Opettajien aseman turvaamisesta
juhlan keskellä
Kevät on juhlien aikaa ja tänä vuonna Yliopistonlehtorien
liitto juhlii 40 vuottaan yliopistoissa
opettavien ja tutkivien lehtoreiden ja tuntiopettajien
edunvalvojana. Liitto perustettiin, kun lehtoreiden
palvelussuhteen ehtoja uhattiin heikentää
aikana, jolloin yliopistolaitos eli edellistä suurta
murrosta. 1960-luvulla alettiin perustaa uusia yliopistoja
ja edessä olivat tutkinnonuudistus ja hallintomuutokset.
Nyt olemme jälleen taitevaiheessa,
jossa järjestöjen tehtävänä on varmistaa jäsenten
edut.
Opetuksen aseman ja opetuspainotteisissa tehtävissä
toimivien edunvalvonta on yliopistolakiesityksen
myötä taas noussut esiin. Palkkausjärjestelmän
toteuttaminen on osoittanut, että opetuksella
meritoituminen ja opetusansiot eivät
työnantajan mielestä ole riittäviä ansioita silloinkaan,
kun tehtävään ei muuta ole kuulunut. Tutkijankoulutuksen
saaneiden lehtoreiden, joita on
jo enemmistö kaikista lehtoreista, työhön tulee
kuulua tutkimusta, mutta sitä ei voida edellyttää
omalla ajalla tehtäväksi eikä yliopisto elä pelkästään
tutkimuksesta. Tämän lisäksi opetus edellyttää
osaamista, joka ei synny vain tutkimustyössä.
Yliopistolakiin tuleekin saada maininta pedagogisen
kelpoisuuden määrittämisestä opetustehtävissä.
Hallitus nosti helmikuun politiikkariihessään
keskusteluun erityisesti elinkeinoelämän vaaliman
ajatuksen siitä, että opintoaikoja täytyy lyhentää
sekä alku- että loppupäästä. Nopea läpivirtaus
edellyttää hakijoille suunnattua tiedotusta,
hyvin toteutettuja yliopistojen opiskelijavalintoja
sekä osaavaa ja riittävää opetusta ja ohjausta.
Kansainvälistymisen kehittämisen vaatimus edellyttää
myös opetushenkilökunnan erityispanosta
sekä opiskelijavaihdon tehostamisessa että opettajavaihtojen
laajentamisessa. Mikään näistä ei onnistu
muuttamalla yliopistot pelkästään tutkimuslaitoksiksi
opetusta vähentämällä tai ulkoistamalla.
Se onnistuu vain riittävällä tehtäväänsä sitoutuneella
opetushenkilökunnalla. Tähän voin
lainata Kari Raivion otsikoita hänen artikkelistaan
Opetus – yliopiston tärkein tehtävä (Kanava 2/2008): Tutkimus on tärkeää
– Opetus on olennaista.
Opetuksen ja opetuksen
aseman kohentaminen
edellyttää ala-arvoisen opiskelija-opettaja -suhdeluvun
korjaamista. Tästä hallitus on antanut lupauksen,
jonka se näkyy unohtaneen yliopistojen rahoitusmallin
valmistelussa.
Toinen asia, joka hallitukselta tuntuu unohtuneen,
on lupaus siitä, että yliopistolain muutoksessa
henkilöstön edut turvataan. Aluksi tarjottiin
aiesopimusta siitä, että on tarkoitus tehdä sopimus
– millä valtuuksilla tai mistä oikein olisi sovittu,
ei ollut selvää. Kun järjestöt eivät tähän
suostuneet, nyt on jo jonkin aikaa neuvoteltu sopimuksesta,
jolla siirtyminen turvattaisiin. Henkilöstölle
on tärkeintä, että aiemmat sopimukset
ovat voimassa uuteen yliopistoon siirryttäessä siksi
kunnes toisin sovitaan.
Sopimusten suojan tulee ulottua vanhoina
työntekijöinä siirtyvien lisäksi myös tuleviin uusiin
työntekijöihin eikä suoja saa lakata, jos työntekijä
vaihtaa tehtävää tai yliopistoa. Paikallinen
sopiminen ei myöskään ole tässä vaiheessa mahdollista,
sillä se olisi täysin uusi elementti sopimusjärjestelmässä.
On kestämätön tilanne, että
henkilöstö sidottaisiin turpeeseen sopimustekstillä
tai että jatkossa samoja tehtäviä tekevillä olisi
erilaiset palvelussuhteen ehdot. Nämä ovat kynnyskysymyksiä
ja niihin täytyy löytyä opetus- ja
tutkimushenkilöstölle hyväksyttävät ratkaisut, ennen
kuin sopimus voidaan allekirjoittaa.
Olemme yhdessä OAJ:n kanssa järjestäneet yliopistoissa
sarjan tilaisuuksia yliopistolain ja sopimusten
sisällöistä ja niihin vaikuttamisesta. Kiitos
järjestäjille ja tilaisuuksiin osallistuneille onnistuneista
tilaisuuksista. Juhlan jälkeen työ jatkuu.
Tuula Hirvonen
puheenjohtaja, Yliopistonlehtorien liitto
|