Kuinka työtaisteluun
joudutaan?
Työmarkkinapolitiikassa
palkansaajien kyky päästä
edulliseen kompromissiin
työnantajien kanssa
nojaa viime kädessä kykyyn
järjestää uskottava
konflikti – työtaistelu.
Työtaistelu ei kuitenkaan
ole tavoite, vaan siihen
turvaudutaan vain kun
neuvotteluteitse ei voida
päästä sopimukseen.
Kaksiosaisessa sarjassa
selvitetään, miten työtaistelutilanteeseen
joudutaan,
ja miten siinä toimitaan.
Tulopoliittisen kokonaisratkaisun
ollessa päättymässä alkaa valmistautuminen
seuraavaan neuvottelukierrokseen.
Neuvotteluosapuolten
tavoitteenasettelu
neuvotteluihin alkaa järjestötasolla
noin vuotta ennen sopimuskauden
päättymistä.
Tänä vuonna käytävän neuvottelukierroksen
tavoitteenasettelu
on monin osin kytkeytynyt järjestöjen
hallitusohjelmatavoitteisiin.
Varsinaisten sopimustavoitteiden
valmistelu ja asettaminen on tapahtunut
loppuvuonna 2006 ja alkuvuonna
2007. Erityisesti työmarkkinoiden
lainsäädännön ja
verotuksen osalta neuvottelutavoitteita
on kuitenkin ennakoitu jo
järjestöjen hallitusohjelmatavoitteissa,
jotka useimmat järjestöt
ovat aloittaneet keväällä tai syksyllä
2006.
Neuvotteluosapuolten valmistellessa
tavoitteitaan pyritään tulevaa
sopimuskierrosta julkisilla
puheenvuoroilla kehystämään
neuvotteluorganisaatiolle edullisella
tavalla. Kaikki keskusjärjestöt
ja monet liitot ilmaisevat virallisesti
näkemyksiään sopimusten
synnyn vaarantavista tekijöistä.
Tavoitteenasettelu liitoissa ja keskusjärjestöissä
liikkuukin valmisteluvaiheessa
kahdella tasolla.
Neuvotteluosapuolet asettavat kovia
tavoitteita ja erityisesti julkisuuden
suuntaan puhutaan kynnyskysymyksistä
suhteellisen ehdottomaan
sävyyn. Samalla tiedetään,
että neuvottelujen vastapuoli
ei tule ikinä hyväksymään joitakin
tiukimpia vaatimuksia. Niiden
esittäminen kuitenkin monesti
kannattaa, koska niiden vanavedessä
saattaa olla mahdollista puristaa
vastapuolelta sellaisia
myönnytyksiä, joihin vastapuoli ei
muutoin suostuisi.
Tässä vaiheessa mukaan tulevat
ne tavoitteet, joiden voidaan
edes toivoa toteutuvan, jos vastapuoli
saadaan ajettua riittävän
ahtaalle, sekä ne tavoitteet, joihin
vastapuoli voidaan hyvinkin saada
suostumaan. Luonnollisesti tavoitteita
ei kirjoiteta auki osaryhmittäin,
koska neuvotteluasetelmaa
helpottaa, jos toinen neuvotteluosapuoli
ei tarkkaan tunne neuvottelijan
priorisointeja eri tavoitteiden
välillä. Usein priorisoinnit on
pääteltävissä ja monesti suoraan
kustannusvaikutuksensa perusteella
laskettavissakin.
TUPOn yrittäminen
Varsinaiset tunnustelevat neuvottelut
käynnistyvät puolisen vuotta
ennen sopimuskauden päättymistä.
Uuden hallituksen hallitusohjelma,
sekä sen varhaisessa vaiheessa
tekemät linjaukset TUPOon
kytkettävissä olevista veroratkaisuista
ja lainsäädännöstä, sekä
näiden ratkaisujen edellytyksistä
antavat neuvotteluille yleisen kehyksen.
Erityisesti veroratkaisulla on
TUPO-järjestelmän historiassa,
erityisesti laman jälkeisellä kaudella,
ollut merkittävä vaikutus
sopimusten syntymiseen. Palkkaverotuksen
alennukset ovat kasvattaneet
palkansaajien ostovoimaa
enemmän kuin pelkät sopimuskorotukset
olisivat tehneet.
Näin on ollut mahdollista ylittää
kuilu palkansaajien vaatiman tulotason
kasvun ja työnantajien
vaatiman työvoimakustannusten
kurissapitämisen välillä.
Toden teolla neuvottelut kokonaisratkaisusta
pääsevät käyntiin
pari kuukautta ennen sopimuskauden
päättymistä 30.9.2007.
Lähtökohtaisesti neuvotteluja käydään
yhtäjaksoisesti sopimuskauden
päättymiseen tai uuden sopimuksen
syntymiseen saakka. Lähinnä
neuvottelutaktisista syistä
neuvottelut saatetaan katkaista
ennen sopimuskauden päättymistäkin
vedoten siihen, että neuvotteluosapuolten
näkemykset ovat
yhä liian kaukana toisistaan. Käytännössä sopimuskauden päättymisen
lähestyminen saa neuvotteluosapuolet
takaisin neuvottelupöydän
ääreen, vaikka neuvottelut
olisi välillä keskeytettykin.
Neuvottelujen tässäkin aiheessa
neuvotteluosapuolet ovat monesti
valmiita hyvin tiukkaan
edunvalvontaan, mikä näkyy neuvotteluasetelman
kiristämisenä.
Asetelmia kiristää molempien osapuolien
konkreettinen valmistautuminen
siihen, että sopimus ei
synnykään. Puolitoista kuukautta
ennen TUPO-kauden päättymistä
pääsopijajärjestöt irtisanovat työja
virkaehtosopimukset ja ryhtyvät
virallisesti päättämään sopimusalakohtaisen
kierroksen tavoitteista.
Tavoitteet päätetään ensin
sopimusalakohtaisesti kaikissa
neuvottelujärjestöissä, minkä
jälkeen palkansaajapuolen neuvottelujärjestöt
pyrkivät sopimaan
yhteisistä tavoitteista.
Neuvotteluosapuolten yrittäessä
päästä omalta kannaltaan mahdollisimman
hyvään sopimukseen,
venyy tupoteatteri usein hyvin lähelle
edellisen sopimuskauden
päättymistä. Viimeisellä viikolla
ennen sopimuskauden päättymistä
neuvotteluja käydään päivittäin
ja viimeisinä päivinä lähes ympärivuorokautisestikin.
Tässä vaiheessa
valtiovalta saattaa vielä
esittää uusia veroratkaisuja tai
lainsäädäntöhankkeita, joiden
avulla neuvotteluosapuolten näkemyserot
voitaisiin ylittää.
Jos sopimusta ei saada syntymään
edellisen sopimuskauden
päättymiseen mennessä, neuvottelut
saattavat vielä katketa. Tämäkään
ei vielä tarkoita, että neuvotteluissa
automaattisesti siirryttäisiin
sopimusalakohtaisiin neuvotteluihin,
vaan lyhyen neuvottelukatkon jälkeen osapuolet palaavat
takaisin neuvottelupöydän ääreen
yrittämään vielä kerran tulopoliittisen
kokonaisratkaisun syntymistä.
Jos sopimusta ei synny viimeiselläkään
yrittämällä, siirrytään
sopimusalakohtaisiin neuvotteluihin,
ns. liittokierrokselle, jossa sopimusalakohtaiset
neuvottelujärjestöt
neuvottelevat keskenään eri
alojen virka- ja työehtosopimuksista.
Sopimusalakohtaiset
neuvottelut
TUPO-neuvottelujen käymisen
rinnalla neuvottelujärjestöt ovat
käyneet neuvotteluja sopimusalakohtaisista
virka- ja työehtosopimuksista.
Tulopoliittisen kokonaisratkaisun
syntyminen edellyttää,
että siitä muodostuu kattava.
Sopimuksen kattavuus edellyttää,
että riittävän suuri osa sopimusaloista
pääsee TUPOn muodostamien
raamien mukaiseen virkatai
työehtosopimukseen. Neuvotteluja
käydään sopimusaloilla
useita viikkoja samanaikaisesti
TUPO-neuvottelujen kanssa, jotta
TUPO-neuvottelutuloksen syntyessä
sopimuksesta saadaan niin
kattava, että TUPO-sopimus voidaan
allekirjoittaa.
Virka- ja työehtosopimuksista
käytävät neuvottelut alkavat sillä,
että neuvottelujärjestöt toimittavat
vaatimuksensa työnantajajärjestöille.
Valtiosektorilla valtiotyönantajalle
yhteiset vaatimuksensa
toimittavat akavalaisen Julkisen
alan korkeakoulutettujen
neuvottelujärjestö JUKOn kanssa
SAK:lainen Julkisten ja hyvinvointialojen
liitto JHL sekä STTK:lainen
Palkansaajajärjestö Pardia.
Sopimusalakohtaisissa neuvotteluissa
neuvottelupöytään astelevat
akavalaisella puolella Julkisalan
korkeakoulutettujen neuvottelujärjestö
JUKOn ja Ylempien toimihenkilöiden
neuvottelujärjestö
YTN:n neuvottelijat. JUKO neuvottelee
akavalaisten ryhmien nimissä
valtion, kuntien ja kirkon virkaja
työehtosopimuksista, YTN yksityisen
sektorin työehtosopimuksista.
JUKOn ja YTN:n rinnalla
neuvottelevat SAK:laiset ja
STTK:laiset liitot ja niiden muodostamat
neuvottelujärjestöt sopimusalasta
riippuen. Työnantajapuolta
neuvotteluissa edustaa Valtion
työmarkkinalaitos, Kunnallinen
työmarkkinalaitos, Kirkon
työmarkkinalaitos tai yksityisen
sektorin työnantajaliitto.
TUPOn kariutumisen jälkeen
käytävissä sopimusalakohtaisissa
neuvotteluissa neuvotteluosapuolia
eivät sido kokonaisratkaisussa
määritellyt raamit. Tämä saattaa
helpottaa sopimuksen syntymistä
niillä aloilla, joilla TUPO-sopimuksen
määrittämän raamin jotkin
osat ovat jommankumman neuvotteluosapuolen
hyväksymättömissä.
Toisaalta sopimusalakohtaisella
kierroksella erot eri sopimusalojen
sopimusten välillä
muodostuvat usein huomattavasti
suuremmiksi kuin silloin, kun
päästään keskitettyyn ratkaisuun.
Joillain aloilla työntekijäpuoli pystyy
neuvottelemaan itselleen korkeammat
palkankorotukset, tai
muutoin paremman sopimuksen,
kuin toisilla. Tässä vaiheessa järjestöllisellä
valmiudella ja sopimusalan
luonteella on suuri merkitys
mahdollisesti syntyvän sopimuksen
sisältöön. Sopimusalakohtaisissa
neuvotteluissa pöydästä
myös puuttuvat valtiovallan
TUPO-neuvotteluihin tuomat kannustimet,
ennen kaikkea veroratkaisut.
Sopimusalakohtaisissa neuvotteluissa
työnantajapuoli tekee
työntekijäpuolen esittämien vaatimusten
ja osapuolten käymien
neuvottelujen perusteella tarjouksen,
jonka hyväksymisestä neuvottelujärjestöt
päättävät. Jos työnantajapuolen
tarjous ei ole minkään
neuvottelujärjestön hyväksyttävissä,
on neuvotteluissa taas astuttu
askel lähemmäs työtaistelua.
Neuvottelujärjestöjen hylättyä
työnantajan sopimustarjouksen
neuvotteluja jatketaan joitakin
viikkoja. Viimeistään näiden neuvottelujen
ollessa käynnissä työ- ja
virkaehtosopimusten sopimuskaudet
päättyvät ja niihin sisältyvät
työrauhavelvoitteet raukeavat.
Sopimusten päätyttyä niin työnantajilla
kuin palkansaajillakin on
mahdollisuus ajaa asiaansa laillisin
työtaistelutoimenpitein.
Jos neuvottelijoiden työ ei tässäkään
vaiheessa tuota sopimusta,
joka olisi kaikkien osapuolten hyväksyttävissä,
katkaistaan neuvottelut
tuloksettomina. Palkansaajapuolen
neuvottelujärjestöt selvittävät
jäsenjärjestöjensä kannan
mahdolliseen työtaisteluun. Käytännössä
kaikilla neuvottelujärjestöjen
jäsenliitoilla tulee tässä vaiheessa
olla sekä henkisesti että
materiaalisesti tosiasiallinen lakkovalmius.
Vajaan viikon kuluttua siitä
kun jäsenjärjestöiltä on tiedusteltu
työtaisteluvalmiutta, päätetään
lakkovaroituksen antamisesta.
Lakko voi alkaa aikaisintaan 14
päivää lakkovaroituksen antamisen
jälkeen. Lakkovaroitusta annettaessa
neuvottelujärjestö tekee
lopullisen päätöksen siitä, millaiseen
työtaisteluun se on valmis
ryhtymään. Tällöin määritellään
työtaistelun laajuus ja toteuttamistapa.
Lakkovaroituksen jälkeen
työnantajaosapuoli vaatinee virkariitalautakunnan
asettamista selvittämään
lakon yhteiskuntavaarallisuutta.
Lautakunta muodostuu
molempien neuvotteluosapuolten
edustajista ja sen työskentely
viivyttää lakon alkamista 14
päivää.
Sovittelu
Lautakunnan työskennellessä valtakunnansovittelijan
toimisto
aloittaa työriidan sovittelun. Valtakunnansovittelija
tekee sovintoesityksensä
n. viikkoa ennen lakon
alkamista. Jos valtakunnansovittelija
katsoo, että lakko vahingoittaa
yleistä etua, on hänellä mahdollisuus
pyytää työministeriötä siirtämään
lakon alkamista vielä kahdella
viikolla.
Siirrettiin lakon alkamista tai
ei, jatkuu lakon sovittelu joka tapauksessa
kalkkiviivoille saakka.
Sovittelun loppuvaiheessa osapuolet
voivat hyvinkin istua pyöreitä
päiviä valtakunnansovittelijan toimistolla,
yrittäen löytää neuvotteluosapuolia
tyydyttävän kompromissin.
Mikäli yhteisymmärrykseen
ei päästä, ilmoittavat neuvottelijat
tilanteesta taustaorganisaatioihinsa
n. 10 minuuttia ennen
lakon ilmoitettua alkamisaikaa.
Muutamassa minuutissa viesti
kulkee neuvottelijoilta liittojen
kautta kaikille lakon piiriin kuuluville
jäsenille ja lakko alkaa.
Aleksi Henttonen viestintäpäällikkö, Suomen Lakimiesliitto
(Artikkelisarja on tarkoitettu JUKOn
valtiosektorin liittojen lehtiin ja se
on julkaistu LakimiesUutisissa 1/
2007)
JUKOn valtiosektorin
lakkopäälliköt koolla
Työtaisteluorganisaatio on neuvottelijan
tuki, painotti Julkisalan
koulutettujen neuvottelujärjestön
JUKO ry:n neuvottelujohtaja Pekka
Hemmilä valtiosektorin lakkopäälliköiden
koulutustilaisuudessa
7. maaliskuuta. Paikalla oli parikymmentä
lakkopäällikköä eri
hallinnonaloilta.
Neuvottelujohtaja Hemmilä
ennakoi, että tulevasta neuvottelukierroksesta
tulee tavallista kimurantimpi.
Paineita ovat luoneet
lähinnä muut tahot, mutta myös
valtiolla on ongelmia omasta takaa,
esimerkiksi palkkausuudistuksen
kunnolliseen toteuttamiseen
ei ole löytynyt riittävästi rahoitusta.
Myös tuottavuusohjelma luo
haasteita. Tämän tiimoilta
pääsopijajärjestöt ovat käyneet
tapaamassa tehtävänsä jättäneen
eduskunnan suurimpia ryhmiä.
JUKOn valtiosektorin keskuslakkotoimikunnan
varapuheenjohtaja Tuula Nordström kertoi
Jukolaisen työtaistelun periaatteista.
Tehokas edunvalvonta edellyttää
järjestövalmiutta osana tehokasta
organisaatiota.
Valt
iosektor i l la
virkamiesten
ainoa laillinen
työtaistelutoimenpide
on
lakko. Järjestövalmiuden
on
oltava pysyvä, jotta se olisi toimintavalmiina
joka neuvottelukierroksella.
JUKOn neuvottelupäällikkö Arja Vehmas kertoi osallistujille
keskuslakkotoimikunnan kokoonpanosta
ja tehtävistä. Keskuslakkotoimikunnan
toimesta on valmisteltu
viime aikoina erilaisia
materiaaleja, muun muassa yleisohjeet
jäsenille mahdollisen työtaistelun
varalta. Ohjeistus on tarkoitus
laittaa liittojen jäsenkanaville
vielä loppukevään aikana.
Akavan erityisalojen järjestöpäällikkö Mikko Jäkälä esitteli
järjestörakennetta ja päätöksentekojärjestelmää
sekä teki selkoa
neuvottelu- ja työtaisteluorganisaatioista.
Lopuksi Professoriliiton asiamies Raija Pyykkö selvitti keskuslakkotoimikunnan
pienryhmässä
laadittua lakkopäällikön
ohjetta, jossa kerrotaan mm. lakkopäälliköiden
tehtävistä työtaisteluun
valmistauduttaessa sekä
varsinaisen lakon aikana. FAQ
(vastaukset useimmin kysyttyihin
kysymyksiin) -paketti on lakkopäälliköiden
apuna jäseniä neuvottaessa.
Muun muassa tätä materiaalia
on lähetetty valtiosektorin
luottamusmiehille 8. maaliskuuta.
Akavalaisten ja kaikkien toimihenkilöiden kokonaistyöaika, tuntia/viikko
(Kokoaikatyössä olevat)
Valtiosektorilla eniten määräaikaisia
ja pisin työaika
AKAVAn työmarkkinatutkimuksen
mukaan perusakavalainen on
keski-iältään 43,2-vuotias nainen
(54 prosenttia koko joukosta) ja
hänellä on vähintään ylempi korkeakouluasteen
tutkinto (62 prosenttia).
Akavalainen tekee kokoaikatyötä
(86 prosenttia) asiantuntijatehtävissä
(36 prosenttia)
yksityisellä sektorilla (45 prosenttia).
Osa-aikatyötä tekee 7 prosenttia
ja työttömänä on kahden edellisen
vuoden aikana ollut kymmenesosa
akavalaisista. Määräaikaisessa
työsuhteessa oli 14 prosenttia.
Määräaikaisuus on yleisintä
nuorilla (alle 30-vuotiaista 37 %)
tutkijakoulutuksen suorittaneilla
(23 %), valtiosektorilla (31 %) ja
yliopistojen, korkeakoulujen ja
ammattikorkeakoulujen opetushenkilöstön
keskuudessa (47 %).
Joka toiselle määräaikaisuutta ei
ole perusteltu kirjallisesti. Kahdella
kolmesta määräaikaisuuksia on
ketjutettu saman työnantajan palveluksessa.
62 % määräaikaisista
kokee määräaikaisuuden ongelmaksi.
Kuntapuolella akavalaisista
työskentelee 38 prosenttia, valtiolla
12 prosenttia ja seurakunnissa
2 prosenttia. Itsensä työllistäviä on
3 prosenttia. Johto- ja esimiestehtävissä
akavalaisista uurastaa 29
prosenttia ja opetus- ja kasvatustehtävissä
28 prosenttia.
Akavalaisen bruttopalkka oli
3 740 euroa ja keskimääräinen kokonaistyöaika
40,9 tuntia viikossa.
Sektoreittain tarkasteltuna työaika
on pisin valtiolla (42,8 tuntia).
Joka kymmenennellä akavalaisella
työviikko venyi yli 5o tunnin.
Ylitöitä oli 58 prosentilla keskimäärin
6,3 tuntia viikossa. 40 prosenttia
ei saanut ylitöistään korvausta.
53 prosentilla oli käytössä
ylityöpankki.
Lisätietoja: www.akava.fi ->
Työmarkkinatutkimus 2006
|