Suomeen saapuvien
tutkijoiden verotus
Viime vuosikymmenien kehitys on johtanut
hyvin voimakkaaseen kansainvälistymiseen
tiedemaailmassa. Tämä heijastuu
myös verotuskysymyksiin. Eräs näistä koskee
sitä, kuinka verotetaan Suomeen saapuvia
ulkomaisia tutkijoita. Suomessa on
vuoden 2008 alusta jatkettu ns. Avainhenkilölain
voimassaoloa. Lakia sovelletaan
näin myös vuosina 2008—2011 alkavaan
työskentelyyn.
Vuoden 1996 alusta voimassa olleen ns. Avainhenkilölain
(Laki ulkomailta tulevan palkansaajan
lähdeverosta 1551/1995) mukaan ulkomailta tulevat
henkilöt, joilla on erityisasiantuntemusta taikka
jotka toimivat opettajina suomalaisessa ylemmässä
oppilaitoksessa, esimerkiksi yliopistossa, tai
harjoittavat tieteellistä tutkimusta yleiseksi eduksi,
ovat voineet Suomesta saadun palkkatulonsa
verotuksessa tietyin edellytyksin valita tavallisen
tuloverotuksen asemesta palkkatulon lähdeverotuksen
enintään 24 kuukauden ajaksi.
Pääsäännön mukaan ulkomaisen palkansaajan
yli kuusi kuukautta kestävä yhtäjaksoinen työskentely
Suomessa johtaa siihen, että hän tulee
Suomessa yleisesti verovelvolliseksi. Tällöin häntä
verotetaan ansiotuloistaan Suomessa progressiivisesti. Tämä voi muodostua tosiasialliseksi esteeksi
kansainvälisten erityisasiantuntijoiden työskentelylle
Suomessa. Korkea palkkaverotuksemme saattaa
vähentää muun muassa huippututkijoiden
kiinnostusta työskennellä suomalaisessa yliopistossa
tai tutkimuslaitoksessa. Edelleen on pidetty
tärkeätä kannustaa henkilöitä, joilla on erityistietoa
ja -taitoa, tulemaan Suomeen. Seuraavassa
Avainhenkilölakia tarkastellaan pääpiirteittäin
Suomeen tulevien tutkijoiden kannalta..
Lähdeverojärjestelmä koskee vain
ulkomailta tulevaa palkansaajaa
Ulkomailta tulevan palkansaajan palkkatulosta,
joka on tuloverolain (TVL, 1535/1992) mukaan
Suomesta saatua tuloa, suoritetaan lähdeveroa
TVL:n mukaan suoritettavien verojen (valtion tulovero,
kunnallisvero, kirkollisvero) ja vakuutetun
sairausvakuutusmaksun sijasta. Vakuutetun sh- ja
päivärahamaksuja ei siis peritä. Palkkatulon lähdevero
suoritetaan kokonaisuudessaan valtiolle
(ks. Avainhenkilölain 1 §).
Palkkatulon lähdeverojärjestelmä koskee vain
ulkomailta tulevaa palkansaajaa, joka tulee Suomeen asumaan ja näin ollen yleisesti verovelvolliseksi
tässä laissa tarkoitetun työskentelyn alkaessa.
Suomessa asuminen tarkoittaa tässä oleskelemista
Suomessa yhtäjaksoisesti yli kuuden kuukauden
ajan. Edellytyksenä on siten, että palkansaaja
muuttaa Suomeen työskentelyn alkaessa.
Tämä ei kuitenkaan merkitse sitä, että henkilön
olisi kirjaimellisesti muutettava työskentelyn alkamispäivänä.
Erityisverotusta ei estäne se, että
henkilö saapuu työskentelyn vuoksi Suomeen jo
muutamia viikkoja ennen työskentelyn alkua ja
tulee heti yleisesti verovelvolliseksi. Sen sijaan rajoituksia
ei ole mahdollista kiertää muuttamalla
pitkän Suomessa oleskelun jälkeen välillä ulkomaille.
Palkkatulon lähdevero voi tulla kysymykseen
ainoastaan, jos palkansaaja ei ole minään ajanjaksona
Suomessa yleisesti verovelvollinen avainhenkilölaissa
tarkoitetun työskentelyn alkamisvuotta
edeltäneen viiden kalenterivuoden aikana. Ulkomailta
tuleva palkansaaja ei saa myöskään olla
Suomen kansalainen. Tarkoituksena on väärinkäytösten
torjuminen.
Työskentelyn pitää olla yhtäjaksoista
Palkkatulon lähdeverotus edellyttää myös, että
työstä maksettava rahapalkka on vähintään 5 800
euroa kuukaudessa koko avainhenkilölaissa tarkoitetun
työskentelyn ajan. Kun vaatimus koskee
rahapalkkaa, siihen ei lasketa muun muassa luontoisetuja.
Jos palkka laskee alle 5 800 euron, sovelletaan
lain 5 §:n säännöksiä (edellytysten puuttuminen
tai lakkaaminen).
Edellytyksenä on myös, että henkilö työskentelee
erityisasiantuntemusta edellyttävissä tehtävissä.
Kenen tahansa ulkomailta tulevan, muut 2
§:n edellytykset täyttävän henkilön ei voida katsoa
ilman muuta työskentelevän erityisasiantuntemusta
edellyttävissä tehtävissä.
Rahapalkkaa ja erityisasiantuntemusta koskevat
edellytykset eivät kuitenkaan koske ulkomailta
tulevaa palkansaajaa, joka toimii opettajana suomalaisessa
yliopistossa, korkeakoulussa tai muussa
ylemmässä oppilaitoksessa taikka harjoittaa tieteellistä
tutkimustyötä Suomessa. Tutkimustyön edellytyksenä
on, että sitä harjoitetaan yleiseksi eduksi
eikä jonkun tietyn henkilön tai yhteisön yksityiseksi
hyödyksi.
Palkkatulon lähdeveroa peritään enintään 48
kuukauden ajan. Jos verovelvollinen jää tämän jälkeen
asumaan Suomeen, häntä verotetaan tästä
eteenpäin TVL:n mukaan. Palkkatulon lähdeveron
soveltamisedellytyksiin ensimmäisten 48 kuukauden
aikana ei vaikuta se, jääkö palkansaaja tämän
ajan jälkeen Suomeen.
Kun tuloverotus voi 48 kuukauden jälkeen
muuttua selvästi ankarammaksi kuin lopullisen
palkkaveron soveltamiskaudella, saatetaan erityisesti
ajanjakson lopulla pyrkiä maksamaan huomattavasti
korkeampaa palkkaa kuin sen jälkeen.
Tällöin voidaan verotuksessa joutua arvioimaan,
onko maksettua palkkaa kokonaisuudessaan pidettävä
avainhenkilölaissa tarkoitetusta työskentelystä
saatuna palkkana vai sisältyykö palkkaan
myöhemmästä työstä etukäteen maksettua korvausta,
joka kuuluu yleisen tuloverotuksen piiriin.
Lopullisen palkkaveron soveltaminen edellyttää
myös työskentelyn yhtäjaksoisuutta. Palkkatulon
lähdeverojärjestelmää sovelletaan pääsääntöisesti
vain katkeamatta jatkuneeseen työskentelyyn.
Työskentelyä voidaan kuitenkin pitää yhtäjaksoisena,
jos palkansaaja esimerkiksi solmii uuden
työsuhteen kuukauden kuluessa sellaisen työsuhteen
päättymisestä, jonka perusteella maksettuun
palkkaan on sovellettu avainhenkilölain säännöksiä,
jos lain soveltamisen edellytykset muutoin
ovat olemassa. Työskentelyn voidaan tällöin katsoa
alkaneen ensimmäisen työsuhteen perusteella,
joten lain soveltamista ei estä se, että palkansaaja
uuden työsuhteen alkaessa on jo Suomessa yleisesti
verovelvollinen. Siinäkin tapauksessa, että lakia
sovelletaan perättäisiin työsuhteisiin, palkkatulon
lähdeveroa voidaan periä enintään 48 kuukauden
ajan Suomessa työskentelyn alkamisesta.
Pienen palkan perusteella ei kannata
hakeutua
Vero suoritetaan 2 §:ssä tarkoitetusta työskentelystä
saadun ennakkoperintälain (EPL, 1118/1996)
mukaan lasketun ennakonpidätyksen alaisen palkan
perusteella. Vero on 35 % edellä tarkoitetusta
palkan kokonaismäärästä. Jos palkka on kovin
pieni, erityisverotuksen piiriin ei välttämättä kannata
hakeutua; verojen määrä on syytä laskea
kummassakin vaihtoehdossa etukäteen ja valita se
vaihtoehto, joka johtaa pienempiin veroihin.
Verovelvollinen on tulon saaja. Vero peritään
lopullisena verona siten, että työnantaja vähentää
sen maksettavasta palkasta. Palkan perusteella
maksetaan myös sosiaaliturva-, tapaturmavakuutus-,
työeläkevakuutus- ja työttömyysvakuutusmaksut
normaaliin tapaan. Palkkaan luetaan
muun muassa luontoisedut. Verotus on bruttoverotusta
eli tulosta ei tehdä vähennyksiä ennen veron
laskemista.
Lähdeverojärjestelmää sovelletaan vain
hakemuksesta
Palkkatulon lähdeverojärjestelmää sovelletaan
vain palkansaajan hakemuksesta. Hakemus on ennen
tässä laissa tarkoitetun työskentelyn alkamista
tai 90 päivän kuluessa työskentelyn alkamisesta
toimitettava kirjallisena verovirastoon. Määräajan
kuluminen alkaa vasta sitten, kun henkilö aloittaa
sellaisen lain tarkoittaman työskentelyn, jonka alkaessa
hän tulee yleisesti verovelvolliseksi. Hakemus
on vapaamuotoinen, mutta siihen on liitettävä
työnantajan selvitys lain soveltamisedellytysten
olemassaolosta. Tämä koskee myös erityisosaamisen
olemassaoloa, ellei kysymyksessä ole sellainen
opettaja tai tutkija. jota tämä edellytys ei koske.
Jos lopullista palkkaveroa on peritty, vaikka
perimisen edellytykset eivät ole täyttyneet, verotus
toimitetaan koko työskentelyn ajalta yleisten
säännösten mukaan. Tällöin tulevat sovellettaviksi
tuloverolain, verotusmenettelylain tai, jos verovelvollinen
oleskelee Suomessa alle puolen vuoden
ajan (rajoitettu verovelvollisuus), laki rajoitetusti
verovelvollisen tulon verottamisesta (LähdeVL,
627/1978) annetun lain säännökset.
Palkansaajan muuta ansiotuloa kuin lähdeveron
alaista palkkatuloa verotettaessa lisätään
muuhun ansiotuloon lähdeveron alaisen palkan
määrä. Näitä muita ansiotuloja verotetaan TVL:n
mukaan kuten muidenkin yleisesti verovelvollisten
saamia tuloja. Tulon yhteismäärästä tehdään
puhtaasta ansiotulosta myönnettävät vähennykset.
Tästä muusta ansiotulosta meneväksi veroksi
katsotaan se osa yhteismäärälle lasketusta verosta,
joka vastaa tämän muun ansiotulon suhdetta
muun ansiotulon ja lopullisen palkkaveron alaisen
tulon yhteismäärään. Järjestely vastaa progressioehtoista
vapautusmenetelmää.
Lain voimassaoloa on syytä jatkaa
Edellä on tarkasteltu vain yhtä “palikkaa” ulkomaisten
tutkijoiden verotuksen osalta. Muita kysymyskokonaisuuksia
on kuten opettaja- ja tutkija-
artiklat verosopimuksissa. Eräissä tapauksissa
tilanne voi johtaa siihen, että palkkaa ei voida
lainkaan verottaa Suomessa. Myös muuttuva lainsäädännöllinen
tilanne on aina otettava huomioon
(ks. esim. LähdeVL 13.1 § 4 kohta, jonka mukaisesti
mahdollisuus valita progressiivinen verotus
on laajennettu myös tutkijadirektiivissä tarkoitettuihin
oleskeluluvanhaltijoihin, jotka ovat
rajoitetusti verovelvollisia). Verokohtelusta on
myös mahdollista saada sitova tieto etukäteen ennakkotieto-
ja ennakkoratkaisujärjestelmän avulla.
Hiemankin epäselvässä tapauksessa se on syytä
tehdä; jälkeenpäin on kovin ikävää selvitellä erilaisia
“sotkuja”.
Tiedeyhteisön kannalta suuri kysymys on Suomen
houkuttelevuus tiedeorganisaatioiden ja tutkijoiden
sijoittumismaana. Kysymys on Suomen
kansainvälisestä kilpailukyvystä tässä suhteessa.
Tällöin myös verotustekijöillä on yhä suurempaa
suurta merkitystä.
Laki on poikkeuslaki, joka antaa erityisaseman
rajatulle verovelvollisryhmälle. Täytyy toivoa, että
määräaikaisuutta jatkettaisiin edelleen hyvissä
ajoin ennen lain voimassaolon umpeutumista,
koska syyt lain olemassaoloon eivät ole ainakaan
yliopistotutkijoiden osalta siihen mennessä poistuneet,
pikemminkin päinvastoin. Voi olla tarpeellista
hyvissä ajoin keskustella myös lain sisällön
uusimisesta koskien muun muassa veron
määrää samoin kuin kysymystä siitä, miksi Suomen
kansalaiset on asetettu muiden maiden kansalaisia
huonompaa asemaan.
Olisi toivottavaa, että ulkomailta tulevien tutkijoiden
ja tänne perustettavien laitosten osalta
asiaa koskevat verotussäännökset olisivat mahdollisimman
yksiselitteiset, stabiilit ja oikeudenmukaiset.
Niiden olisi oltava myös mahdollisimman
edulliset, sillä myös tutkijayhteisön osalta verotuksellisella
kilpailukyvyllä on suurta merkitystä.
Verojärjestelmän kansainvälinen kilpailukyky on
viimeisten viiden vuoden aikana ollut keskeinen
veropolitiikkaa ohjaava tekijä ja on sitä myös vastaisuudessa.
Matti Myrsky
vero-oikeuden professori, Joensuun yliopisto
|