Innomania
Valtioneuvoston innovaatiopoliittinen selonteko
eduskunnalle on mielenkiintoista luettavaa. Innovaatio
tai siitä johdettu sana toistuu selonteossa
lähes kolmesataa kertaa. Tällä innovatiivisella kirjoitustyylillä
halutaan mahdollisesti painottaa
sitä, että innovatiivisuus on se pääoma, jolla Suomi
selviytyy tulevaisuuden haasteista. Selonteon
voisi myös yhtä hyvin nimetä elinkeinopoliittiseksi
selonteoksi Se paljastaa hallituksemme tahtotilan
ja on linjassa monen muun asiakirjan kanssa,
joita henkilöstöjärjestöt ovat viimeiset vuodet
kommentoineet. Niissä toistuvat samanlainen retoriikka
ja yhdessä ne tähtäävät toimintojen yhdenmukaistamiseen.
Ne rakentuvat pitkälti ajatukseen
tuottavuuden ja kilpailukyvyn maksimoimisesta,
mikä kaikki on saavutettavissa systemaattisen
kokonaisvaltaisen kehittämisen kautta.
Linjausten mukaisesti ohjausjärjestelmiä on muutettava
samanaikaisesti, kun rakenteita kehitetään
tai uudistetaan. Selontekoa lukiessa herää pelko,
että tuottavuus ja kilpailukyky muodostavat ainoan
arvopohjan, jonka päälle tulevaisuuttamme
ollaan rakentamassa. Selonteon määritelmä innovaatiolle
on nimittäin hyödynnetty osaamislähtöinen
kilpailuetu.
Korkeakoulujärjestelmän uudistaminen on
keskeisessä asemassa innovaatiopoliittisessa selonteossa.
Linjausten päämäärien saavuttamiseksi
on yliopistojemme muututtava sekä rakenteellisesti
että hallinnollisesti.
Kun valtioneuvosto hyväksyi hallituksen esityksen
uudeksi yliopistolaiksi 19. helmikuuta
mielenosoitusten saattamana, on se vain yksi joskin
erittäin keskeinen asia muutosprosessissa.
Mielenilmaisut osoittavat, että suuri joukko
yliopistolaisia tuntee itsensä petetyiksi. Luottamuksen
puute on monitahoinen ja syvä. Epäilijöiden
ja kriittisten ajattelijoiden joukko on huomattavasti
mielenosoittajien joukkoa suurempi.
Tämä ei ole hyvä merkki ajatellen uuden yliopistolain
jalkauttamista ensi elokuussa yliopistojen
toimintaan. Riippuen siitä, kuka yliopistolakia ja
selontekoja lukee, yliopistojen tulevaisuus näyttäytyy
aivan erilaisina todellisuuksina. Opetusministeri
vakuuttaa, että uusi yliopistolaki on yliopistoille toiseksi paras
asia sitten niiden perustamisen.
Vastustajat näkevät
asian pikemminkin meteoriitin
iskuna, joka tulee ja
pyyhkäisee pois vanhan hyvän sivistysyliopiston,
jossa vallitsi tieteen autonomia.
Molemmat tulkinnat ovat tässä vaiheessa yhtä
todellisia tai mielikuvituksellisia. Yliopistokentän
usko päättäjien hyvään tahtoon on erittäin heikko.
Tilanteen rauhoittamiseksi täytyisikin nyt
löytyä poliittista tahtoa tehdä lakiin konkreettisia
muutoksia vakuutteluiden sijaan. Kollegion
aseman vahvistaminen siten, että hallitus olisi
vastuussa kollegiolle, olisi sellainen teko. Se on
teknisesti pieni asia, mutta ideologisesti sillä olisi
valtava merkitys. Muutos lakitekstiin lisäisi huomattavsti
luottamusta uuten lakiin ja ennen kaikkea
niihin päämääriin mitä uudistuksella ollaan
hakemassa.
Yliopistoissa ollaan parhaillaan kirjoittamassa
johtosääntöjä ja strategioita uudessa olomuodossaan
olevan yliopiston hallituksen päätettäväksi.
On havaittavissa, että eri yliopistoissa tätä prosessia
ollaan toteuttamassa hyvin erilaisin menettelytavoin.
Hyvää henkilöstöpolitiikkaa noudattamalla
yliopistojen ylin johto voi myös omalta osaltaan
edesauttaa luottamuksen syntyä.
Innovatiivisuuden pääoma on osaava henkilöstö.
Valtioneuvoston selonteossa sanoja henkilöstö
tai tutkija saa kuitenkin etsimällä etsiä. Tutkijaa
tämä systeemisyyteen ja kokonaisvaltaiseen
kehittämisotteeseen vannova tahtotila ei oikein
tavoita. Samaa mieltä selonteon kanssa voi olla
kuitenkin siitä, että huippusuoritusten taustalla
on työntekijöiden ja työyhteisön INNOstus, sitoutuminen
ja työnilo Kuilua tahtotilan ja henkilöstön
välillä voidaan helposti kaventaa ja luottamusta
vastaavasti syventää tekemällä lakitekstiin
pieni muutos esittämälläni tavalla. Se on tahdon
asia.
Ragna Rönnholm
puheenjohtaja, Tieteentekijöiden liitto
|