Yliopistoarvioinnin lyhyt historia
Joulukuun 18. päivänä 2008 julkaistiin Ison Britannian
uusimman yliopistoarvioinnin, Research
Assesment Exercise RAE 2008 – tulokset. Kohteena
oli 159 yliopistoa ja instituuttia, prosessi
maksoi yli 60 miljoonaa puntaa ja työllisti noin
1000 tutkijaa vuodeksi 67 vertaisarviointipaneeliin.
RAE-järjestelmä otettiin käyttöön vuonna
1986 ja se on toistettu vuosina 1989, 1992, 1996,
2001 ja 2008. Sen on väitetty olevan perustana
sille, että Britanniasta on tullut yksi maailman
johtavista tutkimusmaista, sen väitetään taanneen
tutkimusinvestointien ohjaukselle oikeudenmukaisen
perustan ja suonut menestyneille yliopistoille
lisämainetta, mikä on auttanut niitä menestymään
myös muilla foorumeilla. Arviointimallia
on kiitetty laajasti ja monet muut maat, kuten
Australia, Alankomaat ja Pohjoismaat ovat ottaneet
siitä mallia omiin opetuksen ja tutkimuksen
arviointi- ja rahanjakojärjestelmiinsä.
Vuoden 2008 arviossa ei julkistettu ’pisteitä’,
vaan yliopistot saivat laatuprofiilin eri tieteenaloille:
arviointipaneelit jaottelivat heille toimitetut
julkaisut ja tutkimusaineistot maailman luokkaan
kuuluviksi (4), kansainvälisesti erinomaiseksi
(3), kansainvälisesti tunnustetuksi (2), kansallisesti
tunnustetuksi (1) tai tutkimusta ei luokiteltu
lainkaan ja laativat jokaiselle yliopistolaitokselle
laatuprofiilin. Tulosten perusteella yliopistoille
jaetaan seuraavan viiden vuoden aikana yli 1,5
miljardia puntaa julkista tutkimusrahaa. Britannian yliopistojen ja muiden koulutuslaitosten
julkisesta rahoituksesta vastaavat virastot (HEFCE,
The Higher Education Funding Council for
England ja sitä vastaavat laitokset Skotlannissa,
Walesissa ja Pohjois-Irlannissa) ovat päättäneet,
että vuoden 2008 arvioinnin perusteella tuetaan
laatua yliopistojen kaikissa toimintamuodoissa ja
laaja-alaisemmin kuin aikaisemmissa arvioinneissa
ja niiden perusteella tehdyissä rahanjakomalleissa.
Edelliset arviointipäätökset ovat voimakkaasti
tukeneet Britannian tutkimukseen keskittyneitä
huippuyliopistoja, kun taas vuoden 2008
RAE:n perusteella määrärahat suunnattiin laajaalaisemmin
erilaisille yliopistoille eikä ns. kriittistä
massaa enää pidetty tuen perusteena.
RAE –järjestelmä on taannut yliopistojen rahoitukselle
kiinteän perustan, mutta se on saanut
osakseen myös kovaa kritiikkiä. Sen on syytetty
estävän riskitutkimusta, vähentävän yhteistyötä,
eriyttävän opetusta ja tutkimusta, ja ohjaavan yliopistojen
toimintaa niin, että ne menestyisivät arvioinnissa.
Systeemin on väitetty huonontavan
opetuksen tasoa ja sortavan vähemmistöjä. Joka
tapauksessa se on ohjannut yliopistojen toimintaa
siihen suuntaan, että ne menestyisivät seuraavassa
arvioinnissa entistä paremmin.
RAE 2008 oli järjestyksessä kuudes ja viimeinen
tässä muodossaan Britanniassa toteutettu
yliopistoarvio. Hallitus on päättänyt siirtyä vertaisarvioinnista
määrällisempiin kriteereihin ja
ottaa käyttöön uuden arviointijärjestelmän, Research Excellence Framework (REF) – järjestelmän.
Tarkoituksena on käyttää arvioinnissa halvempia
menetelmiä, kerätä tietoja kilpaillun rahoituksen
määrästä, tohtorin tutkintojen lukumäärästä ja
kerätä julkaisujen sitaatioanalyysejä sekä arvioida
yliopistojen yhteiskunnallista vaikutusta. Tavoitteena
on, etteivät yliopistot enää toimita arvioijille
massiivista määrää julkaisuja, vaan instituuteilta
pyydetään 1000 sanan tapausselostuksia, joissa he
kuvaavat, miten heidän valitsemansa 10-15 vuoden
takaiset työt ovat hyödyttäneet maan taloutta
ja yhteiskuntaa.
Uusi arviointimalli on saanut yliopistotutkijat
nousemaan raivokkaaseen vastarintaan. Yli 12
000 tutkijaa on allekirjoittanut sitä vastustavan
vetoomuksen. Heidän mielestään ehdotettu REFarviointijärjestelmä
on vastuuton ja epäuskottava.
Se pakottaisi tutkijat liioittelemaan tutkimustensa
mahdollisia sovellutuksia ja muuttaisi huippuyliopistot
huonoiksi tuotantolaitoksiksi sekä pakottaisi
tieteenalat kilpailemaan toisiaan vastaan.
Suomi tulee taas jälkijunassa. Yliopistojen yhdistämiset,
kriittisen massan hakeminen ja rahoituksen
suuntaaminen vain yhdelle ’huippuyliopistolle’ on jo päätetty lopettaa Britanniassa.
Nopean (10 – 15 vuoden aikavälin) hyödyn tavoittelu
on siellä tuomittu, mutta Suomessa ollaan
vasta siirtymässä tähän ns. vaikuttavuuden
rahoitusmalliin. Voi vain todeta kuten Robert
May, Oxfordin yliopiston biologian professori:
’En usko että Watson ja Crick olisivat selvinneet
nykyisen hallituksen aikana’.
Sinikka Eskelinen
Oulun yliopisto
|