Yliopisto kallellaan – mihin?
Yliopistokeskustelun käydessä kuumana
väitellään muun muassa siitä, mihin
suuntaan yliopisto on kallellaan. Nouseeko
ulkopuolisen rahan mahti yhä tärkeämpään
asemaan? Kansainvälisten esimerkkien
valossa yritysmäiset yliopistot yleistyvät.
Mikä sija jää akateemiselle vapaudelle?
Näistä teemoista puhuttiin Professoriliiton
ja Tieteentekijöiden liiton kevätseminaarissa.
Eniten huomiota sai professori Niklas
Bruunin esitys, jossa hän piti yliopistolakia
esimerkkinä ala-arvoisesta lain valmistelusta.
Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton yhteisen
perinteisen kevätseminaarin teemana oli
Yliopisto kallellaan – mihin? Se veti yli 180 osallistujaa
Marina Congress Centerin saliin 17. päivänä
huhtikuuta. Liittojen puheenjohtajat Ragna
Rönnholm ja Risto Laitinen avasivat tilaisuuden
“alkuduettona”. Rönnholm katsoi, että yliopistolakiesitys
kaventaa yliopistojen itsemääräämisoikeutta.
- Eduskunnalla ei ole helppo tehtävä muuttaa
esitystä jo aikataulusyistä, mutta mahdollista se
on, jos tahtoa löytyy, Rönnholm sanoi.
Professoriliiton puheenjohtaja Risto Laitinen
pohti, mitä varten yliopistot oikein ovat.
- Keskustelussa näyttää unohtuneen se, että
vaikka innovaatiot ja teknologiat ovat tärkeitä, ne
eivät tuota uutta tietoa. Vain perustutkimus tuo
uutta tietoa.
Laitinen korosti, että vain virkasuhde luo vapaan,
riippumattoman tutkimuksen pohjan. Yliopistolaitoksen
perusvaatimus on taata mahdollisuus
vapaaseen ajatteluun myös poikkeuksellisille
yksilöille. Laitinen muistutti, että sekä Albert Einstein
että Isaac Newton tekivät merkittävimmät
tuloksensa institutionaalisen kontrollin ulkopuolella.
Yliopistoväki saa tarttua peräsimeen
Opetusministeri Henna Virkkunen puhui uudesta yliopistolaista. Hän tosin muistutti, että myös
muita isoja muutoksia on käynnissä: rakenteellinen
kehittäminen jatkuu, rahoitusmallit uudistetaan,
kansainvälistymisstrategia vaikuttaa yliopistojen
toimintaan.
Virkkunen piti hyvänä, että yliopistoasioista
keskustellaan nyt vilkkaasti. Hän muistutti, että
yliopistot ovat jo pitkään toivoneet monipuolisempia
rahoituslähteitä ja tilivirastoasemasta irtipääsemistä.
- Tässä on monen vuoden selvitys- ja valmistelutyö
taustalla. Sidosryhmät ovat olleet mukana
tukemassa päälinjoja, mutta on toki yksityiskohtia,
joista ollaan eri mieltä.
Näistä Virkkunen nosti esille yliopistohallituksen
kokoonpanon. Kansainvälisesti ulkopuolisista
hallituksen jäsenistä on sekä hyviä että huonoja
esimerkkejä – Virkkusen mukaan kokemukset
ovat kuitenkin voittopuolisesti positiivisia.
- En usko, että hallituksiin tunkee väkeä, joilla
on yliopiston kehittämisestä erilaiset mielipiteet
kuin yliopistolaisilla.
Opetusministeri muistutti, että Ruotsin yliopistolain
mukaan on mahdollista, että yliopiston
hallituksen puheenjohtajana toimisi rehtori, mutta
yksikään yliopisto ei ole tarttunut tähän mahdollisuuteen.
Toisena erimielisyyttä aiheuttaneena kysymyksenä
Virkkunen nosti esille virkasuhteista luopumisen.
- En usko, että tähän pykälään tulee eduskunnassa
enää muutosta, evästi Virkkunen kuulijakuntaa.
Palvelussuhteen muutoksen taustalla hän näki
yliopiston omista tavoitteista nousevan henkilöstöpolitiikan.
Työsuhteitten myötä yliopisto voisi
Virkkusen mielestä kilpailla paremmin osaajista.
Virkkunen otti kantaa myös palvelussuhteiden
siirtoa koskeviin sopimusneuvotteluihin, mitkä
olivat seminaarin ajankohtana akuutissa vaiheessa.
- Työsuhteen tarkempien ehtojen säätely kuuluu
sopimusneuvotteluihin. Opetusministeriö on
ilmoittanut valmiutensa säätää yliopistolain voimaanpanolaissa,
että tehty sopimus sitoo yliopistoja.
Toivon, että neuvotteluissa päästäisiin ratkaisuun
– viivyttelyyn ei ole syytä eikä tarvetta.
Lopuksi Virkkunen viittasi seminaari otsikkoon:
- Yliopisto, kansallisen menestyksen lippulaiva,
on etukenossa ja myötätuuleen menossa. Yliopistoväki
saa tarttua peräsimeen, kun valtionohjauksesta
irrottaudutaan.
Yritysmäiset yliopistot kansainvälinen
trendi
Professori Deborah Youdell (University of London,
Institute of Education) puhui aiheesta Hidden
privatisation in higher education. Youdell teki
viime vuonna yhdessä professori Stephen Ballin
kanssa Education International -järjestölle raportin
Hidden Privatisation in Public Education.
Youdellin puheenvuorosta välittyi kuulijakunnalle
selvä viesti siitä, että Suomi ei ole muutoksessa
irrallinen saareke vaan taustalla on kansainvälinen
trendi. Yritysmäiset yliopistot yleistyvät
joka puolella. Vaikka yksityistämisestä ei puhuta
suoraan, yliopistoille asetetaan tavoitteita yrityselämästä
lähtöisin olevilla termeillä. Yksityistämisen kaltaisia menettelytapoja on otettu käyttöön
esikouluista yliopistoihin.
Koulutuksesta on tullut kauppatavaraa. Esimeriksi
Englannin viennin arvosta koulutuksella on
isompi osuus kuin pankkitoiminnalla. Myös rankingit
ja mittarit ovat saaneet yhä enemmän merkitystä.
Esimerkiksi Liverpoolin yliopisto joutui
sulkemaan tilastotieteen, filosofian, politiikan tutkimuksen
ja viestinnän alat, koska ne eivät sijoittuneet
maailman kärkeen RAE-rankkauksessa
(Research Assessment Exercise).
Opiskelijoista tulee asiakkaita, kuluttajia. Käyttäjä
maksaa -menettelytapa yleistyy USA:ssa,
Australiassa, Isossa Britanniassa ja osissa Eurooppaa.
Kaupankäynti korkeakouluopiskelijoista valtaa
markkinoita.
Yliopistojen akateeminen väki on muuttumassa
akateemisiksi yrittäjiksi. Samalla kollegiaalisuus
vähenee, sopimukset ajankäytöstä yleistyvät, työn
arvo nähdään yhä enemmän taloudellisena arvona.
Tällä on heijastusvaikutukset yliopistojen sisäisiin
suhteisiin:
- Suhteista tulee kuluttajan ja tuottajan, johtajan
ja johdetun, sopijan ja kilpailijan suhteita. Nämä tulevat korvaamaan luottamukseen perustuvia
välejä, professori Youdell väitti.
(Deborah Youdellin teksti ja powerpoint-diat
löytyvät Professoriliiton ja Tieteentekijöiden liiton
nettisivuilta kohdasta Liitto tiedottaa –> Yliopisto
kallellaan – mihin? -seminaari.)
Yliopistolaki valmistelu ala-arvoisesti
Eniten julkisuutta seminaarin puheenvuoroista
sai osakseen professori Niklas Bruunin esitys
“Sooloiltu vai yhdessä tehty?” Hän väitti, että yliopistolain
valmistelu on esimerkki ala-arvoisesta
lainvalmistelusta ja menettelytavoista, jotka ovat
ongelmallisia demokraattisen oikeusvaltion perusarvojen
kannalta.
Bruun vertasi yliopistolain valmistelua Vanhasen
II-hallituksen ohjelman linjaukseen, jonka
mukaan hallitus toteuttaa paremman säätelyn toimintaohjelman
ja laatii lainsäädäntösuunnitelman.
Oikeusministeriön nettisivuilta löytyvän Parempaa
sääntelyä -toimintaohjelman mukaan
lainvalmistelun avoimuutta ja sidosryhmien osallistumismahdollisuuksia
sekä vaihtoehtojen arviointia
lisätään, lainsäädännön vaikutusten arviointia
tehostetaan.
- Yliopistolain uudistus on yksi hanke, joka on
hallituksen paremman säätelyn hankeluettelossa.
On kuitenkin vaikea ymmärtää, millä tavoin opetusministeriö
on pyrkinyt täyttämään hallituksen
velvoitteita yliopistolain valmistelussa.
Helsingin yliopiston oikeustieteellisen tiedekunnan
varadekaani Bruun otti esimerkiksi palvelussuhteen
muutoksen. Yliopiston taloudellista
ja hallinnollista asemaa pohtineet selvitysmiehet
Jääskinen ja Rantanen pitivät raportissaan sekä
virka- että työsuhdetta mahdollisina. He puolsivat
työsuhteitten käyttöönottoa, mutta ehdottivat erityisiä
työsuhdetakuita, kuten että johtokunta voisi
irtisanoa henkilön rehtorin esityksestä.
Yliopistolaitoksen uudistamisen suuntaviivat -
paperissa elokuussa 2007 esitettiin kuitenkin välttämättömyytenä:
palvelussuhteena ei voi olla virkasuhde.
Saman vuoden marraskuussa hallituksen
iltakoulu päätti, että henkilöstön palvelussuhde
muuttuu kaikissa yliopistoissa virkasuhteisesta
työsopimussuhteiseksi.
- Perustelut, vaihtoehtojen selvittely tai vaikutusanalyysi
puuttuivat tyystin, Bruun totesi.
Viime elokuussa lausuntokierrokselle lähteneessä yliopistolakiluonnoksessa palvelussuhteen
muutosta perusteltiin vain puolella sivulla, josta
pääosan vei neliportaisen tutkijanuran esittely.
- Lausuntokierroksella palvelussuhdeasia sai
paljon arvostelua. Tästä johtuen pidin itsestään
selvänä, että jos hallitus aikoo pitää kiinni palvelussuhteiden
muutoksesta, se pitää perustella
kunnolla ja selvittää ongelmat ja edut hallituksen
esittelyssä. Mutta näin ei käynyt.
Bruun piti kummallisena, että palvelussuhdekysymyksen
ulottuvuuksia ei ole missään vaiheessa
analysoitu.
- Ei ole pohdittu, mitä työsuhteen mukanaan
tuoma henkilöstöjärjestöjen merkittävä työtaisteluoikeuden
laajennus merkitsee, onhan muutoksen
jälkeen mahdollista täysin laillisesti ryhtyä
varsin tehokkaisiin työtaisteluihin kuten valintakokeiden
boikottiin tai kuulustelujen valvontaboikottiin.
- Työsopimuslain monet jäykkyydet on tyystin
unohdettu ja työsopimuslakia pyritään jo hallituksen esityksessä määräaikaisten osalta tulkitsemaan
tavalla, joka ei vastaa työsopimuslain esitöitä.
Asetelma on kuin suoraan käsikirjasta, jossa
kerrotaan, miten pitää menetellä, jotta aikaansaadaan
vakavia ristiriitoja työpaikoilla.
Bruun katsoi, että hallitus asettaa eduskunnan
hyvin vaikeaan asemaan yliopistolainsäädännön
käsittelyssä.
- Aikataulu on erityisesti Aalto-yliopiston kohdalla,
mutta muutoinkin, viritetty sellaiseksi, että
demokraattisen oikeusvaltion lainsäädäntökäsittelyn
edellytyksiä on vakavasti kavennettu. Aaltoyliopisto
on jo perustettu, johtokunta ja rehtori
valittu. Kuitenkaan lainsäädäntömme ei vielä tunne
sellaista säätiöyliopistotyyppiä, jota Aalto-yliopisto
edustaa.
Bruunin mukaan useimmat perustuslain asiantuntijat
ovat perustuslakivaliokunnassa olleet
sitä mieltä, että yliopistolakia ei esitetyssä muodossa
voida hyväksyä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Valtiosääntöasiantuntijat olivat kertoneet
tästä jo ministeriön lainvalmistelijoille.
- Ei voi välttyä sellaisesta vaikutelmasta, että
opetusministeriön virkamiehet tietoisesti pyrkivät
asettamaan eduskunnan tapahtuneiden tosiasioitten
eteen ja luomaan tilanteen, jossa lakiesityksen
laajempi avaaminen on vaikeaa, koska uuden järjestelmän
valmistelu ja toimeenpano ovat jo edenneet
pitkälle, Bruun totesi.
(Professori Bruunin puheenvuoro löytyy kokonaisuudessaan liittojen nettisivuilta em. kohdasta.)
Onko tulevaisuus massa- vai
eliittiyliopistojen?
Seminaarin loppupuoli koostui väittelypareista,
joista ensimmäinen oli Aalto-yliopiston rehtori
Tuula Teeri ja Turun yliopiston rehtori Keijo Virtanen.
Seminaarin juontajana toiminut Kirsi Heikel
tiedusteli aluksi Tuula Teeriltä, pitävätkö lehtitiedot
Bill Gatesin tulosta yliopiston avajaisiin
paikkaansa? Teeri kertoi itsekin hämmästelleensä
moista iltapäivälehden uutista.
Varsinaisena väittelyn aiheena Teerillä ja Virtasella
oli Onko tulevaisuus eliitti- vai massayliopistojen?
Aalto-korkeakoulusäätiön hallituksen varapuheenjohtaja
Marja Makarow oli todennut Professoriliiton
tammikuisessa seminaarissa, että
massayliopistojen aika on ohi.
- Opettajia on aivan liian vähän. Jotta tutkintoja
saataisiin nopeammassa tahdissa, opettajia
pitää ehdottomasti saada lisää, korosti Teeri.
Rehtori Virtaselta Heikel kysyi, murtaako Aalto-
yliopisto rahoituksellaan yliopistojen tasaisen
kehityksen?
- Vahvat tutkimusyliopistomme tulee pitää
vahvoina. Niitä ei pidä heikentää. Opetus ja koulutus
perustuvat nimenomaan tutkimukseen, Virtanen totesi.
Myös Tuula Teeri piti sivistystehtävää yliopiston
ykköstehtävänä, mutta norsunluutornissa ei
voida toimia.
Virtanen kiisti olevansa norsunluutornissa.
Hän oli pannut tyytyväisyydellä merkille Tuula
Teerin haastattelun Helsingin Sanomissa, jossa
Teeri piti perustutkimusta kaiken ytimenä.
- Kansainvälinen perustutkimus ja korkeatasoinen
opetus ovat myös Aallon perusta, Teeri lisäsi.
Hän piti yliopistouudistusta mahdollisuutena,
johon kannattaa tarttua. Osa yliopistojen nykyisistä
tehtävistä tulee virastoasema vuoksi.
Rehtori Virtasen mukaan tehtäviä on niin paljon,
että uudistuksen onnistuminen on hyvin pitkälti
kiinni voimavaroista. Turun yliopiston tavoitteena
on kerätä 20 miljoonaa euroa, jonka
päälle saataisiin valtiolta 50 miljoonaa.
- Pistäkää kaikki lahja Turun yliopistolle niin
kuin aikoinaan kerättiin vapaan kansan lahja vapaalle
tieteelle, Virtanen heitti yleisölle.
Tutkimuksen vapaus – rahoittajan vai
tutkijan käsissä?
Seuraavassa parissa johtaja Mervi Karikorpi Teknologiateollisuus
ry:stä ja suomen kielen professori Minna-Riitta Luukka Jyväskylän yliopistosta
pohtivat aihetta Tutkimuksen vapaus – rahoittajan
vai tutkijan käsissä?
Kirsi Heikel kysyi Luukalta, kuinka suurena
uhkana tämä pitää yliopistojen tulemista entistä
riippuvaisemmiksi ulkopuolisesta rahoituksesta.
- Meille vakuutetaan, että edelleen valtaosa on
valtion rahaa, mutta olen huolissani strategisista
linjanvedoista: rahan ja kilpailukyvyn retoriikasta.
Tässä trendissä suomen kieli voi hiipua aputieteen
asemaan, Luukka pelkäsi.
Mervi Karikorpi uskoi, että uuden yliopistolain
myötä yliopistojen mahdollisuus vaikuttaa omaan
tulevaisuuteensa paranee. Rahoituksen kannalta
hän piti oleellisena indeksin kirjaamista lakiin.
- Yliopistoille tulee mahdollisuus kuljettaa palloa
itse. Raha tukee sitä, että laatu ratkaisee, uskoi
Karikorpi.
- Perusrahoitus on turvattu – mitä sillä sitten
tarkoitetaankin. Luin tiede- ja teknologianeuvoston
Linjaus2008-raportin. Siinä luki 280 kertaa innovaatio
ja 11 kertaa tiede, ja sekin vain neuvoston
nimessä, Luukka totesi.
Johtaja Karikorpi kertoi huomanneensa, että
kärkiyritykset menevät yhä enemmän mukaan
sellaiseen tutkimukseen, jossa aikajänne on pitempi.
Tuotekehitys sopii hänen mielestään enemmän
ammattikorkeakoulujen rooliin.
Akateeminen vapaus – ammattimainen
johtaminen?
Ammattimainen johtaminen vai akateeminen vapaus?
-teemasta keskustelivat dekaani Jukka Pellinen
ja tutkija Matti Vesa Volanen Jyväskylän yliopistosta.
Heikel kysyi johtamista tutkineelta
Pelliseltä, mikä on hyvää ammattimaista johtamista?
- Johtamisen konteksti muuttuu, kun tulee
uusi laki. Toimitusjohtaja- ja yleisjohtajamalleja
etsitään. Asiaa on tutkittu paljon ja toivottavasti
tutkimuksista otetaan oppia.
Volanen katsoi, että akateeminen vapaus alkaa
jo olla pelkkä märkä uni. Nyt pitää miettiä, lähdemmekö
avoimen tieteen vai suljetun tiedon
kannalle.
- Mutta jollain tavoin tätä märkää unta pitää
myös johtaa, heitti Heikel keskustelijoille.
Pellinen piti johtamista prosessina. Mahdollistava
johtaja huolehtii resursseista, innostava johtaja
johtaa energisen esimerkin voimalla, oikeudenmukainen
ja tasapuolinen johtaja pitää huolta
samojen sääntöjen noudattamisesta.
Yliopistolakia arvostelleet näkevät, että sen
myötä syntyy käskytysketju: rehtori – dekaani –
laitosjohtaja. Volasen mielestä prosessin pitäisi
kulkea alhaalta ylöspäin eikä niin, kuten nyt uhkaa
käydä.
Pellinen oli piirtänyt fläppitaululle piirroksen,
jossa oli kultakala boolimaljassa. Hän kysyi, onko
tämä uuden johtamisen kuva? (Ks. tästä lisää Pellisen
juttu.)
Molemmat keskustelijat vaativat yliopistolaisille
lisää aikaa – myös joutilasta aikaa. Muutoin
ei synny uutta.
Neuvottelutoiminta – riitasointuja vai
harmoniaa?
Seminaarin päätti kvartetti: puheenjohtaja Timo
Lahti (Suomen yliopistojen työnantajayhdistys
SYTY), hallintojohtaja Esa Luomala (TKK) sekä
toiminnanjohtajat Eeva Rantala (Tieteentekijöiden
liitto) ja Jorma Virkkala (Professoriliitto).
Aluksi Heikel tiedusteli väittelijöiden ennustetta
siitä, muuttuvatko virat työsuhteiksi.
- Vahva enemmistöhallitus saanee tahtonsa
läpi. Noudatamme sitä, mitä eduskunta päättää,
Lahti sanoi.
- Toisenkinlaisia viestejä eduskuntakäsittelystä
on tihkunut, Virkkala oli kuullut. Hän myös ihmetteli
sitä, miksi muutosta halutaan, vaikka monet
sanovat, ettei virka- ja työsuhteen välillä ole
paljoakaan eroa.
- Toivotaan, että eduskuntakäsittelyn aikana
asia voi vielä muuttua, uskoi Rantala.
- En pidä työsuhteita suurena muutoksena.
TKK:ssa on jo nyt noin 1300 työsuhteista. Yksityisoikeudellisessa
säätiössä virkasuhde olisi ongelma,
Luomala totesi.
Virkkala muistutti Luomalalle, että Åbo Akademi
toimi vielä 1980-luvun alussa säätiöpohjaisena
eikä kukaan pitänyt kummallisena, että siellä
oli virkoja.
Kirsi Heikel kysyi hallintojohtajien kantaa siihen,
millaiset palvelussuhteen ehdot ovat voimassa
nykyisten sopimusten mennessä umpeen? Mikä
on tilanne 1.2.2010 vuosiloman, sairausloman
ajan palkan, työaika- ja matkustussäännösten
suhteen?
Lahti ja Luomala vakuuttivat, että nämä eivät
muutu ellei toisin sovita. Eeva Rantala kaipasi paperia,
johon olisi ottanut hallintojohtajien nimet
alle ja sai yleisön taputukset. Myös Virkkala olisi
toivonut vakuutuksia nauhalle.
Timo Lahden mielestä yhden kuukauden siirtymäajasta
tehdään nyt liian suuri numero. Hän
toivoi, että katse suunnataan vähitellen syksyllä
aloitettaviin helmikuun alun jälkeistä tilannetta
koskeviin neuvotteluihin.
Lopuksi hallintojohtajat arvostelivat uudistuskiirettä.
Lahti piti aikataulua erittäin kunnianhimoisena.
Avoimia kysymyksiä on vielä paljon –
yliopistot eivät vielä tiedä edes yhteistä rahoituskehystään
vuodelle 2010. Luomalan mielestä laista
olisi tullut parempi, jos aikaa olisi ollut enemmän.
Teksti: Kirsti Sintonen
Kuvat: Liisa Karvonen
|