Yliopistojen rakennekeskustelu
muissa Pohjoismaissa
Ruotsissa ja Norjassa tilanne yliopistojen
rakenteellisessa kehittämisessä on
ollut viime vuodet melko rauhallinen.
Tanskassa on laitettu yliopistokartta
uuteen uskoon: viime kuussa hallitus
teki päätöksen yliopistojen ja tutkimuslaitosten
fuusioista.
Yliopistojen hallintoelinten asemasta
käydään keskustelua. Ruotsissa uusi
hallitus aikoo kumota entisen mallin
rehtorin asemasta ja hallituksen kokoonpanosta.
Kysyimme pohjoismaisilta veljesjärjestöiltä:
1) Miten yliopistojen rakenteellinen
kehittäminen on edennyt viime
vuosina? Mitä siitä keskustellaan juuri
nyt?
2) Miten yliopistojen rehtorit ja hallitukset
valitaan? Paljonko hallituksissa on
ulkopuolisia jäseniä? Onko yliopistojen
hallinnonuudistus keskustelun kohteena?
Tanskassa yliopistoja ja tutkimuslaitoksia
yhteen
Tanskan hallitus julkisti 4. lokakuuta suunnitelman
siitä, kuinka yliopistoja ja sektoritutkimuslaitoksia aiotaan
yhdistää (ks. oheinen kartta). Uudistuksen
myötä Tanska sai kolme suurta yliopistoa (Kööpenhaminan
yliopisto, Aarhusin yliopisto ja Tanskan teknillinen
yliopisto). Opetusministeri luonnehti näitä
resursseiltaan Euroopan kärkeen kuuluviksi. Neljä
keskisuurta ovat Aalborgin yliopisto, Etelä-Tanskan
yliopisto, Roskilden yliopistokeskus ja Kööpenhaminan
kauppakorkeakoulu.
Muodollisesti kyseessä on ollut ”vapaaehtoinen”
prosessi, mutta ilman muuta kaikkien tiedossa ovat
olleet opetusministerin toiveet näistä yhdistymisistä.
Samainen ministeri on nostanut esille toiveensa
”maailmanluokan yliopistoista”, johon läheisesti liittyy
yliopistojen opetuksen ja tutkimuksen jatkuva
kaupallistuminen. Tämä näkyy siinä, että opiskelijoiden
toivotaan valmistuvan pikavauhtia työmarkkinoiden
käytettäviksi. Akateemisten arvojen merkitys on
vähentynyt, tilalle on noussut tuottavuusajattelu ja
elinkeinoelämän tarpeisiin vastaaminen. Tämä ajattelu
heijastuu myös tutkimuksen suuntautumisena
aloille, joilla tulokset on ripeästi tuotteistettavissa yksityisen
elinkeinoelämän tarpeisiin.
Rehtorin ja hallituksen asema
Tanskan yliopistolaissa määrätään, että yliopiston
hallituksessa pitää olla enemmistö ulkopuolisilla jäsenillä.
Hallituksen tehtäviin kuuluu myös rehtorin
rekrytointi, joka ei siellä perustu vaaliin. Rehtori palkkaa
puolestaan dekaanit ja tiedekuntien laitosjohtajat.
Hallitukseen valitaan vaaleilla henkilöstön edustajat
ja kaksi lain edellyttämää opiskelijajäsentä. Laki
ei määrää hallituksen henkilöstöedustajien lukumäärää.
Henkilöstön edustajien määrän kasvaessa myös
ulkopuolisten hallitusjäsenten määrä kasvaa, koska
ulkopuolisilla tulee hallituksessa olla enemmistö. Tämän
takia henkilöstön edustus rajoittuu korkeintaan
kolmeen edustajaan, jotka yleensä ovat professori, lehtori
ja yksi hallinto- ja teknillistä henkilöstöä edustava
henkilö. Joissakin yliopistoissa on vain yksi edustaja
opettaja- ja tutkijaryhmälle ja yksi edustaja muulle henkilöstölle.
Hallituksen lisäksi on olemassa akateeminen neuvosto
(Academisk råd), johon valinta tapahtuu vaaleilla.
Tällä neuvostolla ei ole juurikaan yliopistossa
päätösvaltaa, vaan se on luonteeltaan enemmän neuvoa
antava elin.
Palkatulla rehtorilla on toimivalta päättää itsenäisesti
budjetista ja yliopiston strategisesta suunnitelmasta.
Yksittäisellä tutkijalla on laissa turvattu tutkimusvapaus,
joka kuitenkin rajoittuu sellaisille aloille,
jotka on mainittu oman yliopiston strategisessa
suunnitelmassa.
Jens Vraa-Jensen
kansainvälisten asioiden asiantuntija
Dansk Magisterforening
Den strukturella utvecklingen av
universitetsväsendet i Sverige
Praktiskt taget all eftergymnasial utbildning ingår
sedan reformen 1977 i det svenska högskolessystemet:
“högskolan” och bedrivs vid sammanlagt 49 universitet
och högskolor. Merparten av lärosätena är statliga
(36 st) och omfattas av samma lagstiftning och styrs
och finansieras enligt samma principer. För de 13
högskolorna med enskild huvudman finns dels viss
lagstiftning om rätten att utfärda examina, dels enskilda
avtal som reglerar villkoren.
Vad gäller benämning och rätt att utfärda examina
skiljer sig dock lärosätena åt. Samtliga 14 universitet,
alla statliga, har rätt att utfärda alla typer av generella
examina på grund-, avancerad och forskarnivå.
Sju högskolor, varav tre med enskild huvudman,
har enbart rätt att utfärda doktors- och masterexamen
inom vissa angivna vetenskapsområden. Övriga
28 högskolor, varav 10 med enskild huvudman, har
just nu endast rätt att utfärda examina på grundnivån
och den ettåriga magisterexamen på avancerad
nivå. Dessa lärosäten kommer dock att kunna erhålla
masterexamensrätten efter särskild prövning. Nya yrkesexamensrätter
tilldelas samtliga typer av lärosäten
efter särskild prövning av Högskoleverket.
Förändringar under de fem senaste åren
De senaste fem åren har varit stabila vad gäller strukturella
förändringar. Den tidigare Mitthögskolan fick
efter diverse turer med ett par prövningar universitetsstatus
för ett par år sedan av regeringen och heter
numera Mittuniversitetet. Några år dessförinnan hade
högskolorna i Karlstad, Örebro och Växjö efter prövning
fått universitetsstatus. I övrigt har en enskild
konstnärlig utbildning, Beckmans designhögskola,
fått högskolestatus.
Under senare år har olika former av samverkan
mellan lärosäten börjat diskuteras. Tre lärosäten i sydöstra
Sverige har utvecklat ett relativt nära samarbete
där man sinsemellan gör upp en ansvarasfördelning
för olika delar av verksamheten för att den samlade
kompetensen ska kunna utnyttjas bättre. I Mälardalen
pågår diskussioner om fusioner mellan ett Örebro
universitet och Mälardalens högskola, men än så länge
är skepsisen stor bland många av de berörda och
inga beslut har fattats. I Stockholm har frågan om ett
samgående mellan universitetet och Lärarhögskolan
också utretts men också här finns många kritiska röster
och frågan utreds vidare.
Rektor och övriga styrelseledamöter
Enligt högskolelagen utser regeringen ordföranden i
styrelsen liksom flertalet av övriga ledamöter. Rektor
ska ingå i styrelsen, men är sedan 1998 inte längre ordförande.
Lärare och studenter har också laglig rätt att
vara representerade i styrelsen. Den närmare sammansättningen
regleras av regeringen i högskoleförordningen,
där det framgår att styrelsen består av 15
ledamöter, som alla utom rektor utses för en period
av tre år. Lärarna har rätt att vara representerade med
tre ledamöter och ska utses genom val inom lärosätet.
Studenterna har också rätt till tre representanter,
vilka utses av berörd studentkår. Verksamheten företräds
således av sju ledamöter, vilket innebär att åtta
externa ledamöter utses av regeringen och utgör en
majoritet i styrelsen. Företrädare för de anställda, dvs.
fackliga företrädare, har närvaro- och yttranderätt vid
styrelsesammanträdena, men är således inte ledamöter.
Rektor vid statliga lärosäten anställs av regeringen
efter förslag från lärosätets styrelse. Enligt högskoleförordningen
ska styrelsen innan den lämnar sitt
förslag höra lärarna, övriga anställda och studenterna
på det sätt som styrelsen bestämmer. Denna formulering
som också infördes 1998 lämnar över ansvaret
för den närmare utformningen av rekryteringsprocessen
till styrelsen och innebär att det tidigare valförfarandet inte längre är föreskrivet i regelverket.
På flera håll tillämpas dock fortfarande den gamla
ordningen med valförsamlingar med viss angiven
sammansättning.
Aktuell debatt
Nuvarande ordning med majoritet för externa ledamöter
har gällt sedan 1988 då en bred uppgörelse i
riksdagen träffades om styrelsernas sammansättning.
Tio år senare beslöts att rektor inte längre skulle vara
ordföranden och under hela tiden har frågan om det
är lämpligt att utse aktiva politiker till styrelseledamöter
visat sig vara en blockskiljande fråga. Vänsterblocket
har hävdat att så är fallet, medan de borgerliga
ansett det ytterst olämpligt. I den regeringsförklaring
som den 6 oktober lämnades av den tillträdande
borgerliga regeringen fanns bl.a. meningen: “Lärosätenas
styrelser avpolitiseras.” Den fulla innebörden
av denna mening har SULF trots stora ansträngningar
inte lyckats klarlägga. Att den innebär att politiker
inte längre ska utses till styrelseledamöter är självklart,
men uttalanden från de fyra borgerliga partierna
före valet tyder på att det också kan innebära att
lärosätena själva ska utse sina styrelser, dvs. samtliga
styrelseledamöter.
Inom SULF har ytterligare två frågor diskuterats
under senare år. För det första pågår en livlig diskussion
inom förbundet om fördelar och nackdelar med
att de fackliga företrädarna skulle bli fullvärdiga ledamöter
av styrelserna. För det andra kommer SULF
med stor sannolikhet i ett kommande program för
akademisk ledningsorganisation kräva att den tidigare
regleringen av rektorsval ska återinföras i högskoleförordningen,
då principen om val av alla akademiska
ledare anses vara viktigt för att värna den
akademiska friheten. Båda dessa frågor kommer att
behandlas på förbundets kongress i slutet av november.
Ann Fritzell
chefsutredare
Sveriges universitetslärarförbund (SULF)
Norjassa muutettiin yliopistolakia
viimeksi vuonna 2005
Norjassa perustettiin vuonna 2003 kansallinen laadunvarmistuselin
NOKUT, jonka tehtävä on arvioida
laatua koulutuksen alalla. NOKUT on valtiosta riippumaton
toimija, joka arvioi, akkreditoi ja hyväksyy
korkeakoulusektorilla toimivien laitosten laadunvarmistusjärjestelmät.
NOKUT on myös mainittu uudessa
yliopisto- ja korkeakoululaissa. 1.4.2005 lähtien sen
tehtäviin on kuulunut myös arvioida erilaisten korkeakoulujen
kelpoisuutta vaihtaa kategoriaa, kuten
esimerkiksi jonkun korkeakoulun anomusta tulla yliopistoksi.
NOKUT päättää, täyttääkö korkeakoulu olemassa
olevat kriteerit, mutta varsinaisen päätöksen
tekee ministeriö.
Tämän uuden menettelyn kautta Norja sai kaksi
uutta yliopistoa ja yhden uuden tieteellisen korkeakoulun
vuoden 2005 tammikuussa. Stavangerin yliopisto
oli ennen Stavangerin korkeakoulu ja uusi
Ympäristö- ja Biotieteiden yliopisto oli aikaisemmin
Åsin maatalouskorkeakoulu. Yksityinen korkeakoulu
Menighetsfakulteten akkreditoitiin samassa yhteydessä
tieteelliseksi korkeakouluksi. Muilta osin korkeakoulusektorin
rakenne on pysynyt muuttumattomana
vuodesta 1994 lähtien, jolloin 98 alueellista korkeakoulua
yhdistettiin 26 valtiolliseksi korkeakouluksi.
Hallitusten kokoonpano
Yliopisto- ja korkeakoululaki säätelee näiden hallitusten
kokoonpanoa. Säännökset vaihtelevat valtiollisten
ja yksityisten yliopistojen ja korkeakoulujen välillä.
Valtiollisten yliopistojen ja korkeakoulujen hallituksissa
on yleensä yksitoista jäsentä, eikä millään
ryhmällä ole niissä enemmistöä. Hallitus koostuu
kolmesta jäsenestä, jotka edustavat opettajia ja tutkijoita,
yhdestä yliopiston hallinnon henkilöstöä
edustavasta jäsenestä, kahdesta opiskelijajäsenestä ja
neljästä ulkopuolisesta jäsenestä. Valittu rehtori toimii
hallituksen puheenjohtajana.
Tämän lisäksi hallitus voi lain mukaan poiketa em.
menettelystä päättämällä 2/3 enemmistöllä, että:
- se palkkaa rehtorin vaaleilla valitsemisen sijaan,
rehtori ei saa olla hallituksen jäsen ja ministeriö valitsee
hallituksen puheenjohtajan
- hallituksessa on enemmistö ulkopuolisia jäseniä,
kaikki ministeriön nimeämiä
- hallituksessa on eri kokoonpano kuin yliopistolaissa
säädetty, mutta opiskelijoilla ja henkilöstöällä
tulee olla edustus
Yksityiset yliopistot ja korkeakoulut
Yksityisissä yliopistoissa ja korkeakouluissa on korkein
toimielin hallitus, jossa tulee olla edustettuna
niin henkilöstö kuin opiskelijatkin. Hallituksen tulee
koostua vähintään viidestä jäsenestä. Jos hallituksessa
on enemmän kuin kymmenen jäsentä, niin opiskelijoilla
ja henkilöstöllä tulee molemmilla olla siinä
kaksi edustajaa. Lisäksi tulee ottaa huomioon tasaarvolain
vaatimukset molempien sukupuolten edustuksesta.
Hallituksen työskentelyn tulisi olla mahdollisimman
avointa.
Viimeksi yliopisto- ja korkeakoululakia muutettiin
Norjassa vuonna 2005. Silloinen keskustelu keskittyi
siihen, pitäisikö kaikkien yliopistojen ja korkeakoulujen
olla valtiollisia ja tulisiko enemmistö niiden hallitusten
jäsenistä olla ulkopuolisia. Forskerförbundet
voitti kiistan sillä kertaa ja tuloksena on, että hallitusten
kokoonpano nyt yllä kuvattu.
Björn T. Berg
asiamies, Norsk Forskerförbund
Tanskan ja Norjan osuudet suomentanut asiamies Riku
Matilainen, Tieteentekijöiden liitto |