Nu är det högre makter som bestämmer
Den förberedande fasen för reformerandet av
universitetslagen är över, och propositionen gavs
till riksdagen i februari 2009. Målet är att de nya
universiteten ska inleda sin verksamhet i början
av år 2010.
Propositionen var ute på remiss under hösten
2008 och antalet utlåtanden blev 160. Åsikterna
var mycket motstridiga, och med fanns såväl helt
kritiklösa yttranden som kompakt motstånd mot
hela lagen. Således fick förberedarna möjligheten
att ur utlåtandena plocka ut enstaka ställen som
råkade behaga dem och formulera propositionen
efter eget behag.
Vi behöver universitetsreformen och välkomnar
den autonomi som reformen medför. Propositionen
innehåller dock brister som hotar reformens
anda och som det under riksdagsbehandlingen
säkert är möjligt att rätta till.
Både vid offentligrättsliga universitet och vid
stiftelseuniversitet passar tjänsteförhållandet bättre
än arbetsavtalsförhållandet till undervisningsoch
forskningsuppgifter. Enligt grundlagen utövas
offentlig makt endast av myndigheter och
tjänstemän. Universiteten utövar offentlig makt
t.ex. i samband med studentantagning, studiestödsärenden,
bedömning av studieprestationer
och disciplinära ärenden. Förhoppningsvis beaktar
riksdagen det faktum att till och med vårt
lands högsta laglighetsövervakare förespråkar bevarandet
av tjänsteförhållande och därvid hänvisar
till tjänsteansvaret samt forskningens och undervisningens
frihet som garanteras i grundlagen.
Om 50 % av styrelserna vid de offentligrättsliga
universiteten samt styrelseordföranden är s.k.
utomstående medlemmar, utgör de en majoritet.
Vid stiftelseuniversiteten skulle hela styrelsen bestå
av utomstående medlemmar och dessutom utnämnas
av utomstående instanser. Redan i nuläget
kan en tredjedel av styrelsemedlemmarna vara
utomstående. Det torde räcka till att medföra
samhällets och näringslivets kunnande till styrelsearbetet
utan att pruta på styrelsernas vetenskapliga
kunnande. Ett separat problem i propositionen
är sedan universitetsstyrelsernas “självgoda”
ställning. Förutom det ekonomiska ansvaret är de
inte ansvariga inför någon instans alls. Därför är
det viktigt att stärka de offentligrättsliga universitetens universitetskollegium och stiftelseuniversitetets
akademiska förvaltning.
Behörighetskraven bör fortfarande fastställas
genom förordning och inte i varje universitets
egen instruktion. Annars blir praxisen olika vid
olika universitet, vilket för sin del kan leda till olika
rekryteringspraxis och hota verksamhetens
kvalitet.
Det har lovats att personalens ställning ska
tryggas i övergångsskedet såväl vid de offentligrättsliga
som vid stiftelseuniversiteten. Ändå
finns det en ovilja att skriva in en överenskommelse
om saken i verkställighetslagen. Nu erbjuder
man bara en diffus avsiktsförklaring som inte
ens behöver vara bindande, eftersom en del av
undertecknarna inte ännu eller i fortsättningen är
några avtalsparter.
Positivt i den nya universitetslagen är det att finansieringen
kommer att vara indexförbunden.
Efter remissrundan har lagen dock fått ett tilläggsmoment
som ökar undervisningsministeriets
makt: “Ifall de olika universitetens mål inte förmår
harmonieras riksomfattande eller branschvis,
kommer undervisningsministeriet att fatta beslut
om de kvantitativa och kvalitativa målsättningarna
såtillvida de utgör grunden för universitetets
finansiering”. Detta strider mot universitetslagens
anda, eftersom den i övrigt betonar universitetens
autonomi.
Universitetsväsendet som helhet reformeras
sällan. Nu måste vi se till att universiteten inte
bara kommer att ha ekonomisk autonomi, utan
också att vetenskapen förblir fri och oavhängig
och att universiteten får bevara sin bildningsuppgift.
I samband med universitetsreformen får man
således inte glömma bort grundforskningen eller
de vetenskapsgrenar som inte har någon anknytning
till näringslivet. Universitetet kan uppvisa resultat
bara om personalen upplever sin ställning
som tryggad. Riksdagsledamöterna bär ett tungt
ansvar medan de bearbetar propositionen till en
universitetslag som verkligen kommer att utveckla
universitetsväsendet. Det är just för sådana uppgifter
vi har valt dem.
Risto Laitinen
Professorsförbundet
|