Lahjoitusprofessuureista
lisävoimaa tutkimukseen
Usko tutkimuksen, koulutuksen ja kehittämistoiminnan
merkitykseen niin yritysten, alueiden kuin koko
Suomenkin tulevaisuuden muotoutumisessa on kasvanut
tasaisesti viimeisten 10–15 vuoden aikana. Tutkimuksen
ja innovaatiotoiminnan merkityksen korostuminen
heijastuu muun muassa siinä, että Suomen
yliopistoihin on 1990- ja 2000-luvuilla perustettu selvästi
aiempaa enemmän professuureja yliopistojärjestelmän
ulkopuolisella rahoituksella. Vuoden 2005 syksyllä
täydentävällä rahoituksella perustettuja professuureja
oli Suomen yliopistoissa tekemämme selvityksen
mukaan 189. Eniten nk. lahjoitusprofessuureja oli
Helsingin yliopistossa (32), toiseksi eniten Kuopion
yliopistossa (28) ja kolmanneksi eniten Lappeenrannan
teknillisessä yliopistossa (27). Myös Tampereen
ja Oulun yliopistoilla sekä Teknillisellä korkeakoululla
oli yli kymmenen täydentävällä rahoituksella perustettua
professuuria.
Lahjoitusprofessuurien mukana tutkimus- ja koulutusjärjestelmän
ulkopuolelta kanavoituu yliopistoihin
yhteensä noin 13,0 miljoonaa euroa vuodessa
(keskimäärin n. 68 000 e / professuuri vuodessa). Tätä
voi pitää merkittävänä lisäresurssina kansalliseen
tutkimus- ja koulutusjärjestelmään. Määrällisesti
merkittävimpiä rahoittajia ovat kunnat ja kunnalliset
organisaatiot. Myös säätiöt ja yhdistykset sekä
valtio ovat merkittäviä lahjoittajia. Yritysrahoitustakin
on mukana lähes joka kolmannessa professuurissa.
Täydentävällä rahoituksella perustetut professuurit
voidaan jakaa neljään ryhmään: a) varsinaiset lahjoitusprofessuurit
(lahjakirjalla perustetut), b) yhteisrahoitteiset
professuurit (rahoitus ei perustu lahjakirjaan
vaan yhteissopimukseen), c) osarahoitteiset
professuurit (osa rahoituksesta tulee yliopistolta) ja
d) yhteistoimintaprofessuurit (henkilö työskentelee
yliopiston lisäksi toisessa laitoksessa). Selvästi eniten
(110 kpl) oli lahjoitusprofessuureja. Toiseksi eniten
(33 kpl) oli osarahoitteisia professuureja, kolmanneksi
eniten (26 kpl) yhteistoimintaprofessuureja ja vähiten
(20 kpl) yhteisrahoitteisia professuureja.
Tietoa “läskiin pakattuna”
Emeritusprofessori Pentti Malaskalla oli 1990-luvulla
tapana sanoa, että tulevaisuudessa tietoa ei tarvitse
enää pakata läskiin sen siirtämiseksi paikasta toiseen
tiedon kulkiessa tietoverkkoja pitkin. Ainakaan
2000-luvun alussa tämä näkymä tulevaisuuteen ei vielä
ole toteutunut, vaan erityisesti sellaisilla alueilla ja
sellaisissa kaupungeissa, joissa ei ole yliopistoa, on
tietoa ja osaamista hankittu alueelle läskiin pakattuna
eli vahvistettu tutkimustoimintaa rahoittamalla
lahjoitusprofessuureja. 1990-luvun lopulta alkaen professuureja
on perustettu entistä useammin tukemaan
sekä jonkin tieteenalan kehitystä että aluekehitystä.
Vuoden 2005 syksyllä Suomen yliopistoissa oli 54
sellaista täydentävällä rahoituksella perustettua professuuria,
joiden toimipaikka sijaitsi eri kaupungissa
kuin pääkampus. Eniten sivutoimipisteissä toimivia
professoreja oli Lappeenrannan teknillisellä yliopistolla
(13), Helsingin yliopistolla (9) ja Tampereen teknillisellä
yliopistolla (7). Kun Suomessa oli Professoriliiton
mukaan vuonna 2004 noin 2500 professoria
(2311 kokoaikaista ja 201 osa-aikaista), voi sivutoimipaikoissa
lahjoitusviroissa toimivien professorien
osuutta kaikista professoreista pitää vähäisenä. Tätä
taustaa vasten julkisuudessa ja kansallisissa kehittämiskeskusteluissa
ajoittain päätään nostava keskustelu
“syrjässä olevista yksinäisistä piruparoista”, “resurssien
hajauttamisesta pitkin metsiä ja peltoja” sekä
“kasvukeskusten tutkimus- ja innovaatiotoiminnan
vaarantumisesta resursseja hajautettaessa” voi pitää
ylimitoitettuina. Sekä Suomen tieteellisen tutkimuksen
kehityksen että kansallisen kilpailu- ja innovaatiokyvyn
näkökulmasta sivutoimipaikkojen professuurien
perustamiseen käytetyt resurssit ovat pisara
meressä.
Vaikka selvityksessämme ei ollut mahdollisuutta
pureutua lahjoitusprofessorien työn kuvaan ja arkeen
kuin pieneltä osin, voi kyseisten professorien roolia
jonkin uuden tutkimusalan avaamisessa ja/tai ei-yliopistopaikkakunnan
linkittämisessä kansalliseen ja
kansainväliseen tutkimus- ja koulutusverkostoon pitää
merkittävänä ja samalla kansallista yliopistojärjestelmää
vahvistavana. Ensinnäkin ei-yliopistokaupunkeihin
sijoittuvat professuurit rahoitetaan usein
alueen omilla resursseilla ja/tai alueen omassa päätösvallassa
olevilla ulkoisilla resursseilla. Juuri mitään
ei ole hajautettu suuremmista keskuksista pienempiin
näiltä osin. Toiseksi vaikuttaa siltä, että professoreilla
on sijaintipaikastaan riippumatta varsin tiiviit yhteydet myös emoyliopistoihinsa eli heidän
voi nähdä toimivan suurempien osaamiskeskittymien
ja muun Suomen välisten
verkostojen solmukohtina. Professori ei
siis tuo alueelle mukanaan vain tietoa
vaan myös verkostonsa. Hän ei myöskään
“putoa pois” tiedemaailmasta vaan monissa
tapauksissa kontribuoi monin tavoin
tieteen kentillä.
Professorit verkostojen
solmukohtina
Tekemämme selvityksen perusteella ei voi
vetää kovinkaan pitkälle meneviä johtopäätöksiä
suuntaan eikä toiseen ei-yliopistopaikkakunnilla
sijaitsevien professuurien
merkityksestä tieteelliseen toimintaan
yleensä tai sijaintialueiden ja niiden
yrityselämän kehitykseen. Selvää kuitenkin
on, ettei tällaisten professuurien
merkitystä tule arvioida puhtaasti kriittisen
massan näkökulmasta; kriteeristön
tulisi olla monipuolisempi ja näkemyksen
laajempi.
Ei-yliopistokaupungeissa toimivat professorit tutkimusryhmineen
tulisi nähdä ensisijaisesti innovaatio-
ja tutkimusverkostojen solmukohtina, osaamisen
siirtämisen kanavina ja kansallista järjestelmää vahvistavina
lisäresursseina. Tällöin keskeisiksi kysymyksiksi
nousevat: a) kykenevätkö ei-yliopistokaupungeissa
toimivat professorit linkittämään uusia alueita
ja yrityksiä aiempaa tiiviimmin kiinni tieteellisen
tutkimustoimintaan ja siten laajentamaan suomalaista
osaamisperustaa suurten osaamiskeskittymien
ulkopuolella, b) soveltavatko ei-yliopistokaupungeissa
toimivat professorit suuremmissa keskittymissä
tehtyä perustutkimusta uusiin kohteisiin ja siten
välittävät tietoa kehiteltyjen ajatusten, mallien ja ratkaisujen
toimivuudesta takaisin perustutkimukseen
ja c) tuottavatko ei-yliopistokaupungeissa toimivat
professorit laadukkaita julkaisuja ja tutkintoja. Jos
vastaus yhteen tai useampaan kysymykseen on myöntävä,
voidaan yliopistojärjestelmän ulkopuolelta tullutta
panosta tutkimukseen ja osin opetukseen pitää
kannattavana.
Ei-yliopistokaupunkien ulkopuolella toimivien
professorien työnkuvasta, työn laadusta ja vaikuttavuudesta
on olemassa erittäin vähän tutkimustietoa,
ja on selvää, että pidemmälle menevien johtopäätösten
tekeminen edellyttäisi lisätutkimusta ja asian syvempää
analyysiä.
Markku Sotarauta
professori, Tampereen yliopisto
Tiedot perustuvat Opetusministeriölle ja Sisäasianministeriölle
laadittuun selvitykseen:
Vilhula, A. & Kosonen, K-J. & Sotarauta, M. 2006. Yliopistot ja
osaamiskeskusohjelmat aluekehittämisessä. Tampereen yliopisto,
Alueellisen kehittämisen tutkimusyksikkö, Sente-julkaisuja
21/2006. |