Ratkeaako yliopistojen tulevaisuus markkinoilla?
Eikö valtionohjaus toimi yliopistojen kohdalla?
Haetaanko markkinoistumisella tehokkaampia ja
halvempia ratkaisuja vai uskotaanko yksinkertaisesti
markkinamekanismien paremmuuteen? Näitä
kysymyksiä pohtii kirjoituksessaan HTT Eila Rekilä.
Hänen viime keväänä hyväksytty väitöskirjansa
käsitteli yliopistojen ohjausjärjestelmiä.
Ilmeisesti suomalaisessa yliopistolaitoksessa on paljon
korjattavaa, koska voimakas kehittämisbuumi on
menossa. Onko syy siinä, että tilanne ei ylipäätään ole
yliopistojen hallinnassa, vai siinä, että valtio ei ole
omissa toimissaan onnistunut vai kukaties siinä, että
ympäristö muuttuu niin nopeasti, että kumpikaan
em. osapuoli ei ole pysynyt perässä? Yksiselitteisiä
syitä ongelmiin ja ratkaisuja niihin ei ole helposti löydettävissä.
Valtion toimet eivät ole yliopistoissa suosittuja,
markkinavetoisuuteen suhtaudutaan kaksinaisesti,
ja yliopistojen itse päättämä toiminta tuottaa
epätasaista tulosta. Nyt vaaditaan erityisesti rakenteellista
kehittämistä pirstaleisen yliopistolaitoksen
korjaamiseksi. Olisiko kuitenkin syytä tarkemmin
analysoida, miten tähän on tultu? Kun joudutaan peruuttamaan,
voitaisiin miettiä, peruutetaanko samaa
tietä takaisin vai haetaanko uusia uria.
Valtion ohjausvoima yliopistoihin nähden on edelleen
voimakas, vaikka päätösvaltaa on delegoitu. Ovathan
yliopistot valtion laitoksia. Ohjauksen yksityiskohtaisuutta
on tosin karsittu mutta samalla toisaalla
lisätty. Valtion tavoitteita on valtaisa määrä. Valtion
ohjausvoimaa kasvattaa vielä se, että valtio käyttää
markkinamekanismeja, niistä voimakkaimpana kilpailua,
ja päättää ylipäätään markkinoistumisen ehdoista.
Markkinamekanismien käyttöönotto on tietoinen
poliittinen ratkaisu. On kuitenkin syytä kysyä,
että eikö valtionohjaus todellakaan toimi, vai haetaanko
markkinoistumisella tehokkaampia ja halvempia
ratkaisuja vai siitä, että yksinkertaisesti uskotaan
markkinamekanismien paremmuuteen. Kilpailuun
laadun takaajana tunnutaan uskottavan vahvasti, kukaan
ei tosin kysy kilpailuttajien laatua. Eikä kilpailunkaan
voida aina sanoa olevan todellista.
Valtio edesauttoi pirstaloitumista
Yliopistot ovat ympäristönsä kanssa tiiviissä vuorovaikutuksessa
eläviä organisaatioita. Niiden hyvinvointia
lisäävään vaikutukseen luotetaan. Siitähän
ovat osoituksena lukuisat ulkopuolisten toimijoidenkin
osarahoittamat professuurit, yksiköt ja projektit.
Yliopistojen osaamisella on kysyntää ja maksajiakin
löytyy. Alueellinen tehtävä legitimoitiin kolmannen
tehtävän sisällyttämisellä lakiin ja valtion rahaa ohjattiin
aluetehtäviin. Seurauksena on ollut toiminnan
monimuotoistuminen edelleen, myös organisatorisesti.
Monessa tapauksessa valtio on siis hyväksynyt kehityksen,
jopa ollut edesauttamassa pirstaloitumista.
Nyt on kuitenkin todettu, että on menty liian pitkälle.
Ja yliopistoihin kohdistuu voimakkaita paineita
tilanteen korjaamiseksi. Rakenteellisen kehittämisen hankkeita kilpailutetaan, yliopistot pääsevät ihan
itse ehdottamaan, mitä korjauksia yhdessä valtion
kanssa aikaansaatuun rakennelmaan voitaisiin tehdä.
Tuntuuhan se hyvältä, että valtio ei suoraan sanele
ja pakota, mutta voisi tilanteen toisinkin nähdä. On
ehkä liikaa sanottu, että valtion kilpailuttaessa yliopistoja
on kyseessä vastuun ottamisen vaikeus ja
ehkäpä jopa vastuun pakoilu.
Markkinoistumisen sisältö hämärän
peitossa
Markkinamekanismien tuominen yliopistojen toimintaa
ohjaamaan vanhan keskitetyn suunnittelukeskeisen
ohjauksen tilalle on poliittinen suunnan muutos.
Yliopistoissakin se pitkälti hyväksytään. Mielenkiintoista
on havaita, että ei opetusministeriön eikä
yliopistojenkaan asiakirjoista saa juuri kuvaa, mitä se
sisällöltään oikein on. Tavoite ilmaistaan lähes yksinomaan
ulkopuolisen määrärahan kasvattamisena.
Toistaiseksi on ilmeisen vähän tietoa siitä, missä määrin
yliopistojen toiminnan sisältö on markkinoistumisen
myötä muuttunut ja onko muutos positiivinen
ja kenen näkökulmasta. Yliopistojen johdon on vaikea
hallita tilannetta, koska ulkopuoliset yhteydet otetaan
suoraan laitoksille ja jopa yksilöihin. Tutkijalle
ja opettajalle markkinoilla toimiminen voi olla hyvinkin
palkitsevaa. Se voi parhaimmillaan tarjota areenan,
joilla jokainen voi täyttää omia sisäisesti määräytyviä
tavoitteitaan.
Näkisin kuitenkin aiheen kysyä, kuka vastaa suomalaisen
yliopistolaitoksen kokonaisuuden tasapainoisesta
kehittämisestä tilanteessa jossa ohjaus hajaantuu
monen valtion toimijan ja yksityisten toimijoiden
kesken. Yliopistot ja tieteenalat ovat hyvin erilaisessa
asemassa mahdollisuuksissaan toimia markkinaehtoisesti.
Ulkopuolisilla rahan kilpailuttajilla, ei
Suomen Akatemialla eikä Tekesilläkään, ole velvollisuutta
ajatella yliopistolaitoksen ts. koulutuksen, tutkimuksen
ja muun kehitystoiminnan kokonaisuuden
tasapainoa. Ne toimivat omilla rajatuilla sektoreillaan
omin, sinänsä hyväksyttävin, tavoittein. Muut rahoittajat
ovat vielä vähemmän kiinnostuneita siitä, miten
niiden hankkeet sopivat kokonaisuuteen. Kukin
yliopisto, tiedekunta ja laitos katsoo oikeutetusti tilannetta
omalta kantiltaan.
Uskotaanko todella siihen, että markkinoiden ehdoille
antautuminen kehittää suomalaista yliopistolaitosta
kokonaisvaltaisesti ja tasaisesti? Tässä mieluusti
peräisi voimakkaamman valtion otteen perään,
vaikka se ei yliopistojen näkökulmasta kuullostakaan
miellyttävältä. Erilaiset rationaliteetit kohtaavat toisensa
yliopistolaitoksen kehittämisessä. Se mikä yksittäisen
laitoksen, yksittäisen yliopiston tai vaikkapa
sen ympäryskunnan kannalta on rationaalista, ei
sitä yliopistolaitoksen kokonaisuuden kannalta olekaan.
Rationaliteettien taistelu voidaan useimmiten
ratkaista vain poliittisilla kentillä, yliopistojen sisäja
ulkopoliittisilla. Kaivattaisiin voimakkaampaa johtamista
eri tasoilla.
Johtajille riittävät välineet
päätöksentekoon
Johtamisessa oli omat vaikeutensa vanhassa keskitetysti
ohjatussa järjestelmässä, saati sitten nyt. Yliopistojen
markkinaohjautuvuuden kukoistusta selittää
osaltaan yliopiston löysä tieteenalarakenne. Keskusjohdossa
ei aina tiedetä, mitä laitoksilla tehdään, eikä
se nykyisen hajautetun päätöksenteon vallitessa ole
aina mahdollistakaan. Johtaa ja priorisoida kuitenkin
pitäisi ja kontrolloida, ettei valtion varoja valu ulkopuolisten
toimintaa tukemaan. Ulkopuolisen rahan
suhteen yliopistojen sisällä on yhä selvemmin voittajia
ja häviäjiä, osittain myös tieteenalasta ja rahoitusmahdollisuuksista
johtuen. Ulkopuolisella rahalla
syntyy ns. ketterästi toimivia erillislaitoksia vailla rasittavaa
opetusvelvollisuutta. Usein näillä laitoksilla
menee hyvin samalla, kun toiset yrittävät selvitä pienentyvien
perusvoimavarojen varassa. Arvostuskin
erimerkkisen rahan suhteen voi olla erilaista. Mitä
valmiuksia ja keinoja yliopistojen johtajilla tulisi olla,
jotta he voisivat onnistuneesti johtaa samassa organisaatiossa
rinnan voittajia ja häviäjiä, ilman että työilmapiiri
siitä kärsisi? Näinhän on toki ollut ennenkin,
mutta tuntuu, kuin markkinoistuminen vielä
polarisoisi tilannetta.
Yliopistoja mieluusti odotetaan johdettavan managerialistisesti,
sopi se sitten perimmältään akateemiseen
yhteisöön tai ei. Managerialistinen johtaminen
merkitsee yksilöjohtajuuden tai pienen ydinryhmän
johtajuuden vahvistumista. Lainsäädännöllä on
kuitenkin varmistettu varsin laaja edustuksellinen
päätöksenteko. Se taas pahimmillaan tuottaa yliopistojen
hallituksissa ja tiedekunnissa tuloksina hampaattomia
kompromisseja. Onhan sekin rationaalia
käyttäytymistä, että päätöksiin osallistuvat ajattelevat
taustaryhmänsä etua, sitä vartenhan heidät on
päättäjiksi valittu. Jos tällaisen päätöksenteon lopputulokset
eivät ole tyydyttäviä, ei syy ole yksinomaan
puutteellisessa johtamisessa. Johtajan näkökulmasta
on ihan perusteltua vaatia valtiolta riittävät välineet
päätöksentekoon, jos kerran managerialistista otetta
vaaditaan ja tuloksia odotetaan.
Eila Rekilä
HTT
Kirjoittaja väitteli viime huhtikuussa Vaasan yliopistosta aiheesta
Kenen yliopisto? Tutkimus valtionohjauksesta, markkinaohjautuvuudesta
ja yliopistojen itseohjautuvuudesta
suomalaisessa yliopistojärjestelmässä
|