Med undervisningstaken som rättesnöre
Nu vid vårens ankomst reflekterar undervisningspersonalen
som vanligt över det förgångna samtidigt
som blicken riktas mot framtiden. Vid sidan
av processen kring arbetsvillkorsavtalet håller vi
på att värdera undervisningen under det gångna
året och skriva våra arbetsplaner för nästa läsår.
Samtidigt måste vi bevittna hur universitetsanställda
uppsägs.
Den akuta situationen med sina samarbetsförhandlingar
vid Uleåborgs och Östra Finlands universitet
är oroväckande. Om ett universitet måste
gallra bland uppgifterna bör det ske planmässigt
och inte i panik. Nedläggandet av den hundratioåriga
lärarutbildningen i Kajana torde vara en
dylik panikreaktion. Uppsägningarna av anställda
inom administration och assisterande uppgifter
vid Östra Finlands universitet inverkar också på
undervisnings- och forskningspersonalens arbete.
I samband med processerna vid bägge universiteten
har personalorganisationernas farhågor kring
universitetsreformen nu besannats.
Vi arbetstagare lärde oss mycket av processen
kring arbetsvillkorsavtalet, och vi kan bara hoppas
på att detsamma gäller arbetsgivaren. Processen
präglades av nya faktorer som också medförde
en viss oförutsägbarhet. Vad lärarnas arbetstidsavtal
beträffar kan vi konstatera att man hade på tok
för bråttom med undertecknandet, och så behövdes
en korrigeringsmanöver innan YLL och OAJ
kunde godkänna avtalet.
Då arbetsgivaren redan i fjol före godkännandet
av universitetslagen gav sitt första förslag till
nytt arbetstidsavtal, verkade det innehålla bara
försämringar och ett ökat antal undervisningstimmar.
I det slutgiltiga avtalet ingår dock undervisningstak.
Beträffande arbetstiden i undervisningsbetonade
uppgifter har det uttryckligen föreskrivits
att det maximala antalet undervisningstimmar
i en arbetsplan är 392 timmar för andra
än professorer, vilkas undervisningsskyldighet är
maximalt 140 timmar. Alla ska dock kunna bibehålla
sitt tidigare undervisningstak. På basis av
avtalet behöver således ingen undervisa mera än
tidigare. Det i avtalet inskrivna taket på 448 timmar gäller bara de uppgifter i vilka undervisningen
kräver mindre förberedelse än normalt – och
enligt arbetsgivaren är denna grupp marginell.
Alla försök att kräva fler undervisningstimmar än
vad avtalet förutsätter bör omedelbart anmälas
till förbundet. På så sätt kan vi genast ta itu med
problemen och se till att felaktiga tolkningar inte
ska bli en del av arbetsvillkoren.
Med undervisningstak avses ingalunda det antal
timmar som var och en är skyldig att ge, utan
precis som hittills minskas antalet undervisningstimmar
av övriga uppgifter, såsom forskning,
särskilda utvecklingsprojekt och administrativa
uppgifter. Den som undervisar 392 timmar kan
inte ha andra uppgifter, och således utvärderas
den personliga prestationen uttryckligen på basis
av undervisningsuppgifterna. Ifall universiteten
vill erbjuda högklassig undervisning måste denna
även röna uppskattning, kunna tjäna som merit
och erbjuda möjlighet till personlig utveckling.
Över huvud taget avslöjar strävandena att öka antalet
undervisningstimmar hur dåligt arbetsgivaren
känner till de anspråk som undervisningen
ställer.
I arbetsplanerna blir föreskrifterna i arbetsavtalsvillkoret
verklighet. De görs upp årligen innan
det nya läsåret sätter igång. Det är bra att detta
har skrivits in i avtalet. Under årens lopp har vi
fått höra att arbetsplanerna ibland görs upp mitt
under läsåret, då en stor del av det arbete som
planen gäller redan är utfört. Om arbetsuppgifterna
ändras måste också arbetsplanen skrivas om,
och ändringarna bör godkännas på samma sätt
som den ursprungliga arbetsplanen. Arbetsplanerna
ska också vara tillräckligt detaljerade för att
möjliggöra en eventuell uppföljning. Ju bättre
samförstånd om arbetsplanens innehåll som råder
mellan parterna, desto bättre följer den avtalet
om arbetstid. Samtidigt hålls också den anställdas
arbetsbörda på rimlig nivå.
Tuula Hirvonen
Ordförande, Universitetslektorernas förbund
|