Keskustelua
Lukukausimaksut ovat mahdollisuus jatkuvaan kehittämiseen ja tulovirtaan
Lukukausimaksut ovat mahdollisuus, ei uhka. Suomi
tarvitsee kipeästi uusia tulovirtoja ja suomalaisella
koulutuksella on maailmalla erittäin hyvä maine.
Miksemme kehittäisi suomalaista koulutusosaamista
niin, että siitä hyötyvät niin suomalaiset opiskelijat,
oppilaitokset kuin veronmaksajat?
Globalisaatio ja teknologinen kehitys haastavat
perinteisen yliopisto-opetuksen. Nopeasti yleistyneet
online-massakurssit tarjoavat mahdollisuuden
seurata maailman huippuyliopistojen luentoja silloin
kun itselle sopii. Entä jos teknologinen kehitys mahdollistaa
ennen pitkää sen, että opiskelijat rakentavat
itselleen LinkedIn:in tapaisille alustoille dynaamisen
oppimisportfolion ja työnantajat seulovat itselleen
sopivat työnhakijat?
Millaisia valmiuksia opiskelijamme tarvitsevat,
miten he oppivat parhaiten ja miten me heitä opetamme?
Opiskelijoille täytyy turvata kansainvälisesti
laadukas koulutus ja tarvittaessa myös kyky luoda
työtä itselleen ja muille. Tämä edellyttää yliopistoilta
investointeja opetukseen ja opettajilta mittavaa ja jatkuvaa
kehitystyötä.
Lukukausimaksut EU:n ja ETA:n ulkopuolisille
opiskelijoille haastavat meidät luonnostaan kehittämään
opetusta. Tästä hyötyvät niin suomalaiset opiskelijat
kuin yhteiskunta. Nykyisessä taloudellisessa
tilanteessa lukukausimaksuista voi tulla positiivinen
sykäys yliopiston toimintaedellytyksiin, opiskelijoiden
motivaatioon ja tutkinnon suoritusaikoihin.
Kansainvälisessä yhteistyössä lukukausimaksuilla on
myös vaikutusta yliopiston profiloitumiseen, imagoon ja brändiin.
Valtaosassa maailmaa yliopistojen tutkintoon johtavasta
koulutuksesta peritään lukukausimaksuja.
Yhteiset koulutusohjelmat ulkomaisten yliopistojen
kanssa edellyttävät, että molemmat osapuolet perivät
lukukausimaksuja. Suomalaisten yliopistojen on voitava
toimia kansainvälisissä verkostoissa kansainvälisesti
vakiintuneiden toimintamallien mukaisesti.
Lukukausimaksuja voidaan tarkastella myös koulutusvientinä,
josta on odotettavissa vientituloja. Tulovirran
kannalta merkittävää on nimenomaan Suomessa
toteutettavien koulutusohjelmien lukukausimaksut.
Suomalaisten yliopistojen pienten resurssien vuoksi
on huomattavasti mielekkäämpää kehittää koulutusvientiä
normaalina osana yliopistojen toimintaa kuin
erillisinä vientihankkeina.
Kuten Professori Pekka Mattila Aallosta totesi
Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksessaan, yksittäisten
koulutusvientihankkeiden tulopotentiaali
on häviävän pieni verrattuna lukukausimaksuihin.
Kokemuksemme mukaan lukukausimaksujen periminen
ja stipendijärjestelmän pyörittäminen eivät
myöskään vaadi kohtuuttomasti resursseja. Argumentti
siitä, että kilpailisimme Harvardin ja Cambridgen
kanssa on perusteeton. Emme kilpaile heidän
kanssaan nykytilanteessakaan. Lisäksi korkea-asteen
koulutuksen kysyntä kasvaa jatkuvasti ja erityisesti
kehittyvissä maissa EU- ja ETA-alueen ulkopuolella.
Suomen on etsittävä uusia tulolähteitä ja varmistettava
korkeatasoisen koulutusjärjestelmän säilyminen
ja kehittyminen. Järkevästi toteutetussa, EU- ja
ETA-maiden ulkopuolisten maiden opiskelijoiden
koulutuksen maksullisuudessa toteutuu molemmat
tavoitteet.
Opetusministeri Krista Kiurun asettama selvitysryhmä
on asettanut kunnianhimoiseksi tavoitteeksi
kolminkertaistaa Suomessa opiskelevien korkeaasteen
ulkomaalaisten määrän. Tietoon perustuvassa
kilpailussa suomalainen yhteiskunta tarvitsee reilusti
lisää osaajia. Tämä tarkoittaa väistämättä ulkomaalaisten opiskelijoiden lisäämistä ja yliopistojen vahvempaa
kansainvälistämistä. Suomessa on tällä hetkellä
noin 19 000 ulkomaalaista korkea-asteen tutkinto-
opiskelijaa. Jos puolelta perittäisiin lukukausimaksuina
7 000 euroa/lukuvuodessa, se tarkoittaa
66,5 miljoonan tuloja pelkästään lukukausimaksuista.
Opetus- ja kulttuuriministeriön nimeämän selvitysryhmän
(Selvitysryhmä, 2013) tavoitteet huomioiden
tulovaikutus voi olla edellä esitettyä suurempi.
EU- ja ETA-maiden ulkopuolisten maiden opiskelijoiden
lukukausimaksut on erillinen asia, eikä sitä
pidä sekoittaa keskusteluun kotimaisten opiskelijoiden
opiskelun tehostamisesta. Pienenä maana
meidän kannattaa tarjota kaikille opiskeluhaluisille
suomalaisille mahdollisuus opiskella varallisuudesta
huolimatta.
Kuten ministeriöstä on todettu, maksullisuus
voidaan toteuttaa turvaten myös vähävaraisten opiskelumahdollisuudet.
Tarvitsemme toki myös kansallisen
stipendijärjestelmän kehittämistä. Tähän on
kuitenkin olemassa esimerkkejä, mitä voidaan räätälöidä
Suomen olosuhteisiin. Myös kehitysapuvarojen
allokointi lahjakkaille kehitysmaiden opiskelijoille ja
pitkäaikaiseen kumppanuuteen perustuvaan koulutusyhteistyöhön
voisi osaltaan tehostaa myös kehitysavun
vaikuttavuutta.
Lukukausimaksut edistävät myös yliopistojen
profiloitumista. Yliopistot joutuvat pohtimaan omaa
koulutusportfoliotaan tarkemmin, panostamaan koko
koulutustuotteen laatuun mukaan lukien opintojen
ohjaukseen ja työelämävalmiuksiin sekä opiskelijarekrytointiin.
Kokonaisuudessaan tämä vaatii mittavaa
kehitystyötä, mutta sitä tarvitaan joka tapauksessa.
Lisäksi koulutuksen altistaminen kansainvälisille
kilpailulle voi tarkoittaa sitäkin, että jos jollekin koulutukselle
ei löydy riittävää kysyntää ja tarvetta, sitä
ei tehdä.
Poliittisesti lukukausimaksut EU:n ja ETA:n ulkopuolisille
opiskelijoille on ollut vaikea ja pelottava asia.
Koulutuksen kehittäminen ei ole kuitenkaan ilmaista,
ja lukukausimaksut tuovat kaivattua tulovirtaa. Jo
nyt on nähtävissä, että suomalaisen korkean asteen
koulutusjärjestelmän ylläpidon ja kehityksen rahoitus
on erittäin haastavaa. Suomen hyvä maine sekä
turvallinen ja korkeatasoinen opiskeluympäristö ovat
maailmalla tunnettuja. Myös suomalaiset opiskelijat
ansaitsevat — ja tarvitsevat — parhaan mahdollisen
opetuksen. Älkäämme jättäkö käyttämättä aidosti
suomalaisiin vahvuuksiin perustuvaa mahdollisuutta
kehittää lukukausimaksuista koulutusvientiä.
Kirsimarja Blomqvist
professori,
Vararehtori, kansainväliset asiat
Lappeenrannan teknillinen yliopisto
kirsimarja.blomqvist@lut.fi
Itä-Suomen yliopiston Kuopion kampuksen kemian opetusta ollaan ajamassa alas
Itä-Suomen yliopiston (UEF) farmasian laitokseen
kohdistuvat säästöt heikentävät merkittävästi kemian
opetuksen määrää ja laatua Kuopion kampuksella.
Tavoitteena on säästää 800—1000 tuntia kemian
opetuksesta lukuvuodessa, mikä tarkoittaa, että jopa
kuusi farmasian laitoksen 2014 aikana vapautuvaa vakanssia
saatetaan jättää täyttämättä. Farmaseuttisen
kemian opettajat antavat yhteensä opetusta n. 3000
tuntia lukuvuodessa, mikä tarkoittaa lähes 1/3 vähennystä
nykyisestä opetusmäärästä. Säästöjen taustalla
on yliopistouudistuksen yhteydessä tehty biotieteen
laitoksen kemian henkilökunnan liittäminen
osaksi farmasiaa.
UEF:n luonnontieteiden ja metsätieteiden tiedekunnan
rahoitus loppuu kemian henkilöstölle v. 2015
ja rahoitusvastuu lankeaa terveystieteiden tiedekunnassa
toimivalle farmasian laitokselle, jolla ei ole tähän
rahoitusta. Farmaseuttisen kemian opetusta on
viime vuosina voimakkaasti vähennetty ja tehostettu,
eivätkä siihen suunnatut voimavarat ole ylimitoitettuja.
Noin neljäsosa kurssiopetuksesta toteutetaan
ulkopuolisella rahoituksella työskentelevien tutkijoiden
työpanoksella.
UEF:n farmasian laitos antaa kemian opetusta
farmasian opiskelijoiden lisäksi myös terveyden
biotieteiden, ravitsemustieteen, ympäristötieteen ja
fysiikan opiskelijoille ja opiskelijamäärä kemian peruskursseilla
on yli 200 opiskelijaa. Leikkausten kohteena
on erityisesti paljon henkilökuntaa työllistävä
laboratorio-opetus, joka on kuitenkin olennainen
osa kemian opetusta. Kemian pitäisi olla tärkeä oppiaine
terveys - ja ympäristötieteissä, ja sen osuutta pitäisi pikemminkin lisätä kuin supistaa, koska jo nyt
Kuopion kampukselta valmistuneiden opiskelijoiden
kemian taidot ovat heikolla tasolla; samansuuntaista
informaatiota olemme saaneet monilta työnantajilta.
Mikäli kemian opetusta vähennetään, Kuopion
yliopistosta valmistuneet proviisorit, bio- ja ravitsemustieteilijät
eivät ole enää samanarvoisessa asemassa
Helsingin yliopistosta valmistuneiden kanssa.
Fimean tuloa Kuopioon perusteltiin vahvalla farmasian
laitoksella, josta se saa tarvitsemansa lääkealan
ammattilaiset. Tämä perustelu ei enää päde, mikäli
kemian opetuksen säästöt toteutuvat.
Kemian vakanssien vähentämisestä seuraa myös
tutkimustoiminnan hiipuminen, koska farmaseuttisen
kemian opettajat tuottavat hyvin merkittävän osan
farmasian laitoksen tutkimustuloksesta. UEF:n farmaseuttisen
kemian tutkijat ovat tuottaneet viime vuosina
yli 40% koko farmasian laitoksen julkaisutoiminnasta.
Vakanssien poistumisen myötä opetusrasitus
lankeaa pienemmälle opettajajoukolle, mikä heikentää
mahdollisuutta tehdä korkeatasoista tutkimusta.
UEF:n tutkimuksen arviointipaneelin lausunnossa
2014 todetaan seuraavaa:”The School faces the challenge
of having a high and demanding teaching load,
not least in pharmaceutical chemistry, biochemistry,
and chemistry which in the past was the duty of three
different units. Top research in a highly competitive
field can be maintained only if there is a reasonable
balance between teaching and research”. Nyt esitetyt
säästöt ovat selkeästi ristiriidassa tutkimuksen arvioinnin
loppupäätelmien kanssa. Tutkimuksen korkea
taso voidaan säilyttää vain, jos opetuksen ja tutkimuksen
välille löydetään kohtuullinen tasapaino. Kemiaan
kohdistuvat säästöt ja vakanssien täyttämättä
jättämiset ovat vailla mitään perusteita. Kyseessä on
koko yliopistoa koskeva säästötoimenpide, joten tarvittaviin
säästöihin pitäisi pyrkiä muilla keinoin, kuin
vähentämällä kemian opettajia ja opetusta.
Tapio Nevalainen yliopistotutkija,
Itä-Suomen yliopisto
Errata-korjaukset puhuttavat yhä
Krista Varantola kirjoitti Acatiimissa 2/2014 että
”Globaali tiede- ja tutkimusyhteisö on aika lailla
yhtä mieltä siitä, millaisia ovat hyvät ja vastuulliset
tieteelliset käytännöt”. Näin varmasti on,
mutta olisi ollut mielenkiintoista tietää, miksi
Varantola Tutkimuseettisen neuvottelukunnan
puheenjohtajana vetää Suomessa täysin poikkeavaa
kansallista linjaa. On ennenkuulumatonta,
että sepitys ei olekaan enää HTK-ohjeen mukaista
sepitystä, jos se tunnustettu ja korjattu erratassa
sen jälkeen kun vastaväitteitä alkaa tulla. Lisäksi
TENKn mukaan ei ole plagiointi-kynnyksen kannalta
keskeistä, onko väitöskirjan tuloskuva oma,
vaan sen voi kuitata viittausteknisenä virheenä,
joka luokitetullaan vain piittaamattomuudeksi
hyvästä tieteellisestä käytännöstä.
Todettakoon vielä, että TENK:llä oli käytössä
kyseisessä lausuntopyynnössä (ks. Acatiimi 1/2014)
väitöskirjan kuvat ja alkuperäislähteen kuvat vierekkäin.
Näin kyse ei voi olla näyttöongelmasta,
vaan puhtaasta tulkinnasta siten, että materiaalin
kierrättäminen oman ei-tieteellisen raportin kautta
laimentaa plagioinnin piittaamattomuudeksi.
Kun tietoisuus tällaisesta porsaanreiästä leviää
opiskelijoiden keskuudessa, menee esimerkiksi
kandidaatintöiden, gradujen sekä diplomitöiden
valvonta täysin mahdottomaksi: opiskelijalla ei ole
mitään pelotetta olla kokeilematta vilppiä. Lisäksi
tapahtuneen voi aina korjata.
Siinä Varantola on oikeassa, että tutkimuseettiset
asiat eivät kuulu pelkästään TENK:lle.
TTY on toistuvasti jättänyt huomioimatta HTKohjeistuksen
ja TENKn sille antamat huomautukset,
mutta se voi edelleen kuitata tutkimuseettiset
asiat ”muka hoidetuksi” rahoittajien suuntaan.
Ari Tuononen TkT, Aalto-yliopisto
- Painetussa lehdessä sivu 40
|