|
Communicatio Academica 2010
Yliopiston profiilit puntarissa
Opetusministeriön johto on jo pitkään arvostellut
yliopistoja liian löperöstä suhtautumisesta
profiloitumiseen. Strategioita on
haukuttu kovin ympäripyöreiksi. Communicatio
Academica 2010 Yliopiston profiilit
puntarissa pureutui tähän erittäin ajankohtaiseen
teemaan. Seminaariosuuden
paneeli paljasti, että rehtorit antavat mieluusti
strategiatyön vetovastuun uusille
hallituksille.
Professoriliitto ja Tieteentekijöiden liitto järjestävät
Communicatio Academica -tapahtumia joka
toinen vuosi eri yliopistopaikkakunnilla. Turussa
oltiin nyt toistamiseen, edellinen kerta oli vuonna
1993. Tämän vuoden tammikuun tapahtuma pidettiin
Turun yliopiston ja Åbo Akademin yhteistyönä
ja paikkana oli Åbo Akademin Arken -rakennus.
Koolla oli noin 120 osallistujaa.
Yliopistojen profiloitumiseen keskittyvästä teemasta päätettiin tapahtuman valmistelutyöryhmässä
jo kesäkuussa 2009. Jo tuolloin osattiin
kaukoviisaasti ennakoida, mikä aihe on vuoden
vaihteessa yliopistopoliittisen keskustelun keskiössä.
Yliopistolain jälkeen opetusministeriön fokus
on siirtynyt rakenteelliseen kehittämiseen ja profiloitumiseen.
Opetusministeri Henna Virkkunen
arvosteli yliopistojen strategioita liiasta ympäripyöreydestä
Acatiimin viime vuoden viimeisen
numeron haastattelussa. Noin viikkoa ennen
Communicatio Academicaa ilmestyi Kanava-lehti,
jossa julkaistussa opetusministerin kirjoituksessa
alkanutta vuotta kuvattiin rakenteellisen kehittämisen
riemuvuodeksi.
Henkilöstöpolitiikka sopisi myös
profiiliksi
Professoriliitto on aina aiempien Communicatio
Academica -tapahtumien alussa julkistanut Vuoden Professorin. Nyt tämä tehtiin joulukuun alussa
liiton 40-vuotisjuhlaseminaarissa, jossa. akatemiaprofessori
Howard T. Jacobs palkittiin Vuoden
Professorina. (Ks. Jacobsin kolumni)
Tieteentekijöiden liiton puheenjohtaja Ragna
Rönnholm avasi seminaariosuuden. Hän ennakoi,
että resurssipula ajaa yliopistoja etsimään entistä
enemmän painopisteitä. (Ks. myös tämän lehden
pääkirjoitus.)
- Yliopistot voisivat profiloitua myös hyvään
henkilöstöpolitiikkaan, Rönnholm korosti.
Åbo Akademin rehtori Jorma Mattinen toivotti
osallistujat tervetulleiksi pitämään tapahtumaa
Åbo Akademiin. Mattisen mielestä yliopistojen
uusi olomuoto ei merkitse niin isoa muutosta
kuin on ehkä ennakoitu. Esimerkiksi paljon puhuttu
varainkeruu ei ole tuomassa huomattavia
lisärahoja yliopistojen toimintaan. Mattinen
muistutti, että vain pääoman tuotto voidaan käyttää
talouden pyörittämiseen.
Jotkut yliopistojen rehtorit ovat esittäneet varainkeruuajan
pidentämistä. Mattinen ei tätä kannattanut.
Tämän vuoden loppuun mennessä kerätyt
varat pitäisi kotiuttaa.
- Hallituksen lupauksen mukaan 2,5-kertaisuus
saadaan vain tämän vuoden loppuun kerätyille
varoille. Mitään tietoa ei ole siitä, miten tähän
asiaan suhtautuu ensi eduskuntavaalien jälkeinen
hallitus.
Pääprofiilit: tutkimus ja opetus
Opetusministeriön uuden rahoitusmallin mukaan
yliopistojen profiilissa voisivat jatkossa painottua
tutkimus, perustutkintokoulutus, taiteellinen
toiminta, elinikäinen oppinen, alue- ja innovaatiotehtävä.
Seminaariosuuden alkupuoli oli rakennettu
näiden teemojen varaan. Yliopiston
ydintehtävistä tutkimuksesta ja opetuksesta puhuivat
Turun yliopiston koulutussosiologian professori
Osmo Kivinen ja Tampereen yliopiston
kansleri Krista Varantola.
Professori Kivinen puhui dosentin arvolla tieteellisestä
työstä yliopistojen ydintehtävänä jo
vuoden 1993 Communicatio Academicassa. Nyt
hän keskittyi etupäässä problemaattisiin rankinglistoihin.
Kivinen kuvasi kansainvälisten rankingeja sanonnalla:
sitä saa mitä tilaa. Amerikkalaiset huippuyliopistot
valloittavat kärkisijat, koska amerikkalaisilla on taipumus siteerata toisiaan. Kivinen
muistutti, että todelliset tieteen huiput erottuvat
vasta historian saatossa.
Times Higher Education Supplement -ranking
oli eurooppalainen vastaisku aasialaiselle Shanghai-
listalle. Heikkoutena näissä on se, että ne eivät
ota huomioon resurssien ja tulosten suhdetta.
Lopuksi Kivinen mainosti keväällä julkistettavaa
hänen ja Juha Hedmanin tutkimusta, jossa on
selvitetty opetuksen ja tutkimuksen tuloksellisuutta
Suomessa 2004-2008.
Krista Varantola puhui aiheesta Mistä nostetta
koulutustehtävään? Ks. tästä aiheesta Varantolan
kirjoitus.
Seminaarin juontajana toimineen Ylen tv-toimittaja
Tom Kankkosen ei ihmeemmin tarvinnut
inspiroida osallistuja keskusteluun. Professori Kivinen
halusi lisätä, että yliopisto-opetuksen tulee
perustua tieteellisen työhön.
- Koko keskustelu karkasi käsistä, kun ns. kolmas
tehtävä tuli mukaan. Yliopistoista tuli sen jälkeen
puuhamaita, Kivinen totesi.
Åbo Akademin hallintojohtaja Roger Broo kysyi
Varantolalta:
- Kun olit Tampereen yliopiston rehtori, yliopistosi
halusi profiloitua opetukseen. Nyt uuden
rehtorin johdolla se haluaa samaa kuin kaikki
muutkin eli painottaa tutkimusta. Miksi?
- Varmaan siksi, koska muuten sanottaisiin, ettei
se ole tutkimusyliopisto. Uusi strategiamme on
tekeillä, Varantola vastasi.
Professoriliiton puheenjohtaja Risto Laitinen
katsoi, että tutkimusta ja opetusta ei voi yliopistoissa
erottaa toisistaan.
- Kun on tieteen eturintamassa, siitä seuraa
hyvää opetusta “kuin manulle illallinen”. Hyvä oppiminen
on tärkeämpää kuin hyvä opetus, Laitinen
tähdensi.
Profiili heijastuu väistämättä alueeseen
Kahvitauon jälkeinen paketti käsitteli yliopistoja
alue- ja innovaatiotehtävien vinkkeleistä. Forsknings-
och utvecklingsledare fil.dr Emma Vironmäki
Yrkeshögskolan Noviasta puhui yliopistojen
alueellisesta roolista. Vironmäki on kirjoittanut
raportin Uusi yliopisto ja aluetehtävä ja on ollut
akateemisena projekti- ja pätkätyöläisenä viidessä
eri suomalaisessa yliopistossa.
Vironmäen mielestä yliopistojen aluetehtävä ei
ole paikallisten pienyritysten tai organisaatioiden
lyhytaikaisiin tarpeisiin vastaaminen, maksupalvelukonsulttikioskina
toiminen tai sellaisen toiminnan
toteuttaminen, johon löytyy tekijöitä ja
osaamista yksityiseltä sektorilta.
- Yliopistojen aluetehtäväksi on sen sijaan suotavaa
ymmärtää toimiva ja pitkäjänteinen yhteistyö,
joka hyödyttää niin aluetta kuin yliopistoyksikönkin
osaamista.
- Lie selvää, ettei Suomen kokoinen maa pysty
ylläpitämään monialaista tiedeyliopistoa kovinkaan
monessa kaupungissa. Lähden siis siitä ajatuksesta
ja oletuksesta, että erikoistuminen on
mahdollisuus käyttää olemassa olevia resursseja
parhaalla mahdollisella tavalla, ja että toiminnan
tehostaminen on meillä väistämättä edessä.
Emma Vironmäki kuvasi esimerkkien avulla,
kuinka urheilusta ja taloustieteistä kiinnostunut
Ville voisi löytää oman alansa Jyväskylän yliopistosta,
jossa kauppatieteiden koulutus olisi profiloitunut
liikuntakasvatukseen ja hyvinvointiin.
Jenni voisi hakeutua Kuopioon, jossa kauppatieteisiin
voisi yhdistää sivuaineeksi vaikkapa farmakologian
ja tähdätä lääkeyritysten tehtäviin.
Vironmäki muistutti, että korkea laatu ja innovaatiot
eivät synny keskusjohtoisesti eivätkä käskemällä.
Ne syntyvät työrauhan, luontaisen uteliaisuuden,
erehdyksen sallivan yrittämisen ja riittävien
resurssien kautta – kaikki asioita, joista yliopistolaiset
tätä nykyä näkevät päiväunia.
- Voiko siis aluetehtävä olla yliopiston profiili?
Pitäisi ehkä kysyä, kumpi on muna, ja kumpi
kana. Jos yliopisto profiloituu siihen, missä se on
vahva, alkaa sama profiili väistämättä heijastua
myös alueeseen, jolla se sijaitsee.
- Yliopisto ei voi ajelehtia markkinavoimien
armoilla puolivillaisena konsulttikioskina, mutta
on itse vastuussa siitä, jos sellaiseksi ryhtyy. Yliopisto
on itse vastuussa omasta tulevaisuudestaan.
Pallo on meillä. Ei pudoteta sitä.
Innovaatiot ulkopuolella, mutta riittävän
lähellä
Professori Otto Toivonen (Helsinki Center of
Economic Research, HECER) oli mukana suomalaisen
innovaatiojärjestelmän kansainvälisessä arvioinnissa
ja oli jäsenenä sen yliopistoja käsittelevässä
paneelissa. Hänen mielestään meillä on meneillään suoranainen innovaatioinnostus, kaikenlaisia
komiteoita istuu asiaa pohtimassa. Kansallinen
innovaatiostrategia laadittiin vuosi sitten. Innovaatiomantra
oli myös yliopistouudistuksen
taustalla.
Toivanen katsoi, että yliopistot ovat väistämättä
innovaatiojärjestelmän keskiössä. Ilmiöstä ei
pääse enää eroon.
- Innovaatiot tulee pitää yliopiston ulkopuolella,
mutta kuitenkin riittävän lähellä, Toivanen
sanoi ja muistutti, että innovaatiot eivät ole bisnes.
Toivasen mielestä yliopiston tärkein tehtävä
on koulutus, toiseksi tärkein on koulutus ja kolmanneksi
tärkein on tutkimus. Keskeistä on imuroida
tutkittua tietoa muualta ja toimia sen suodattimena.
- Tutkimuksen relevanssia korostetaan vaarallisen
paljon. Vasta myöhemmin tiedetään, mikä
on relevanttia ja mikä ei. Alun perin verenpainelääkkeeksi
kehitetyn Viagran relevanssikin paljastui
vasta myöhemmin.
Porkkanoilla vauhtia strategiatyöhön
Kulttuuri- ja urheiluministeri Stefan Wallin kiitti
mahdollisuudesta päästä Turkuun perjantaina tavallista
aikaisemmin. Wallin on Tutkimus- ja innovaationeuvoston
jäsen sekä kuuluu Åbo Akademin
säätiön valtuuskuntaan. Ministerin puheenvuoron
aiheena oli Rahoitus profiloitumisen
porkkanana.
Puheenvuoronsa aluksi Wallin kehui, kuinka
yliopistojen toiminnan kehittämisedellytykset on
haluttu turvata kytkemällä yliopistouudistukseen
lukuisa joukko päätöksiä vakavaraisuuden ja
maksuvalmiuden tukemiseksi.
Yliopistot ja ammattikorkeakoulut tekivät
vuonna 2009 alustavan strategiatyönsä pohjalta
ehdotuksen profiilistaan ja painoaloistaan.
- Valmistelun pohjalta sopimuksiin kirjatuilla
painoaloilla konkretisoitiin yliopiston valitsemaa
profiilia. Nämä on nähtävä yliopiston toiminnan
keihäänkärkinä, joissa yliopisto tavoittelee kansainvälisesti
korkeaa tasoa.
- Profiloitumisen ei tarvitse merkitä heikennyksiä
muussa toiminnassa. Toimintarakenteita
uudistamalla, päällekkäisyyksiä karsimalla ja keskinäistä
yhteistyötä lisäämällä resursseja löytyy
painoalojen rinnalla myös muiden toimintojen kehittämiseen.
Wallin valotti uuden rahoitusmallin lähtökohtia.
Näitä ovat yliopistojen toiminnan moninaisuuden
tunnustaminen ja tutkimuksen painoarvon
nostaminen.
- Toiminnan laatua suoraan tai välillisesti kuvaavien
tekijöiden osuutta rahoitusmallissa on
nostettu noin kolmasosaan rahoituksesta. Tätä
voi pitää kansainvälisestikin korkeana tasona.
Laadullisten tekijöiden voimallisempi painottaminen
olisi merkinnyt merkittävää resurssien vähenemistä
joidenkin yliopistojen osalta.
- Rahoitusmalliin sisältyvän uuden tekijän,
strategiarahoituksen, määräytymisessä on lähtökohtana
yliopistojen oma strategiatyö, jossa on
otettu huomioon valtakunnalliset koulutus- ja
tiedepoliittiset tavoitteet. Kaudella 2010-2012 keskeisinä
kehittämiskohteina ovat kansainvälistyminen
ja tutkijanuran kehittäminen.
Strategiarahoituksen osuus on vuonna 2010
yhteensä 69 miljoonaa euroa. Wallinin mukaan
opetusministeriö käynnistää rahoitusperusteiden
uudistamisen valmistelun tämän vuoden aikana.
Ministeri korosti, että yliopistojen siirtyminen
valtion budjettitalouden ulkopuolelle edellyttää
niiltä kokonaistaloudellista ajattelua. Talousstrategiaa
tulee miettiä merkittävästi budjettivuotta
pidemmälle aikavälille.
Opetusministeriö on tiivistänyt yhteistyötään
tutkimus- ja innovaatiojärjestelmän keskeisten
rahoittajatahojen kanssa. Suomen Akatemian ja
Tekesin kanssa mietitään, kuinka eri rahoittajatahojen
yhteistyönä voitaisiin paremmin tukea
myös yliopistojen profiloitumista.
Wallin korosti, että tämän vuoden aikana valmisteltava
korkeakoulujen rakenteellisen kehittämisen
toimenpideohjelma tulee olemaan yksi väline
profiloitumisen edistämisessä. Tätä tuetaan
strategiarahoituksella.
Ministeri ehti vastata pariin yleisökysymykseen.
Yliopistojen profiloitumisen edistämisessä
Wallin tunnustautui enemmän porkkanoiden
kuin keppien kannattajaksi.
Strategioissa vetovastuu hallituksilla
Seminaariosuus päättyi profiloitumista puntaroivaan
paneelikeskusteluun, jossa olivat mukana
Turun yliopiston hallituksen puheenjohtaja Hannu
Kokkonen, Turun yliopiston rehtori Keijo Virtanen, Åbo Akademin rehtori Jorma Mattinen
sekä Tieteentekijöiden liiton ja Professoriliiton
puheenjohtajat.
Hannu Kokkonen piti profiloitumiskeskustelua
äärimmäisen tärkeänä. Hän korosti, että Turun
yliopistossa taustalla on vahva, noin vuosi sitten
aloitettu strategiatyö. Kuusi tutkimuksen vahvuusaluetta
ja neljä vahvan kehitysvaiheen tutkimusalaa
on määritelty. Tavoitteena on olla tieteen
huipulla.
- Vuoteen 2012 mennessä tulee saada perusasiat
kuntoon eli seuraavien kolmen vuoden aikana
tehdään aikamoisia valintoja.
Rehtori Keijo Virtanen katsoi, että yliopiston
arvostus lähtee siitä, miten se pärjää tutkimuksessa.
Rankingit ovat tutkimuspainotteisia.
Virtanen hieman arvosteli rakenteellisen kehittämisen
toimenpideohjelman valmistelua.
- Se ei etene akateeminen yhteisö -vetoisesti
vaan tullee vaan lausunnolle.
Risto Laitinen piti Emma Vironmäen esityksessään
käyttämää sisällöllinen profilointi -termiä
hyvänä.
- Mutta miten strategiatyöstä lähtevä profilointi
turvaa tulevaisuuden? Miten uudet alat
ponnistavat ja miten syntyy uusia vahvuuksia?
Laitinen muistutti, että ulkopuolinen rahoitus
päättää pitkälti yliopiston profiloitumisesta. Suomen
Akatemian tekemää päätöstä siirtää tutkijakoulutuksen
rahoitusta enemmän post doc -vaiheeseen
voidaan pitää tutkijanuran kehittämisen
kannalta hyvänä toimenpiteenä, mutta se supistaa
jatkokoulutusta. Kuitenkin tässä vaiheessa yliopistojen
rahoitus on vielä kovasti riippuvainen tohtoritutkintojen
tuomasta rahasta.
Jorma Mattinen ei oikein uskonut ministeri
Wallinin lupaukseen, että profiiliajojen lisäksi
muitakin aloja aiotaan tukea. Riittääkö yliopistojen
nykyinen rahatilanne korjaamaan edes inflaation?
- Jos johonkin satsataan, se on joltain muilta
pois. Åbo Akademissa tutkimus tehdään jo nyt ulkopuolisella
rahoituksella. Yliopistolaiva ei käänny
kahdessa vuodessa, meidän pitää esimerkiksi
täyttää tutkijakoulusitoumukset.
Paneelissa kävi selvästi ilmi se, että yliopistojen
rehtorit kovin mieluusti sysäävät strategiatyössä
vastuun uusille hallituksille.
- Hallitus on vastuunsa tiedostanut. Strategiatyössä
tilanne on hyvin analoginen yrityspuolelle, vahvisti IF-vakuutusyhtiön toimitusjohtajana toiminut
Kokkonen.
Teksti: Kirsti Sintonen
|