Mitä valtion pitäisi tehdä
yliopistoille?
John Daviesin johdolla OECD:lle laadittu raportti
“Thematic Review of Tertiary Education: Finland,
Country Note” valmistui viime syyskuussa. Satasivuinen
raportti perustuu erittäin hyvään yliopistomaailman
tuntemukseen sekä ryhmän Suomessa käymään
laajaan keskustelukierrokseen. Jos kysytään,
mitä valtion pitäisi tehdä omistamilleen yliopistoille,
antaa raportti kansainväliseen nykykeskusteluun nojaavan
vastauksen.
Ryhmä antaa tunnustusta suomalaiselle yliopistopolitiikalle,
mutta löytää myös ihmettelyn aiheita.
Yliopistojärjestelmässä on ilmeisiä heikkouksia, joista
Suomessa ei ole juuri puhuttu. Ehkä muutamia teemoja
on vältelty siksi, että muutos on koettu poliittisesti
mahdottomaksi. Joidenkin puutteiden huomaamista
vaikeuttaa suomalainen kulttuuri ja luonnollisesti
on myös sellaisia, joihin on yksinkertaisesti totuttu.
Käytän OECD:n raporttia hyväkseni miettiessäni,
millaiset muutokset tekisivät hyvää suomalaisille yliopistoille.
Viiden kohdan ohjelmani kuulostanee tutulta:
- opiskelun tulee muuttua intensiivisemmäksi
- kansainvälisen vetovoiman pitää kasvaa
- rahoitusta täytyy lisätä
- opetuksen ja tutkimuksen edellytyksiä ei saa heikentää
- yliopistojen on hallittava muutostaan.
Arvioin lopuksi, mitä yhteistä on näillä teemoilla
ja opetusministeriön päätöksellä jakaa rahaa yliopistojen
rakenteellisen kehittämisen hankkeille.
Opiskelun intensiivisyys:
Suomalaisten opiskelijoiden myöhäinen aloitusikä
yliopistoissa johtuu pitkälti siitä, että valtion yliopistoajattelu
lähtee työmarkkinoiden tarpeiden täyttämisestä. Siksi eri alojen aloituspaikkojen määrä ei
vastaa alkuunkaan opiskelijoiden toiveita. Opiskelijat
käyttävät paljon aikaa sekä pääsykokeisiin valmistautumiseen
että heitä motivoimattomiin opintoihin
(usein ammattikorkeakoulussa) ennen kuin päätyvät
opintoihin, jotka he tahtovat viedä loppuun. Kun ulkomaiset
yliopistot myyvät mutkattomasti opiskelijoille
heidän toivomiaan opintoja, menettää Suomi
joukoittain hyviä opiskelijoita jo lähtöviivalla. Lisättäköön,
että opetusministeriö saa OECD-raportissa
pyyhkeitä siitä, etteivät sen tietojärjestelmät seuraa
opiskelijoiden liikkeitä järjestelmässä.
Opiskelija saa yliopistosta paljon, jos hän uppoutuu
opintoihin korviaan myöten edes muutamaksi
vuodeksi. Monet jäävät osattomiksi tästä ajattelukylvystä,
koska panostavat liikaa ansiotyöhön. Riittämätön
opintoraha suorastaan tuottaa työssäkäyntiä
opiskeluaikana, kun taas riittävä opintolaina jouduttaisi
tutkinnon suorittamista. OECD-raportti päätyykin
suosittelemaan opintolainoja, joiden takaisinmaksu
riippuisi myöhemmistä tuloista.
Kansainvälinen vetovoima:
Suomessa ei ole haluttu nähdä, miten heikosti täällä
menestytään kansainvälisessä kilpailussa tutkijoista,
opettajista ja opiskelijoista. Korkeakoulutetuista
vajaa prosentti on kotoisin muista OECD-maista, kun
esimerkiksi Ruotsissa tuo osuus nousee seitsemään
prosenttiin. Ruotsi sopii tässä hyvin vertailumaaksi,
sillä se osoittaa, etteivät kieli, verotusaste ja pohjoinen
sijainti ole esteitä akateemiselle maahanmuutolle.
Rikkaiden maiden joukossa Suomi on harvinaisuus
siinä, että se menettää korkeakoulutettua väestöä.
Ilmiö ei johdu siitä, että maastamuutto olisi erityisen
runsasta, vaan siitä, että akateeminen maahanmuutto
puuttuu miltei kokonaan. Monet kyllä pitävät
suomalaisten liikkuvuutta tärkeänä, mutta eivät
ymmärrä, mitä tekemistä ulkomaalaisilla olisi meidän
työmarkkinoillamme. Kuinka monta kertaa olemmekaan
kuulleet, miten paljon haittaa vieraskielisistä
kollegoista olisi? Suomessa ei ole tapana ajatella,
että liikkuvuus on parhaita keinoja tuoda yhteisöön
tietoa, ymmärrystä ja osaamista sekä kyseenalaistaa
luutuneita käytäntöjä.
Resurssilähteiden laajennus:
Suomalaisten korkeakoulujen opetuksen rahoitus tulee
miltei yksinomaan julkiselta sektorilta. Julkisen
rahoituksen osuudessa Suomi kuuluu maailman ehdottomaan
kärkeen. Sen sijaan perheiden (vanhempien)
osallistuminen opiskelun rahoitukseen on niukinta
Euroopassa.
Yliopistolaitoksen järkevän suunnittelun, kansallisen
hyödyntämisen ja opiskelijoiden tasapuolisen
rekrytoinnin kannalta julkinen rahoitus on mainio
asia, mutta siinä on yksi suuri vika: sitä on näinä aikoina
äärimmäisen vaikea kasvattaa.
OECD:n asiantuntijat ovat huolissaan siitä, miten
korkeakoulujen käy niissä maissa, joissa opetus nojaa
vain julkiseen rahoitukseen. Jos ne eivät kykene
nostamaan korkeakoulutuksen kansantulo-osuutta
poliittisin päätöksin, jäävät vaihtoehdoiksi opetuksen
rankka rationalisointi, siirtyminen opintorahasta
opintolainoihin, lukukausimaksut sekä opiskelijamäärien
vähentäminen. Opiskelijaliikkeelle on luonnollista
vaatia lisärahaa, mutta uskaltaisiko SYL myös
miettiä, mikä realistisista vaihtoehdoista olisi vähiten
huono.
Jaksan hämmästellä, miten vaikeaa on ollut sopia
edes vaatimattomasta lisärahoituslähteestä. Huomattava
poliittinen energia on kulutettu estämään sitä
mahdollisuutta, että ulkomaalaiset tai ulkomaiset instituutiot
voisivat ostaa maksullisia opetuspalveluja
yliopistoistamme. Olemme jo nähneet, ettei ilmaisen
opetuksen tuottaminen riitä vetovoimatekijäksi ulkomaisille
opiskelijoille. Eivät yliopistot ryhdy tosissaan
rakentamaan kansainvälisiä ohjelmia ilman erillisrahoitusta.
Opetuksen ja tutkimuksen edellytykset:
Aikana jolloin julkisen sektorin toimintojen valvominen
on tullut tärkeämmäksi kuin toiminta itse, on vaikeaa
puhua opetuksen ja tutkimuksen välttämättömistä edellytyksistä. Tämän päivän
julkishallinnossa yliopisto ymmärretään
palveluksi, jonka prosesseja
on aina vain yksityiskohtaisemmin
ohjeistettava, kilpailutettava ja
kontrolloitava. Yliopistojen ulkopuolella
uskotaan, että mitä enemmän
yliopistoväki tekee muuta
kuin tutkimusta ja opetusta, sitä
paremYliopistojen ulkopuolella uskotaan,
että mitä enemmän yliopistoväki
tekee muuta kuin tutkimusta
ja opetusta, sitä paremmaksi yliopistotyön
laatu kehittyy! maksi
yliopistotyön laatu kehittyy!
Muutkin kuin OECD:n asiantuntijat ovat huolissaan
siitä, että kilpaillun rahoituksen dominoivuus
tekee koko järjestelmästä epävakaan ja lyhytjänteisen.
Pienistä rahoista käytävät kilpailut lausuntoineen,
runsaat evaluoinnit ja raportoinnit sekä tietojärjestelmien
epäonnistuneet uudistukset syövät kohtuuttomasti
aikaa työltä, joka vaatii keskittymistä. Yliopistojen
kamppailu tutkintotavoitteisiin sidotusta rahasta
johtaa opiskelijakohtaisten resurssien jatkuvaan
supistumiseen. Perusrahoituksen niukkuus vaarantaa
pysyvän avainhenkilöstön uusiutumisen.
Erityisen kitkerää yliopisto-opettajien näkökulmasta
on, että vaikka kaikki puhuvat julkisen rahoituksen
lisäämisen mahdottomuudesta, se ei ole mitenkään
estänyt valtiota vaatimasta tutkintomäärien
rajua kasvua. Destruktiivinen kamppailu tutkintotavoitteista
on aina alkanut opetusministeriön julkaisemista
kasvusuunnitelmista.
Tutkimuksen rakenteissa voi tunnistaa muutaman
Suomelle erityisen ongelman. Jos katsotaan Thomsonin
listoja paljon siteeratuista tutkijoista eri aloilla,
on suomalaisten asema selvästi ruotsalaisia ja tanskalaisia
heikompi. On hyvin mahdollista, että tulos
liittyy heikompaan verkottumiseen ja että sillä on
kansalliset juurensa. Yksiköiden pienuus estää niitä
saavuttamasta kriittistä massaa ja vaikeuttaa tutkijoiden
kansallistakin liikkuvuutta. Tutkimusympäristöistä
tulee homogeenisia, vaikka tiedämme, että parhaat
instituutit ovat erittäin heterogeenisia.
Strateginen hallinta:
Suomalainen yliopisto on hidasliikkeinen ja hyvä niin,
sillä yliopiston opetuksen tuleekin toimia pitkäjänteisesti.
Mutta on aito ongelma, että yliopiston nykyinen
hallintatapa tekee vaikeaksi toteuttaa sitä, mihin
kaikki väittävät pyrkivänsä. Yliopistojen pitäisi keskittyä
vahvuuksiinsa, mutta ei sitä tapahdu, jos ei
merkitystään kadottaneista toiminnoista kyetä siirtämään
resursseja tärkeämpiin. On yksiköitä, joiden
on vaikea saada opiskelijoita, joista valmistuneet työllistyvät
huonosti eikä tutkimuskaan kukoista. Silti ne
jatkavat entiseen tapaan.
Valta yliopistossa, sen hallituksessa
ja tiedekunnissa, on
ennen muuta valtaa estää ja yliopiston
nykyinen hallintotapa
antaa siihen erinomaiset mahdollisuudet.
Ehkä enemmän
kuin mitään muuta tarvitsee yliopisto
hallituksen, jolla on aito
toimivalta ja joka koostuu yliopiston
kehittämisen asiantuntijoista.
Pätevällä hallituksella ei
kuitenkaan ole tehtävää, jos
strateginen päätösvalta on opetusministeriössä.
Ministeriö pystyisi yhä johtamaan 20 yliopistoa,
kunhan maailma pysyisi paikallaan. Kun näin ei ole,
opetusministeriön olisi aika ryhtyä johtamaan yliopistojärjestelmää.
Järjestelmän ohjauksen tulee
mahdollistaa erilaistuminen eikä motivoida kaikkia
tavoittelemaan samaa.
Strategisen hallinnan luomisen ohella on varsinaisessa
yliopistohallinnossa huomattavia mahdollisuuksia
saada aikaan parempia tuloksia pienemmin
resurssein. Muutamissa yliopistossa tämä on oivallettu,
toivottavasti muut seuraavat perässä. Jos yliopisto
ei olisi valtion virasto, sen hallinto voisi olla sekä kevyempää
että tarkoituksenmukaisempaa.
“Yliopistojen rakenteellinen kehittäminen
etenee:”
Näin on otsikoitu tiedote opetusministeriön päätöksestä,
jolla jaettiin 18 miljoonaa euroa yliopistojen
rakenteellisen kehittämisen hankkeille. Viisi esittämääni
teemaa näkyvät tuossa päätöksessä tavallaan
ihan hyvin, sillä ministeriö ilmoittaa tavoitteeksi “nostaa
tutkimustoiminnan laatua, kansainvälistä houkuttelevuutta
ja kilpailukykyä. Tämä edellyttää toiminnan
kokoamista suuremmiksi kokonaisuuksiksi, korkeakoulujen
profiloitumista, yhteistyötä, verkostoitumista
ja vahvempaa kansainvälistymistä.”
Rahoitettavien hankkeiden sisällön tarkastelu laimentaa
kuitenkin kuvaa. On vaikea torjua vaikutelmaa
ylimääräisestä tulosneuvottelukierroksesta, jossa
osansa saavat niin opettajankoulutus, elinikäinen
oppiminen kuin välttämättömät palkantarkistuksetkin.
Rakenteellista kehittämistä merkitsevät lähinnä
muutamat kansalliset tutkimusyhteistyöprojektit
sekä korkeakoulujen hallinnolliseen yhteistyöhön tähtäävät
hankkeet.
Opetusministeriö ja elinkeinoelämä ovat tunnetusti
erityisen kiinnostuneita yliopistojen yhdistämisestä.
Asialle annettu paino näkyy siinä, että kehittämisryhmien
johtoon on asetettu ulkopuolisia valmistelijoita.
Yhdistämisen perusteluja on julkisuudessa
käsitelty kuitenkin aivan liian vähän. Yleisesti voisi sanoa, että suuruus lisää näkyvyyttä, mutta ei välttämättä
tuota myönteistä mainetta (New York State
University, La Sapienza).
Yliopistojen yhdistäminen voi tuottaa hallintokustannusten
säästöä nimenomaan pienissä yliopistoissa,
koska valtio teettää niillä samat tehtävät kuin suurilla
yliopistoilla. Opetuksen puolella yhdistäminen
voi joskus vähentää päällekkäisyyttä, mutta eniten se
vähenisi, kun rukattaisiin yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen
välistä työnjakoa sekä helpotettaisiin
opiskelijoiden liikkuvuutta korkeakoulumuotojen välillä.
Duaalimalli on rakennettu, mutta pilarien välisiä
suhteita ei ole ratkaistu. Yhdistämistä voi muutamissa
tapauksissa motivoida myös alueellisen väestöpohjan
supistuminen.
Arkisia toimintakäytäntöjä pystyvät yliopistot
kehittämään vallan hyvin omilla päätöksillään, esimerkiksi
kasvattamalla laitoskokoa. Opetuksen tarjontaa
ne voivat monipuolistaa antamalla opiskelijoiden
valita sivuaineensa vapaasti yli tiedekuntarajojen.
Eikä yliopistorajan ylittäminen saa tietenkään olla
este valtion rahoittamassa järjestelmässä.
Tutkimuksen näkökulmasta jää yliopistojen hallintokeskusten
yhdistämisen merkitys vähäiseksi.
Monet maailman parhaista tutkimusyliopistoista ovat
pieniä. Menestyvä tutkimus ei voi olla muuta kuin
vapaasti organisoituvaa toimintaa, jota ryhmät tekevät
parhaiksi katsomiensa partnerien kanssa, yleensä
kansainvälisenä yhteistyönä. Ja vaikka soveltava
tutkimus on usein paikallista tai kansallista, ei sekään
etene hallinnollisten raamien mukaan.
Rakenteellisen kehittämisen tarpeisiin nähden
opetusministeriön hankeohjelma tuntuu kevyeltä.
Muuta se ei voi ollakaan, sillä ei 18 miljoonalla muuteta
yliopistopolitiikkaa. Yliopistojen rakenteellinen
kehittäminen on yliopistopoliittinen kysymys, jota ei
ratkaista hankerahoilla vaan eduskunnassa tehtävillä
kaukonäköisillä päätöksillä.
Jorma Sipilä
Tampereen yliopiston kansleri
|