Hakijasuman purkutalkoot
Olemme tässä nyt oivaltamassa,
että on valtio huonossa jamassa.”
Näin räppäsi Juice Leskinen vuonna 1991 kappaleessaan
Siniristiloppumme. Tuolloin
huolen aiheet olivat toiset, mutta näköalattomuus
näytti olevan yhtä syvää
kuin nyt, 23 vuotta myöhemmin.
Tasavallan hallitus aloitti viime
syksynä myllytyksen korkeakoulujen
aloituspaikkojen tuntuvaksi lisäämiseksi.
Taustana tälle on työryhmäpaperi,
jonka mukaan hallitus aikoo
”lisätä aloituspaikkoja työelämän
tarpeista lähtien vuosina 2014—2018
vuositasolla noin 3 000”. Pääosin tämä
koskisi yliopistoja.
Kun hallituksen asettamaa työryhmää
vetää finanssiministeriön
kansliapäällikkö Martti Hetemäki, sen
ideat ovat käytännössä kirkossa kuulutettuja.
Pientä suukopua voi kuulua
hallituksen sisältä tai eduskunnasta,
mutta jos kummempia näkemyksiä ei
ole, työryhmän ideat toteutetaan.
Mutta mitenkäs tämä rahoitetaan? Työryhmän
raportin liitteen 7 kohta 1.6e
kertoo, että hallitus purkaisi sumaa
”lisäämällä määräaikaisesti sisäänottoja
erityisesti työelämän kannalta
keskeisillä aloilla”. Tavoitteena on lisätä
3000 aloituspaikkaa per vuosi aikana
2014—2018. Asia on tärkeä ja hallituksen
tavoite kunniallinen, mutta
toteutustavasta olen tosin jyrkästi eri
mieltä. Tämän kryptisen matematiikan
lausekkeen seurausvaikutus olisi
kiva tietää.
Aloituspaikkojen lisääminen on
työvoimakysymys: jos opiskelijoita
otetaan vuosittain kolme tuhatta
nykykiintiöiden päälle, se tarkoittaa
15—17 prosentin lisäystä. Jo entuudestaan
huono opiskelija–opettaja
-suhde repsahtaisi sellaisiin lukemiin,
ettei sitä kehtaisi ulkomaille kertoa.
Opetus- ja ohjausresursseja tarvittaisiin
viidennes lisää. Onnistuukohan se
rahoituskehystä kasvattamalla?
”Lisääntynyttä työvoiman tarvetta”
ei liene näkyvissä: rekisterissä on
44 000 akateemista työtöntä, ja lääkäreitä
lukuunottamatta kaikilla suurilla
koulutusaloilla työttömien määrä on
kasvussa. Talous ei vedä eikä investointeja
tehdä, ja tämä trendi voi jatkua
15 vuotta.
Yliopistojen tuotantokiintiöiden
määrittely on ollut kovin poukkoilevaa.
1990-luvun laman aikana kasvatettiin
aloituspaikkakiintiöitä ja
käynnistettiin tutkijakoulut, koska
akateeminen työttömyys oli yhtäkkiä
noussut hälyttävän korkeaksi. Tohtorikoulutuksen
tuloksena vuosittain
väittelee nyt jo 1 700 doktorandia, ja
tohtorien työttömyyskin on jo joillakin
aloilla tullut todelliseksi ongelmaksi.
Kun kymmenkunta vuotta mentiin
näin, tutkintokone aiheuttikin ylituotantoa. Vuonna 2007, siis jo vuotta
ennen Lehman Brothersin konkurssia,
opetusministeriö olikin karsimassa
yliopistojen aloituspaikkoja. Vuoteen
2020 mennessä pudotusta piti sen mukaisesti
saada aikaan noin 3 000—4 000
paikkaa, eli Suomessa pitäisi tuolloin
olla 17 500 aloituspaikkaa.
Lääkisten opiskelupaikkoja on jo lisätty,
mutta ongelma on valmiiden lääkäreiden
ja avoimien työpaikkojen kohtaamattomuus.
Oulun yliopiston lääketieteellinen
tiedekunta harasi lisäämistä
vastaan korostaen, että opetuksen laatu
kärsii, kun henkilökuntaa ei kuitenkaan
lisättäisi samassa suhteessa. Erinomainen
lausunto, sillä ei lääkiskään
ilman henkilökuntaa toimi!
Pula sosiaalityöntekijöistä
on myös
koettu niin
pahaksi, että
vuonna 2011
peräti 39 suuren
kunnan
johtajat vetosivat yliopistoihin, jotta ne
lisäisivät aloituspaikkoja. Päteviä sosiaalityön
ammattilaisia ei ole tarpeeksi,
ja pula on pahenemaan päin.
Päätetäänköhän aloituspaikoista keskustelutta?
Kunnat lähettävät lähetystöjä
lobbaamaan, ja VM:n työryhmä antaa
jumalallisia ilmoituksiaan?
Tapani Kaakkuriniemi
puheenjohtaja, Tieteentekijöiden liitto
- Painetussa lehdessä sivu 2
|