Profiileja ja rakenteita etsimässä
Turun Akatemia perustettiin 1640 ja täten maamme
yliopistolaitoksen perustamisesta on tänä
vuonna kulunut 370 vuotta. Yliopistoillamme on
ollut yhtä pitkä tai huomattavasti pitempi aika kehittyä
kuin esim. Yhdysvaltojen huippuyliopistoilla
(Harvard 1636,Yale 1701,Princeton 1746). Nyt
370 vuotta myöhemmin on jälleen historiallisesti
merkittävä hetki, jos opetusministeriä on uskominen.
Uusi yliopistolaki tuli voimaan 1.1.2010.
Henkilöstöpolitiikka on nyt kokonaan yliopistojen
harteilla. Oulussa uusi aikakausi aloitettiin
1600 henkilön yt-neuvotteluilla. Vanhat työehtosopimukset
raukesivat tammikuun lopulla ja
JUKO neuvottelee parhaillaan Yksityisen Opetusalan
Liiton kanssa uudesta sopimuksesta. Määräaika
sopimuksen syntymiselle umpeutui 15.2.
mutta neuvottelut ovat tätä kirjoittaessa vielä
käynnissä. Henkilöstön asema on luvattu turvata
siirtymävaiheessa. Tämä lupaus on nyt koetuksella
neuvottelupöydässä.
Tausta-ajatuksena uudistuksessa on että yliopistoissa
taloudellisen autonomian myötä profilointi
eli tutkimus-ja opetusresurssien allokoiminen
painopistealueille helpottuvat. Ne ovat nyt
yliopistojen omia strategisia valintoja.
Miten yliopistot ovat lähteneet profiloitumaan?
Ainakaan yliopistojen strategiat eivät paljasta
selkeitä linjauksia siitä, mihin suuntaan ollaan
menossa. Vaikutelmaksi jääkin että tämä on
aika hakusessa monissa yliopistoissa.
Yliopistoissa tutkimus ja siihen perustuva opetus
on perinteisesti yliopistojen ydintoimintaa ja
mitä korkeatasoisempaa se on sen parempi. Ei ole
ihme, että kaikki yliopistot ovat strategioissaan
todenneet olevansa tutkimusyliopistoja, jotka tähtäävät
kansainvälisiksi huippuyliopistoiksi. Painopisteitä
ovat silloin tutkimus sekä maisteri-ja tutkijakoulutus.
Monitieteelliset sivistysyliopistot
ovat nähneet nimenomaan monitieteellisyyden
vahvuutenaan ja pyrkivät kehittämään toimintaansa
tiederajoja ylittävän, tieteiden välisen tutkimuksen
suuntaan. Perusrahoitus on yliopistouudistuksessa
luvattu turvata kaikille yliopistoille.
Suuri osa tutkimusta pyörittävästä
rahoituksesta on kuitenkin
kilpailtua rahoitusta.
Etenkin taloudellinen suhdanne,
mutta myös uudenlainen toimintakulttuuri
on merkinnyt, että taistelu ulkopuolisesta
rahoituksesta on yliopistojen välillä koventunut.
Nähtäväksi jää, miten resurssien puute ohjaa yliopistoja
etsimään tutkimuksen ja opetuksen spesifisiä
painopistealueita.
Parempi rekrytointipolitiikka sekä toimivat
tutkijanuramallit ovat käytännössä onnistuessaan
yliopistoille suuri mahdollisuus ja investointi tulevaan.
Yliopistot voisivat siis myös profiloitua
hyvän henkilöstöpolitiikan noudattajina ja lisätä
houkuttelevuuttaan työpaikkana.
Hyvälle henkilöstöpolitiikalle onkin nyt tarve.
Yliopistoja on yhdistetty ja erilaiset toimintakulttuurit
törmäävät. Rakenteellinen kehittäminen
jatkuu myös yliopistojen sisällä. Laitos- ja tiedekuntarakenteita
uusitaan ja trendi on kohti suurempia
ja tehokkaampia yksiköitä. Pyrkimyksenä
on madaltaa eri tieteenalojen rajoja, mutta myös
säästää kuluissa. Tämä sisäinen rakenteellinen kehittäminen
on aikaansaanut eri toimintakulttuurien
törmäyksiä ja jännitteiltä eri ryhmien välillä
ei ole vältytty. Myös uusien johtamisjärjestelmien
sisäänajaminen on vasta alkanut ja muut hallinnolliset
uudelleen organisoinnit jatkuvat. Korkeakoulusektorin
rakenteellinen kehittäminen
jatkuu ja seuraavana vuorossa ovat sektoritutkimuslaitokset
ja ammattikorkeakoulut.
Myös tuoreessa kansainvälisessä innovaatiojärjestelmämme
arvioinnissa todettiin että rakenteellista
kehittämistä tulee jatkaa. Opetusministeri
pitääkin vuotta 2010 rakenteellisen kehittämisen
riemuvuotena ja sitä ohjaava toimenpideohjelma
laaditaan vielä tänä vuonna. Nähtäväksi jää, miten
riemukas rakennevuosi on yliopistojen henkilöstön
kannalta.
Ragna Rönnholm
puheenjohtaja, Tieteentekijöiden liitto
|