Keskustele aiheesta
Yliopistonlehtorien liiton neljäs vuosikymmen
Työaikakysymykset, palkkausjärjestelmän
uudistus, virkarakenne, yliopistojen rahoitustilanne
sekä yliopistolainuudistus ovat
olleet Yliopistonlehtorien liiton toiminnan
painopisteitä viimeisen kymmenen vuoden
aikana. Työ näiden parissa jatkuu.
Yliopistonlehtorien liiton pitkäaikainen hallituksen
jäsen Matti Grönroos pohtii seuraavassa liiton
toiminnan keskeisiä asioita. Tarkoituksena ei ole
esittää lukuja ja nimiä käyttäen tyhjentävää katsausta
siitä, mitä YLL:n toiminnassa on tapahtunut
viimeisen kymmenen vuoden aikana.
-Olen ollut kyseisen ajan YLL:n hallituksessa ja
seuraavassa käsittelen tältä pohjalta joitakin kysymyksiä,
joista huomattava osa tuntuu olevan
tyyppiä ikuisuuskysymys, Grönroos toteaa.
Työaika
Työaikakysymykset ovat olleet viimeisen kymmenen
vuoden ajan YLL:n hallitukselle ja lehtoriluottamusmiehille
eniten töitä aiheuttava ongelmakokonaisuus.
Kesäkuussa 1997 solmittu opettajien
työaikasopimus sisältää useita kohtia, jotka
on joissain yksiköissä tulkittu enemmän tai vähemmän
omalaatuisesti.
Joidenkin johtajien on ollut vaikea hyväksyä
oikea laatimistapaa “kun yliopiston asianomaisessa
yksikössä laaditaan tai muutetaan työsuunnitelmia,
tehdään se yhteistyössä johdon ja henkilökunnan
kesken noudattaen yhteistoiminnasta annettuja
säädöksiä, määräyksiä ja sopimuksia” tai
sitten he eivät yksinkertaisesti tunne sopimuksen
tätä kohtaa. Opettajakohtainen suunnitelma ei ole
sopimus vaan suunnitelma, jonka opettaja tekee
ja jonka esimies tai joku muu hyväksyy – tai sitten
ei. Myös opetuskatot sekä kokonaistuntimäärien
että luento-opetuksen osalta ovat edelleen voimassa,
vaikka muuta esitetään: “…opetustehtävien
määrä ei voi olla suurempi kuin aikaisemmin
vastaavanlaisessa tehtävässä”.
Työaikasopimuksessa lehtorit saivat tutkimusoikeuden
eli mahdollisuuden tehdä tutkimusta
virkatyönä: “Työsuunnitelmia laadittaessa otetaan
huomioon opettajien osallistuminen opetus-, tutkimus-
ja muihin tehtäviin”. “Opetustehtävien
määrä on edellistä vastaavasti pienempi, milloin
opettajan tehtäviä on lisätty tutkimus- tai muiden
tehtävien piirissä.” Sopimusta tehtäessä sovittiin –
mutta varsinaiseen sopimukseen ei kirjattu – tulkinnasta
1500+100 eli opetuskaton mukaisten
tehtävien lisäksi lehtorin työaikaan sisältyy 100
tuntia muuta työtä. Tämä 100 tuntia oli aikanaan
useassa yliopistossa raja, jonka ylittävästä muusta
työstä annettiin opetusvelvollisuuden alennusta.
Hallinto- ja suunnittelutyön yms. osalta sopimus
on sinänsä selvä, mutta erimielisyyttä on tullut
usein tuntimääristä. Tutkimustyön osalta sopimus
on merkinnyt useimmille selvää parannusta,
mutta esimerkiksi kielikeskuksissa, kasvatustieteissä
ja taidealoilla on vieläkin liian yleistä, että
tutkimusmahdollisuutta ei ole tai vaaditaan, että
sitä tehdään, mutta täyden opetusvelvollisuuden
lisäksi. Alkuaikojen hyvä kehitys ei ole kiristyneessä
taloudellisessa tilanteessa jatkunut.
Perinteisten opetusmenetelmien osalta tuntien
laskemisessa ei tunnu oleva suuria erimielisyyksiä,
mutta uusien opetusmuotojen, esimerkiksi etä- ja
verkko-opetuksen kohdalla työnantajilla on ollut
taipumusta työmäärän vähättelyyn.
YLL:n sivuilta löytyy lisäohjeita, joita toivottavasti
on tänäkin keväänä luettu ennen suunnitelmien
tekoa. Kaiken kaikkiaan pidän sopimusta
hyvänä, mutta kaikkia sopimuksia voidaan tulkita
väärin ja työnantajalla on sopimuksen ensisijainen
tulkintaoikeus.
Läsnäolopakkoa eli sitä, että opettajan on oltava
paikalla vähintään tietty määrä päiviä viikossa,
on yritetty saada voimaan useassa yliopistossa,
joissakin toistuvasti, vaikka sopimuksen mukaan
“…toteutumista seurataan työsuoritusten ja -tulosten
eikä ajan tai ajanjaksojen perusteella”. Seurantaa
yritetään kiristää myös toisella tavalla: työaikasuunnitelma
tehdään SoleTM-ohjelmalla tai
vastaavalla ja suunnitelman toteutumista seurataan.
Seuranta on ymmärrettävää, jos ulkopuoliset
sopimukset edellyttävät sitä, mutta muuten
YLL/OAJ ja edelleen Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö
Juko ovat valmiita riitelemään seurannasta,
joka ei ole sopimuksen mukaista.
Vain harva yliopisto noudattaa ylityötä ja tuntiopetusta
koskevaa sopimusta. “-Kun kysymys on opetustehtävästä, tehtävän työajan kokonaismäärään
sisällytetään myös aika, joka kuluu varsinaisen
opetuksen liitännäistehtäviin kuten opetuksen
valmisteluun, vastaanottotunteihin ja kuulustelujen
hoitamiseen.” Muissa palkkio määräytyy
sopimuksen vastaisesti opetustuntien mukaisesti
ja tuntipalkan suuruutta ei määrätä sovitulla tavalla.
Yliopistokohtaiset erot ovat suuria. Tähän ei
ole saatu kymmenessä vuodessa muutosta neuvottelemalla.
Asia pitäisi riitauttaa – yritin kerran
saada aikaan erimielisyyttä, mutta valitettavasti
työnantaja hyväksyi ves-sopimuksen mukaisen
tuntiopetusesitykseni.
Suurin ongelma taitaa sittenkin olla usean sadan
tunnin vuosittainen ilmainen työ.
Palkkaus
Ennen uutta palkkausjärjestelmää käytössä olevia
kannustimia olivat tuloksellisuuslisät, joista pääsi
nauttimaan yli puolet lehtoreista, osa useammastakin. Lehtoreille jaettiin suunnilleen samoilla
kriteereillä vuosituhannen alussa myös valpas-rahaa
eli valtion palkkaseurantaselvityksen linjausten
toteuttamiseen liittyvää rahaa.
Vastustin upj:tä 80-luvun lopulta eli sen suunnittelun
alusta asti. Oli selvä, etteivät lehtorit tule
olemaan voittajia, sillä meillä oli ikälisien lisäksi
myös OAJ:n aikaansaamia määrävuosikorotuksia
ja lisäksi virkavuosia keskimäärin selvästi enemmän
kuin tieteentekijöillä. Kokemus on kirjattu
sekä henki- että vaati-osaan, mutta aiheelliseksi
osoittautunut pelko oli, ettei kirjauksia oteta huomioon
ainakaan joka yliopistossa.
Kun Akava Tupo-sopimuksessa sopi, että uusi
palkkausjärjestelmä otetaan käyttöön, oli selvää,
että palkkaluokista on luovuttava. Kun opetusministeriöstä tuli ilmoitus, että ensiarviointeja tehtäessä
otetaan huomioon myös käytettävissä olevat
määrärahat, oli selvää, että arvioinnit voivat mennä
pahastikin pieleen. Sopimuksen mukainen arviointi
korvattiin monessa paikassa sopimuksen
vastaisella nimikepohjaisella tarkastelulla ja esimerkiksi
aikaisemmin tieteellisesti pätevimmät ja
tuloksesta palkitut lehtorit jäivät muita yleisemmin
takuupalkalle. Lisäksi edelleenkin on useassa
yliopistossa lisäkriteerejä, jotka ovat selvästi sopimuksen
vastaisia ja joiden tarkoituksena estää
lehtorien nousu tasoille 6, 7 ja 8. Tässä olisi Jukolla
paljon keskeneräistä tehtävää.
Loppujen lopuksi YLL ei enää voinut vastustaa
sopimuksen syntymistä. Paluuta palkkaluokkien
jatkokäyttöön ei enää ollut ja sopimukseton vaihtoehto
olisi ollut vielä huonompi, varsinkin kun
olimme yksin sopimusta vastaan. Lehtorien osalta
saatiin sopimukseen viime vaiheessa joitakin lisäyksiä:
sovittiin esimerkiksi palkkaseurannasta.
Tältäkin osin valtio osoittautui huonoksi osapuoleksi
– upj-seurantaryhmä kyllä piti kokouksia,
mutta kelvollisia riittävän yksityiskohtaisia tilastotietoja
ei ole käytössä vieläkään.
Huonoin puoli tässä sopimuksessa on se, että
sitä tulkitaan liian yleisesti väärin. Toisaalta, mikäli
sopimus olisi saatu muotoilla siten kuin yliopistot
ja järjestöt ensin tekivät, siitä olisi voinut
tulla vähemmän työläs sovellettava. Valtiovarainministeriön
“analyyttisyysvaatimukset” mutkistivat
ja viivästyttivät sopimuksen valmistumista ja
tekivät siitä sen verran työlään, että nyt on jo käytössä
tietokoneohjelmia, jolla arviointi ja ajattelu
siirretään koneen tehtäväksi.
Virkarakenne
Virkarakenteen uudistaminen on ollut vuosikymmenien
kysymys. Uusi vaihe alkoi, kun Helsingin
yliopisto päätti touko-kesäkuussa 1999 ryhtyä uudistamaan
yliopistonsa virkarakennetta mm. siten,
että keskiryhmän opetusvirkojen osalta pääasialliseksi virkatyypiksi valittiin yliopistonlehtori.
Tehdyssä virkaehtosopimuksessa sovittiin, että
yliopistonlehtoreille maksetaan heti ns. loppupalkka
eli kaikki määrävuosikorotukset ja että he
sijoittuvat pääsääntöisesti ylempään lehtorikategoriaan.
YLL pyrki pitämään pääsääntöisyydestä
kiinni, koska muu merkitsi oikeastaan lehtorin
palkan alenemista, mutta TTL suostui palkkaluokkaan
A24, koska se merkitsi palkankorotusta
yliassistenttiin verrattuna.
YLL:ssä käytiin usean vuoden aikana keskustelua
siitä, tarvitaanko yksi vai kaksi lehtorikategoriaa
ja mikä olisi paras tapa parantaa päätoimisten
tuntiopettajien asemaa. Lopulta joulukuussa
2006 kannaksi tuli, että kannatamme yhtä eli yliopistonlehtorin
virkaa tehtävän kuvauksesta riippuen
vaati-tasoille 5-7 tai 6-7. Tiedossa oli jo tällöin,
että osassa yliopistoja pyritään maisteritasoiseen
virkaan, jossa ei ole juuri lainkaan tutkimusmahdollisuuksia
eikä juuri mitään kelpoisuusvaatimuksia
– ja jonka palkka on sen mukainen. Nimike
yliopistonopettaja on YLL:ssä nähty lähinnä
pyrkimykseksi kiertää lehtorin virkaan liittyviä
sopimuksia ja teettää jopa tohtoritasoisella henkilöllä
lehtoria enemmän opetustöitä palkalla, joka
on alle peruskoulun opettajan palkan.
YLL/OAJ sivuutettiin ikävällä tavalla opetusministeriön
aloittamasta virkarakenteen kehittämistyöstä,
kun suunnittelu rajattiin pelkästään
tutkijanuraan. Pidimme selvänä, että mallia, johon
päädytään, pyritään sellaisenaan soveltamaan
myös opetusvirkoihin. Vuonna 2006 valmistuneeseen
Tutkijanuratyöryhmän loppuraporttiin YLL
suhtautui myönteisesti, mutta totesi samalla, ettei
neliportainen malli sisällä järkeviä ehdotuksia
opetuspainotteisista viroista eikä opettajanuralla
etenemisestä. YLL/OAJ ehdotti, että perustetaan
pikaisesti työryhmä selvittämään opetushenkilöstön
urakehitysmahdollisuuksia ja tekemään ehdotus
vastaavaksi urakehitysmalliksi meritoituneena
opettajana. Toivottavasti jatkossa päästään ratkaisuun,
jossa myös opetustehtävillä on selvä merkitys
ansioitumisessa.
Kelpoisuusvaatimukset liittyvät oleellisesti virkarakenteeseen.
YLL:n tavoite on koko viime vuosikymmenen
ollut, että vakinaiseen opettajanvirkaan
nimitettävällä pitää olla riittävä pedagoginen
koulutus, johon pitää sisältyä myös erityisesti
yliopiston opettajan työssä tarvittavaa ainesta.
Ongelma on vain, että opetustaidon tärkeys ei ole
päättäjien osalta edennyt juhlapuheita pidemmälle.
Muuta toimintaa
Yliopistojen budjettirahoitus ei kasvanut niin, että
1990-luvun jälkeenjääneisyyksiä olisi saatu korjattua.
Samaan aikaan opiskelijamäärät ja yliopistojen
tehtävät lisääntyivät. Tämä johti siihen, että
koko yliopistoyhteisö vaatii yhtenä rintamana perusrahoituksen
nostamista. Vaatimuksen tueksi
järjestettiin kaikissa yliopistokaupungeissa mielenosoituksia
ja muita tapahtumia 27.4.2000.
Mielenosoituksiin osallistuivat sekä opiskelijat
että yliopistojen henkilöstö.
Vuonna 2000 sovittiinkin ns. tulevaisuuspaketti
2001–2003, mutta yhteisesiintyminen jatkui
kevättalvella 2001, jolloin “yhteisrintaman” edustajat
kävivät valtiovarainministeriössä keskustelemassa
valtiosihteeri Raimo Sailaksen kanssa uudesta
huomattavasta vajeesta. Koulutuksen ja tutkimuksen
kehittämissuunnitelma vuosille 2003–
2008 lupasi paljon uutta toimintaa, mutta hyvin
vähän rahaa. Samaa voidaan sanoa hallitusohjelmista
ja uudesta kehittämissuunnitelmasta. Kaiken
kaikkiaan rahoituksen nykytilanne olisi varmasti
paljon huonompi ilman liittojen jatkuvaa
yhteyttä virkamiehiin ja poliittisiin päättäjiin.
Yliopistojen rehtorien neuvosto asetti syksyllä
2000 työryhmän pohtimaan yliopistojen taloudellista
autonomiaa sekä mahdollisuuksia vahvistaa
sitä yliopistojen nykyisiä tehtäviä vastaavasti. Työryhmän
loppuraportti luovutettiin opetusministerille
keväällä 2002. YLL otti muutoksiin varovaisen
myönteisen kannan. Yliopistojen taloudellisen
ja hallinnollisen aseman uudistamisesta tehdyssä
Jääskisen-Rantasen -selvityksessä oli jo arveluttavia
kohtia ja siitä edennyt yliopistolainuudistus sisältää
useita asioita, joita on pyritty ja edelleen
kaikin tavoin pyritään muuttamaan.
Yliopistojen tutkimustulosten hyödyntäminen
tarkastellut työryhmä sai muutaman vuoden tuloksena
vuonna 2007 valmiiksi mietintönsä, johon
jukolaiset saivat vaikutettua niin, että tutkijan
edut eivät oleellisesti heikentyneet. Huomattavasti
useampaa koskeva ongelma koskee tekijänoikeuskysymyksiä,
joihin liittyvästä laista käydään
taas parhaillaan kovaa vääntöä. Teoksen tekijänoikeudet
kuuluvat nyt opettajalle, mutta vaara
on, että oikeudet menevät ainakin osittain
työnantajalle.
Matti Grönroos
Lehtori Turusta
|