Onko Suomella varaa huippuyliopistoihin?
Yliopistot ovat julkisen keskustelun
suosikkiaiheita.
Monilla tahoilla on mielipiteitä
yliopistojen toiminnasta
ja niiden kehittämisestä.
Viime aikoina kriittiset puheenvuorot
ovat olleet näkyvimpiä
ja erinäisten selvitysten
ja kannanonttojen pohjalta
ollaankin taas yliopistolaitosta
kehittämässä uuteen
suuntaan. Julkinen keskustelu
on oikeutettua, sillä yliopistoja pidetään kansakuntamme
kehityksen eräänä tärkeänä moottorina. Huolta
kannetaan yliopistojemme tutkimuksen ja opetuksen
laadusta ja kilpailukyvystä. Erityisesti askarruttaa
yliopistojemme vaatimaton sijoitus maailman
huippuyliopistojen joukossa. Puheenvuorot resurssien
keskittämisestä kansallisiin huippuyliopistoihin
ovat tulleet entistä voimakkaammiksi varsinkin elinkeinoelämän
taholta.
Millä reseptillä huippuyliopistot toimivat? Suomen
yliopistolaitoksen vertailu USA:n kärkiyliopistojen
kanssa valaisee asiaa. Esimerkiksi MIT:ssa perustutkinto-
opiskelijoiden vuotuinen sisäänotto on noin
1000 opiskelijaa, kokonaisopiskelijamäärä on 10000,
professoreita on 1000, henkilökuntaa on noin 10000
ja vuosibudjetti 1600 miljoonaa euroa. Suomen yliopistojen
yhteinen vuotuinen sisäänotto on noin
25000 opiskelijaa, kokonaisopiskelijamäärä on
120000, professoreita on 2400, henkilökuntaa on noin
30000 ja vuosibudjetti on 1400 miljoonaa euroa. Tyypillinen
amerikkalainen huippuyliopisto tuottaa pääasiassa
tutkimusta, perustutkintojen suhteellinen
määrä on hyvin pieni resursseihin verrattuna. Opiskelijamäärään
suhteutettuna opetus- ja hallintotehtäviä
on jakamassa suomalaiseen yliopistoon verrattuna
noin kymmenkertainen professorijoukko, joten
tutkimukseen jää valtaosa työajasta.
Nykyinen yliopistolaitoksemme on rakennettu
antamaan akateeminen koulutus suurelle osalle ikäluokkaa.
Tämä on eräs keskeisimmistä kansallisista
vahvuuksista. Yliopistokoulutetut opettajat ovat koululaitoksemme
menestyksen kulmakivi, tekniikan ja
luonnontieteen laaja osaamispohja on mahdollistanut
teollisuutemme kilpailukyvyn ja listaa voidaan jatkaa
monille muillekin aloille. Kansainvälisissä vertailuissa
yliopistomme ovat saaneet kiitosta erityisesti korkeatasoisesta
opetuksesta.
Suomen kaikkien yliopistojen resurssit yhdistämällä
voisimme perustaa ehkä yhden huippuyliopiston.
Sisäänotto olisi noin kymmenesosa nykyisestä,
joista noin kolmasosa tulisi ulkomailta. Vuosittain
valmistuisi 1000-2000 perustutkintoa ja ehkä noin
puolet nykyisestä tohtorituotannosta. On selvää, että
tämä koulutustuotanto ei riittäisi mitenkään yhteiskuntamme
ylläpitoon ja kehittämiseen. Laajan yliopistokoulutuksen
ja yhden huippuyliopiston samanaikaiset
kustannukset olisivat vähintään kaksinkertaiset
nykyiseen koulutusbudjettiimme nähden.
Yritykset rakentaa huippuyliopistoja nykyisen
koulutusvolyymin turvaten ovat nykyrahoituksella
toivottomia. Vaatimukset toiminnan tehostamiseen
eivät perustu realiteetteihin. Tilastokeskuksen tuore
ajankäyttötutkimus osoittaa, että yliopistojemme
professorien työajasta kuluu viikoittain 33 tuntia opetuksen
ja pakollisten hallintotehtävien suorittamiseen.
Kokonaisviikkotuntien määrä on yli 50, joten
tutkimus tehdään valtaosin palkattomana ylityönä.
Paljon mainostettu yliopistojen rakenneuudistus jää
vain sanahelinäksi ja lisää tuottamatonta suunnittelua
ellei resursseja samalla reippaasti lisätä. Maailman
huippuyliopistot eivät tunne resurssipulaa, niistä pitävät
huolen mittavat omat pääomat ja elinkeinoelämän
sekä yksityisten verovapaat lahjoitukset.
Huippuyliopiston tunnusmerkkejä ovat tutkimuksellinen
ja taloudellinen autonomia. Suomessa tutkimuksen
rahoitus kuitenkin kanavoidaan pääosin Suomen
Akatemian ja Tekesin kautta. Yliopistojen perusrahoitus
on polkenut paikallaan tutkintomäärien nopeasta
kasvusta huolimatta jättäen tutkimukseen alati
vähenevän panoksen. Tutkimusrahoituksen kasvu
ja painopisteen siirto yliopistojen omaan perusrahoitukseen
on yliopistojen profiloitumisen, tutkimuksen
strategioiden toteuttamisen ja huippujen tavoittelun
välttämätön edellytys.
Tapani Pakkanen
Professoriliiton puheenjohtaja
|