Sambo eller smygälskling?
Utredningsmännen Jääskinen och Rantanen föreslår
omfattande förändringar i universitetens finansiering
och administration. Dessa presenterar de i sin rapport
Revidering av universitetens ekonomiska och administrativa
ställning, som de överlämnat till undervisningsministeriet.
Förslagen motiveras med ökad
autonomi och moderniseringsbehov. En verkställning
av förslagen skulle påverka såväl universitetsväsendets
relation till statsmakten och de universitetsanställda
som relationerna inom universiteten.
För det första skulle förhållandet mellan universitetet
och statsmakten förändras radikalt. Skulle staten
fortfarande vara intresserad av universiteten i fall
förhållandet blivit så pass löst att staten skulle finansiera
universiteten i form av statligt bidrag? Skulle staten
byta ut sin sambo mot en smygälskling? Det här
skulle oundvikligen synas i finansieringen. Med hänvisning
till utvecklingslagen har universiteten kunnat
kräva en tillräcklig och stabil finansiering. En finansiering
i form av överföringsutgifter skulle i mycket
högre grad vara beroende av konjunkturer – politiska
och ekonomiska – vilket skulle göra finansieringen
mycket instabil. Om något universitet ändå på
egen hand kunde skaffa sig finansiering och förvalta
denna oberoende av sin position som statligt räkenskapsverk,
skulle riksdagen lätt kunna minska den
statliga finansieringen i motsvarande grad.
Även personalens förhållande till sin arbetsgivare
skulle förändras. Universitetens personalpolitiska program
är säkert som de skall och planerna goda. Ändå
vet alla att när det gäller exempelvis UPJ-processen
har bara ett fåtal universitet visat vilja eller förmåga
att verka för hela personalen eller på ett sätt som personalen
har godkänt. Därför är det inte heller skäl att
anta att situationen skulle bli bättre i det nya sköna
autonoma universitetet. I synnerhet har de stora
mångvetenskapliga universiteten varit problematiska
förhandlingsparter. Universiteten har velat verka så
självständigt och oberoende av undervisningsministeriets
styrning som möjligt, vilket har lett till att personalen
fått lida. Därför kan personalen knappast lita
på universitetens förmåga att styra sin egen personalpolitik
och ingå arbetsavtal som enligt förslaget
skulle ersätta tjänsteförhållandena. En verkställning
av förslagen skulle också leda till att universiteten
skulle vara tvungna att godkänna de ekonomiska riskerna.
Precis som i affärsverken skulle personalen
ansvara för följderna ifall riskerna blir verklighet.
Också när det gäller administrationen skulle personalens
ställning vid universiteten förändras. Vem
som är ansvarig inför vem i universitetens förvaltning
är ett av de mest intressanta – och avslöjande – förslagen
i utredningsmännens rapport. I den nuvarande
förvaltningsmodellen fattas besluten av olika organ
bestående av ett flertal förtroendevalda, och alla ledare
från institutionsnivå ända fram till rektorsämbetet
väljs genom val. Denna modell enligt vilken de
valda organen eller ledarna är ansvariga inför sina
väljare motvsvarar enligt utredningsmännen inte
längre dagens behov. I stället borde man hitta ett sätt
att leda universiteten på samma sätt som affärsverken.
I så fall skulle personalen kanske förlora sin möjlighet
att delta i beslutsfattandet och göra sin röst
hörd på olika nivåer. Det kunde uppstå en situation
där den högsta beslutsfattande makten i en expertorganisation
skulle användas och ledas av en direktion
utan att majoriteten av dess medlemmar har någon
djupare insikt i vad de leder och vad den underlydande
personalen egentligen sysslar med. Det är inte fråga
om processer i en produktionsanläggning eller om
kassaflöden utan om kunskapsproduktion och skötsel
av nationens kunskapsreserv, om den studerande
ungdomens utbildning och bildning. Behöver man
verkligen en direktion som består av utomstående
personer för att leda dessa funktioner vid universiteten?
Förslagen har goda mål: att bli kvitt den styva positionen
som räkenskapsverk, möjlighet att få extra
finansiering och eventuellt att kunna lösgöra sig
från inkonsekventa projekt lik statens produktivitetsprogram.
Dessa mål kan också uppnås med lättare
medel, vilket även gäller skötseln av relationerna mellan
universiteten och det övriga samhället.
En nödvändig förutsättning för alla reformer är
dock det att man garanterar undervisningen och
forskningen tillräcklig samt stabil finansiering. Likaså
måste tjänsteförhållandet bevaras i arbetsuppgifter
som är förknippade med offentlig makt. Undervisningsministeriets
ledande roll som förhandlingspart
bör bevaras, och löneförhandlingarna liksom underhandlingarna
gällande alla anställningsvillkor bör
också i fortsättningen föras centralt.
Tuula Hirvonen
Ordförande, Universitetslektorernas förbund |