Ehdokkaat puolustivat kilvan sivistysyliopistoa
Hallinnon keinotekoiset hankkeet
harmittivat panelisteja Vanhalla.
Mikä on fantastisinta, mitä yliopistolle on Suomessa
tapahtunut?
Kysymys heitettiin Vanhan ylioppilastalon tiedepoliittiseen
paneelin osallistujille. Vastaajina istui
neljän eri puolueen eduskuntavaaliehdokkaita.
”Kolmikantaperiaate!” hihkaisi ensimmäisenä
vasemmistoliiton Heikki Patomäki.
”Hienointa korkeakoulutuksen eri vaiheissa on
ollut se, kun sen piiriin on hyväksytty jokin sorrettu
ryhmä, joka ei ole aiemmin yliopistoon päässyt”, ehdottaa
vihreiden Outi Alanko-Kahiluoto.
Entä millaisia tiedepoliittisia painajaisia ehdokkaat
näkevät?
”Lukukausimaksut hivutetaan yliopistoon vähitellen
—
ensin pikkusummina, joita sitten vuosittain
korotetaan. Eikä kukaan huomaakaan, kun meillä on
korkeakoululaitos, jossa asiakkuuteen vedoten viihdytetään
rikkaimpien lapsia”, maalaa Patomäki.
Hän itse aikoo taistella moista ”Australian ja Ison-
Britannian mallia vastaan, jossa taloudellisen eliitin
valtaama yliopisto lähinnä pyörittää kulloinkin muodikkaiksi
katsottuja projekteja.”
Yliopistohallinnon keinotekoiset hankkeet tuntuivat
harmittavan myös muita panelisteja, keskustan Laura
Kolbea ja demareiden Pilvi Torstia. Jokainen suuntaisi
isomman osan varoista yliopiston varsinaisille työntekijöille,
opettajille ja tutkijoille. ”Ja suoraan perusrahoituksena”,
painottaa Pilvi Torsti.
Lukukausimaksuja ei kannattanut kukaan. Tosin
asia ei ole ihan niin suoraviivainen EU-alueen ulkopuolelta
tulevien opiskelijoiden kohdalla, lisäsivät
Torsti ja Kolbe.
Salintäysi yleisö osallistui innokkaasti panelistien
keskusteluun. Takapenkistä professori Jukka Kekkonen
huomautti, että vuoden 2010 alusta voimaan astuneen
yliopistolain vaikutuksia on tarkoitus arvioida
2012, mutta kukaan ei tiedä, miten ja missä.
”On ennakoitavissa, että selvityksen tekevät ne
samat henkilöt, jotka sitä olivat läpi ajamassa,” arveli
Alanko-Kahiluoto.
”Sellainen ei tietenkään ole toivottavaa, vaan
meidän pitäisi huolehtia siitä, että lakia arvioivat ne,
joihin se eniten vaikuttaakin. Siis ruohonjuuritason
tutkijoihin ja opettajiin.”
Panelistit myönsivät, ettei puolueettoman asiantuntijaraadin
kokoaminen käy helposti. Tutkijoiden ja
opettajien tarpeet ja kokemukset kun vaihtelevat
suuresti tieteenalojen mukaan. Alanko-Kahiluoto
muistutti myös, että yliopistojen olisi jo pitänyt päästä
eroon tuottavuusohjelmista.
”Opetusministeri Henna Virkkunen on luvannut,
että ohjelmat voidaan lopettaa, mutta vielä tämä ei
ole toteutunut.”
Vanhan musiikkisalissa mietittiin myös, miten
paljon akateemista väkeä yhteiskunta ylipäätään tarvitsee — tai kestää.
”Minusta numerus claususta voisi hellittää jo
aiemminkin, yliopiston sisäänpääsyvaiheessa. Me
otamme tällä hetkellä laitokselle kuusi prosenttia
pyrkijöistä vuosittain. Uskoisin, ettei taso laske, vaikka
opiskelijoiksi hyväksyttäisiin isompikin joukko —
kunhan opettamiseen olisi suunnattu yliopiston jo
olemassa olevista varoista enemmän kuin nyt,” sanoo
Patomäki.
Kolbe puhui niin ikään lämpimästi laajan tohtorinkoulutuksen
puolesta.
”Yhteiskunta tarvitsee jokaisen tohtorin. Sivistys
ei voi koskaan olla kokonaisuudelle pahasta. Antaa
vain ihmisten väitellä, siihen saakka rahoitustakin on
useimmille saatavissa esimerkiksi säätiöiden kautta.”
Pilvi Torsti kuulosti epäilevämmältä.
”Tohtoreita alettiin kouluttaa aiempaa enemmän
90-luvun laman jälkeen. Tuolloin ei juuri ajateltu,
minne tohtorit sijoittuvat. Suomessa tohtorinhattua
pidetään usein dismeriittinä yliopiston ulkopuolella.
Asenteen pitää muuttua, jotta tohtorikoulutuksessa
on mieltä. Koulutus ja osaaminen kuitenkin ovat ainoa
kilpailukeinomme.”
Mai Allo
Kommentti: Yliopistolain seuranta teetetään tutkijavoimin
Henna Virkkunen piti opetusministerikautensa viimeisen
toimittajatapaamisen koulutus- ja tiedepolitiikan
ajankohtaisista asioista 3. maaliskuuta.
Kysyin siellä, miten opetus- ja kulttuuriministeriö
aikoo toteuttaa yliopistouudistuksen arvioinnin,
jota eduskunta edellytti hyväksyessään yliopistolain.
Kysyin hieman provosoivasti: Tiedustellaanko
asiaa rehtoreilta vai keiltä?
Ministeri ohjasi vastaamisen johtaja Anita
Lehikoiselle, joka kertoi, että seuranta aiotaan
toteuttaa tutkijavoimin. Lukuisia tutkimushankkeita
onkin jo menossa. Tampereen yliopistossa
toimivassa tieteen-, teknologian- ja innovaatiotutkimuksen
TaSTI-yksikössä selvitetään muun
muassa tutkimusyhteisöjen ja akateemisen työn
muutosta. Rakenteet muuttuvat – muuttuuko
tutkimus? -loppuraportti ilmestyikin jo opetusministeriön
julkaisusarjassa.
Jyväskylän yliopiston koulutuksen tutkimuslaitoksessa
on tutkittu mm. yliopistofuusioita
akateemisen työn ja identiteetin uudelleenmäärittelijöinä.
Artikkelit Yliopistopolitiikan ja rakenteellisen
kehittämisen taustoja sekä Muuttuva
yhteiskunta – sopeutuva korkeakoulu? ovat jo
ilmestyneet.
Itä-Suomen yliopistossa on tehty yhdistymiseen
liittyvää prosessiarviointia. Myös Aalto-yliopistossa
on meneillään tutkimushankkeita. Miten
Aalto-yliopisto tehtiin? Mihin ollaan menossa?
-raportti ilmestyi loppusyksystä.
Suurin osa hankkeista koskee rakenteellista
kehittämistä ja fuusioyliopistojen tilannetta. Nekin
ovat olennainen osa yliopistouudistusta, mutta
itse yliopistolain vaikutusten arviointiin ei ole
vielä päästy. Hankesuunnitelman valmistelu on
kuulemma käynnistetty. Se valmistuu huhtikuun
alkupuolella.
Kirsti Sintonen
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 42
|