Kirja-arviot
|
Virastoyliopisto kontra yritysyliopisto
Mikko Jakonen ja Jouni
Tilli ( toim.): Yhteinen
yliopisto. Tutkijaliitto
2011. 215 s.
|
Uusi yliopistolaki
hyväksyttiin
vasta
vähän
aikaa sitten, mutta jo nyt
on ilmestynyt useampikin
lakiin kriittisesti
suhtautuva kirja, joista
tuorein on Yhteinen yliopisto.
Tämä herättää
kysymyksiä, mistä laissa
lopultakin on kysymys.
Ainakaan se ei ole vain
yksi laki muiden joukossa,
vaan taustalla on laajempia
yhteiskunnallisia,
koulutuksellisia ja jopa
maailmankatsomuksellisia ja eettisiä asioita.
Yhteinen yliopisto koostuu yliopistoliikehdintään
osallistuneiden opiskelijoiden kertomuksista,
professorien ja muiden tutkijoiden kannanotoista
sekä yliopiston ja tietokapitalismin välistä suhdetta
punnitsevista teoreettisista kirjoituksista. Kirjassa
kysytään, miksi yliopistoja muutetaan yritysten
kaltaisiksi, kenen etuja uudistukset palvelevat, miten
käy maksuttoman opetuksen ja paljon puhutun
sivistyksen?
Vanhoilliset ylioppilaskunnat seisoivat lain takana,
mutta reippaat ja aktiiviset opiskelijat organisoivat
yliopistolakia vastustavia liikkeitä eri puolilla
maata. Kirjassa osallistujat esittelevät vuosina 2008—
2009 järjestettyjä mielenosoituksia ja tempauksia.
Joensuussa yliopiston katolle pystytetyssä banderollissa
luki ”Tietotehdas myytävänä” ja kokouksissa
keskusteltiin pätkätoimeentulosta, lisääntyvästä
kontrollista mutta suunniteltu lakko jäi toteuttamatta.
Sitä vastoin sivistysyliopisto sai arvoisensa hautajaiset,
kun mustiin suruvaatteisiin pukeutuneiden yliopistolaisten kulkue raahasi opinahjoaan ruumisarkussa
läpi sateisen kaupungin. Tämä herätti myös
muuten tempauksiin välinpitämättömästi suhtautuneen
median mielenkiinnon, vaikka tapahtumaa
kuvattiin menneen haikailemiseksi. Helsingissä taas
uskottiin unelmiin, ja ”unelmien yliopiston” karnevaaleissa
jokainen sai viikon ajan vapaasti toteuttaa
itseään ja unelmiaan.
Kirjassa todetaankin, että yliopisto on yhteisö,
universitas. Mutta uuden lain myötä kaikenlainen
kontrolli on vahvistumassa. Työtä ja työaikaa seurataan
ja mitataan tarkasti ja kaikesta on laadittava
yksityiskohtaisia raportteja, joita ulkopuoliset rahoittajat
vaativat.
Tutkijat haluaisivat toteuttaa luovuuttaan ja mielikuvitustaan
ja palvella löydöillään ihmiskuntaa,
mutta nyt heistä on tulossa henkisen liukuhihnatyön
tekijöitä ja heidän työnsä on määrä hyödyttää ainoastaan
elinkeinoelämää.
Kirjassa todetaankin, että lain kritiikissä ei ole
kysymys nostalgiasta ja uudistusten vastustamisesta.
Vanha valtiota palveleva virastoyliopisto oli monessa
suhteessa yhtä byrokraattinen ja laitosmainen kuin
uusi yritysyliopisto. Esimerkiksi vain hallintoa palvellut
sosiologia ei edistänyt ajattelun vapautta ja
demokratiaa.
Enemmän olisikin voinut kehitellä ajatusta, että
yliopiston tärkeänä tehtävänä on tarjota vapaa ja
avoin tila, jossa voi keskustella ja vaihtaa ajatuksia ja
luoda niistä uusia laajempia synteesejä. Löytyväthän
yliopiston juuret antiikin Kreikasta, jossa Platon,
Aristoteles ja ennen kaikkea Sokrates viljelivät sivistystä
ja etiikkaa keskustelemalla ihmisten kanssa
ja auttamalla heitä kyseenalaistamaan selviöitä ja
pohtimaan asioita itse ja omakohtaisesti. Pitemmällä
tähtäimellä tällainen yliopisto hyödyttäisi niin kulttuuria
kuin talouttakin
Pekka Wahlstedt
vapaa toimittaja ja kriitikko
|
Hitaus - uusi asenne työhön
Juha T. Hakala: Pakattu
aika — Kiireen imusta
hallittuun hidasteluun.
Gummerus, 2010.
|
Luulen, että
laukaiseva
tekijä tämän
kirjan kirjoittamiseen
oli
uutinen, jonka mukaan
työ tappaa vuosittain
kaksi miljoonaa ihmistä,
kasvatustieteen professori
Juha T. Hakala
kertoo.
— Samoihin aikoihin
sain kuulla, kuinka perin
juurin masentuneita me
suomalaiset alamme olla.
Armaassa kotimaassamme
on ¾ miljoonaa Kelakorvattujen
mielialalääkkeiden
popsijaa.
Hakala ei voinut itsekään omassa työssään hyvin,
kunnes ryhtyi muutoksiin.
— Tiedän, ettei yliopistoa sovi moittia enempää
kuin muitakaan työyhteisöjä tässä päällään seisovassa,
hullusti jolkuttavassa, huohottavassa ajassa. Silti välillä
on tuntunut, kuin juuri minun organisaationi olisi
saanut kaikkein oudoimman herätyksen.
— Kun ynnäilen työaikaani viimeisten vuosien
ajalta, huomaan päivien, viikkojen ja kuukausien
täyttyneen kokouksista, työryhmäpalavereista, visioiden
visioinneista, kehittämisen kehittämisestä
ja ennen muuta: laadun kehittämisestä sen kaikissa
geenimanipuloiduissa muodoissaan.
Juuri tällä hetkellä yliopiston toimintaa sullotaan
ISO 9001- standardin vaatimaan asuun. Aivan.
Standardia käytetään teollisuuden laadunvalvonnassa,
mutta nyt sitä sovelletaan myös meille. Hakala
rohkenee ”aatella ite”, kuten koomikko Jope Ruonansuu
meitä usein kehottaa. Mutta jollei hulluutta kyseenalaisteta,
hulluus jatkuu.
— Meistä on tulossa marionetteja maailmanlaajuiseen
nukketeatteriin. Kätemme, jalkamme ja tahtomme
on sidottu. Talous vie meitä. Se vie meitä kuin
laskiämpäriä, Hakala haastaa lukijaa löytämään oman
ajattelunsa voimaa.
Muutamia vuosia sitten Hakala ohjasi lahjakkaita
graduopiskelijoita, joiden gradunteko oli keskeytynyt.
Syynä olivat opiskelijoiden, kotiväen ja myös professorien
odotukset täydellisestä gradusta.
Hakala vapautti täydellisyydenkaipuiset opiskelijat
pyytämällä heitä ensin kirjoittamaan huonoa tekstiä,
mahdollisimman paljon. Kun opiskelijat rentoutuivat,
lopputuloksena oli erinomaisia graduja.
— Itseään piiskaavien, syvästi ahdistuneiden graduttomien
ongelman äärellä aloin ensi kertaa vakavasti
pohtia omaa suhdettani työhön, Hakala kertoo.
— Työni yliopistolla oli vuosi vuodelta saanut yhä
kaoottisempi piirteitä. Huomasin, että työstä oli hiljaa
hivuttamalla tullut oman elämäni nurkanvaltaaja. Kiireestä
oli tullut sen nöyrä käskyläinen.
Hakala huomasi myös omassa työssään, että
kaikki työt eivät vaadi sataprosenttista ja täydellistä
panostusta. Myös riittävä laatu riittää monien töiden
kohdalla, vaikka toiset vaativatkin enemmän.
— Jos jatkuvasti pidätte yllä parasta mahdollista
laatua, teidän käy huonosti. Uuvutte ennen lakisääteistä
eläkeikäänne. Voi olla, että uuvutte hyvinkin
pian, Hakala rohkaisee kollegoitaan.
Kasvatustieteen professorin työnteon ja elämän
ohjenuora on nyt hitaus.
— Hidas elämä ei ole minulle aate tai oppisuunta.
Se on yksinkertaisesti vain uusi asenne työhön. Se on
mielen terapiaa, mutta sillä erolla, että olen näin toimiessani
itse itseni terapeutti.
Tuula-Maria Ahonen
Vapaa toimittaja ja kriitikko
|
Sosiaalisia taitoja etsimässä
Liisa Keltikangas-Järvinen:
Sosiaalisuus ja sosiaaliset
taidot. WSOY
2010.
|
Sosiaalisuus ei
ole sama asia
kuin sosiaaliset
taidot,
painottaa professori
Liisa Keltikangas-
Järvinen uusimmassa
teoksessaan. Sosiaalisuus
on luonteenpiirre, halua
olla muiden kanssa. Itse
asiassa se on samaa kuin
seurallisuus. Sosiaaliset
taidot sen sijaan tarkoittavat
ihmisen kykyä olla
muiden kanssa. Monesti
nämä kaksi asiaa kuitenkin
sotketaan, huomauttaa
professori: puhutaan sosiaalisuudesta, vaikka
tarkoitetaan sosiaalisia taitoja.
Keltikangas-Järvinen tarkastelee aihettaan sekä
lapsen kehityksessä että aikuisen työelämässä. Keskityn
tässä jälkimmäiseen, sillä kirjoittajakin huomauttaa,
että aikuisten sosiaalisia taitoja on tutkittu
vähän. Siksi niistä on monilla mitä kummallisimpia
ennakkokäsityksiä. Kaiken lisäksi niin sosiaalisuus
kuin sosiaaliset taidotkin määritellään eri aikoina ja
eri kulttuureissa eri tavoin. Käsillä olevassa teoksessa
sosiaaliset taidot tulee esitellyksi paljolti vastakohtiensa
kautta.
Hyvin sosiaalinen ihminen ei sovellu johtajaksi,
arvelee Keltikangas-Järvinen. Sosiaalinen henkilö
ei kykene tekemään ratkaisuja, joiden jälkeen kaikki
eivät enää pidäkään hänestä. Hän delegoi ikävät
ratkaisut muille ja vetäytyy vastuusta työryhmien
ja komiteoiden taa. Kovin sosiaalinen henkilö ei ole
välttämättä myöskään uudistaja.
Narsismin tarkastelu saa teoksessa runsaasti tilaa.
Narsismi ilmenee sosiaalisena taitamattomuutena.
Moni on saattanut kohdata työpaikassaan narsistisen johtajan. Yksi tunnusmerkki on, että eri alaiset
saavat häneltä eri edut ja eri kohtelun. Tuntuuko tutulta?
Kirjasta voi peilata myös, onko itse onnistunut
käyttäytymään narsistisesti, vaikkei johtoportaaseen
asti olisi yltänytkään.
Narsistisen luonnehäiriön tunnusmerkkejä ovat
heikko itsetunto ja itsekeskeisyys, kyvyttömyys kestää
arvostelua, kyvyttömyys arvostaa muita, ihailun
ja huomionherättämisen tarve, pätemisen tarve,
tarve käyttää hyväksi muita, kyvyttömyys tunnepitoisiin
ihmissuhteisiin, kypsymätön tunne-elämä,
kateus, sisäinen tyhjyys. Tästä huolimatta narsistilla
saattaa olla hurmaava olemus.
Näin tarjoutuu myös oiva tilaisuus kritisoida
nykykulttuuria, jossa pohjaton itsensä kehuminen
varsinkin työpaikkahakemuksissa on korotettu suurimmaksi
arvoksi itsekirjoitettujen portfolioiden ja
tulevaisuudenvisioiden maalailujen muodossa. Se on
kuin tehty narsistille, paukauttaa professori.
Jo lasta aletaan nykyään kasvattaa selviytyjäksi.
Nykyaika ei erota enää aggressiivisuutta itsetunnosta.
Nykykasvattajia huolettaa toiselle tilaa antava
lapsi, joka — niin kuin samanlainen aikuinenkin
— oli vielä muutama vuosikymmen sitten ihanne.
”Liian empaattisilla lapsilla tulee olemaan aikuisena
vaikeuksia”, arveli muuan opettajakokelas eräässä
kyselytutkimuksessa.
Ironisesti kirjoittaja huomauttaa, kuinka työpaikoilla
on yhä ihmissuhdeongelmia, kun kaikki
vakuuttavat kilvan olevansa sosiaalisia ja tulevansa
kaikkien kanssa toimeen.
Moraalille sen sijaan olisi tilaa nykytyöpaikoilla,
päättelee Keltikangas-Järvinen. Mutta — hän kysyy
retorisesti — millaisen vastaanoton saisikaan se
konsulttitoimisto, joka ohjeistaisi jonkun työpaikan
ilmapiirin parantamisessa anteeksipyyntöön ja anteeksiantoon.
Esko Karppanen
filosofian lisensiaatti
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 50
|