Keskustelua
Kenen integriteetti, kenen vastuu?
Globaali tiede- ja tutkimusyhteisö on aika lailla yhtä
mieltä siitä, millaisia ovat hyvät ja vastuulliset tieteelliset
käytännöt. Kaikkien tieteentekijöiden tulee
olla tutkimustyössään rehtejä ja rehellisiä, niin tutkimusta
suunnitellessaan, sitä tehdessään kuin siitä
raportoidessaankin. Heidän tulee myös antaa tunnustusta
tutkijoille, joiden työtä he ovat hyödyntäneet.
Rehtiyden periaatteita pitää noudattaa kaikissa
tieteellisissä rooleissa, siis myös rahoituksen haussa,
vertaisarvioijan, ohjaajan tai vastaväittäjän roolissa.
Tutkijayhteisö on itse nämä säännöt kehittänyt ja
olettaa, että tutkija oppii ja omaksuu hyvät tieteelliset
tavat koulutuksensa aikana ja välittää ne sitten eteenpäin
nuoremmille polville ohjauksen ja oman käytöksen
antaman esimerkin kautta.
Tiedeyhteisö on itseohjautuvaa ja itseään valvovaa
ja myös pitää itseohjautuvuutta keskeisenä oikeutenaan
ja tieteen vapauden tunnusmerkkinä. Jos sääntöjä
rikkoo, asian tutkimus ei ensisijaisesti kuulu oikeusistuimille
vaan yhteisölle. Vain rehellisesti tehty tutkimus
vie tiedettä ja maailmaa eteenpäin, on edelleenkin
tieteen teon ydinajatus.
Tutkimuksen teko riippuu yleensä kilpaillun tutkimusrahoituksen
saamisesta ja rahoitus taas siitä, miten
tutkimustuloksia mitataan ja miten mittaustulokset
muuttuvat rahaksi niin yksilöiden kuin yliopistojenkin
rahoituksen osalta.
TENKin ohjeet vuodelta 2012 Hyvä tieteellinen käytäntö ja
sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa lähtevät
siitä, että vastuu rehellisestä toiminnasta on tutkijoiden
omien korvien välissä. Esimerkiksi väitöskirjan
tekijä ei siis voi syyttää ohjaajaa siitä, ettei ohjaaja huomannut
hänen plagioineen tekstiä tai sepittäneen tuloksia.
Kun tutkimustyö on niin vahvasti kytkeytynyt yhteisönkin rahoitukseen, olisi mielestäni syytä pohtia
myös yhteisön vastuuta tutkimuksen laadusta ja hyvän
tieteellisen käytännön noudattamisesta. Väitän siis,
ettei rehdin toiminnan edistäminen kuulu vain tutkijan
vaan myös rahoittajien sekä arviointiperusteista ja
tiedepolitiikasta päättävien korvien väliin. Yliopistojen
vastuu liittyy erityisesti laadun varmistukseen. Niin
tutkimuseettinen koulutus, opinnäytteiden, erityisesti
väitöskirjojen ohjausprosessi ja väitöskirjan hyväksymismenettelyt
kertovat yliopiston laadusta. Yliopistot
ovat autonomisia ja niillä on OKM:n siunauksella itsellään
vastuu prosesseidensa tasosta ja läpinäkyvyydestä.
Vastuu korostuu erityisesti väitöskirjojen osalta,
koska niiden määrällä, ei tasolla, on niin suuri merkitys
yliopistojen rahoitukseen.
TENKin tehtävä on valvoa tutkimuseettistä tasoa,
mutta sen tehtäviin ei kuulu tieteellisen tason arviointi.
Raja on joskus kuin veteen piirretty viiva, koska
hyvässä tutkimuksessa on harvoin tutkimuseettisiä
ongelmia. Huonosti tai huolimattomasti tehdyssä
tutkimuksessa niitä taas esiintyy todennäköisemmin.
Pitää myös pitää mielessä, että TENK ottaa kantaa siihen,
onko tutkimuksessa loukattu hyviä tieteellisiä
käytäntöjä mutta ei siihen millaisia sanktioita pitäisi
kohdistaa vilppiin tai piittaamattomuuteen syyllistyneihin
tutkijoihin. Tämä tehtävä kuuluu yliopistolle
tai tutkimuslaitokselle. Yliopistojen päättämät elimet
hyväksyvät tai hylkäävät väitöskirjan niiden tietojen
perusteella, jotka heillä on käytettävissään päätöksentekovaiheessa.
Parhaillaan pohditaan TENKin ja UNIFIn ns. väitöskirjatyöryhmässä,
millaisia suosituksia yliopistoille
voitaisiin antaa väitösprosessin laadukkaasta läpiviemisestä.
Prosessin piiriin kuuluvia toimijoita ovat niin
väitöskirjan tekijät, ohjaajat, esitarkastajat, vastaväittäjät
kuin hyväksymisestä vastaavat elimet. Tarkoitus
on, että yliopistot voisivat jatkossa verrata omia prosesseitaan
kuvauksiin parhaista käytännöistä ja näin
varmistaa omien menettelytapojensa laadukkuus.
Tutkimuksen arviointitavat, arvioinnin liittäminen
rahoitukseen ja arvostukseen muodostavat oravanpyörän, jossa tutkijat nykyään pyörivät tieten tahtoen tai
tahtomattaan. Tässä kehässä tutkijan oma integriteetti
joutuu joskus koville, ja järjestelmään on pesiytynyt
”maailman tapoja”, joissa käsitys oikeasta tai väärästä
on hämärtynyt. Omien tieteellisten ansioiden paisuttelu
ansioluettelossa, ansioluettelon käännösversioissa
tai julkaisuluetteloissa ovat esimerkkejä harmaan alueen
käytännöistä.
Nykyään ollaan sitä mieltä, että vain kilpailu stimuloi
huippututkimusta. Tutkija ei siis niinkään kilvoittele
tullakseen paremmaksi tutkijaksi vaan kilpailee toista
tutkijaa tai hakijaryhmää vastaan. Myös julkaisutiheyttä
pidetään ahkeran tutkijan tunnusmerkkinä. Silti
laajoja vilppiskandaaleja tutkittaessa (esim. hollantilaisen
Stapelin tapaus) on painokkaasti todettu, että
tutkimusyhteisön hälytyskellojen pitäisi soida kovaa,
jos tutkija julkaisee artikkelin keskimäärin joka viikko.
Kysymykset siitä, kenellä on oikeus saada nimensä
tekijäluetteloon työllistävät myös TENKiä yhä useammin.
Luen tätä nykyä aika paljon lausuntoja, joissa arvioidaan
tutkijoiden tieteellisiä ansioita dosentin arvoa
haettaessa. Lääke- ja biotieteiden aloilla on koko
ajan lisääntynyt arviointitapa, jossa kerrotaan, kuinka
monta alkuperäistä referee-artikkelia tutkijalla on,
mikä on hänen h-indeksinsä ja mikä julkaisujen impaktifaktori.
Arvioita lukevan mielessä herää kuitenkin
kysymys, mitä hakija on oikeasti tehnyt ja miten
hänen tutkimuksensa on edistänyt alan tutkimusta ja
ymmärrystä. On helppo unohtaa sisältö silloin kun
verkosta löytyvät kvantitatiiviset indikaattorit. Kiireessä
ei tarvitse välttämättä edes tutustua hakijan
tutkimukseen.
Sitaatioindekseihin ja tieteellisten lehtien julkaisujen
impaktifaktoreihin tuijottavia arviointeja kritisoidaan
entistä laajemmin eri puolilla maailmaa. DORA
(San Francisco Declaration on Research Assessment)
on tuore esimerkki tutkijoiden, tieteellisten yhdistysten
ja tiedetoimittajien yhteisestä halusta vastustaa sokeata
intoa päätellä tutkimuksen laatua tai tutkijan pätevyyttä
mekaanisten ja manipuloitavien mittareiden
avulla (http://am.ascb.org/dora/). Julistus sisältää
useita parannusehdotuksia arviointitapoihin, ja se on
saanut runsaasti kannattajia. Verkkosivuilla on myös
runsaasti viittauksia nykyisiä mittaustapoja kritisoiviin
kirjoituksiin. Muutosta on ilmassa.
Mittausinnon seuraamukset alkavat myös pelottaa.
Tutkijat julkaisevat englanniksi, muiden kielten asema
on marginalisoitunut samoin kuin humanististen ja
yhteiskuntatieteiden asema. Vallitsevia mittauskriteereitä
on vaikeaa soveltaa niihin ja niinpä ne helposti
jätetään laskuista pois. Ovatko ne edes oikeaa tiedettä?
Suomessakin on esitetty, että yliopiston opetusja
tutkimuskieli pitäisi vaihtaa englanniksi, jotta yliopistolla
olisi paremmat mahdollisuudet menestyä
globaaleilla työ- ja yliopistomarkkinoilla. Yliopistojen
rahoitusmallissa on suuri merkitys kansainvälisten
vertaisarvioitujen julkaisujen määrällä. Kotimaisia julkaisuja
ei käytännössä oteta huomioon. Mitä onkaan
tapahtumassa suomen kielelle sivistys- ja tiedekielenä?
Sen rinnalla kysymys siitä, kumpi on oikein — on
alkanut harmittaa vai harmittamaan — on aika triviaali,
kuten suomen kielen vaalijatkin ovat julkisuudessa todenneet.
Mikä meihin on mennyt? Jossain vaiheessa heiluri varmasti
liikahtaa taaksepäin ja hakee uutta tasapainoa.
Näin käy, kun tarpeeksi moni huomaa, että keisarin
pukeutumisessa on puutteita. Silloin rahallisen panoksen
ja tieteellisen tuotoksen suhdetta aletaan mitata
muulla kuin vientiin valmistettujen tuotteiden
kappalemäärällä. Silloin otetaan huomioon myös tieteellisen
työn luonne ja siihen vaadittava aika. Silloin
myös myönnetään, että julkisen tutkimusrahoituksen
mittareista päättävät tekevät eettisiä valintoja ja että
hyvistä tieteellisistä käytännöistä ovat vastuussa kaikki
tutkimustyön laatuun vaikuttavat osapuolet.
Krista Varantola
puheenjohtaja, Tutkimuseettinen neuvottelukunta
kansleri, Tampereen yliopisto
Tohtorien koulutusmäärien tulisi vastata työmarkkinoiden tarvetta
Acatiimin tämän vuoden ensimmäisessä numerossa oli
useita ansiokkaita kirjoituksia, jossa käsiteltiin tohtorien
työllistymiseen maassamme liittyviä merkittäviä
ongelmia. On todella hyvä, että näistä karikoista
avoimesti keskustellaan, sillä yksilötasolla työllistymisen
kanssa kipuilevien lukemattomien tohtoriopiskelijoiden
ja väitelleiden tohtorien näkökulmasta
tilanne on vaikea.
Viime vuonna Suomen yliopistojen tohtoritutkintojen
määrässä saavutettiin 1724 tutkinnon myötä
kaikkien aikojen ennätys. Saman vuoden lopulla
rikottiin 1245 myötä myös työttömien tutkijakoulutuksen
omaavien — useimmissa tapauksissa juuri
tohtoritutkinnon omaavien — ennätys. Työttömien
tohtorien määrä oli vuodessa kasvanut lähemmäs
kolmella sadalla. Kokonaan ilman työtä olevien lisäksi
tilastoimaton määrä tohtoritutkinnon omaavia sinnittelee
tällä hetkellä eteenpäin muutamien kuukausien
työpätkillä jääden aina välillä työttömäksi. Tässä
asetelmassa jatkuvat toimeentulohuolet näyttelevät
pääosaa, eikä työuran sen enempää kuin henkilökohtaisen
elämän yhtään pitkäjänteisemmälle suunnitellulle
ole juuri mahdollisuuksia.
Useilla aloilla jatkokoulutuksen päässä siintävät
uranäkymät ovat tällä hetkellä niin epävarmat, että
urapohdintoja tekevien nuorten aikuisten kannattaa
kahteen kertaan miettiä, että onko tohtorintutkinnon
tavoitteleminen järkevä vaihtoehto. Yhteiskunnan
resurssien näkökulmasta olisi aika perusteellisesti arvioida,
että missä määrin kullakin alalla on todellista
tarvetta uusille tohtoreille ja määritellä tämän pohjalta
tohtorikoulutukseen otettavien määrät. Tämä tarkoittaisi
todennäköisesti myös sitä, että yliopistojen
rahoituksessa tohtoritutkintojen määrälle ei tulisi antaa
suurta merkitystä, vaan arvioinnissa tulisi keskittyä
tutkimuksen laatuun ja vaikuttavuuteen.
Tohtorikoulutuksen puolella fokus tulisi siirtää
valmistumisen jälkeistä yliopiston ulkopuolista
työllistymistä tukevien valmiuksien kehittämiseen.
Työelämätaitojen opettelemiselle ja yhteistyölle tohtoreita
mahdollisesti palkkaavien yritysten ja yhteisöjen
kanssa tulisi antaa tohtorikoulutuksessa nykyistä
huomattavasti suurempi painoarvo, koska vain
murto-osalle väitelleistä löytyy töitä yliopistoilta.
Yliopistojen rekrytointipalveluiden tulisi myös ottaa
huomattavasti aktiivisempi rooli kouluttamisiensa
tohtorien taitojen markkinoimisessa työelämän
suuntaan.
Ville Jalovaara TT, dosentti, Helsingin yliopisto
Byrokratia kukoistaa yliopistoissa
Yleinen kokemus yliopistojen henkilöstön keskuudessa
on byrokratian lisääntyminen. Tämän on tullut
esiin useissa kyselyissä ja myös äsken tarkastetussa
Kirsi-Mari Kallion väitöskirjatutkimuksessa, jossa
käsitellään suoritusmittauksen vaikutuksia tulosohjattujen
yliopistojen tutkimus- ja opetushenkilökunnan
työhön (Turun kauppakorkeakoulun julkaisuja
Sarja A-1:2014).
Eräs byrokratiaa edistänyt tekijä on ilmeisesti
uusi yliopistolaki, joka lisäsi rehtorin ja muiden yksilöjohtajien
valtaa yliopiston sisäisten kollegiaalisten
elinten kustannuksella. Tällaiset johtajat turvautuvat
luontaisesti hallintokoneiston apuun johtamisessa, ja
pyrkivät laajentamaan sen tehtäväkenttää.
Vielä ilmeisempää on, että yliopistojen hallitusten
ulkopuoliset jäsenet haluavat hallinnolta runsaasti
informaatiopalveluja. Heillä kun ei ole juuri omakohtaista
tuntumaa nyky-yliopiston arkeen. Lisäksi
he voivat tuoda taustaorganisaationsa käytäntöjä ja
järjestelmiä yliopistoon, vaikka ne eivät sinne sopisikaan.
Yliopistojen henkilöstö onkin viime vuosina kokenut
moninaisten uusien järjestelmien vievän kohtuuttomasti
työaikaa. Usein niiden hyödyllisyys
näyttää kyseenalaiselta. Näin on epäilemättä siksi,
että järjestelmä- ja tietotarpeet kumpuavat yliopistoorganisaation
huipulta ja ministeriöstä, eivätkä suinkaan
sieltä, missä tuottava työ tehdään.
Tuntuu siltä, että tietoja kerätään usein vain keräämisen
ja kontrolloinnin ilosta. Arvattavasti niistä
syntyy päättäjille vaikutelma tehokkaasta johtamisesta
ja asioiden hallinnasta. Entisaikojen akateemiset
esimiehet eivät erityisemmin "johtaneet" vaan hoitivat
asiat ja puuttuivat ongelmatilanteisiin.
Yliopistojemme byrokratiavetoisuus on syntynyt
opetus- ja kulttuuriministeriön ja sen edeltäjän määrätietoisen
toiminnan tuloksena. Yliopistot on pyritty
muokkaamaan näennäisesti yritysten kaltaisiksi
määrällisiä suoritusmittareita ja ohjausjärjestelmiä
viljellen.
Tässä kehittämisideologiassa on jätetty huomioon
ottamatta, että rahamääräisiä tuloksia tavoittelevat
yritykset ovat aivan eriluonteisia kuin perusluonteisesti
laadullisia tuloksia — sivistystä ja uutta tietoa —
tuottavat yliopistot. Yritysmäisyyden tavoittelussa on
päästetty byrokratia valloilleen aivan toisessa mittakaavassa
kuin yrityksissä. On luotu kankeita järjestelmiä,
jotka eivät palvele yliopiston todellisia tavoitteita.
Kallion väitöskirjan eräs tulos on, että yliopistojen
henkilökunnan selkeän enemmistön mielestä tulosohjaus
ei toimi käytännössä.
Yliopistojen hallintoon on siis pesiytynyt byrokraattista
näennäistoimintaa, jonka yliopiston johto
ja ministeriö kokevat merkittäväksi ja tärkeäksi, vaikka
se on tutkimuksen ja opetuksen kannalta hyödytöntä,
jopa haitallista.
Mitä sitten pitäisi tehdä? Lainmuutoksia saadaan
odottaa vielä pitkään, mutta nyt hallinnon tila pitäisi
tutkia pikaisesti yliopistokohtaisesti. Yleisesti ottaen
tietojärjestelmiä olisi kevennettävä ja turhan tiedon
kerääminen lopetettava. Järjestelmistä olisi tehtävä
yksinkertaisia ja helppokäyttöisiä. Niiden suunnittelussa
ja korjailussa tulisi käyttää asiantuntijoina myös
tiedon syöttäjien eli tutkimus- ja opetushenkilökunnan
edustajia.
Kaikista tärkeintä — ja vaikeinta — olisi tarkistaa
ja tervehdyttää yliopistojen johtamisjärjestelmien
käyttöä sekä sitä henkeä, jossa se tapahtuu. Kaikenlainen
hiostaminen ja suoritusmittareilla keikailu tulisi
lopettaa. Pitäisi ymmärtää, mitä luova opetus- ja
tutkimustyö edellyttävät onnistuakseen: ajattelun ja
toiminnan vapautta, luottamusta sekä työrauhaa.
Pekka Pihlanto professori emeritus, Turku
- Painetussa lehdessä sivu 38
|