Avopuolisosta salarakkaaksi?
Selvitysmiehet Jääskinen
ja Rantanen tekevät esityksiä
laajoista muutoksista
yliopistojen rahoituksesta
ja hallinnosta opetusministeriölle
luovuttamassaan
raportissa Yliopistojen
taloudellisen ja hallinnollisen
aseman uudistaminen.
Esityksiä perustellaan
autonomian lisäämisellä
ja nykyaikaistamisen
ja muutoksen tarpeella. Esitysten toteutuminen
vaikuttaisi yliopiston suhteeseen valtiovaltaan ja yliopiston
työntekijöihin sekä suhteisiin yliopiston sisällä.
Ensinnäkin yliopiston ja valtiovallan suhde muuttuisi
perusteellisesti. Olisiko valtio enää kiinnostunut
yliopistoista sen jälkeen, kun suhde löyhentyisi niin,
että valtio rahoittaisi yliopistoja valtionavustuksella?
Vaihtaisiko valtio avopuolison salarakkaaseen? Tämä
ei voisi olla heijastumatta rahoitukseen. Kehittämislain
turvin on voitu vaatia riittävää ja vakaata rahoitusta.
Siirtomenoilla rahoittaminen saattaisi olla paljon
enemmän kiinni suhdanteista – poliittisista ja
taloudellisista - ja rahoitus voisi olla hyvinkin epävakaata.
Jos sitten joku yliopisto pystyisikin hankkimaan
omaa rahoitusta, jota se voisi hallinnoida ilman
valtion tiliviraston asemaa, eduskunta voisi hyvin vähentää
valtion rahoitusta vastaavalla määrällä.
Myös henkilöstön suhde työnantajaansa muuttuisi.
Yliopistojen henkilöstöohjelmat ovat varmaankin
kunnossa ja suunnitelmat hyviä. Kuitenkin tiedetään,
että vain hyvin harvat yliopistot ovat osoittaneet halua
tai kykyä toimia koko henkilöstön hyväksi tai henkilöstön
hyväksi kokemalla tavalla esimerkiksi UPJprosessissa.
Siispä ei ole mitään syytä odottaa, että
tilanne paranisi uudessa uljaassa autonomisessa yliopistossa.
Erityisesti suuret monitieteiset yliopistot
ovat
olleet ongelmallisia neuvottelukumppaneita. Yliopistojen
tavoitteena on ollut toimia niin itsenäisesti
ja irrallaan opetusministeriön ohjauksesta kuin mahdollista
ja henkilöstö on tästä kärsinyt. Tämän takia
henkilöstö tuskin voi suhtautua luottavaisesti yliopistojen
kykyyn ohjata omaa henkilöstöpolitiikkaansa
ja solmia työsopimuksia, jollaisiksi virkasuhteet ehdotetaan
muutettavaksi. Esityksen mukaiset päätökset
aiheuttaisivat myös sen, että yliopistossa olisi hyväksyttävä
taloudelliset riskit. Aivan kuten liikelaitoksissa
riskien toteutuessa henkilökunta omalla panoksellaan
vastaisi seurauksista.
Henkilöstön suhde yliopistoon muuttuisi myös
hallinnossa. Kuka vastaa kenellekin yliopiston hallinnossa
on selvitysmiesten raportin yksi mielenkiintoisimmista
– ja paljastavimmista – ehdotuksista. Nykyisessä
hallintomallissa vaaleilla valitut monijäseniset
elimet vastaavat päätöksenteosta ja johtajat laitostasolta
rehtoriin asti on valittu vaaleilla. Tämä
malli, jossa valittu elin tai johtaja vastaa äänestäjilleen,
ei enää selvitysmiesten mielestä vastaakaan nykyaikaa.
Sen sijaan pitäisi löytää tapa, jolla yliopistoakin
johdettaisiin kuten liikelaitosta. Näin voisi vaarantua
henkilöstön osallistuminen päätöksentekoon
ja henkilöstön äänen kuuluminen kaikilla tasoilla.
Saattaisi syntyä tilanne, jossa asiantuntijaorganisaation
korkeinta päättävää valtaa käyttäisi ja sitä johtaisi
johtokunta ilman, että enemmistöllä sen jäseniä
olisi syvällistä tietoa siitä, mitä johdetaan ja mitä sisältöjä
johdettavien työ käsittelee. Kyse ei ole tuotantolaitoksen
prosesseista tai kassavirroista vaan tiedon
tuottamisesta ja kansakunnan tietovarannon hoitamisesta,
nuorten koulutuksesta ja sivistyksestä. Näitäkö
johtamaan tarvitaan yliopistojen ulkopuolisista
koostuva johtokunta?
Esityksissä on hyviä tavoitteita: tilivirastoaseman
jäykkyyksistä pääseminen, yliopiston lisärahoitusmahdollisuus
ja mahdollisesti valtion tuottavuushankkeen
kaltaisista epäjohdonmukaisista hankkeista
irtautuminen. Nämä ja yliopiston suhteiden hoitaminen
muuhun yhteiskuntaan voidaan saavuttaa kevyemmin
keinoin kuin esitetään.
Ehdoton edellytys kaikille muutoksille kuitenkin
on, että taataan riittävä ja vakaa rahoitus opetuksen
ja tutkimuksen hoitamiseen. Samoin virkasuhde täytyy
säilyttää julkista valtaa käyttävissä työtehtävissä.
Opetusministeriön johtava rooli neuvotteluosapuolena
on säilytettävä ja palkkaneuvottelujen ja kaikista
palvelussuhteen ehdoista sopimisen on oltava
jatkossakin keskitettyä.
Tuula Hirvonen
Puheenjohtaja
Yliopistonlehtorien liitto |