Feststämning och tryggare positioner
På våren brukar man fira, och i år firar Universitetslektorernas
förbund sitt 40-årsjubileum som
intressebevakare för lektorer och timlärare som
undervisar och forskar vid olika universitet. Förbundet
grundades under universitetsväsendets föregående
stora brytningstid då det fanns en risk
att lektorernas anställningsvillkor skulle försämras.
På 1960-talet började man grunda nya universitet,
senare kom examensreformen och förvaltningsreformerna
med i bilden. Nu står vi igen
inför en ny situation, och förbunden har som
uppgift att trygga medlemmarnas intresse.
Förslaget till ny universitetslag har igen aktualiserat
strävandena att trygga både undervisningens
och lärarnas ställning. Statens nya lönesystem
har i praktiken visat att arbetsgivaren inte har
ansett undervisningsmeriterna vara av större betydelse
ens i sådana fall då tjänsten har varit en
renodlad undervisningstjänst. De lektorer som
genomgått forskarutbildning utgör redan majoriteten
av alla lektorer, och självfallet bör forskning
ingå i deras arbete, men ingen kan förutsätta att
lektorerna ska forska på sin fritid. Inte heller kan
universitetet leva enbart av forskning. Den forskningsbaserade
undervisningen förutsätter också
sådant kunnande som förvärvas utanför själva
forskningen. Därför måste man också i universitetslagen
definiera hurdan pedagogisk behörighet
undervisningsuppgifterna kräver.
I februari dryftade regeringen strävandena att
avkorta studietiden från båda ändorna, vilket i
synnerhet näringslivet har önskat. Kortare studietider
förutsätter dock tydlig och tillräcklig information
till de sökande, väl genomförda urvalsprocesser
samt professionell och tillräcklig undervisning
och handledning. Dessutom förutsätter
kraven på allt mer omfattande internationalisering
också en speciell insats från undervisningspersonalen
när det gäller både effektivare elevutbyte
och mer omfattande lärarutbyte. Inget av allt
detta lyckas om man bara förvandlar universiteten
till renodlade forskningsinstitut genom att
minska undervisningens andel eller att helt beställa
den utifrån. Målet kan nås endast med tillhjälp
av en tillräckligt engagerad lärarkår. Här kan jag citera Kari Raivios rubriker i artikeln Undervisning
– universitetets viktigaste uppgift (publicerad
på finska i Kanava 2/2008): Forskning är
viktigt – Undervisning är väsentligt.
Förbättrandet av undervisningens kvalitet och
ställning förutsätter en rejäl förändring i det undermåliga
relationstalet elever per lärare. Detta
har regeringen gett ett löfte om, låt vara att den
verkar ha glömt saken i samband med förberedandet
av finansieringsmodellen.
En annan sak som regeringen verkar ha glömt
bort är löftet om att personalens ställning ska
tryggas i samband med den nya universitetslagen.
Till en början erbjöds en avsiktsförklaring beträffande
ett kommande avtal – med vilka befogenheter
eller exakt vad man skulle ha avtalat om förblev
dock oklart. Då fackförbunden inte gick med
på detta har man nu under en tid underhandlat
om ett avtal som skulle trygga övergången. För
personalen är det viktigast att de tidigare avtalen
fortsätter att vara i kraft tills man undertecknar
nya.
Förutom de tidigare anställda ska avtalen trygga
deras ställning som i framtiden börjar arbeta
vid universiteten, och ställningen ska vara tryggad
även ifall den anställda byter uppgift eller universitet.
I detta nu är lokala avtal inte möjliga, eftersom
de skulle utgöra ett helt nytt element i avtalssystemet.
Det är ohållbart att ett avtal i praktiken
skulle göra personalen till livegna, eller att personer
i framtiden skulle sköta samma uppgifter med
olika anställningsvillkor. Här är det fråga om
nyckelfrågor som måste lösas på ett sätt som undervisnings-
och forskningspersonalen ska kunna
godta innan något avtal kan undertecknas.
Tillsammans med OAJ har vi vid olika universitet
ordnat en serie tillställningar kring universitetslagens
och avtalens innehåll och möjligheterna
att påverka dem. Vi tackar arrangörerna och deltagarna
för lyckade tillställningar. Efter festen går
arbetet vidare.
Tuula Hirvonen
Ordförande Universitetslektorernas förbund
|