Entä sitten, universitas?
Elämme vuotta 2 nykyisen yliopistolain
oloissa. Paradoksaalista on, että kun
’uudistuksen’ läpirunnojat lupasivat
uutta kukoistusta akateemiselle elämälle,
samaan aikaan käyttöön otetut
kontrolli-, raportointi- ja mittausmenetelmät
merkitsivät laajamittaista koetta niillä ihmisillä,
joiden varassa tämä kukoistuksen lupaus lepää.
Kyselyjen mukaan akateeminen työ kärsii näistä
oheistoiminnoista.
Oxfordin yliopiston Ruthermore-instituutin tutkija
Simon Head kirjoitti tammikuussa The New
York Review of Booksissa mainion katsauksen Ison-
Britannian yliopistoissa käytettävistä mittaus- ja
kontrollimenetelmistä.
Hän kertoo, kuinka Oxfordin yliopiston
kongregaatio, siis meidän yliopistokollegioidemme
vastine, kieltäytyi vuonna 1985 äänin 738–319
myöntämästä pääministeri Margaret Thatcherille
kunniatohtorin arvonimeä, koska ”rouva Thatcherin
hallitus on aiheuttanut syvää ja systemaattista
vahinkoa koko julkiselle opetusjärjestelmälle
Britanniasta, pienimpien lasten hoidosta aina korkeimpiin
tutkimusohjelmiin saakka”.
Mitä opimme tästä? Kollegiolla on syytä olla sananvaltaa
yliopistossa. Ja selkärankaa. Vai olisiko
sittenkin hampaaton kollegio parempi, ettei käy kuten Britanniassa? Thatcherin hallitus palkkasi
konsultit hakemaan apua valtameren takaa MIT:stä
ja Harvard Business Schoolista, joissa seurantamenetelmiä
oli kehitelty. Britanniaan rantautuivat
”bisnesprosessien uudelleenjärjestely”, ”kokonaislaatujohtaminen”,
”bench-marking” ja ”päämääräjohtaminen”.
Harvardin akateeminen kirjanpitäjä Robert
Kaplan ja hänen MIT-kollegansa David Norton kehittivät ”suoriutumisen avainindikaattoreita”,
joiden nimeksi annettiin balanced scorecard. Yliopistoissa
piti mitata asiakassuhteita, sisäisiä toimintaprosesseja
(tilausten vastaanottaminen ja
toimitus), rahallisia indikaattoreita (voitto ja tappio)
sekä viimeisenä ”innovaatio- ja oppimisindikaattoreita”.
Viimeisenä! Laitoksia sanotaan milloin
kustannuspaikoiksi, milloin tuloyksiköiksi.
Joka kuudes vuosi toteutetaan Research Assessment
Excercise, ja tämän arviointiharjoituksen
tulokset ratkaisevat edelleen, minkä verran valtion
rahoitusta yliopistot ja korkeakoulut saavat. Tutkija
Headin mukaan tämä menettely siirsi merkittävästi valtaa akateemiselta väeltä managereille.
Hyödyn aikakausi tuli siis tunkkaiseen universitakseen
kertaheitolla ja nivoi sen osaksi modernia
oeconomiaa.
Britannian talous etenee hyvin perinteisin eväin, ja
siellä on vain yksi maailman eturiviin kuuluva toimiala,
joka on myös yliopistotutkimuksen ’lopputuotteiden’
käyttäjä, nimittäin lääketeollisuus.
Niinpä sekä teollisuuden että hallituksen intresseissä
on jalansijan antaminen tälle teollisuudelle
myös yliopistojen sisällä. Ne haluavat ja usein
voivatkin päättää,
mitä kannattaa ja saa
tutkia tai millaisia tuloksia
julkistetaan.
Entä sitten Suomen
universitas? Minne
matka?
Pienenä maana
Suomella on etunsa:
täällä suuretkin yhtiöt
ovat maailman mittakaavassa
suhteellisen
pieniä, ja yliopistojen
autonomiaa kunnioitetaan.
Toistaiseksi.
Tapani Kaakkuriniemi
Tieteentekijöiden liiton
puheenjohtaja
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 2
|