Uutta ja vanhaa
Liikehdintä uutta yliopistolakia vastaan alkoi niin
myöhään, että sitä tuskin osasi enää odottaa.
Tämä viimehetkisyys samoin kuin keskeiseksi
noussut vaatimus lisäajasta lain valmistelulle kertoo
ilmeisen paljon nyky-yliopistolaisen repaleisesta
sielunmaisemasta. Muutokset tutkijoiden ja
opettajien työssä ovat jatkuneet jo pitkään, mutta
kovin monelle niiden merkitys ja kokonaiskuva
on jäänyt epäselväksi. Mikä vielä muuttuu?
Entä jos meille olisi suotu kokonainen vuosi
ihan oikeasti ajatella yliopiston ideaa, perustella
sen tehtävää ja kirjoittaa tätä laiksi. Millainen siitä
olisi tullut? Oletan, että suurimpia vaikeuksia olisi
ollut löytää ne “perustehtävät”, joita yhä ilmaistaan
sanoilla “tutkimus” ja “opetus”.
Vanhassa yliopistossa noiden alueiden toimeenpanoa
ja keskinäistä suhdetta kuvattiin akateemisen
vapauden ja autonomian käsitteillä.
Työn tekemisen suhteen ne tarkoittivat normia,
joka salli tutkijan ja opettajan itse säätää työtään
oman arvostelukykynsä varassa ja päättää perusasioista
yhdessä kaltaisten kollegojen kanssa.
Tämä normi ja sen sallima todellinen tila omaan
tutkimus- ja opetustyöhön on viimeistään nyt rakenteellisesti
murtumassa. Tosin sitä ovat jo hyvin
valmistaneet viime vuosina yhä kattavammiksi ja
tarkemmiksi rakennetut erilaiset työn hallinnan,
tulosten mittaamisen, seurannan ja raportoinnin
mallit.
Autonomiasta on siirrytty kohti heteronomiaa,
jossa, niin kuin Kant opettaa, ulkoinen moninaisuus
alkaa määrittää ihmisen omaa tahtoa. Jos haluan
tehdä sitä, mitä pidän tärkeänä ja arvokkaana,
minun on ensin tehtävä jotakin muuta. On
esimerkiksi osoitettava oman tutkimuksen tai
opetuksen ulkoinen vaikuttavuus, sen määrä ja
tuottavuus, kiinnittyminen laitoksen profiiliin ja
sen sellaista. Ja mitä enemmän teen tätä käännöstyötä
ulkoisten vaatimusten ja mittareiden asteikoille,
sitä enemmän tämä kaikki vie pois siitä,
mitä aidosti tahdon tehdä.
Juuri tähän perusongelmaan uuden yliopistolain
sanotaan tarjoavan ratkaisun. Tässä lienee
myös koko reformin suurin lupaus ja houkutus
opettajille ja tutkijoille. Ratkaisu on ammattijohtaminen. Jyväskylän yliopiston rehtori Aino Sallinen
kiteyttää asian tv-haastattelussa (8.4.-09) sanomalla,
ettei yliopisto ole yritys mutta yliopistoa
saa ja pitää johtaa hyvin. Samaa toistaa yliopistoissa
runsastuva erilaisten suunnittelijoiden,
päälliköiden ja johtajien henkilöstökaarti. Näillä
hallinnoinnin ja johtamisen ammattilaisilla ei ole
elävää yhteyttä opetuksen ja tutkimuksen maailmaan,
mutta heidän haltuunsa on jo annettu paljon,
viime kädessä koko henkilöstön “hyvä” ja yliopiston
ulkoinen menestys.
Voisiko siis yliopistouudistus kääntyä ammattijohtamisen
avulla oikeaan suuntaan? Jos johtaminen
on tehokasta ja tuottavaa, opettajat ja tutkijat
saavat keskittyä perustyöhönsä. On vaikeaa
arvioida kuinka monelle tuollainen rauha ja onni
suotaisiin, mutta kaikkien osalta hinta on jo tiedossa.
Se on osattomuutta: niissä rakenteissa, joissa
opetuksen ja tutkimuksen ehdoista ja jatkuvuudesta
päätetään, kuuluu jatkossa yhä vähemmän,
jos lainkaan, tekijöiden oma ääni.
Käännöstä kollegiaalisesta päätöksenteosta
ammattijohtamiseen kuvannee tuskin paremmin
mikään muu kuin itse yliopistollisen autonomian
käsitteen uudelleenmäärittely. Tästä eteenpäin se
on merkitsevä yliopiston taloudellista riippumattomuutta
ja vapautta määrätä siitä, kuka voi opettaa
yliopistossa ja kuka saa tutkia. Näin autonomia
tarkoittaa koko yliopiston hallinnollista itsesäätelyä,
mutta paradoksaalisesti määrittely kertoo
myös sen, kuinka uusi yliopisto itse on koulutuksen
ja tutkimuksen kansainvälistyneiden
markkinoiden säätelemä.
Onko tuo koulutusmarkkinoiden kiristyvän
kilpailun näkymä perussyy myös siihen, että ammattijohtaminen
halutaan ymmärtää autoritaarisena
“vahvana johtamisena”? Tästä kertovat karusti
itsenäisyyteen valmistuvien yliopistojen johtosääntöluonnosten
pystysuorat vallan ja vastuun
viivat. Luulen, että monelle muullekin kuin itselleni
tässä yliopistojen tulevaisuuden rakentamisessa
keskitetyn ja ulkoistetun vallan varaan näyttäytyy
tämän reformin syvin hämärä. Lain laatineet
eivät luota tieteen harjoittamisessa syntyvään
arvostelukykyyn ja tiedeyhteisön omaa järjenkäyttöön. Sen sijaan usko hierarkian, yhdenmukaistamisen,
mallintamisen ja muodon voimaan
on luja ja horjumaton, samoin kuin usko siihen,
että tutkimusta ja opetusta koskeva parempi ymmärrys
asustaa yliopistojen ulkopuolella, seutukunnan
valituissa viisaissa.
Näinkö “hyvä” tulisi ulkoa ja laskeutuisi ylhäältä
alas keskuuteemme? Miten homo academicus
saadaan käyttäytymään tämän mallin mukaa,
tuottavasti ja tehokkaasti. Tällaiseen tuottavuuteen
eivät ainakaan enää usko menestyvät yritykset,
joissa johtamisen suunta on pidempään ollut
kohti työn tekijöiden osallisuutta. Tässä mielessä
– niiltä markkinoilta katsottuna – uudistus onkin
paluuta vanhaan yritysmaailmaan.
Kirjoittaja on filosofian ja elämänkatsomustiedon
yliopistonopettaja Jyväskylän yliopiston avoimessa
yliopistossa
|