Suomen yliopistokirjastojen
neuvosto:
10 vuotta tutkimuksen ja opetuksen perusinfrastruktuurin
rakentajana
Yliopistokirjastot muodostavat maamme
tieteellisten kirjastojen selkärangan.
Niiden keskinäinen yhteistyö on
jatkunut jo pitkään. Viimeiset 10 vuotta
yhteistyötä on koordinoitu Suomen
yliopistokirjastojen neuvostossa. Juhlavuoden
kunniaksi neuvosto on tehnyt
uuden strategian.
Suomen yliopistokirjastojen neuvosto syntyi vastauksena
1990-luvun alun yhteiskunnalliseen ja taloudelliseen
murrokseen. Valtionhallinto ja siten myös
yliopistot olivat pitkään eläneet suorassa budjetti- ja
säännösohjauksessa. Tämä oli taannut yliopistokirjastoille
suhteellisen vakaan aseman. Valtiovalta piti
myös vielä tuolloin tieteellistä tietohuoltoa erityisenä
kehittämisen kohteena. Esimerkiksi tieteellisillä
keskuskirjastoilla oli säädöksillä määrätty erityisasema.
Tulosohjauksen ja kehysbudjetoinnin myötä yliopistot
alettiin nähdä yhtenä kokonaisuutena. Yliopistokirjastot
ja niiden rahoitus siirrettiin kehysorganisaationsa
päätösvallan alle. Samaan aikaan alkanut
tietoyhteiskuntakehitys alkoi toisaalta luoda uusia tieto-
ja viestintäteknisiä verkostoitumisen mahdollisuuksia.
Tieteellisen tiedon jakelulle syntyi uudenlainen,
digitaalinen toimintaympäristö. Tieteen tuloksista
tuli kauppatavaraa, tutkimusjulkaisujen määrä ja
hinnat alkoivat kohota. Kun samaan aikaan iski vielä
taloudellinen lama, putosivat yliopistokirjastot uuteen
arkeen, jonka tunnussanoina olivat kansainvälisyys,
kilpailu ja kaupallisuus – yliopistojen norsunluutornit
romahtivat.
Kirjastot verkostoitumisen pioneereina
Kirjastojen tapa toimia verkostoina on perua jo hyvin
varhaisilta kirjastotoimen kehittymisen ajoilta.
Uusi aika loi uuden toimintaympäristön ja uudet tekniikat
loivat työkalut verkostoitumisen syventämiseen.
Pelisäännöt olivat muuttuneet, joten vaadittiin
myös uusia yhteistyön muotoja. Yliopistokirjastot
vastasivat haasteeseen perustamalla vuonna 1996
yhteisen kehitys- ja edunvalvontaorganisaation, Suomen
yliopistokirjastojen neuvoston.
Tuolloin neuvoston perustehtäviksi asetettiin kirjasto-
ja tietopalvelualan kehityksen seuraaminen ja
sen pohjalta aloitteiden ja esitysten tekeminen ja niiden
hankkeistaminen. Lisäksi esille nostettiin kirjastojen
edunvalvonta ja kirjastojen välisen yhteistyön
edistäminen, kuten kansainvälisten ja kansallisten
yhteyksien luominen.
Toimintansa alkuvuosina neuvosto keskittyi kahteen
konkreettiseen tavoitteeseen: kirjastojärjestelmän
uudistamiseen sekä sähköisten lehtien keskitettyyn
hankintaan. Kansalliskirjaston tuella saatiin hankittua
moderni kirjastojärjestelmä sekä perustettiin
FinELib, kansallinen elektroninen kirjasto. Sittemmin
ammattikorkeakoulukirjastot valitsivat käyttöönsä saman kirjastojärjestelmän, FinELibissä ovat mukana
kaikki kirjastosektorit, edellisten lisäksi siis myös
erikoiskirjastot sekä yleiset kirjastot. Näin laaja yhteistyö
on ainutlaatuista maailmassa. Suomalaiset yliopistokirjastot
olivat aikaansa edellä ja saavuttivat
verkostoitumisella ja palveluiden yhteiskäytöllä niitä
tuloksia, joita valtiovalta parhaillaan hakee koko korkeakoulukentältä.
Uudet strategiat
Neuvosto työsti 2000-luvun alussa ensimmäisen
oman strategiansa jaksolle 2003 -2007. Tuohon aikaan
julkinen valta alkoi käyttää entistä enemmän hankkeita
ja niiden rahoittamista yhteistyön sekä innovaatioiden
kehittämisessä. Näin neuvostolle avautui mahdollisuus
toteuttaa useita projekteja. Nämä ovat sittemmin
kehittyneet ja vakiintuneet yliopistokirjastojen
perustoiminnoiksi. Näitä olivat esimerkiksi informaatiolukutaito,
kokoelmakartta sekä osaamiskartta.
Strategian uudistaminen tuli ajankohtaiseksi tämän
vuoden alussa monestakin syystä. Toimintaympäristö
oli muuttunut melkoisesti Bolognan sopimuksen,
valtiovallan toimien sekä kansainvälistymisen
myötä. Olennaisesti tähän vaikutti myös Kansalliskirjaston
palvelutehtävän laajeneminen käsittämään
kaikki kirjastosektorit. Aiemman symbioosin murruttua
neuvosto joutui itsenäistymään ja hakemaan samalla
omaa rooliaan muiden kirjastosektoreiden joukossa.
Missionsa mukaan neuvosto varmistaa yliopistokirjastojen
yhteisten päämäärien saavuttamisen ja
tukee kirjastojen toimintaedellytyksiä erityisesti yliopistoissa.
Missiota toteutetaan strategialla sekä neuvoston
kokouksissa tehtävillä päätöksillä.
Visioksi puolestaan on muotoiltu: Suomen yliopistokirjastot
ovat tutkimuksen ja oppimisen infrastruktuurin
ydin. Yliopistokirjastojen neuvosto
luo tutkimustiedon saavutettavuuden ja käytettävyyden
tulevaisuutta ja on alansa keskeinen yhteiskunnallinen
vaikuttaja.
Tärkeää on siis varmistaa, että yliopistokirjastoilla
on yhteiset päämäärät ja että ne saavutetaan. Kirjastojen
toimintaedellytyksiä tuetaan hankkeilla, joiden
avulla ratkaistaan yhteisiä ongelmia ja viedään eteenpäin
yhteisiä asioita. Tätä varten on laadittu toimenpideohjelma.
Tärkeimmät toimenpiteet lähivuosina
Yliopistokirjastot ovat asettaneet kaudelle 2007 - 2012
seuraavat strategiset päämäärät: vaikuttavuuden
edistäminen; yhteiskunnallinen osallistuminen; näkyvyyden
lisääminen; toimintatapojen kehittäminen ja
tuottavuuden parantaminen. Nämä päämäärät liittyvät
Suomessa meneillään olevaan prosessiin, jossa
ensinnäkin halutaan kehittää korkeakoululaitosta ja
sen rakenteita. Tärkeimpänä haasteena on se, kuinka
varmistetaan yliopistotasoiset kirjasto- ja tietopalvelut
kaikissa suomalaisissa yliopistoyksiköissä. Toinen
erityishaaste liittyy huippututkimukseen liittyviin
tietopalveluihin: uusiin digitaalisen julkaisemisen ja
tieteen tekemisen muotoihin ja tutkimusta tukevaan
tietopalveluun.
Myös yliopistokirjastojen tulee kansainvälistyä.
Ensinnäkin kotimaassa palvelut tulee pystyä tarjoamaan
kotimaisten kielten lisäksi vähintään englanniksi.
Tieteellinen kustantaminen on ollut aina kansainvälistä
ja tähän liittyvä lainsäädäntö ja sopimuskäytännöt
laaditaan kansainvälisillä foorumeilla. Kirjastojen
tulee viedä oma äänensä näille foorumeille kuultavaksi.
Neuvoston haasteena on myös sen ja sen jäsenten
palveluiden näkyvyyden ja vaikuttavuuden osoittamisen
kehittäminen. Edelleen kirjastot nähdään usein
etäisinä tukipalveluina erityisesti tehtäessä poliittisia
ja hallinnollisia päätöksiä. Moderni yliopistokirjasto
on kuitenkin elimellinen osa kehysorganisaationsa
tutkimus- ja oppimistoimintaa. Tästä on myös
jonkin verran tutkimusnäyttöä: hyvin resursoidut kirjasto-
ja tietopalvelut auttavat tutkimuksen tason kohottamisessa.
Yliopistoille asetettu kolmas tehtävä, yhteiskunnallinen
vaikuttaminen, sopii hyvin kirjastojen toiminnan
luonteeseen. Avoimet tieteelliset kirjastot ovat
olleet väylä tutkimustiedon välittämiseen kaikille
kansalaisille. Jatkossa kirjastojen rooli tässä työssä
saattaa vielä korostua Open Access -toiminnan kautta,
jossa tavoitteena on jaella julkisesti tuotettu tutkimustieto
vapaasti internetin kautta kaikille tiedontarvitsijoille.
Ari Muhonen ja Jarmo Saarti
Ari Muhonen on Suomen yliopistokirjastojen neuvoston
puheenjohtaja kaudella 2005-2006 ja Jarmo Saarti kaudella
2007-2008.
Lisätietoja ja tekstissä mainitut asiakirjat löytyvät osoitteesta: http://www.lib.helsinki.fi/kirjastoala/neuvosto/
|