Ketä olemme ja mihin
olemme matkalla?
Ketä me olemme ja mihin olemme menossa?
Näillä ja muilla kysymyksillä
professori John L. King Michiganin yliopistosta
Ann Arborista johdatteli seminaariyleisöä
opetusministeriön ja Suomen
yliopistojen rehtorien neuvoston
seminaarissa 7.2. pohtimaan selvitysmiesten
Jääskisen ja Rantasen raportin
kansainvälisiä taustoja. Muutosvauhdin
hurmassa olisi hyvä muistaa, että Suomi
ei ole Amerikka ja kaikki siellä tehty
ei meille sovi.
Professori Kingin alustuksen aihe oli “Enterprise
transformation and the future of higher education.”
Kingin mukaan Yhdysvalloissa muutoksessa ovat vakinaiset
akateemiset virat (academic tenure), sosiaaliset
sopimukset yliopiston tehtävästä ja käsitykset
siitä, ketä opiskelijat ovat. Referoin tässä artikkelissa
alustuksen niitä kohtia, jotka ovat relevantteja
myös suomalaisessa kontekstissa.
Ketä me olemme? Yliopistot ovat yli 1000 vuotta
vanha instituutio, joka on vahvasti ankkuroitunut yhteiskuntaan.
Tämänhetkinen muutosvauhti on kuitenkin
niin kova, että enää ei voi kysyä, voiko yliopisto
muuttua. Yliopisto on jo muuttumassa. Yhdysvalloissa
tämä tarkoittaa mm. sitä, että voittoa tavoittelevat
yksityiset yliopistot antavat suuren osan alemmista
tutkinnoista esimerkiksi informaatioteknologian
alalla, mutta tuskin lainkaan tohtorintutkintoja.
Ne tuottavat voittoa kun taas julkisella rahoituksella
ylläpidetyt yliopistot menettävät rahoitustaan. Niissä
kuitenkin suoritetaan enemmistö alan tohtorintutkinnoista.
Ketä he ovat? Opiskelijoiden, siis heidän, tapa opiskella
ja asennoitua yliopistoon on muuttunut radikaalisti.
Aikaisemmin opiskelijat muuttivat kampukselle
neljäksi vuodeksi suorittamaan alempaa tutkintoa.
Vuonna 2005 alemman tutkinnon suorittaneista enää
18 % asui perinteisesti kampuksella asuntoloissa. Vain
41 % oli suorittanut koko tutkinnon yhdessä instituutiossa
– loput tekivät osia tutkintoon useissa yliopistoissa
ja päättivät vasta opintojen kuluessa, mistä he
ottavat tutkinnon. Tämän lisäksi ikäluokka 23-29-
vuotiaat on kasvava opiskelijajoukko perinteisen 17-
22-vuotiaiden sijaan ja vaurastuvissa maissa on valtava
opiskelijapotentiaali kansainvälisesti. Heidän
koulutuksensa vaatii uudenlaisia menetelmiä, sillä he
ovat erilaisia kuin meidän perinteiset opiskelijamme.
Kuka hyötyy ja kuka maksaa? Perinteinen sosiaalinen
sopimus lähtee siitä, että sivistys ja koulutus
hyödyttävät yhteiskuntaa ja näin koulutusta on rahoitettu
julkisista varoista. Koulutus voidaan kuitenkin
nähdä myös yksilön investointina: mitä pitemmälle
opiskelet, sitä paremman tuoton saat sijoituksellesi.
King esitteli lukuja, joiden mukaan tutkinnon saaneista
vuonna 1992 kaksi kolmasosaa piti yliopisto-opiskelua
ensisijaisesti yhteiskuntaa hyödyttävänä (public
good), kun vuonna 2006 kaksi kolmasosaa piti yksilön
etua (private good) ensisijaisena.
Asennemuutos käsityksissä hyödynsaajasta heijastuu
maksajaan: vuonna 1992 julkinen rahoitus
kattoi kaksi kolmasosaa yliopistojen rahoituksesta,
kun vuonna 2006 opintomaksuilla katettiin kaksi kolmasosaa
rahoituksesta ja julkinen rahoitus oli enää
vain yksi kolmasosa. Maksajan rooli on myös antanut
opiskelijoille asiakkaan roolin.
Kaikki Kingin esittämät muutokset ovat meilläkin
vähintään tuttuja keskustelunaiheita, elleivät jo käytännössä
meneillään. Opiskelijoiden liikkuvuus ja
kiinnostus etäopintoihin ovat tätä päivää ja niitä rajoittavat
enää vain resurssit ja rahoitusmallit. Keskustelu
siitä, kuka maksaa ja hyötyy, ovat osa meneillään
olevaa muutosprosessia. Muutosvauhdin hurmassa on
kuitenkin hyvä muistaa, että Suomi ei ole Amerikka
ja kaikki siellä tehty ei meille sovi.
Uusinta kotimaista keskustelua samoista aiheista,
joita King käsitteli, on luettavana Jani Ursinin ja Jussi Välimaan toimittamassa kirjassa Korkeakoulutus
teoriassa: Näkökulmia ja keskustelua (2007,
Koulutuksen tutkimuslaitos, Jyväskylän yliopisto).
Kirjassa tarkastellaan korkeakoulutusta eri yhteiskuntateorioissa,
korkeakoulutuksen nykytilaa ja tulevaisuuden
haasteita - sivistysyliopiston mahdollisuuksia,
koulutuksen tasa-arvoa ja yksilöllisiä valintoja.
Tuula Hirvonen
puheenjohtaja, Yliopistonlehtorien liitto
|