa selvityshanke. Myös matkailu-, kuvataide-,
viestintä-, sosiaali- ja terveydenhoitosektoreiden kohdalta
halutaan kartoittaa, mikä on tarkoituksenmukainen
työnjako yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen
välillä.
- Vaikka tällaisia selvityksiä käynnistetään, se ei
välttämättä tarkoita, että jonkin alan yliopistotasoinen
koulutus loppuu, Karjalainen rahoittelee.
Hän myös torjuu ajatuksen siitä, että ammattikorkeakouluista
olisi vähitellen tulossa, ainakin joillakin
koulutusaloilla yliopistojen collegeja.
- Kaksi peräkkäin toimivaa korkeakoulusektoria
ei kuulu opetusministeriön suunnitelmiin – duaalimallista
lähdetään edelleen liikkeelle. Ammattikorkeakoulututkintojen
päätarkoitus on tarjota työelämävalmiuksia
eikä valmistaa maisteriopintoihin.
Eduskunnalle annettu koulutuspoliittinen selonteko
lähtee kuitenkin siitä, että alueellisesti korkeakoulusektoria
koskevat ratkaisut voivat vaihdella. Tärkeä
asiakirja jatkokehityksen kannalta on valmistelun
alla oleva koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma
vuosille 2007-2011 sekä tietysti ensi kevään
hallitusohjelma.
Miltä korkeakoulukenttä sitten näyttää vuoden
2012 jälkeen, on Karjalaisen mielestä turhanaikaista
ennakoida.
Muutostarvetta hallinnossa ja
johtajuudessa
Rakennekeskusteluun on yhdistetty myös eri tahoilta
tulevat vaatimukset uudistaa yliopistojen hallintoa.
Elinkeinoelämän keskusliitto EK esitti viime kuussa
julkistetuissa tutkimuspoliittisissa linjauksissaan,
että yliopistojen hallituksista peräti puolet olisi ulkopuolisia
jäseniä. Työnantajapalatsissa on tuumattu,
että muutoin rakenneuudistukseen ei saada draivia.
Vaatimukset uudistaa hallintoa eivät Karjalaisen
mielestä ole yhtäkkiä keksittyjä. Paineita tulee kotimaisten
lähteiden ohella myös kansainvälisiltä kentiltä.
- Ne kokemukset, joita olen kuullut nyt hallituksissa
toimivista ulkopuolisista jäsenistä, ovat olleet
pääsääntöisesti myönteisiä, hän toteaa.
Se, että yliopistot ovat jo pitkään vaatineet nykyistä
laajempaa taloudellista autonomiaa, edellyttää Karjalaisen
mielestä niiltä myös ammattimaisempaa johtajuusotetta.
Hallitus on antanut eduskunnalle yliopistolain
muuttamista koskevan lakiesityksen, joka sallisi Helsingin
yliopiston ja Åbo Akademin kaltaisen rahastotalouden
myös muille yliopistoille.
Yliopistojen taloudellisen ja hallinnollisen autonomian
laajentamiseen ottaa kantaa myös selvitysmiesten
Rantasen ja Jääskisen joulukuussa julkistettava raportti. Siinä tultaneen esittämään myös yliopistojen
neuvotteluoikeuksien laventamista sekä muutoksia
palvelussuhdekäsitteeseen.
Myös tutkimuslaitosten rakenteet heiluvat
Eikä siinä vielä kaikki: yliopistojen rakenteiden, koulutusalojen
ja hallintojen lisäksi rukkaamisen tarvetta
nähdään myös tutkimuslaitosten toiminnassa. Julkisen
tutkimusjärjestelmän rakenteiden kehittämiseen
liittyvän päätöksen jälkeen valtioneuvosto asetti
professori Yrjö Neuvon johtaman työryhmän pohtimaan
sektoritutkimuslaitosten asemaa. Raportti
valmistuu joulukuussa.
Tanskassa tutkimuslaitokset on jo yhdistetty yliopistoihin.
Myös meillä on esitetty kannanottoja tiiviimmän
yhteistyön puolesta.
Sakari Karjalainen pitää kuitenkin Tanskan mallia
Suomen kohdalla epärealistisena.
- Muita mahdollisuuksia voisivat olla sektoritutkimuslaitosten
yhdistäminen tutkimusaloittain tai
Huttusen raportissa esitetty hallinnonalakohtaisen
yhteistyön tiivistäminen.
Tutkimus- ja koeasemien tilannetta selvitetään
myös erillisessä työryhmässä.
Kohta asetetaan johtoryhmä strategisten huippuosaamisen
keskittymille, joista tehtiin päätös kesäkuussa.
Lisäksi ministeriö nimeää infrastruktuurityöryhmän.
- Suomelta on vielä puuttunut selkeästi formuloitu
tutkimuksen infrastruktuuripolitiikka. Asetettava
työryhmä laatii tälle tiekarttaa.
Teksti: Kirsti Sintonen
Kuvat: Veikko Somerpuro
Rakenteellisen kehittämisen hankkeille 18 milj. euroa
Opetusministeriö on osoittamassa rakenteellisen kehittämisen
hankkeisiin vuosina 2006 ja 2007 yhteensä
noin 18 miljoonaa euroa, mikä sisältää myös aiemmin
tulosneuvotteluissa sovitun rahoituksen.
Yliopistojen uudenlaisten toimintarakenteiden
kehittämiseksi käynnistyy kolme kärkihanketta:
• Turun yliopiston ja Turun kauppakorkeakoulun
yhteistä toimintarakennetta valmistellaan varatuomari
Markku Linnan johdolla. Ryhmän jäseninä toimivat
lisäksi rehtori Keijo Virtanen Turun yliopistosta
ja rehtori Tapio Reponen Turun kauppakorkeakoulusta.
• Joensuun ja Kuopion yliopistoista muodostuvaa
yhteistä toimintarakennetta valmistellaan professori
Reijo Vihkon johdolla. Suunnitteluryhmään kuuluvat
lisäksi maaherra Pirjo Ala-Kapee sekä Joensuun
yliopistosta rehtori Perttu Vartiainen ja hallintojohtaja
Petri Lintunen sekä Kuopion yliopistosta rehtori
Matti Uusitupa ja hallintojohtaja Päivi Nerg.
• Teknillisen korkeakoulun, Helsingin kauppakorkeakoulun
ja Taideteollisen korkeakoulun yhteistyölle
rakentuvaa “innovaatioyliopiston” toimintarakennetta
valmistellaan valtiosihteeri Raimo Sailaksen
johdolla. Suunnitteluryhmään kuuluvat lisäksi professori
Yrjö Neuvo ja kansleri Matti Lehti sekä rehtorit
Matti Pursula Teknillisestä korkeakoulusta, Eero Kasanen
Helsingin kauppakorkeakoulusta ja Yrjö Sotamaa
Taideteollisesta korkeakoulusta.
Kaikkien suunnitteluryhmien määräaika päättyy
16.2.2007. Suunnitteluryhmien tehtävänä on laatia
ehdotus mainittujen yliopistojen mahdollisimman
pitkälle menevästä yhteisestä toimintarakenteesta,
laatia hankkeille toteuttamissuunnitelma aikatauluineen
sekä määritellä tarvittavat osaprojektit, niiden
toiminnalliset tavoitteet ja taloudelliset vaikutukset.
Suunnitteluhankkeet voivat käyttää apunaan ulkomaivuorosia
asiantuntijoita. Suunnittelutyön jälkeen opetusministeriö
varautuu tukemaan hankkeiden toteutusta
kevään 2007 tulosneuvotteluissa.
Kärkihankkeiden lisäksi rahoitusta suunnataan
myös pienemmille yliopistojen yhteishankkeille ja
ammattikorkeakoulujen kanssa tapahtuvalle yhteistyölle
sekä huippututkimusta vahvistaville yhteenliittymille,
joita ovat muun muassa kansallinen molekyylilääketieteen
keskus, Biokeskus Suomi -verkosto ja
TKK-TTY-tutkimuskonsortio.
Yliopistojen sisäisiä rakenteellisen kehittämisen
hankkeita päätettiin rahoittaa vain poikkeustapauksissa,
vaikka niillä voidaankin tehostaa resurssien
käyttöä. Tällaiset hankkeet on toteutettava osana yliopistojen
omaa toimintaa ja näin on monissa yliopistoissa
jo tapahtunutkin. Myös yliopistojen henkilöstö-
ja taloushallinnon yhteinen palvelukeskushanke
liittyy yliopistojen rakenteelliseen kehittämistyöhön.
Rakenteellisen kehittämisen lähtökohtana oli korkeakoulujen
tutkimustoiminnan vahvistaminen. Siksi
on valitettavaa, että tutkimustoiminnan kehittämistä
ja tutkimuksen infrastruktuuriyhteistyötä koskevia
hankkeita oli vähän. Sektoritutkimusyhteistyötä
koskevia hankkeita ei ole juuri lainkaan.
Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen liiketoimintaosaamisen
rakenteita ja työnjakoa koskeva selvitystyö
on käynnistetty. Sen määräaika on 20.6.2007.
Selvitysryhmän muodostavat pääjohtaja Kari Neilimo,
professori Anne Kovalainen ja asiantuntija Mauri Panhelainen.
Myös sosiaalialalla on käynnistymässä vastaava
selvitystyö. Lisäksi yliopistoissa käynnistetään
opettajankoulutuksen valtakunnallinen kehittämishanke.
Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen yhteistyötä
ja työnjakoa pohditaan jo kolmessa hankkeessa
Lappeenrannassa, Oulussa ja Kuopiossa. Tammikuussa
2007 opetusministeriö järjestää näitä hankkeita
koskevan seminaarin, joka tarjoaa mahdollisuuden
tiedon ja kokemusten vaihtoon.
|