Jäseniä ehdolla eduskuntaan
Acatiimin julkaisijaliittojen
jäseniä on ehdolla
eduskuntaan.
Edellisessä numerossa oli
ilmoitus, jossa pyysimme
ehdokkaina olevia jäseniä
lähettämään lyhyet
esittelytietonsa lehteen
13.2. mennessä. Samalla
heiltä toivottiin napakkaa
vastausta kysymykseen
“Mitä yliopistoasioita
aiot kansanedustajana
edistää?
Ehdokkaat korostavat
paljolti samoja asioita
kuin puolueet vastauksissaan
edellisillä sivuilla.
Yksituumaisesti muistetaan
mainita perusrahoituksen
tason nostamisen
tärkeys. Monet ehdokkaat
haluavat korjata yliopistoväen
palkkoja ja lupaavat
puuttua pätkätöihin
Helsingin vaalipiiri.
Outi Alanko-Kahiluoto
s. 1966
FL, (väitös 25.5.07), Suomen Akatemian
tutkimusprojektissa
Vihreät
Aivan ensiksi pyrkisin vaikuttamaan
siihen, että hallitusohjelmaan
kirjattaisiin lupaus tutkijoiden
työttömyys- ja eläketurvan
parantamisesta ja että tuo lupaus
myös toteutettaisiin. Valtion
tulee sitoutua apurahansaajien
sosiaaliturvan parantamiseen
niin, ettei apurahan käteen jäävä
osuus pienene ja että verottoman
apurahan alarajaa voidaan
nostaa. Myös opiskelijoiden aseman
parantaminen opintorahaa
korottamalla on tärkeää.
Pyrkisin budjettineuvotteissa
saamaan parannusta yliopistojen
perusrahoitukseen ja virkojen
mitoitukseen, tutkijoiden huonoon
ja epätasa-arvoiseen palkka-
ja urakehitykseen sekä rahoituksen
epävarmuuteen. Hallitusohjelmaan
pitää kirjata lupaus
yliopisto-opetuksen säilyttämisestä
maksuttomana. Pyrkisin
eduskunnnassa vaikuttamaan
siihen, että korkeakoulupolitiikkaan
saataisiin pitkäjänteisyyttä
ja yliopistoille työrauha.
Sirpa Asko-Seljavaara
s.1939
kansanedustaja, professori
Kokoomus
Olen Helsingin yliopiston plastiikkakirurgian
professori 2004
saakka. Olen ollut kansanedustaja
vuodesta 2003 lähtien ja sosiaali-
ja terveys- sekä hallintovaliokunnan
jäsen. Yliopistot saavat
eduskuntatyöskentelyssä liian
vähän huomiota, koska meitä on
eduskunnassa vain kolme professoria.
Tulen seuraavalla kansanedustajakaudellani
vaikuttamaan
siihen, että yliopistojen perusrahoitusta
ja taloudellista vapautta
lisätään. EU ja ETA -maiden
ulkopuolisilta opiskelijoilta
tulee olla mahdollisuus periä lukukausimaksu,
jolloin yliopistot
voivat harjoittaa koulutusvientiä.
Tulen perustamaan kaikista puolueista
koottujen kansanedustajien
yliopistoryhmän, joka työskentelee
Suomen yliopistojen
aseman parantamiseksi.
Leena Eräsaari
s. 1948
määrä-aikainen, osa-aikainen sosiaalityön
professori, Tampereen
yliopisto
Helsingin vaalipiiri
Vasemmistoliitto (sit.)
Kansanedustajana pyrkisin lisäämään
yliopistojen autonomiaa ja
lisäämään perusopetuksen resursseja,
sopeuttamisohjelmien
sijaan. Vaikuttaa siltä, että lukukausimaksuja
ollaan tuomassa
yliopistoihin, mitä en lainkaan
hyväksy. Myös opiskelijoiden
opintoraha ja asumistuki on jäänyt
pahasti muiden sosiaaliryhmien
toimeentulon kehityksestä.
Suurena ongelmana yliopistolla
on uusliberalismi tai New
Public Management (NPM)-niminen
hallinnan ideologia ja käytäntö.
NPM:n ilmenemismuodoista
näkyvin on ollut UPJ, mutta
myös erilaiset ulkoistamiset,
kilpailu rahoituksesta, hallinnon
lisääntyminen opetuksen ja tutkimuksen
sijaan. Näille hankkeille
on yhteistä yliopistolaitoksen
vallan väheneminen ja opetusministeriön
ja valtiovarainmisteriön
vallan lisääntyminen. Tätä
kehitystä pyrin vastustamaan.
Thomas Wallgren
s. 1958
FT, dosentti, yliopistonlehtori,
Helsingin yliopiston filosofian
laitoksen johtaja
Helsingin vaalipiiri
SDP
1. Yliopistojen, korkeakoulujen,
tieteen ja tieteentekijöiden autonomian
puolustaminen välineellistämistä,
erityisesti kaupallisuutta
ja yksityistämistä, vastaan.
Käytännössä viimeaikaisia raportteja
pitää arvioida sen
perusteella onko uhkana, että
autonomian lisäämisen nimissä
edistetään käytännössä tieteen
kaupallistamista ja tiedon yksityistämistä.
2. Akateemisten vakinaisten työpaikkojen
lisääminen ja pätkätyösuhteiden
vähentäminen.
3. Kyllä yliopistojen, korkeakoulujen
ja Suomen akatemian
perusrahoituksen nostamiselle
tärkeimpänä osana valtion tiedeja
tutkimuspolitiikka.
4.Ei korkeakoulujen lukukausimaksuille.
5. Tulosohjausmallien - ml. upj ja
laadunvarmistus - muuttaminen
tai poistaminen, tutkimuksen vapautta,
sukupuolten tasa-arvoa
ja työyhteisöjen hyvinvointia ja
yhteistyötä edistävästi.
6. Tutkimuksen, erityisesti myös
muun kuin taloudellisen tutkimuksen,
nykyistä laajempi ja
parempi hyödyntäminen politiikan
suunnittelussa, tavoitteenasettelussa
ja päätöksenteossa.
Käytäntöjen kehittäminen tätä
varten.
Uudenmaan vaalipiiri
Juho Lindman
s. 1979
Tutkija
Helsingin kauppakorkeakoulu,
Tietojärjestelmätieteen laitos
Vasemmistoliitto (sit.)
Opiskelijoiden hyvinvointiin on
kiinnitettävä nopeasti huomiota:
nuorten mielenterveysongelmat
ja taloudellinen ahdinko ovat
akuutteja ongelmia. Samoin apurahatutkijoiden
asemaa on parannettava
siten, että myös he
olisivat oikeutettuja työttömyyskorvauksiin,
ansiosidonnaiseen
äitiyspäivärahaan ja eläkkeisiin.
Pätkäsuhteilla pompottamiseen
pitää puuttua.
Ylipäätään koulutusjärjestelmää
ei tulisi nähdä pelkästään talouselämän
jatkeena eikä riuduttaa
huonosti soveltuvilla johtamisopeilla.
Haluan koulutusjärjestelmän,
joka tukee sivistystä ja
inhimillistä hyvinvointia. Yliopistojen
rahoitusta tulee kohentaa
samalla, kun tutkijoiden oikeusturvaa
parannetaan.
Anna Mäkelä
s. 1975
VTM, tutkija, Helsingin yliopiston
viestinnän laitos
Uusimaa
Vihreät
Tutkijaprofession arvostusta ja
tutkijoiden uramahdollisuuksia
on kehitettävä. Itsenäisestä tutkimustyöstä
maksetaan alimmillaan
siivoojan palkkaa. Tutkijoiden
ja opettajien palkkoja täytyykin
korottaa kautta linjan.
Väittelijöiden akateemisen uran
näkymät ovat lohduttomat. Kansanedustajana
pyrkisin yhteistyössä
yliopistojen ja säätiöiden
kanssa saamaan väitöskirja- ja
post-doc-tutkimuksen rahoituksen
samalle tasolle ja tekemään
nyt väitöskirjan jälkeen tapahtuvan
karsinnan suurimmaksi osaksi
jo ennen tutkijan uralle ryhtymistä.
Tämä nostaisi tohtoreiden
arvostusta myös yliopiston ulkopuolisilla
työmarkkinoilla.
Opettajien määrä opiskelijaa
kohden on palautettava lamaa
edeltäneelle tasolle. Rahoituksen
lisäämistä perustelisin kilpailukyvyllä:
vain laadukkaalla koulutuksella
saamme riittävän osaavia
ammattilaisia kilpailemaan
kansainvälisillä markkinoilla.
Varsinais-Suomen vaalipiiri
Lauri Heikkilä
s.1957
FT, erikoistutkija
Turun yliopisto, Informaatioteknologian
laitos, Mikroelektroniikan
laboratorio
Perussuomalaiset rp.
Kansanedustajana pyrkisin edistämään
jatko-opiskelijoiden,
nuorten ja varttuneempienkin
tutkijoiden työoloja. Erityisesti
palkkausta pitää parantaa ja työsuhteiden
kestoa tulee pidentää.
Yliopistojen kilpailukykyä yksityisen
sektorin työpaikkoihin
nähden on kyettävä parantamaan,
muutoin kaikki puheet tulevaisuuden
huippuosaajista ja
korkean teknologian Suomesta
voidaan lopettaa.
Huomiota on kiinnitettävä
myös kriittisen koon omaavien
tutkimusryhmien synnyttämiseen,
jotta kilpailu kansainvälisistä
tutkimusmäärärahoista mahdollistuu.
Nykyisin yliopstotutkimus
on useimmissa yliopistoissa
hyvin hajaantunutta, on liikaa
muutaman hengen laitoksia ja
pääasiassa yhden hengen tutkimusryhmiä,
niissä ei toteudu
koulutustavoitteet eikä tutkimustavoitteet.
Ne eivät yksinkertaisesti
voi toteutua, kun opetusja
hallintotehtävät syövät tutkimusajan.
Yksittäisillä “opettavilla
tutkioilla” on yksinkertaisesti liian
laajat toimenkuvat.
Elina Rantanen
s.1979
Valt. maist., tutkija
Turun yliopisto, lääketieteellisen
genetiikan osasto
Vihreät
Akateemiset pätkätyöläiset tarvitsevat
toimeentuloturvaa: apurahatutkijat
on saatava sosiaaliturvan
ja eläkkeiden piiriin. Sosiaaliturvajärjestelmää
tulisi uudistaa
perustulomallin pohjalta,
mikä hyödyttäisi juuri akateemisia
pätkätyöläisiä. Erityisesti naisten
tutkijanuraan on kiinnitettävä
huomiota, ja vanhemmuuden
kustannukset tulee jakaa kaikkien
työnantajien kesken. Elinkustannusten
nousun vuoksi opintotukea
pitää nostaa 15 %, jotta
opiskelijat voisivat valmistua nopeammin.
Opettajia pitää saada lisää,
jotta laadukas suomalainen koulutus
ei merkitsisi pelkästään kirjojen
lukemista. Yliopistojen perusrahoitusta
ja julkista tutkimusrahoitusta
on lisättävä, jotta
suomalainen yhteiskunta perustuisi
jatkossakin vahvaan osaamiseen
ja uusiin innovaatioihin.
Satakunnan
vaalipiiri
Arto Lahti
s. 1949
professori (viranhoidot 1983-
1989, presidentin nimittämä
vuodesta 1990) Helsingin kauppakorkeakoulu
Kokoomus
Koulutoimen kuristaminen on
tyhmyyttä, koska koulutuksella
olemme hyvinvointimme luoneet.
Suomessa on maailman
paras nuoriso ja laadukas opettajakunta,
kun taas nykyhallitus
on ammattiosaamiseltaan lähihistorian
heikoin. Opiskelijat
ovat kuitenkin heikossa asemassa
taloudellisesti hallituksen vainon
johdosta. Opintoajan etuudet
ovat jääneet jälkeen kustannuskehityksestä
ja vähäisetkin
edut joutuu maksamaan takaisin,
jos opiskelija tekee työtä samalla
kun opiskelee. Ahkeruudesta
siis rangaistaan. On syytä pohtia
julkisilla rahoilla maksetun opintoajan
rajaamista, koska yli 10
vuoden opiskelun suosimisessa
ei ole mieltä; pitkittynyt opiskelu
rasittaa kohtuuttomasti opettajia,
opiskelijaa itseään, työnantajaa
ja myös perhettä. Ulkomaisten
opiskelijoiden maksullisuus
olisi valikoidusti perusteltua,
vaikkakin kehitysmaista tulevat
maksuttomat opiskelijat saattavat
olla erityisen tehokasta kehitysapua
ja myös järkevää kansainvälistymispolitiikkaa
pitkällä
sihdillä.
Keski-Suomen vaalipiiri
Niina Simanainen
s.1971
YTM, amanuenssi / tutkija, Jyväskylän
yliopisto, Yhteiskuntatieteiden
ja filosofian laitos
Vihreät
Yliopistokoulutuksen tulee olla
laadukasta ja maksutonta. Koulutuksen
laadun ja tasa-arvoisuuden
kannalta julkinen rahoitus
on avainasemassa. Tutkimusrahoituksen
painopistettä on siirrettävä
perusrahoituksen suuntaan.
Perusrahoitusta on lisättävä
vuosina 2008-2011 Tiede- ja
teknologianeuvoston ehdotuksen
mukaisesti. Yliopistojen autonomiaa
on parannettava.
Opintorahaa on pikaisesti korotettava
15 prosentilla. Opettaja-
opiskelija -suhde on saatava
kuntoon. Akateemisille pätkätyöläisille
parempi turva. Apurahatutkijat
erillislailla sosiaaliturvan
ja eläkkeiden piiriin. Heillä on
myös oikeus työttömyysturvaan
ja toimeentulotukeen. Naisten
tutkijanuraa on edistettävä: lisää
tasa-arvosuunnittelua, koulutusta
ja hankerahoitusta.
Yliopistoyhteisön hyvinvointiin
ja jaksamiseen enemmän panostusta.
Tilojen sekä opetus- ja
työtapojen esteettömyyteen on
kiinnitettävä nykyistä enemmän
huomiota.
Jouni Vauhkonen
s. 1959
yhteiskuntatieteiden tohtori/valtio-
opin tuntiopettaja, Jyväskylän
yliopisto
Vihreät
Yliopistojen perusrahoitusta täytyy
nostaa, jotta päästään vakinaisempiin
virkasuhteisiin tutkimuksessa
ja opetuksessa. Erityisesti
haluan parantaa humanististen
ja yhteiskuntatieteellisten
alojen rahoitusta. Yliopistoille
ohjattu julkinen rahoitus on viime
vuosina käytetty yliopistojen
laajentamiseen, ei niiden tason
nostamiseen. Vuosina 1992-2004
opiskelijoiden määrä kasvoi 43
%, valmistuneiden maisterien
määrä 44 % ja tohtorien määrä
165 %. Opiskelijamäärien kasvusta
huolimatta opetushenkilökunnan
määrää ei ole kasvatettu.
Nykyiset tehostamispaineet
uhkaavat päinvastoin vähentää
yliopistojen henkilöstöä merkittävästi.
Vaikka Suomessa puhutaan
tutkimuksen laadusta
enemmän kuin koskaan ennen,
panostetaan yliopistojen rahoituksessa
vain määrän, ei laadun
kasvattamiseen.
Vihreät esittivät omassa tasapainotetussa
vaihtoehtobudjetissaan
50 miljoonaa euroa yliopistojen
perusopetukseen. Veronalennusten
takia nykyinen
hallitus ei ole pystynyt parantamaan
yliopistojen asemaa.
Oulun vaalipiiri
Kaarina Kailo
Varttunut tutkija, Suomen Akatemia
(Naistutkimuksen professori
l999-2004)
Oulun yliopisto, engl. kielen lts
Vasemmistoliitto
Koska elämme yhteisvastuun
pula-aikaa, haluan lähteä puolustamaan
yhteisen Sampomme tasapuolisempaa
jakamista kansalaisten
ja alueiden kesken. On
kehitettävä kokonaisvaltaista
korkeakoulujärjestelmää, jossa
yleissivistäviä, humanistisia ja
yhteiskuntatieteellisiä aloja ja
tutkimusta arvostetaan itseisarvona
eikä ensisijaisesti elinkeinoelämän
palvelijoina.
Hyvinvointivaltion perusoikeuksiin
pohjautuva koulutuspolitiikka
on todistettu dynaamisen
talouden, kilpailukyvyn ja
luovuuden parhaaksi perustaksi.
Akateemista vapautta ei tule uhrata
markkinavoimille, jotka uhkaavat
tieteenteon tasa-arvoisia
peruslähtökohtia sekä arvovapautta
redusoidessaan jopa tiedon
ostovoimaisten kauppatavaraksi.
Erityisesti tulen ajamaan
työttömyysturvaa apurahan saajille
sekä lisäresursseja (ja aikaa!)
tutkimustyöhön. Haluan viedä
eduskuntaan laaja-alaista globalisaation,
tasa-arvon sekä ekososiaalisesti
kestävien yhteiskuntamallien/
pedagogiikan asiantuntemustani.
Pyrin siis kansan- pikemmin
kuin pääomanedustajaksi
sivistyksen ja reilumman
maailman nimissä.
Kyösti Oikarinen
s.1953
Hammaslääketieteen (suu- ja
leukakirurgia) professori
Oulun yliopisto
Suomen Keskusta
Yhdellä kansanedustajalla on yhden
ihmisen valta ja energia. Silti
yrittäisin säilyttää maassamme
kattavan yliopisto- ja korkeakouluverkoston,
mutta edistäisin
kaikin tavoin yliopistojen yhteistyötä
koulutuksessa ja tutkimuksessa.
Vähentäisin rahoitusperusteista
tutkintojen, varsinkin väitöskirjojen
osuutta. Lisäisin kansainvälistä,
maksullista opetusta
EU/ETA maiden ulkopuolelta tuleville
opiskelijoille, mutta vähentäisin
yliopistojen omaa sisäänottoa.
Panostaisin postdoc
portaaseen ja muuttaisin virkarakenteen
kompetenssiperusteiseksi.
Vahvistaisin yliopistojen
autonomiaa ja muuttaisin hallitusti
hallintoa, mutta säilyttäisin
voimavarapykälät ja jatkaisin yliopistojen
kehittämislakia. Vahvistaisin
yliopiston akateemisen
henkilökunnan asemaa ja veisin
UPJ:n enemmän opetusta ja kolmatta
tehtävää kannustavaan
suuntaan. Jatkuvaluonteiset tehtävät
tulee tehdä pysyvissä työsuhteissa.
Vahvistaisin yliopistojen
roolia täydennyskoulutuksessa
ja säilyttäisin duaalimallin,
mutta tekisin opetusyhteistyötä
ammattikorkeakoulujen kanssa
|