Johtosäännöt määrittävät yliopistojen opetus- ja tutkimushenkilöstön asemaa
Yliopistojen tärkein voimavara on henkilöstö.
Henkilöstöä varten on tehty hienoja
henkilöstöpoliittisia ohjelmia, joissa puhutaan
muun muassa yhteisöllisyydestä, perehdyttämisestä,
kehittämisestä ja hyvinvoinnista.
Yliopistojen johtosäännöissä
määritellään henkilöstön kelpoisuusvaatimukset,
henkilöstön ottaminen yliopiston
tehtäviin ja joidenkin yliopistojen johtosäännöissä
opetus- ja tutkimushenkilöstön
tehtävät. Tampereen yliopistolla on erikseen
henkilöstöjohtosääntö.
Yliopistolaissa on määritelty nimikkeenä vain
professori, muilta osin puhutaan opetus- ja tutkimushenkilöstöstä.
Yliopistouudistuksen yhteydessä
yliopistot ovat uudistaneet opetus- ja tutkimushenkilöstön
nimikkeistöä. Lähes kaikissa yliopistoissa
on otettu käyttöön neliportainen tutkijanuramalli.
Käytössä on kuitenkin vielä pikkuhiljaa poistuvia
assistentin, yliassistentin ja lehtorin nimikkeitä.
Taideyliopistojen nimikkeistö poikkeaa
joiltakin osin muiden yliopistojen nimikkeistöstä.
Aalto-yliopistossa otetaan käyttöön tenure track -
nimikkeistö.
Ensimmäinen porras
Ensimmäisellä portaalla on käytössä yleisimmin
tohtorikouluttavan nimike. Tampereen yliopiston
henkilöstöjohtosäännössä ensimmäisellä portaalla
on tohtoriopiskelija-nimike, myös tutkija-nimike
on käytössä Tampereen yliopistossa. Teatterikorkeakoulu
käyttää tutkijakoulutettavan nimikettä.
Itä-Suomen yliopisto ja Lappeenrannan teknillinen
korkeakoulu ovat ottaneet käyttöön opetusministeriön
ja myös Tieteentekijöiden liiton suositteleman
nuorempi tutkija -nimikkeen. Lapin
yliopistossa väitöskirjatyöntekijät ovat tutkijoita.
Tampereen teknillisessä yliopistossa ja Sibelius
Akatemiassa on säilytetty johtosäännöissä assistentti-
nimike. Tampereen teknillisessä yliopistossa
ensimmäisellä portaalla oleva voi olla nimikkeeltään
myös tutkija ja ainakin Turun yliopistossa ja
Åbo Akademissa projektitutkija. Hankenilla ja
Åbo Akademissa ensimmäisen portaan nimike on
doktorand.
Tohtorikoulutettavan tehtävään valittavalta
edellytetään ylempää korkeakoulututkintoa ja hyväksyttyä
tutkimussuunnitelmaa. Lisäksi edellytetään
kykyä ja motivoitumista jatko-opintoihin ja
tohtorin tutkinnon suorittamiseen.
Oulun yliopiston rekrytointiohjeessa todetaan,
että tohtorikoulutettavan tehtävä voi olla myös
opetuspainotteinen, jolloin palvelussuhteen pituus
voi olla maksimissaan kuusi vuotta. Tällainen
tohtorikoulutettavan tehtävä muistuttaa entistä
assistentin tehtävää.
Toinen porras
Toisella portaalla opetuspainotteisen tehtävän nimikkeenä
on yliopisto-opettaja (Jyväskylän yliopistossa
yliopistonopettaja). Yliopisto-opettajan
tehtävään valittavalta edellytetään soveltuvaa
ylempää korkeakoulututkintoa ja kokemusta opetustyöstä.
Joidenkin yliopistojen johtosäännöissä
on todettu lisäksi, että erityisesti arvostetaan pedagogista
koulutusta, taitoa tuottaa oppimateriaalia
ja antaa opetusta monipuolisesti. Åbo Akademin
kielikeskuksessa on käytössä myös lektor-nimike.
Toisen portaan nimikkeenä on käytössä tutkimuspainotteisena
nimikkeenä tutkijatohtori. Tutkijatohtorin
tehtävään valittavalta edellytetään
tohtorin tutkintoa ja kykyä itsenäiseen tieteelliseen
työhön sekä tehtävässä tarvittavaa opetustaitoa.
Turun yliopistossa toisella portaalla on käytössä
myös erikoistutkija nimike. Erikoistutkijan tehtävään
voidaan ottaa myös ylemmän korkeakoulututkinnon
suorittanut henkilö, jolla on erityisen
hyvä käytännöllinen perehtyneisyys tehtäväalaan.
Teatterikorkeakoulussa on käytössä lehtori-nimike.
Kolmas porras
Kolmannella portaalla on käytössä paljon erilaisia
nimikkeitä. Yleisimmät ovat yliopistonlehtori ja
yliopistotutkija ja lääketieteen alalla kliininen
opettaja. Käytössä on myös nimikkeet vanhempi
tutkija, tutkijaopettaja ja erikoistutkija. Helsingin
yliopistossa kolmannelle portaalle sijoittuvat
myös tutkimuskoordinaattori ja intendentti.
Yliopistonlehtorin ja kliinisen opettajan tehtävään
valittavalta edellytetään soveltuvaa tohtorin
tutkintoa ja kykyä antaa laadukasta tutkimukseen
perustuvaa opetusta ja ohjata opinnäytteitä. Ansioita
arvioitaessa otetaan huomioon tieteelliset julkaisut
ja muut tutkimustulokset, joilla on tieteellistä
arvoa, opetuskokemus ja pedagoginen koulutus,
taito tuottaa oppimateriaalia, muut opetustoimessa
saavutetut ansiot ja tarvittaessa opetusnäyte.
Helsingin ja Lapin yliopistoissa yliopistonlehtorin
tehtävä voidaan määritellä joko opetus- tai
tutkimuspainotteiseksi. Lapin yliopistossa on
määritelty erikseen tieteellisin ja taiteellisin perustein
täytettävä yliopistonlehtorin tehtävä. Taiteellisin
perustein täytettävään yliopistonlehtorin
tehtävään valittavalta edellytetään soveltuva ylempi
korkeakoulututkinto. Jos tieteellisin perustein
täytettävä Lapin yliopiston yliopistonlehtorin tehtävä
on sijoitettu kielikeskukseen, voidaan tehtävään
katsoa poikkeuksellisesti kelpoiseksi ylemmän
korkeakoulututkinnon suorittanut henkilö,
joka on erittäin hyvin perehtynyt tehtävän alaan
ja opetustoimeen.
Yliopistotutkijan tehtävään valittavalta edellytetään
tohtorin tutkintoa ja näyttöjä tieteellisestä
tutkimustyöstä sekä tehtävässä tarvittavaa opetustaitoa.
Lisäksi edellytetään kykyä johtaa tutkimusryhmää
ja hankkia täydentävää tutkimusrahoitusta.
Hakijan ansioita arvioitaessa arvostetaan ulkomaista
tieteellistä työskentelyä ja näyttöjä kansainvälisestä
yhteistyöstä.
Yliopistotutkijan tehtävä on joko määräaikainen
tai pysyvä.
Neljäs porras
Neljännellä portaalla päänimike on professori.
Neljännelle portaalle sijoittuvat myös nimikkeet tutkimusjohtaja ja tutkimusprofessori. Tutkimusprofessori-
nimike on käytössä Oulun ja Lapin yliopistoissa
sekä Åbo Akademissa ja Hankenilla.
Tampereen teknillisessä yliopistossa tutkimusjohtajalla
on hieman erilainen status kuin muissa yliopistoissa,
TTY:ssä tutkimusjohtaja on sijoitettu
portaalle kolme.
Professorin tehtävään valittavalta edellytetään
tohtorin tutkintoa, korkeatasoista tieteellistä pätevyyttä,
kokemusta tieteellisen tutkimuksen johtamisesta,
kykyä antaa korkeatasoista tutkimukseen
perustuvaa opetusta ja ohjata opinnäytteitä sekä
näyttöjä edustamansa tutkimusalan kansainvälisestä
yhteistyöstä.
Professorilta vaadittava kelpoisuus ja hakijan
ansioita arvioitaessa huomioon otettavat asiat on
kuvattu hieman erilaisin sanakääntein eri yliopistojen
johtosäännöissä, mutta merkittäviä eroja
niissä ei ole.
Tutkimusjohtajalta edellytetään vastaavia ansioita
kuin professorin tehtävään, kuitenkin niin
että ansioita arvioitaessa tieteelliseen työhön ja
tutkimukseen sekä tutkimusrahoituksen hankintaan
liittyvät ansiot ovat merkitsevämpiä.
Professorin valintaan liittyvä vertailu eri yliopistoissa
on oman kirjoituksensa arvoinen asia.
Esimerkiksi Helsingin yliopiston johtosäännössä
on tarkat määräykset valmisteluryhmä asettamisesta,
työskentelystä ja asiantuntijoista, valintaesityksen
tekemisestä jne. Professoriksi valittavaa henkilö esittävä taho poikkeaa yliopistojen välillä.
Helsingin yliopistossa valmisteluryhmä pyytää
professorin valinnasta lausunnon laitosneuvostolta
tai tiedekuntaneuvostolta ja toimittaa esityksensä
dekaanille, joka voi liittää asiakirjoihin
oman näkemyksensä ennen kuin esitys lähetetään
kanslerille. Päätöksen professoriksi valittavasta
tekee kansleri.
Tampereen yliopistossa valmisteluryhmä tekee
ehdotuksen professorin valinnasta tiedekuntaneuvostolle.
Tiedekuntaneuvosto tekee esityksen
rehtorille ja rehtori päättää professorin valinnasta.
Opetusansiot tehtäviä täytettäessä
Jyväskylän yliopistossa professorin, yliopistonlehtorin,
yliopistotutkijan ja yliopistonopettajan tehtävään
otettavalta henkilöltä edellytetään, että hän
suorittaa kahden vuoden kuluessa työsuhteen
aloittamisesta yliopistopedagogiset tai niihin rinnastettavat
opinnot ellei hänellä ole näitä opintoja
työsuhteen alkaessa. Edellytys koskee niitä henkilöitä,
joiden työsuhde alkaa 1.8.2012 tai sen jälkeen.
Myös ainakin Oulun yliopisto on ottanut rekrytointiohjeeseensa
yliopistopedagogiset opinnot
vastaavalla tavalla opetuspainotteisissa tehtävissä.
Itä-Suomen yliopiston ja Lapin yliopiston johtosäännöissä
on todettu, että kielikeskuksen opetustehtävää
hakevan opetustaitoa koskevat asiat
käsittelee arvostelulautakunta.
Tenure track
Aalto-yliopiston johtosäännössä ei ole määritelty
vastaavalla tavalla kelpoisuusvaatimuksia kuin
muiden yliopistojen johtosäännöissä. Aalto-yliopistossa
on valmisteltu erikseen professorien
urajärjestelmä (”tenure track”). Viisi tasoa ovat:
1) apulaisprofessori (”assistant professor”) ensimmäinen
kausi, 2) apulaisprofessori (”assistant
professor”) toinen kausi, 3) professori taso 1 (”associate
professor), 4) professori taso 2 (”professor”)
ja 5) professori taso 3 (”distinguished professor”).
Ks. kuvio.
Myös muiden yliopistojen rekrytointiohjeissa
puhutaan uralla etenemisestä arvioinnin kautta.
Esimerkiksi Oulun yliopistossa yliopistotutkijan
tehtävään on mahdollista päästä ulkopuolisen arvioinnin
perusteella tutkijatohtorikauden jälkeen.
Opetus- ja tutkimushenkilöstön tehtävät
Helsingin yliopiston johtosäännössä todetaan,
että opetus- ja tutkimushenkilöstöön kuuluvat
sekä tutkivat että opettavat. Professorin tehtävistä
säädetään yliopistolain 33 §:n 1 momentissa. Jyväskylän
yliopiston johtosääntöön ja Tampereen
yliopiston henkilöstön johtosääntöön on otettu
määräykset muun opetus- ja tutkimushenkilöstön
tehtävistä.
Tampereen teknillisen yliopiston johtosääntöön
on otettu määräys, jonka mukaan kaikkien
tutkijoiden tehtäviin kuuluu opetusta lukukauden
aikana keskimäärin kaksi tuntia viikossa, ellei ole
perusteltua syytä poiketa tästä käytännöstä.
Åbo Akademin hallitus on päättänyt kokouksessaan
tänä vuonna neliportaisen tutkijanuramallin
soveltamisesta yliopistossaan, samalla on
päätetty nimikkeet, vaativuustasot sekä osin myös
tehtävät. Esimerkiksi yliopistonlehtorin tehtävistä
2/3 on opetusta, ohjausta ja hallinnollisia tehtäviä
ja 1/3 omaa tutkimusta. Yliopistotutkijan tehtävistä
1/3 on opetusta ja ohjausta ja 2/3 omaa tutkimusta.
Eeva Rantala
toiminnanjohtaja, Tieteentekijöiden liitto
Helsingin yliopisto on päättänyt ottaa käyttöön tenure track -järjestelmän. Ks.
http://www.helsinki.fi/ajankohtaista/uutisarkisto/4-2010/22-12-32-18.html.
|