Ammatit ja asiakkaat
Uuden varhaiskasvatuslain valmistelua koskeva
julkinen keskustelu sai minut pohtimaan tieteen
roolia ja arvovaltaa ammattikäytäntöjen muovaamisessa.
Käydyssä keskustelussa kasvatustieteen
dosentti Marjatta Kalliala Helsingin yliopistosta
esitti mallia, jonka mukaan leikki-ikäiset osallistuisivat
aamupäivisin neljä tuntia maksuttomaan
varhaiskasvatukseen. Sen rinnalle perheet
voisivat maksua vastaan saada täydentävää päivähoitoa
tarpeidensa mukaan. Ehdotus vaikuttaa
oivalliselta, ja sitä perustellaan tutkimustiedolla,
lapsen parhaalla sekä kyseisestä mallista saaduilla
hyvillä kokemuksilla Ruotsista.
Tarkempi paneutuminen ehdotukseen kuitenkin
osoittaa, että taustalla on myös muita tekijöitä.
Lastentarhanopettajina toimii sekä yliopistoissa
että ammattikorkeakouluissa koulutuksen
saaneita. Kyseisessä ehdotuksessa aamupäivän
varhaiskasvatuksen tuokion saisivat antaa vain
yliopistossa kandidaatin tutkinnon suorittaneet.
Loppupäivän hoivaan voisivat osallistua myös
muut ammattiryhmät, kuten sosionomit ja lastenhoitajat.
Malli pyrkii siis myös ratkomaan
kamppailua eri ammattiryhmien välillä. Viittauksessa
Ruotsissa mallista saatuihin hyviin kokemuksiin
unohdetaan sanoa, että se koskee vain 15
tunnin maksutonta osuutta viikossa, ei sitä että
lasten päivät jaettaisiin kahteen osaan ammattiryhmien
kesken.
Käy lain uudistamisessa miten tahansa, päiväkotiin
tulevat lapset astuvat siis asiakkaiksi
järjestelmään, joka on saanut muotonsa siitä, miten
yksi tai useampi ammattiryhmä on pyrkinyt kehittämään omaa työtään ja osaamistaan sekä
puolustamaan omaa etuaan ja arvovaltaansa. Siinä
ei ole mitään poikkeuksellista, vaan sama pätee
kaikkiin vakiintuneisiin instituutioihin ja niiden
ammattiryhmiin. Ammattilaisten näkökulma
asiakkaisiinsa poikkeaa toisinaan huomattavasti
maallikon käsityksistä.
Otetaan esimerkiksi sosiologikollegani Anssi
Peräkylän mainio tutkielma vanginvartijoista. Siinä
missä maallikot ehkä luokittelisivat vankeja sen
mukaan, miten vaarallisilta he vaikuttavat tekemiensä
rikosten vaarallisuuden perusteella, vartijoiden
näkökulmasta oleellista on, miten helppoja
tai hankalia he ovat asiakkaina. Heidän kokemuksensa
mukaan helpoimpia ovat murhasta tuomitut.
He ovat yleensä vakaita miehiä, joiden sanaan
voi luottaa. Hankalimpia taas ovat pikkuvarkaat,
jotka ovat aina valittamassa kaikesta.
Kun johonkin ammattiin pääsy edellyttää yliopistossa
siihen saatua koulutusta, ihanteena on että
myös ammattikäytännöt perustuvat tieteelliseen
tutkimukseen siitä, mikä toimii ja mikä vastaa
asiakkaiden omia tarpeita. Esimerkiksi lääketieteen
tarkoituksena on kehittää tieteellisin kokein
toimiviksi osoitettuja hoitomuotoja. Se ei ole kuitenkaan
helppoa.
On arvioitu, että vain noin 10—35 prosenttia
lääketieteellisistä hoitokäytännöistä on todettu
kontrolloitujen kokeiden avulla enemmän hyötyä
kuin haittaa aiheuttaviksi, muu perustuu terveeseen
järkeen ja sukupolvien mittaan kertyneeseen
ammattikokemukseen. Valtaosassa asiakastyön
ammateissa ei päästä koskaan kiistattomaan näyttöön
ammattikäytäntöjen tieteellisyydestä, koska
sosiaalis-psyykkiset ilmiöt ovat niin mutkikkaita,
ettei työkäytäntöjen vaikutuksia voi alistaa testattavaksi
luonnontieteellisellä kokeella.
Vaikka näyttö ammattikäytäntöjen tieteellisyydestä
on aina kiistanalaista, akateemisten
ammattikuntien arvostus nojaa tieteelliseen
asiantuntemukseen ja siihen perustuviin väitteisiin
asiakkaan ja koko yhteiskunnan parhaasta.
Varsinkin ammattiin kouluttavia oppiaineita
edustaville tutkijoille tämä asettaa haasteen siitä,
miten sidoksissa tai riippumattomia he tutkimuksissaan
ovat sen ammattiryhmän eduista ja identiteetistä,
johon he kouluttavat uusia osaajia.
Pertti Alasuutari
vuoden professori 2014,
sosiologian professori, Tampereen yliopisto
- Painetussa lehdessä sivu 20
|