Se on sitten herrojen hallussa
Yliopistolain uudistuksen valmistelu on ohi ja lakiesitys
annettiin eduskunnalle helmikuussa 2009.
Tavoitteena on, että uusimuotoiset yliopistot
aloittavat toimintansa vuoden 2010 alusta.
Lakiluonnos oli lausuntokierroksella syksyllä
2008 ja siitä annettiin 160 lausuntoa. Ne menivät
voimakkaasti ristiin täysin kritiikittömistä kannatuspuheenvuoroista
koko lain voimakkaaseen
vastustukseen, ja lain valmistelijoille jäi mahdollisuus
valita lausunnoista mieleisensä kohdat ja
muokata lakiehdotus haluamallaan tavalla.
Yliopistouudistus on tarpeellinen ja sen tuoma
autonomia tervetullut. Lakiehdotukseen sisältyy
kuitenkin epäkohtia, jotka uhkaavat uudistuksen
henkeä ja joihin vielä eduskuntakäsittelyn aikana
on mahdollisuus saada muutos.
Virkasuhde sopii opetus- ja tutkimustehtäviin
työsopimussuhdetta paremmin sekä julkisoikeudellisissa
yliopistoissa että säätiöyliopistoissa. Perustuslain
mukaan julkista valtaa käyttävät vain
viranomaiset ja virkamiehet. Yliopistojen julkista
vallankäyttöä ovat esim. opiskelijavalinnat, opintotukiasiat,
arvostelut ja kurinpito. Eduskunnan
toivoisi antavan arvoa sille, että maamme ylimmät
laillisuusvalvojatkin puoltavat virkasuhteen
säilyttämistä perusteluinaan virkavastuu ja perustuslain
takaama tutkimuksen ja opetuksen vapaus.
Jos 50 % julkisoikeudellisten yliopistojen hallituksista
ja sen puheenjohtaja olisivat ns. ulkopuolisia
jäseniä, heillä on enemmistö. Säätiöyliopistoissa
koko hallitus koostuisi ulkopuolisista jäsenistä
ja on lisäksi yliopiston ulkopuolisten tahojen
nimittämä. Jo nykyiselläänkin kolmannes hallitusten
jäsenistä voi olla ulkopuolisia. Sen luulisi
riittävän tuomaan yhteiskunnan ja elinkeinoelämän
tietämystä hallitustyöskentelyyn vähentämättä
hallitusten tieteellistä asiantuntemusta.
Oma ongelmansa lakiesityksessä on yliopistojen
hallitusten “itseriittoinen” asema. Taloudellista
vastuuta lukuunottamatta ne eivät ole vastuussa
millekään taholle. On tärkeää, että julkisoikeudellisten
yliopistojen yliopistokollegiota ja säätiöyliopiston akateemista hallintoa
vahvistetaan.
Kelpoisuusvaatimukset
tulee edelleen säätää asetuksella
eikä yliopistokohtaisilla johtosäännöillä,
etteivät yliopistot eriytyisi, mikä voi johtaa eritasoisiin
rekrytointikäytäntöihin ja olla uhka toiminnan
laadulle.
Henkilöstön asema on luvattu turvata siirtymäaikana
sekä julkisoikeudellisissa yliopistoissa
että säätiöyliopistoissa. Silti asiaa ei haluta sopia
yksinkertaisesti kirjauksilla lain voimaanpanolaissa.
Nyt tarjotaan vain epämääräistä aiesopimusta,
jonka sitovuuskin on kyseenalainen, koska osa allekirjoittajista
ei vielä tai enää jatkossa ole edes
sopijaosapuolia.
Uuden yliopistolakiesityksen hyvänä puolena
on rahoituksen indeksisidonnaisuus. Lausuntokierroksen
jälkeen lakiin on kuitenkin ilmestynyt
opetusministeriön valtaa kasvattava momentti:
“Jos yliopistokohtaisia tavoitteita ei saada valtakunnallisesti
tai alakohtaisesti yhteen sovitetuksi,
opetusministeriö päättää määrällisistä ja laadullisista
tavoitteista siltä osin kuin ne ovat yliopistolle
osoitettavan rahoituksen perusteena”. Tämä sotii
yliopistojen itsenäisyyttä korostavan yliopistolain
henkeä vastaan.
Yliopistolaitoksen kokonaisuudistus tapahtuu
harvoin. Nyt on huolehdittava paitsi yliopistojen
taloudellisesta autonomiasta, myös tieteen vapaudesta
ja riippumattomuudesta sekä yliopistojen
sivistystehtävästä. Yliopistouudistuksessa ei siis
saa unohtaa perustutkimusta eikä niitä tieteenaloja,
joilla ei ole yhteyttä elinkeinoelämään. Yliopisto
on tuloksellinen vain, jos sen henkilöstö kokee
asemansa turvatuksi. Kansanedustajat ovat paljon
vartijoina muokatessaan yliopistolakiehdotuksesta
suomalaista yliopistolaitosta todellisesti kehittävän
lain. Tämän kaltaisiin tehtäviinhän me
olemme heidät valinneet.
Risto Laitinen
puheenjohtaja, Professoriliitto
|