Opettaja tutkii ja opettaja ohjaa.
Miten käy opettajalta AHOT?
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen
ja tunnustaminen (AHOT) on jälleen
uusi tehtävä yliopistojen opetushenkilöstön
kuormaan. AHOT-ajattelu lisää “henkilökohtaisten
opintopolkujen rakentamista”.
Idea on kaunis, mutta nykyisen opiskelija-
opettaja-suhteen vallitessa myös
epärealistinen, kirjoittaa seuraavassa Yliopistonlehtorien
liiton varapuheenjohtaja
Pia Mänttäri.
Kollegojen kanssa on tullut puhuttua paljonkin
yliopiston lehtorin työn muuttumisesta parinkymmenen
vuoden aikana. Kokonaistyöaika teki
mahdolliseksi tutkimuksen sisällyttämisen työtehtäviin,
ja viimeistään Bologna-prosessi ja
HOPS toi ohjauskeskustelut. Viimeisin näkyvissä
oleva uudistus onkin sitten aiemmin hankitun
osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
(AHOT). Rehtorien neuvostot SYRENE ja ARENE
ovat juuri julkaisseet asiasta työryhmäraportin
(maaliskuu 2009).
Opintoaikojen lyhentäminen taustalla
Lyhyesti sanottuna AHOT-ajattelu lähtee siitä,
että HOPS-ohjaaja rohkaisee opiskelijaksi vallittua
vertaamaan opintojen osaamistavoitteita niihin
valmiuksiin, joita hän katsoo aiemmissa opinnoissa
tai esim. työelämässä saavuttaneensa. Sitten
opiskelija voi tehdä hakemuksen, jonka perusteella
korkeakoulu päättää joko täydestä tai osittaisesta
hyväksilukemisesta (tai hakemuksen hylkäämisestä).
Tästä päätöksestä voi valittaa. Jos
opiskelija hakee hyväksilukemista non-formaalin
opiskelun, arkioppimisen tai työkokemuksen perusteella,
hänen täytyy tietysti osoittaa, että on
saavuttanut oppimistavoitteet. Osoittamiseen
käyvät raportin mukaan mm. suullinen tai kirjallinen
tentti, portfolio, osaamispäiväkirja tai haastattelu.
Raportti myös kertoo, mihin kaikkeen tätä
prosessia tarvitaan. Tarkoitus on monien muiden
hyödyllisten asioiden lisäksi liikkuvuuden helpottaminen
korkeakoulujen välillä sekä korkeakoulun
ja työelämän välillä, koulutuksen tehokkuuden
ja läpäisyn parantaminen sekä koulutustarjonnan
ja -resurssien tarkoituksenmukainen
kohdentaminen. Tavoitteena näyttäisivät olevan
säästöt ja - taas kerran - opintoaikojen lyhentäminen.
AHOT-prosessia hoitamaan on aikomus rakentaa
oma byrokratiansa.
Eräät luetellut hyödyt ovat vaikeasti yhdistettävissä
raportissa kuvattuun prosessiin. En oikein
näe, miten tällä tavalla parannetaan korkeakoulun
kilpailukykyä tai kansainvälisiä valmiuksia. Tai
miten AHOT edistää sitä, että “työelämä voi luottaa
korkeakoulujen antamien tutkintojen ja osaamisen
yhtenäiseen laatutasoon”.
Soveltuu paremmin
ammattikorkeakouluihin
AHOT on ajateltu laajojen, merkittävien opintokokonaisuuksien
tai tutkinnon osien hyväksilukemiseen.
Raportissa todetaan, että vastuullinen
opettaja voi edelleen tehdä päätöksen yksittäisen
kurssin tai opintojakson osasuorituksen korvaamisesta.
Mieleen tulee ainakin kysymys siitä, missä
kulkee raja, jonka jälkeen hyväksilukemisesta ei
enää voikaan päättää opettaja tai laitos, vaan on
pantava iso pyörä pyörimään. Aineen opettajilla
on tietysti osansa myös AHOT-prosessissa, sillä
päätöksiin tarvitaan aina sisällöllistä asiantuntemusta,
ja kun kyse on non-formaalisti saavutetusta
osaamisesta, voi tarvittavat näytöt järjestää vain
aineen opettaja.
Ihan uusista asioista ei tietenkään ole kyse. Yliopistoilla
on jo runsaasti kokemusta ja pitkät perinteet
niistä tapauksista, jolloin opiskelijalla on
esittää todistus muussa korkeakoulussa tai esim.
ulkomailla suoritetuista opinnoista. Tässä suhteessa
on tarkoitus vain yhdenmukaistaa käytäntöjä.
Monien yliopistollisten alojen kannalta hankalinta
on ajatus arki- ja työelämäkokemuksen hyväksymisestä
yliopistolliseksi suoritukseksi - eikä
edes yhdeksi kurssiksi, vaan laajaksi opintokokonaisuudeksi.
Mitä se tarkoittaa? Raportissakin todetaan:
“Tutkinnon laadun varmistamiseksi aiemmin
hankittu osaaminen tulisi nivoa osaksi tutkintoa
siten, että tutkinnon tavoitteiden mukainen
kokonaisvaltainen oppiminen toteutuu. Esimerkiksi
yliopistoissa eri tavoin hankittu osaaminen
tulisi kytkeä tutkimustietoon ja kriittisen
ajattelutavan oppimiseen ja siten varmistaa yliopisto-
opinnoille asetetut tavoitteen.” Eikö siis
voisi ajatella, että opiskelija, jolla on jotain opintoihin
liittyvää osaamista, vain selviää vähemmällä
aivan normaaleista opintosuorituksista? Miten
opintokokonaisuuden osaamiskuvauksesta on
erotettavissa jokin arjessa hankittu osaaminen ja
toisaalta tutkimustieto ja kriittinen ajattelutapa?
Raportin lukijalle syntyy helposti ajatus, että
kuvailtu järjestelmä kaiken kaikkiaan toimii paljon
luontevammin ammattikorkeakouluissa, joissa
opintojen työelämäyhteys ja spesifit taidot korostuvat.
Lisää työtä – ei lisäresursseja
Raportti toteaa, että AHOT-menettely lisää sekä
opetushenkilöstön että opintohallinnon työtä. Siinä
myös varoitetaan, että järjestelmän hyötyjen
pitää olla perusteltuja suhteessa “järjestelmän raskauteen ja byrokraattisuuteen”. Lisää työtä on tiedossa,
lisää resursseja ei.
Onko järjestelmästä sitten todella saatavissa
hyötyä esim. opintoaikojen lyhentymisenä tai
opintojen tehostumisena? Ehkä. Missään ei tosin
mainita, että toiseen tutkintoon sisällytetty suoritus
voidaan kyllä lukea hyväksi, mutta ilman
opintopisteitä. Hyvin yksilöllisten näyttösuoritusten
räätälöiminen yksittäiselle opiskelijalle syö
helposti paljon opettajan aikaa. Opettajan kannalta
suurin vaara piileekin tässä: räätälöimiseen
käytetty aika on poissa muusta työstä. Tuleeko
tästäkin taas tehtävä, joka vain lisätään jo valmiiksi
täyteen kuormaan? Miten seurauksia sillä on
laadulle?
Varmaa siis ainakin on, että koko AHOT-ajattelu
lisää “henkilökohtaisten opintopolkujen rakentamista”.
Ajatus on kaunis, mutta nykyisen
opiskelija-opettaja-suhteen vallitessa myös epärealistinen.
Tuntuu kerrassaan vastuuttomalta sanoa,
että “käytännön tasolla tarvitaan menetelmiä
ja työkaluja, joilla opiskelijan henkilökohtainen
osaaminen voidaan sovittaa yhteen tutkintotavoitteiden
kanssa”.
Jotakin kaikkia hyödyttävää AHOT-ajattelussa
kyllä on. Osaamisen ja oppimistulosten korostaminen
kurssien ja opintokokonaisuuksien kuvaamisessa
on kaikin tavoin kannatettava suunta.
Pia Mänttäri
YLL:n varapuheenjohtaja
|