Opettajien työajan seuranta
ja kohdentaminen
Sitovan virkaehtosopimuksen mukaan
yliopisto-opettajien työajan toteutumista
seurataan työtulosten eikä ajan
perusteella. Viime aikoina on kuitenkin
esiintynyt kasvavaa pyrkimystä opettajien
työajan seuraamiseen. Ratkaisua
voidaan etsiä työsuunnitelmasta.
Vuonna 1997 solmitun tarkentavan yliopisto-opettajia
koskevan virkaehtosopimuksen mukaan “Opettajien
vuosittainen työsuunnitelman mukainen työaika
on 1600 tuntia. Sen toteutumista seurataan työsuoritusten
ja -tulosten eikä ajan tai ajanjaksojen perusteella.”
Virkaehtosopimukseen sisältyy määräykset
työsuunnitelman laadinnasta ja sen muuttamisesta.
Virkaehtosopimus koskee samalla lailla kaikkia
yliopistoja. Opettajien työaikasopimuksen piiriin
kuuluu noin neljännes kaikista yliopistojen palveluksessa
olevista.
Todellinen työaika
On aina tiedetty yleisesti, että yliopistojen kaikkien
opettajaryhmien todellinen työhönsä käyttämä aika
ylittää reilusti 1600 tuntia vuodessa. Viime vuonna
julkaistu Tilastokeskuksen laaja ajankäyttöraportti
vahvistaa tämän.
Oheisesta Tilastokeskuksen raporttiin perustuvasta
kuviosta näkyy professorien keskimääräinen viikoittainen
työaika ja sen jakautuminen eri tehtäviin.
Vuotuista 1600 tunnin työaikaa vastaa 36,5 tunnin
viikoittainen työaika. Kuviosta voidaan todeta, että
käytännössä pakolliset (vihertävällä ja punertavalla
merkityt) opetukseen ja hallintoon liittyvät tehtävät
täyttävät kokonaan sopimuksen mukaisen 1600 tunnin
työajan. Tutkimusta tehdään siis kokonaan yliajalla,
ylityönä.
Seurannan nykytilanne
Käytettävissä olevan tiedon perusteella suurimmassa
osassa yliopistoja ei ollut vuoden vaihteessa velvoittavia
opettajien työajan seurantajärjestelmiä. Ulkopuolisella
rahoituksella toteutettavissa projekteissa
esiintyy tietynlaista seurantaa. Tällöin projektitehtävistä
maksetaan erillistä palkkiota.
Tiettävästi ainoastaan yhdessä yliopistossa oli
vuoden vaihteessa melko kattava opettajien sähköinen
työajanseuranta, jota kutsuttiin työajan kohdentamisjärjestelmäksi.
Järjestelmää ei ole kuitenkaan
sovellettu mitenkään tiukasti. Seurannan tekemättä
jättämistä ei ilmeisesti ole sanktioitu.
Esitettyjä perusteluja työajan
seurantajärjestelmälle
Työaikasopimuksen kymmenenvuotisen taipaleen
varrella seurantakysymys ei ole aikaisemmin noussut
kovin suureksi ja laajaksi aiheeksi. Viime aikoina se
on kuitenkin noussut voimakkaasti esille. Joissakin
yliopistoissa on vireillä opettajien kaikkiin tehtäviin
kohdistuvan työajan seurantajärjestelmän käyttöönotto.
Järjestelmää kutsutaan työajan kohdentamiseksi.
Työajan seurannalle tai kohdentamiselle on esitetty
eri yhteyksissä erilaisia perusteluja. On väitetty, että
valtion tilintarkastajat vaativat työajan seurantaa.
Työsuojelullisten näkökohtien selitetään myös vaativan
opetushenkilökunnan työajan seuraamista. Ulkoisten
rahoittajien sanotaan edellyttävän tai tulevan
edellyttämään hankkeeseen suunnattavan työpanoksen
seurantaa. Vielä sanotaan, että kustannuslaskennan
tarpeita ei voida tyydyttää ilman (koko) työajan
kohdentamista.
Valtiovarainministeriön asettama Yhteisrahoitteisen
toiminnan kokonaiskustannusmalli -työryhmä
käsittelee tuoreessa väliraportissaan yliopisto-opettajien
työaikaa koskevaa virkaehtosopimusta ja työajan
kohdistamisen sallittavuutta. Työryhmässä ei
ollut järjestöedustusta.
Työnantajalla on työajan kohdentamiskysymyksessä
raportin mukaan tulkintaetuoikeus siihen asti,
kunnes työtuomioistuin on mahdollisesti ratkaissut
riitakysymyksen. Väliraportissa lähdetään myös siitä,
että kustannuslaskennan tarpeisiin kehitetty työajan
kohdentaminen ei ole itse asiassa laisinkaan virkaehtosopimuksella
sovittava asia vaan se on yksinomaan
työantajan päätettävissä. Työajan kohdistamisjärjestelmien
ja niillä kerättävien työaikatietojen
käyttötarkoitus ei liity raportin mukaan millään tavoin
työsuoritusten tai -tulosten arviointiin tai työaikakontrolliin.
Kts. Taulukko
Työryhmän väliraportin mukaan työajan kohdentaminen
on siis sallittua. Väliraportista tehdään myös
esimerkinomainen esitys yliopiston työajan kohdistamisesta.
Näyttäisi siltä, että oheisessa kuviossa punertavalla
merkityn hallinnon osuus lähtisi kasvamaan
esitystä toteutettaessa.
JUKOn kanta
Akavalaisten JUKO on osallisena opetushenkilökunnan
työaikasopimuksessa. JUKO on viime vuonna lähettämällään
kirjeellä yliopistoille esittänyt huolestumisensa
siitä, että yliopistoissa on ryhdytty ottamaan
käyttöön työajan seurantajärjestelmiä. Käytännössä
ne johtavat siihen, että opetushenkilökunnan
työaikaa seurataan ajan ja ajanjaksojen perusteella ja
tämä on siten virkaehtosopimuksen vastaisia.
Kirjeessään yliopistoille JUKO korostaa myös selkeästi
tehdyn työsuunnitelman merkitystä työn jakautumisessa
eri tehtäviin.
Myöhemmin JUKO on täsmentänyt kantaansa ulkoisten
rahoittajien osalta. Jos rahoittaja vaati työajan
kohdentamisesta, silloin työ tulee selkeästi erottaa
muuksi kuin 1600 tunnin kokonaistyöaikaan sisältyväksi
työksi. Tästä tulee maksaa erillistä korvausta.
Ratkaisun etsiminen?
Käsillä on kaksi aika tavalla erilaista käsitystä työajan
seurannasta/kohdentamisesta. Järjestökäsityksen
mukaan työajan seuranta ei ole sallittua virkaehtosopimuksesta
johtuen (ulkoisesta rahoituksesta saatavat
erilliskorvaukset poikkeus). Ministeriö- ja työnantaja
näkemys lähtee siitä, että työajan kohdentamismääräys
ei ole virkaehtosopimusasia vaan työnjohdollinen
toimenpide. Näiden käsitysten välimuotojakin
toki on.
Työajan seuranta/kohdentamiskysymyksessä on
tärkeätä välttää em. väliraportissakin esille tuleva
avoin konflikti. Tämän välttäminen ei voi kuitenkaan
tapahtua millään yksipuolisella sanelupolitiikalla
vaan neuvotteluilla ja kompromisseilla.
Virkaehtosopimuksen mukaiset työsuunnitelmat
tehdään nykyisin eri yliopistoissa vaihtelevalla tavalla.
Joissakin yliopistoissa työsuunnitelman muoto ja
rakenne tarjoavat jo nyt mainion perustan asian ratkaisemiseksi.
Toisissa yliopistoissa työsuunnitelmat
eivät ole vielä riittävän informatiivisia. Mikäli ulkoinen
rahoittaja vaatii myös hankkeessa osallisen opettajan
työajan tarkempaa kohdentamista, voidaan työaikaa
seurata kyseisen hankkeen osalta. Tällöin siihen
tulee liittyä myös korvausjärjestelmä. Kyseessä on
ylityötyyppinen tehtävä, joka ei sisälly 1600 tuntiin.
Ratkaisua etsittäessä on pidettävä ehdottomasti
huoli siitä, että punertava osuus oheisessa työaikakuviossa
ei pääse kasvamaan.
Jorma Virkkala
Professoriliiton toiminnanjohtaja
15.2.2007
|