Putki remonttiin?
Sopiiko tohtorikoulutukseen
parhaiten kapea ja syvä,
leveä ja laakea –vai peräti
T:n mallinen putki?
Luulot pois tohtoriopiskelijoilta — ja heti
putken alkupäässä!
Aalto-yliopiston dekaanin Tuija Pulkkisen
kommentti voi äkkiseltään kuulostaa
tylyltä, mutta ei oikeastaan ole
sitä. Pulkkinen on kokenut väitöskirjojen ohjaaja,
ja seurannut monenlaisten opiskelijoitten urapolkuja
karonkan jälkeen.
Pulkkinen uskoo, että koko yhteiskunta hyötyy
tutkijakoulun kasvateista, mutta haluaisi kuitenkin
suojella putken läpäisseitä pettymyksiltä.
— Näillä koulutusmäärillä kaikki eivät millään
voi päätyä tutkijoiksi tai yliopistolle töihin. Se tulisi
tehdä selväksi kaikille mustan hatun tavoittelijoille
ensimmäisestä seminaarista alkaen.
Pulkkinen ei pidä suuria tohtorikoulutusmääriä
sinänsä pahana asiana.
— Meillä vain ei ole traditioita tohtorien käyttämiselle
ja sijoittamiselle. Muualla maailmassa esimerkiksi
kansainvälisten hankkeiden vetäjät ovat
lähes poikkeuksetta väitelleitä. He myös käyttävät
tittelinsä tuomaa arvovaltaa.
— Voisimme lisätä suomalaisten painoarvoa
erilaisissa neuvottelupöydissä, jos lähettäisimme paikalle tohtoreita. Ja nimenomaan sellaisia, joiden
koulutukseen on sisältynyt viestintää, johtamista
ja muita kansalaistaitoja.
Aikaa yhdelle yhtälölle
Kansantaloustieteen professori Otto Toivanen
Leuvenin katolisesta yliopistosta ei varauksetta
kannata Pulkkisen remonttiehdotuksia. Toivasen
mukaan tohtoriputken pitää jatkossakin pysyä kapeana
— ja syvänä.
— Koko koulutuksen itseisarvo on siinä, että
opiskelija saa ainutlaatuisen mahdollisuuden keskittyä
pitkään ja perusteellisesti vain yhteen asiaan
— vaikka yksittäisen yhtälön näpräämiseen.
Tällainen tilaisuus ei välttämättä toistu uran myöhemmässä
vaiheessa. Yritysmaailman kaipaamat
taidot ehtii mainiosti opiskella myöhemmin, ja
nimenomaan jossain muualla, Toivanen toteaa.
— Oppi yrittäjyydestä tai muusta vastaavasta
voi olla hyväksi, mutta ei sen pidä kuulua osana
tohtoriopintoihin, ainakaan pakollisena. Jos joku
väittelyn jälkeen tuntee tuon tyyppistä opetusta
tarvitsevansa, voitaisiin yliopistolta tietenkin neuvoa
ja opastaa, millaisista yrityksistä tai kouluista
hyviä kursseja kannattaa lähteä etsimään.
Rönsyjä ja kiertoa
Aivotutkija, Työterveyslaitoksen tutkimusprofessori Kiti Müller soisi tutkijakoulun käyneitten
kasvavan tieteen lähettiläiksi yhteiskuntaan.
— Kannustaako nykyinen tehokkaaksi viritetty
tutkijaputki nuoria tohtoreita miettimään, miten
hankittua koulutusta voisi soveltaa uusilla aloilla?
— Nyt ajetaan laput silmillä. Tohtorikoulutuksen
aikana ei rönsyilyä suvaita. Ajatellaan, että eipä
harhailla mihinkään, ennen kuin väikkäri on tehty,
Müller sanoo.
Hänen mukaansa tällainen tohtori ei ole valmis
työskentelemään yliopiston ulkopuolella:
—Pahimmillaan tuotamme ylikoulutettuja laborantteja.
Müller kannustaisi verkottumiseen ja rönsyilyyn
jo tohtorinkoulutuksen aikana, ja valjastaisi
väitöskirjojen ohjaajat kannustamaan opiskelijoita
katselemaan putken ulkopuolelle.
Käytännössä tämä voisi toteutua niin, että tohtoriputken
loppupäässä opiskelija pääsisi yhteistyöhön
jonkun yrityksen tutkimusyksikön kanssa.
Tai toisinpäin yrityksen tutkija liittyisi tohtorikoulutettavien
hankkeisiin tietyksi ajaksi. Müller nimeää
ehdotuksensa rotaatioksi.
— Soveltamisen ja aivan uusien tuulien haistelun
pitäisi olla osa tohtorinkoulutusta, ei sen jälkeinen
vaihe.
Mai Allo
Tuija Pulkkinen, Otto Toivanen ja Kiti Müller
osallistuivat panelisteina Tieteen päiville Helsingissä.
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 20
|