Keskustele aiheesta
Yliopistoindeksi voimaan
vuonna 2011
Yliopistolain valmistelun loppumetreille
saakka opetusministeriön ja valtiovarainministeriön
edustajat väänsivät kättä yliopistoindeksin
kohtalosta. Valtion rahakirstun
vartijat olivat esittäneet indeksileikkuria,
mutta tämä saatiin lopulta torjutuksi.
Yliopistolain kokonaisuudistukseen sisältyy
myös esitys uudesta rahoitusjärjestelmästä.
Yliopistokeskustelun kiihtyessä
perusrahoitus ja pääomittaminen ovat
menneet sekaisin.
Yliopistolakiesitys annettiin eduskunnalle 20. helmikuuta.
Acatiimi-lehden numerossa 1/2009 on
käsitelty lakiesityksen keskeisiä henkilöstöä koskevia
kohtia. Näihin ei tullut enää tammi-helmikuun
aikana muutoksia. Henkilöstöä koskevista
tärkeistä siirtymäajan säännöksistä käytiin neuvotteluja
vielä yliopistolakiesityksen antamisen
jälkeen. (Ks. Siirtymäajansäännökset vielä auki)
Viime Acatiimissa lupailtiin, että tässä numerossa
palataan lakipakettiin sisältyviin rahoitusta
koskeviin kohtiin. Ohjausta ja rahoitusta käsitellään
yliopistolakiesityksen luvussa 6, laissa yliopistolain
voimaanpanosta sekä yliopistoasetuksessa.
Näihin opetusministeriö pyysi lausuntoa
joulukuussa yliopistolakiluonnoksen muita osia
käsittelevien lausuntojen jälkeen.
Tuottavuusohjelma ei jätä rauhaan
Talouspoliittinen ministerivaliokunta pääsi helmikuun
alussa sopuun yliopistolakiesityksen rahoituspykälistä.
Lakiesityksen 46 pykälän mukaan
yliopistojen määrärahaa korotetaan kertaluonteisia
eriä lukuun ottamatta vähintään yliopistoindeksin
mukaista vuotuista kustannustason nousua
vastaavasti. Yliopistolakiluonnokseen antamissaan
lausunnoissa yliopistot ovat pitäneet indeksin
saamista erittäin tärkeänä, koska korkeakoululaitoksen
kehittämislain voimavarapykälä ei
ole enää voimassa.
Hallituksessa sovittu yliopistoindeksi muodostuu
yleisestä ansiotasoindeksistä, kuluttajahintaindeksistä
sekä tukkuhintaindeksistä. Yliopistoasetuksella
säädetään, että kustannustason nousua
määriteltäessä yleisen ansiotasoindeksin painoarvo
on 64, kuluttajahintaindeksin 21 ja tukkuhintaindeksin
15 prosenttia. Yliopistolakiluonnoksessa
(20.1.2009) jakauma oli erilainen: ansiotasoindeksi
70, elinkustannusindeksi 20 ja tukkuhintaindeksi
10 %. Lakiesitykseen elinkustannusindeksin tilalle vaihdettiin kuluttajahintaindeksi valtiovarainministeriön
virkamiesten esityksestä. Yliopistot
olisivat halunneet indeksivalikoimaan rakennuskustannusindeksin
ja sen painoarvoksi 15-
20 %-yksikköä. Valtiovarainministeriö halusi ilmeisesti
korottaa tukkuhintaindeksin osuutta,
koska sen nousu on vähäisintä.
Yliopistoindeksi astuu täysimääräisesti voimaan
vuoden 2011 alusta. Talouspoliittinen ministerivaliokunta
sopi, että vuonna 2010 tapahtuvasta
kustannustason noususta yliopistoille kompensoidaan
vain palkkakustannusten nousua vastaava
määrä.
Yliopistolakiluonnokseen antamassaan lausunnossa
valtiovarainministeriö olisi halunnut
niin sanotun indeksileikkurin. Koska yliopistot
poistuvat vuoden 2010 alusta valtion suojista,
tuottavuusohjelman mukaisia henkilötyövuosivähennyksiä
ei niihin voi enää soveltaa. Tätä korvaamaan
valtiovarainministeriö olisi halunnut
vuoteen 2015 saakka ulottuvan indeksileikkurin.
Se olisi merkinnyt noin 1,5 prosentin vuosittaista
leikkuria. Tämä uhka kuitenkin pystyttiin torjumaan
talouspoliittisessa ministeriryhmässä.
Valtionhallinnon tuottavuusohjelma ei kuitenkaan
jätä yliopisto rauhaa vielä vuosina 2010 ja
2011. Henkilötyövuosien sijaan yliopistojen tuottavuutta
tarkastellaan rahoituksen kautta ja tämä
merkitsee 11 miljoonan euron vähennystä sekä
vuonna 2010 että 2011.
Kaventaako 45 § itsehallintoa?
Yliopistolakiesityksen luku 6 käsittelee yliopistojen
ohjausta ja rahoitusta. Pykälän 45 mukaan
opetusministeriö ja yliopistot sopivat määrävuosiksi
kerrallaan yliopistojen toiminnalle asetettavista
koulutus- ja tiedepolitiikan kannalta keskeisistä
määrällisistä ja laadullisista tavoitteista. Yliopiston
puolesta sopimuksen allekirjoittavat hallituksen
puheenjohtaja ja rehtori.
Jos näitä tavoitteita ei saada valtakunnallisesti
tai alakohtaisesti yhteen sovitetuksi, opetusministeriö
päättää määrällistä ja laadullisista tavoitteista
siltä osin kuin ne ovat yliopistoille osoitettavan
rahoituksen perusteena.
Oikeustieteellisten tiedekuntien dekaanit edellyttävät
16. helmikuuta päivätyssä kirjelmässään,
että 45 pykälän kakkosmomentti poistetaan. He
pitävät opetusministeriön valtaa tässä asiassa yliopistojen
itsehallinnon vastaisena.
Valtion rahoitusta kutsutaan
perusrahoitukseksi
Yliopistolakiesityksen 46 § käsittelee valtion rahoituksen
määräytymisperiaatteita. Yliopistoille
lakisääteisiin tehtäviin myönnettävän rahoituksen
säännökset kirjataan yliopistolakiin. Näin ollen
valtionavustuslaki ei suoraan koske yliopistojen
lakisääteisten tehtävien valtion rahoitusta. Yliopistoille
myönnettävää valtion rahoitusta kutsutaan
perusrahoitukseksi.
Yliopistojen valtion rahoitus on vuodesta 2010
alkaen yksi kokonaisuus. Nykyisen kaltaista hankerahoitusta
ei enää olisi. Yliopistojen sisäisten
kehittämishankkeiden tukeminen jäisi yliopistojen
omaan harkintaan.
Ensi vaiheessa yliopistoille ei ole tarkoitus
osoittaa erillistä tuloksellisuusrahoitusta, vaan tuloksellisuus,
laatu ja vaikuttavuus otetaan näkökulmina
huomioon rahoituksen määräytymisperusteissa.
Yliopistolakiin on kuitenkin sisällytetty
mahdollisuus siihen, että opetusministeriö voi tulevaisuudessa
myöntää yliopistoille tuloksellisen
toiminnan perusteella tuloksellisuusrahoitusta
valtion talousarvioon otetun määrärahan rajoissa.
Opetusministeriö voi rahoitusta myöntäessään
asettaa rahoituksen käyttämiselle ehtoja ja rajoituksia.
Myös tätä momenttia kolme oikeustieteellisen
tiedekunnan dekaania esittää poistettavaksi
lakitekstistä.
Lakiesityksen perusteluissa vakuutetaan, että
valtion rahoituksella turvataan kaikille yliopistoille
kohtuulliset taloudelliset edellytykset lakisääteisten
tehtävien hoitamiseen. Yliopistojen saama
ulkopuolinen rahoitus ei vähentäisi valtion rahoituksen
määrää. Tavoitteena on, että muutosvaiheessa
yliopistojen keskinäiset rahoitussuhteet eivät
olennaisesti muutu. Mutta pidemmällä aikavälillä
toiminnan tuloksellisuus heijastuu yksittäisen
yliopiston saamaan rahoitukseen.
Rahoituksen määräytyminen
yliopistoasetukseen
Yliopistolakiesityksen mukaan yliopistojen taloudellisen
autonomian vahvistaminen edellyttää rahoitusinstrumenteilta
aiempaa strategisempaa
otetta. Laskennallisen rahoituksen kautta valtion
rahoitus kohdennetaan yliopistojen kesken siten,
että keskimääräistä laadukkaammat, vaikuttavammat
ja tuloksellisemmat yliopistot hyötyvät.
Yliopistoasetuksessa määritellään tarkemmin
kokonaisrahoituksen määräytymisestä. Kokonaisrahoituksesta
75 prosenttia määräytyisi toiminnan
laajuuden, laadun ja vaikuttavuuden perusteella
ja 25 prosenttia muiden koulutus- ja tiedepolitiikan
tavoitteiden perusteella.
Toiminnan laajuuden ja laadun perusteella
määräytyvästä rahoituksesta koulutuksen osuus
olisi 55 prosenttia, tutkimuksen ja tutkijankoulutuksen
osuus olisi 45 prosenttia. Koulutuksessa
toiminnan laajuuden perusteella määräytyy 85
prosenttia ja laadun sekä vaikuttavuuden perusteella
15 prosenttia rahoituksesta. Tutkintotavoitteilla
ja -toteutumilla olisi edelleen keskeinen asema.
Tosin toteutuneilla tutkinnoilla tulisi olemaan
nykyistä suurempi painoarvo siten, että toteutumilla
ja tavoitteilla olisi uudessa rahoitusmallissa
sama painoarvo.
Tutkimuksessa ja tutkijankoulutuksessa toiminnan
laajuuden perusteella määräytyy 75 prosenttia
ja laadun sekä vaikuttavuuden perusteella
25 prosenttia. Lisää painoarvoa annetaan tieteellisille
julkaisuille, kilpaillulle tutkimusrahoitukselle
ja tutkimuksen kansainvälisyydelle.
Muiden koulutus- ja tiedepolitiikan tavoitteiden
perusteella määräytyvästä rahoituksesta koulutus-
ja tieteenalarakenteen osuus olisi 75 prosenttia
ja strategisen kehittämisen osuus olisi 25
prosenttia.
Tieteellisten julkaisujen painoarvo kovin
köykäinen
Opetusministeriö pyysi lausuntoja yliopistojen
uudesta rahoitusmallista nopealla aikataululla viime
joulukuussa. Lausuntopyyntö lähetettiin yliopistoille
ja Suomen ylioppilaskuntien liitolle,
mutta henkilöstöjärjestöjen mielipidettä rahoituksen
määräytymisestä ei katsottu aiheellisiksi
pyytää. Silti mm. Professoriliitto ja Tieteentekijöiden
liitto antoivat lausunnot. Liitot torjuivat voimakkaasti
valtiovarainministeriön esittämän indeksileikkurin.
Professoriliiton valtuusto antoi
joulukuun alussa tästä myös julkilausuman.
Tieteentekijöiden liitto ja Professoriliitto arvostelivat
lausunnossaan lisäksi sitä, että tutkimuksen
merkitys rahoitukseen on liian köykäinen.
Yliopistojen perustoiminnoilla – opetuksella
ja tutkimuksella – tulisi olla tasapaino rahoitusmallissa.
Kansallisessa kilpaillussa tutkimusrahoituksessa
Suomen Akatemian ja Tekesin rahoitus
otetaan rahoitusmallissa huomioon samalla painoarvolla,
vaikka näiden rahoituksien saamisessa
on suuria tieteenala- ja yliopistokohtaisia eroja.
Kansainvälisissä huippuyliopistoissa keskeinen
laatutekijä on tieteellinen julkaisutoiminta. Nyt
ehdotetussa rahoitusmallissa tieteelliset julkaisut
merkitsevät vain 1,7 prosenttia laskennallisesta
perusrahoituksesta. Se on mukana samalla painoarvolla
kuin avoimen yliopiston opiskelijamäärä
(1,6 %). Liitot katsovat lausunnossaan, että kansainväliset
yhteisjulkaisut tulisi myös ottaa huomioon.
Liitot pitävät hyvänä sitä, että toiminnan rahoituksessa
painopistettä siirretään määrästä laatuun.
Opetusministeriö ei ole halunnut rahoitusuudistuksen
alkuvaiheessa tehdä nykymalliin kovin
radikaaleja muutoksia. Tämä olisi voinut
merkitä aika isoja heilahduksia eri yliopistojen
saamaan rahoitukseen.
Pääomaratkaisut eivät helpota
perusrahoitusta
Yliopistojen perusrahoitus ja pääomittaminen
menivät autuaallisesti sekaisin, kun julkinen keskustelu
yliopistouudistuksesta kiihtyi tammi-helmikuun
aikana. Edellä on selostettu perusrahoituksen
määräytymisperiaatteita.
Pääomittaminen on sitten oma juttunsa. Opetusministeri Henna Virkkunen totesi tiedotustilaisuudessa
19.2. hallituksen hyväksyttyä yliopistolakiesityksen,
että pääomittamiseen liittyvät ratkaisut
ovat vielä edessä. Esimerkiksi kiinteistöyhtiöt
muodostetaan kevään aikana. Talouspoliittinen
ministerivaliokunta päätyi kolmeen kiinteistöyhtiöön
hallinnoimaan yliopistokiinteistöjä.
Aalto-yliopisto saa oman yhtiönsä, pääkaupunkiseudun
muille yliopistoille muodostetaan toinen
kiinteistöyhtiö ja muun Suomen yliopistokiinteistöt
sijoitetaan kolmanteen. Valtio omistaisi yhtiöiden
osakekannasta kolmanneksen ja 2/3 jakautuu
yhtiöissä olevien kesken.
Talouspoliittinen ministeriryhmä on tehnyt
myös päätöksen maksuvalmiuspääomasta. Tämä
150 miljoonan euron kertaluonteinen lisäraha julkisoikeudellisille
yliopistoille on tarkoitettu maksuvalmiuden
turvaamiseen.
Lisäksi valtio on luvannut varautua tekemään
vuosina 2010-2014 yliopistoihin finanssisijoituksia
aiemmin päätetyn Aalto-yliopiston 500 miljoonan
euron lisäksi. Finanssisijoituksista päätetään
kuitenkin tarkemmin valtion talouden kehysten
ja vuotuisen talousarvion valmistelun yhteydessä.
Yliopistot ovat aloittaneet myös ulkopuolisen
pääoman keräämisen. Varainhankintakampanjoita
on käynnistelty ja alumneja on lähestytty kirjeillä
lahjoituksia silmällä pitäen. Jos yliopisto onnistuu
keräämään vuoden 2010 loppuun mennessä
vähintään 1 miljoona euroa, valtiolta tulee euroja
2,5-kertaisesti. Jo nyt jotkut rehtorit ovat todenneet,
että aika rahojen keruuseen on liian lyhyt.
Taloudellinen tilanne ulkopuolisen pääoman
keräämiseen ei todellakaan ole otollisin.
Yliopisto-lehden 2/2009 pääkirjoituksessa
kvestori Ilkka Hyvärinen piti tehtyjä pääomaratkaisuja
yliopistouudistuksen kannalta välttämättöminä,
mutta ne eivät kuitenkaan auta parantamaan
yliopistojen niukkaa perusrahoitustilannetta.
Kirsti Sintonen
Siirtymäajan
säännökset
edelleen auki
Koko yliopistouudistuksen valmistelun ajan lainvalmistelijat
ja muut päättäjät ovat lupailleet, että
henkilöstön asema turvataan siirtymävaiheessa.
Silti tästä sopiminen tuntuu niin vaikealta, että
neuvotteluja käytiin vielä sen jälkeen kun yliopistolakiesitys
oli annettu eduskunnalle.
Henkilöstöjärjestöt ovat vaatineet, että yliopistojen
henkilöstön palvelussuhteen ehtojen tulee
siirtymävaiheessa säilyä lakisääteisesti vähintään
nykyisellä tasolla.
Opetusministeriö on ehdottanut aiesopimusta,
mutta järjestöt ovat edellyttäneet, että asiasta saadaan
selkeä kirjaus voimaanpanolakiin. Koska aiesopimuksesta
puuttuu sitovuus, sillä ei pystytä
riittävästi takaamaan palvelussuhteen ehtojen säilymistä.
Työnantajapuoli taas katsoo, että sopimusoikeudellisista
asioista ei oikein voitaisi säätää
lainsäädännön tasolla.
Opetusministeriöltä tuli asiaan liittyvä ”tarjous”
kahta päivää ennen kuin hallituksen oli määrä
päättää yliopistolakiesityksestä. Tämän lehden
painoon mennessä (26.2.) neuvottelut asiasta olivat
vielä auki.
|