Tutkimus, opetus ja arvostus
Tieteellinen tutkimus ja siihen perustuva
korkein opetus.” Me hurskaimmat
yliopistolaiset tunnemme tämä fraasin
kuin katekismuksen.
”Yliopiston tehtävänä on edistää,
antaa ja kasvattaa.” Mitä se on? Meidän tulee peljätä
opetus- ja kulttuuriministeriötä, tai jos ei kantti sitä
kestä niin edes lakia ja järjestystä, niin ettemme toivota
pahaa, vanno, noidu, valhettele emmekä petä,
vaan että me sitä kaikessa hädässä avuksi huudamme.
Nöyrin mielin.
”Yliopistoyhteisöön kuuluvat yliopiston opetusja
tutkimushenkilöstö, muu henkilöstö ja opiskelijat.”
Mitä se on? Sitä että on yliopistolaisia ja yliopistolaisia,
aivan kuten on aatelistoa, papistoa, porvaristoa
ja tilatonta väestöä.
Tutkimustulosten perusteella jaetaan julkista rahoitusta
yliopistoille. Tutkijan ansioita arvostetaan myös erilaisin
tunnustuspalkinnoin. Suomen Akatemia valitsee
silloin tällöin tiukan kilpailun jälkeen tutkimuksen
huippuyksikköjä, jotka saavat rahaa ja kylpevät
päivänpaisteessa.
Toinen yliopiston perustehtävä, korkein opetus,
jää vähemmälle huomiolle. Silti opetusta antaa valtaosa
tutkimustyötä tekevistä yliopistolaisista. Kun
enimmäisrajana on tietyissä tehtävissä 392 opetustuntia
vuodessa, se tuntuu enemmän rangaistukselta
kuin palkitsemiselta. Eikä tutkijakoulujen junioritutkijoille
asetettu enintään 80 vuosiopetustunnin suojalausekekaan
oikein palkinnolta tunnu, kun pitäisi
väitöskirjaa kirjoittaa.
Hyvän opettajan palkintoja toki jaetaan, mutta ne
ovat alemman tasoisia kuin Akatemian myönnöt. Niitä
myöntävät lähinnä ainejärjestöt. Moni yliopisto on myös myöntänyt jollekin tiedekunnalleen opetuksen
laatuyksikön arvonimen. Harva yliopistolainen voi
kuitenkaan oikeasti paukutella henkseleitään sillä,
että on hyvä opettaja. Korkeintaan se voi merkitä sitä,
että keikkaa pukkaa palkkatyön ulkopuolella, kun
taitavaa puhujaa kysytään esiintymään.
Opetuksen tulokset noteerataan valmistuneiden loppututkintojen
määränä, mutta jostakin syystä vallalla
on ajatus, että opetus prosessina on kuin hiekan
lapioiminen, niin että siihen voidaan määrätä kenet
tahansa. Jokaisen tasokkaan tutkijan oletetaan olevan tasokas opettaja.
Valitettavasti maailma ei ole näin auvoinen. Osa
huippututkijoista on sietämättömiä pedagogeina, osa
puolestaan virtuooseja. On luontaista lahjakkuutta ja
näkemystä, mutta on myös luontaista lahjattomuutta
ja ahdaskatseisuutta.
Opetus on tutkimuksellisen näkemyksen välittämistä
uusille kuulijoille. Yksi parhaita menetelmiä
on vanhin eli sokraattinen väittämisen ja kumoamisen
dialektinen vuorottelu. Toinen melkein yhtä hyvä
on learning by doing. Kumpaakaan näistä ei nykyyliopisto
arvosta. Kuitenkin keskuudessamme on hyviä
opettajia. Mikä on
se kannustin, joka niitä
tuottaa? Yliopistopedagogiikan
opinnotko?
Tuskin. Pikemminkin
motiivina on omistautuminen
hyvän sanoman
jakamiseen.
Opetusansiot pitäisi
yliopistossa noteerata
tasapuolisesti tutkimusansioiden
kanssa.
Yrittäisimmekö kaikki
toimia niin, että tämä
tavoite saavutettaisiin?
Tapani Kaakkuriniemi
puheenjohtaja
Tieteentekijöiden liitto
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 2
|