Kirja-arviot
|
Näkemyksellinen arkeologi
Torsten Edgren:
Carl Fredrik Meinander. Arkeolog med perspektiv.
Museiverkets publikationer 1. 2013.
|
Museovirasto aloitti ruotsinkielisen
julkaisusarjansa komeasti.
Professori Torsten Edgrenin kattava
ja monipuolinen elämäkerta
Helsingin yliopiston arkeologian
professorista Carl Fredrik Meinanderista
(1916—2004) saa kunnian
olla sarjan numero 1. Se esittelee
kohdettaan kiintoisasti myös lukuisin
valokuvin ja piirroksin.
Julkaisu kuvaa nuoren tutkijanalun
varhaisia kenttätöitä
1930-luvulta muun muassa Satakunnan
Ulvilassa sekä Varsinais-
Suomen Mynämäellä ja Laitilassa.
Sota-aikaa edeltävä toiminta suojeluskunnassakin
tulee kerrotuksi.
Meinander oli ahkera kirjeenkirjoittaja.
Lähettäessään rahaa kenttätyössä
olleelle pojalleen Martha-äiti
muistutti, että jos summasta
jää yli, opiskelija säästäisi sen
’tohtorinhattua’ varten. Se tulisi
vaatimaan paljon, ennen kuin
olisi valmis. Kirjeenvaihto jatkui
seuraavalla vuosikymmenellä Carl
Fredrikin ollessa rintamalla. Sodassa
Meinander osallistui ilmoituksensa
mukaan muun muassa
Syvärin kaupungin valtaukseen
sekä Ristisalmen ja Suojärven
taisteluihin. Kotona evakuoitiin
kirjastoa ja arvoesineitä Helsingin
pommituksissa. Pelkästään jatkosodan
ajalta tulevan professorin
kirjeitä on peräti 120. Edgrenin
elämänkertatutkimusta elävöittävät
sivunpituiset kirjesitaatit.
Kiinnostus kirjalliseen ja suulliseenkin
esitykseen ilmeni Meinanderissa
viimeistään opiskeluaikana.
Artikkeleissaan ja puheissaan
hän käsitteli niin osakuntien
kotiseututoimintaa, Suomen
esihistoriallista esinekulttuuria
kuin Suomen muinaismuistolainsäädäntöä.
Suomen pronssikautta käsittelevä
väitöstutkimus Die Bronzezeit
in Finnland (1954) käsitteli arkeologisia
löytöjä Ahvenanmaalla,
Varsinais-Suomessa, Satakunnassa
ja Uudellamaalla. Vastaväittäjänä
toimineen professori Ella Kivikosken
puoltava lausunto käsittää
kolme tiheään präntättyä sivua, ja
siteerataan ruotsinnettuna Edgrenin
teoksessa kokonaisuudessaan.
— Meinander tutki myös kivi- ja
rautakautta. Elämäkerturi esittelee
seikkaperäisesti tutkimuksia
Ahvenanmaan kuoppakeraamisesta
ja Saimaan alueen kampakeraamisesta
kulttuurista.
Arkeologimme pyrkimyksenä
oli monitieteellisyys, jossa ei
keskityttäisi vain hautalöytöihin
vaan laajennettaisiin näkökulmaa
muinaisiin asuinpaikkoihin.
Muinaistieteellisessä toimikunnassa
työskennellyt Carl Fredrik
Meinander nimitettiin vuonna
1970 Helsingin yliopiston Historiallis-
kielitieteelliseen osastoon
Suomen ja Skandinavian arkeologian
professoriksi. Virkaansa hän
astui seuraavan vuoden helmikuussa;
virkaanastujaisesitelmä
Arkeologian tiet julkaistiin Kotiseutu-
lehdessä (4/1971). Silloin se
ei ollut vielä fuusioitunut toisten
lehtien kanssa, puhumattakaan
että fuusioitunutkin muoto olisi
lakkautettu, niin kuin vastikään
tehtiin.
Suomalaisten alkuperä kiinnosti
Meinanderia monissa kirjoituksissa
jo 50-luvun alusta asti.
Viime aikojen kiperiin keskusteluihin
hän ei kuitenkaan enää
osallistunut.
Muutama epätarkkuus hienossa
elämäkerrassa pistää silmään:
Pihtipudas ei sijaitse Pohjois-Hämeessä
vaan Keski-Suomen maakunnan
pohjoisosassa. En oikein
ymmärrä 40-luvun alun aikakontekstissakaan
— paitsi sitaateissa
— Petrozavodskin suomennosta
Äänislinnaksi. Sillä nimellähän
Petroskoi tunnettiin ainoastaan
jatkosodan ja Itä-Karjalan valloituksen
aikana.
Esko Karppanen
|
Yliopistouudistuksen puolustuspuhe
Kari Raivio (toim.):
Laatu, laatu, laatu – yliopistojen elinehto.
Suomen Toivo -ajatuspaja 2013. 149 s.
|
Harva laki on synnyttänyt niin
paljon niin kiihkeää keskustelua
kuin uusi yliopistolaki. Kirjojakin
on lain vastustajien taholta ilmestynyt
useampikin. Lain voimaantulo
symbolisoi monille sitä, että
yliopistotkin on onnistuttu valjastamaan
taloudellisten intressien
palvelijoiksi, vaikka yliopistojen
tulisi edistää puolueetonta ja objektiivista
totuuden tavoittelua.
Laatu, laatu, laatu on monipuolinen
ja avartava kokoelma
lain puolustajien kannanottoja ja
vastauksia lain kriitikoille. Monet
niistä osuvat oikeaan.
Esimerkiksi lain vastustajat
ovat verranneet yliopistojen fuusioita
yritysten fuusioihin ja esittäneet,
että näin yliopistoista tehdään
tehokkaita mutta kasvottomia
tuotantolaitoksia. Mutta yliopistojen
yhdistämisen voi nähdä
niinkin, että suuressa yliopistossa
erilaiset ihmiset ja tutkijat kohtaavat
ja luovat yhteentörmäykset
synnyttävät uusia laadukkaampia
ideoita ja teorioita. Muista yliopistoista
eristäytynyt yliopisto, jossa
kaikki tuntevat toisensa, juuttuu
paikalleen — ja pahimmassa tapauksessa
tutkijat siteeraavat kuin
yhteisestä sopimuksesta toisiaan
saadakseen laatupisteitä.
Myös maksujen periminen
niiltä opiskelijoilta, jotka myöhemmin
menestyvät urallaan,
olisi oikeudenmukaista, koska he
ovat luoneet perustan menestykselleen
veronmaksajien varoilla.
Tässä taloudellisuus ei syö vaan
luo pohjaa koulutukselliselle tasa-arvolle.
Kuitenkin kirja kokonaisuutena
ajaa pääasiassa talouden
asiaa. Kirjoittajat ovatkin pääosin
luonnontieteilijöitä ja mukana on
myös kokoomuslainen toimittaja
ja poliitikko. Kirjoittajia ovat esimerkiksi
Heikki Räsänen, Kalervo
Väänänen, Kirsi Pietiläinen, Eero
Kasanen, Raija Vahasalo ja Kari
Raivio.
Talouden yliarvostus ilmenee
esimerkiksi yhden kirjoittajan
toteamuksessa, että vaikka monipuolinen
yliopistokoulutus on
hyväksi, niin Suomessa lukio hoitaa
yleissivistävän tehtävänsä varsin
mallikkaasti. Toinen kirjoittaja
toteaa, että ns. sivistysyliopistolle
ei olisi erityistä tarvetta. Yleissivistyksen
kukin hankkikoon
vapaa-aikanaan.
Laatu, laatu, laatu -kirjan
ongelma onkin, että se ei määrittele,
mitä laatu on ja mitkä ovat
laadun kriteerit, vaan ottaa laadun
annettuna selviönä. Rivien välistä
lukijalle käy kuitenkin selväksi,
että laatu painottuu luonnontieteellisiin
teorioihin ja niiden
sovelluksiin ja uusiin innovaatioihin
— laadukasta on tiede, joka
pitää taloudellisen kasvun pyörät
liikkeessä.
Seuraavaan aihetta käsittelevään
kirjaan voisi kutsua sekä lain
puolustajia että vastustajia, sekä
luonnontieteilijöitä että humanisteja
— kohtaamisen kitkassa molempien
huonot ajatukset karsiutuisivat
pois ja hyvistä rakentuisi
entistä laadukkaampi synteesi.
Pekka Wahlstedt
|
Innostujat ovat menestyjiä
Pauli Aalto- Setälä, Mikael Saarinen:
Innostus — Myötämanipuloinnin aakkoset.
Talentum 2014.
|
”Länsimaisessa sivistyksessä innostumisen
tärkeyttä ei ole tuotu
kovin painokkaasti esille”, toteavat
Pauli Aalto-Setälä ja Mikael
Saarinen. Toisaalta he siteeraavat
Albert Einsteinia: "Minulla ei ole
erityisiä lahjoja, mutta olen intohimoisen
utelias".
”Tämän kirjan perusajatus
on, että meillä jokaisella on vielä
aikuisenakin geneettisesti ohjelmoitu
ominaisuus: kyky innostua”,
Aalto-Setälä ja Saarinen
toteavat.
Innostuneet ihmiset ja organisaatiot
menestyvät. Suomalainen
kasvatuskulttuuri valitettavasti
on kasvattanut suorastaan häpeilemään
ja tukahduttamaan
innostusta, olemaan hillityn
kontrolloitu.
Kirjoittajat ottavat esille opittuja taipumuksia innostumisen
esteinä. Näitä ovat mm. auktoriteetti-,
kontrolli- ja turvallisuushakuisuus.
Esteitä voidaan voittaa
vapauttavilla ajatuksilla. Esimerkiksi:
"Yritän luottaa siihen, että
innostuminen ja uusiin asioihin
hyppääminen eivät ole uhka minulle
tai ympäristölleni. Voin säädellä
omaa ahdistuneisuuttani ja
hermostuneisuuttani ja niiden alla
olevaa sisäistä turvattomuuttani
"Turvallisen ja innostavan hahmon
luominen itselle"- harjoituksen
avulla.
Kirjassa on lukuisia harjoituksia,
joiden avulla lukija voi kasvattaa
ja vahvistaa innostumisen
kykyään.
Heti alussa he ottavat esille
myös innostumisen "vaaran", tai
haasteen.
”Mikään innostus ei johda joka
kerta onnistumiseen tai hyötyyn.
Huippuinnovaatiot vaativat vuosien
yrittämistä ja vastoinkäymisten
kestämistä. Tässä tarvitaan innostumisen
keskeistä osatekijää,
resilienssiä. Tämä tarkoittaa kykyä
kestää vastoinkäymisiä ja löytää
uusi reitti vanhan peittyessä.”
Monet tieteen suurmiehethän
näyttävät hyvää esimerkkiä
vastoinkäymisten kestämisessä ja
uusien reittien löytämisessä.
”Innostava kulttuuri rakentuu
yksinkertaisista eväistä: yhteisössä
on lupa olla oma itsensä,
vastuun lisäksi myös valtaa on
delegoitu ja yhteisöllä on aidosti
jäsenten toimintaa ohjaavat arvot
mahtipontisten julistusten
sijaan”, Aalto-Setälä ja Saarinen
kirjoittavat.
”Innostavan kulttuurin pohjana ovat paitsi yhteiset arvot myös
sen päälle rakennetut oikeudenmukaiset
käytännöt.”
Kirjoittajat ovat tutkineet menestyviä
yrityksiä, miten niissä
vaalitaan innostuksen henkeä.
”Moni luova organisaatio
maksimoi kontrollin – me teemme
päinvastoin”, sanoo Supercellin
toimitusjohtaja Ilkka Paananen.
”Virheiden tekeminen on ok,
kunhan ne huomataan ja korjataan.
Supercellillä pyritään maksimoimaan
se ’että ihmisillä on
mukavaa töissä’. ”
Moni varmaan paheksuu tällaista
"paapomista", perinteisen
käsityksenhän mukaan työhön
kuuluu askeettisuus ja raskaus.
Toisaalta mukavuudesta huolehtiminen
kertoo huolenpidosta
ja välittämisestä, mikä tuottaa
energiaa.
”Innostavassa kulttuurissa
ajattelemme tietoisesti päinvastoin
kuin kulttuuriperimämme
houkuttaisi”, Aalto-Setälä ja Saarinen
antavat lukijalle luovan ja
inspiroivan haasteen.
Tuula-Maria Ahonen
- Painetussa lehdessä sivu 46
|