Muutoksen voima
Tarkastelen kirjoituksessa keski-iässä apurahatutkijaksi
väitelleen viestinnän ja taiteenopettaja-tutkijan
elämää ja uraa asiantuntijasta tutkijayrittäjäksi.
Hänen piti vain pätevöityä opettajana koulutusmuutoksen
tarpeisiin ja palata tehtäväänsä todeten, että
opettajan ja tutkijan ammatin sisältö ovat eri tehtäviä:
opettajat toimivat usein tutkijoiden metodin
tai teorian toteuttajina, kun tutkijakoulutuksessa
niitä tietoja opiskellaan ja tavoitellaan. Opettajuus oli
vaihtunut vuosien aikana tutkijan ammatiksi.
Edellinen muutosvaihe hänellä alkoi kutsusta jatkaa
tieteellisiä opintoja väitöspiirissä. Hän ei tiennyt
sinisilmäisenä mihin oli sitoutumassa: hän oletti
tulevaisuuden olevan taloudellisesti turvattua mielenkiintoisen
tieteellisen uran lisäksi. Todellisuus
oli karua. Vähitellen hänelle selkeytyi tutkijoiden
elämäkertoja lukiessa, että (humanistisen tieteen)
tutkijat ja tohtorit olivat olleet yli sadan vuoden ajan
miltei heikoimmassa asemassa palkan ja sosiaalisten
etujen näkökulmasta, johon 2000-luvulla on tapahtunut
merkittävää kehitystä.
Uusi muutosvaihe liittyy tutkijaopintojen ja itsenäisen
apurahatutkijan tulevaisuuteen: kymmenen
vuoden aikana hän on tehnyt gradun, väitöskirjan
sekä muodostanut omia teoreettisia ja metodisia näkemyksiä.
Lisäksi hän on kirjoittanut runsasmääräisesti
tutkimuksia, raportteja ja artikkeleita ja pitänyt
luentoja kotimaassa ja Euroopassa kuuluen myös
kotimaisiin ja eurooppalaisiin tiedeyhteisöihin.
Apurahahakemuksia hän vertasi jatkuvien työhakemusten
tekemiseen ja niiden vastausten odottamiseen.
Ei-yliopistossa toimiva tutkija on usein kuin
kuilun edessä, mutta tutkimusalan pätkätöissä hän
on oppinut selviytymään vaatimattomasti verrattuna
aikaisempiin kuukausipalkkaisiin työntekijävuosiin.
Tieteellinen työ on hänen mielestä kuin sumussa
kulkemista, johon välillä avautuu valoa: töitä ja apurahoja.
Nykyisessä muutosvaiheessa hän toteaa olevansa
tienristeyksessä; hän pohtii mihin mennä, mihin
uudet tiet vievät ja mihin suunnata tulevaisuus?
Valinta on jälleen tehtävä. Tienviittana hänellä on
muun muassa tutkijayrittäjäksi ryhtyminen, sillä
monia mahdollisuuksia ei enää ole yli 50-vuotiaana
tutkijanaisena. Harva tutkija jatkaisi itsenäisesti tutkimustyötään;
moni on jo matkan varrella vaihtanut
ammattia.
Työhuone on palvellut hänen tutkimustyön puitteina,
jota hän nyt haetun (ja myönnetyn) starttirahan
tukemana on muokkaamassa yrittäjyyden suuntaan.
Kuinka se onnistuisi, hän pohti ja toteaa: olen
vielä matkalla ja voin jatkaa tai palata risteykseen.
Yrittäjyyden eväät ovat hänellä valmiina toiminnan
käynnistämiseen kaikkine hakemuksineen ja päätöksineen;
kaupparekisteriotteet, LY-tunnus, verotodistukset,
sopimukset; vakuutukset, tilitoimistot,
yrityspankki ja muut tarvittavat asiat. Hänelle on
myönnetty kustantajatunnuksetkin tasaisesti julkaisevana
tutkijana. Starttirahalla olisi nyt mahdollisuus
muuntua tutkijayrittäjäksi. Hän pohti yrittäjyyden
valmiuksia ja ominaisuuksia sekä bisneksentekotaitojaan.
Tieteentekijöiden liiton jäsenenä hän on seurannut
tutkijan työhön liittyviä ajankohtaisia asioita — ja
on nyt itse kokemassa mitä se mahdollisesti on.
HILDE, 1.2.2012
Nimimerkin taustalla on tutkijayrittäjänoviisi
FT Jaana Vainio-Utriainen
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 45
|