Kirja-arviot
|
Etiikka kietoutuu elämän ongelmaan
Sami Pihlström:
Elämän ongelma. Filosofian eettinen ydin.
Niin&näinkirjat.
2010. 308 s.
|
Puhe elämän
ongelmasta
ja filosofian
eettisestä
ytimestä
saattaa kuulostaa suureelliselta
ja jokapäiväiselle
elämälle vieraalta.
Onhan tiede ratkaissut
melkein kaikki elämän
ongelmat, jotka ylipäänsä
voidaan ratkaista, ja
osoittanut ratkaisua vaille
jääneet taikauskoksi.
Samoin on etiikan laita,
joka tuntuu teknisessä
ja kilpailuntäyteisessä
maailmassa etäiseltä
uskonnon jäänteeltä. Niiden, jotka ajattelevat tällä
tavalla, kannattaa tarttua filosofi Sami Pihlströmin
teokseen Elämän ongelma. Pihlström tuo etiikan ja
elämän ongelmat keskelle jokapäiväistä elämää, ja
lisäksi hän väittää, että etiikka on läsnä jopa tieteessä
luonnontieteitä ja niiden sovelluksia myöten. Taustatukenaan
Pihlström käyttää Ludwig Wittgensteinia ja
pragmatismin nimellä kulkevaa filosofiaa.
Tieteen ihanne on objektiivinen totuus ja riippumattomuus
arvoista. Tieteen harjoittamista säätelevät
monet säännöt ja sitoumukset, joiden tehtävä
on taata totuus ja objektiivisuus. Paradoksaalisesti
juuri pyrkimys totuuteen ja objektiivisuuteen ja tätä
pyrkimystä ohjaavat säännöt muodostavat tieteen
eettisen perustan. Totuutta pidetään arvokkaampana
kuin erhettä, objektiivisuutta arvokkaampana kuin
subjektiivisuutta. Tiedekin näin valikoi, rajaa ja arvottaa
todellisuutta tietystä näkökulmasta.
Pihlström toteaa, että samalla kun tiede tunnustaa
eettiset sitoumuksensa, se joutuu myöntämään
rajallisuutensa ja edustavansa vain yhtä näkökulmaa. Tämä on tärkeää, koska tiede on pelkistänyt ajattelun
tekniseksi ja välineelliseksi ja muuttanut luonnon,
ihmisen ja yhteiskunnan koneiksi ja tehtaiksi, joiden
on tuotettava kuin liukuhihnalta eläimiä, ihmisiä ja
ajatuksia.
Pihlströmin mielestä etiikkaa ei voi mitata, verrata
muuhun eikä yksilö voi perustella tekojaan sillä,
että muutkin tekevät niin tai laki käskee, kuten kansallissosialismin
kauheuksiin syyllistyneet tekivät.
Pihlström toteaa eksistentialisteihin viitaten, että
etiikka on syvästi henkilökohtainen asia ja että tähän
henkilökohtaisuuteen liittyy valtava vastuu – yksilö
kantaa koko maailmaa harteillaan eikä hän voi sysätä
sitä kenenkään muun kontolle.
Etiikka on näin myös rajallisten käsitteiden ja
kielen tavoittamattomissa. Tässä se kietoutuu yhteen
elämän ongelman kanssa. Elämä virtaa teorioiden
ja käsitteiden tuolla puolen, koska elämä on rajaton
ja ääretön. Pihlström ottaa esimerkiksi lempeän ja
tyynen kesäpäivän luonnossa. Kaikkialla vallitsevalle
mystiselle hiljaisuudelle ja rauhalle on osattava
herkistyä ja avautua ja yksikin ajatus tai sana asia voi
rikkoa harmonian.
Elämän ongelma -kirjassa filosofia palaa uudelleen
alkuperäänsä. Jo Aristoteles totesi, että filosofian
alku on ihmettely. Vasta kun kaikki näyttää uudelta
ja ennen kokemattomalta, voidaan alkaa kysellä,
mitä tämä kaikki on ja etsiä vastauksia.
Nykyään ihmettely on hautautunut vuosisatojen
saatossa rakennetun vastausten pyramidin alle ja
harva enää osaa ihmetellä ja kysellä. Onko tämä syynä
siihen, että enää ei myöskään synny uusia ja rajoja
ylittäviä tieteellisiä ja filosofisia oivalluksia, mutta
sitäkin enemmän teknisiä sovelluksia? Tämän takia
avoin ihmettely ja paluu elämän ongelman alkulähteelle
ovat kulttuurimme kasvun ja kukoistuksen
välttämätön ehto ja edellytys.
Pekka Wahlstedt
vapaa toimittaja ja kriitikko
|
Ei enää aikaa kyseenalaistamiseen
Merete Mazzarella:
Matkalla puoleen hintaan. Eläkkeellä olemisen taidosta.
Tammi, 2010.
|
Pohjoismaisen
kirjallisuuden
professori
Merete
Mazzarella
on hiljattain siirtynyt
eläkkeelle. Uudessa kirjassaan
Mazzarella tekee
havaintoja vuoden ajalta
ennen eläkkeelle siirtymistä
ja sen jälkeen.
”Olen jo monta vuotta
sitten päättänyt jäädä
eläkkeelle niin pian kuin
voin. Haluan tehdä paljon
muutakin kuin olla professori.”
”Jos totta puhutaan, en ole viime vuosina oikein
viihtynyt yliopistossa. Syynä on ollut uusi byrokratia,
kasvava ulkoinen kontrolli lomakkeineen, joilla
on pitänyt jonkun kerran lukukaudessa tehdä selkoa
viikostaan puolen tunnin tarkkuudella, uusine palkkausjärjestelmineen,
jossa täytyy antaa numeroarvosana
itselleen, ja etenkin kaikkine huippukiireellisine
ohjeineen ja kyselyineen, jotka ovat petollisen pienin
askelin ohjanneet koko toimintaa minun silmissäni
ei-toivottuun suuntaan”, Mazzarella toteaa.
”Syynä on ollut myös kollegojeni suhtautuminen:
se ettei kyseenalaisteta, sanotaan vain, ettei tiukkojen
määräaikojen takia ehdi kyseenalaistaa. Tai mikä
vielä pahempaa: ettei lomakkeita ja palkkausjärjestelmää
tarvitse ottaa niin vakavasti, että täytyy tehdä
vain niin kuin käsketään.”
”Enemmän kuin mikään muu, juuri tämä selitys
nostaa minussa uhmaa: jos pyrkii olemaan vähänkään
intellektuelli, ei saa tyytyä tekemään niin kuin
käsketään.”
Muutama kuukausi ennen eläkkeelle jäämistään
Mazzarella liukastuu ja kaatuu yliopiston kirjaston portailla. Tämän sivistyksen kehdon edustalla ihmiset
kävelevät kaatuneen ohi. Viimein musta mies
pysähtyy osanottavasti auttamaan. Toimittajana olen
kokenut saman tilanteen lukion portin edessä.
Kaatuminen sattui niin pahasti, että makasin
maassa itkien. Lukiolaiset kävelivät ohitseni jutellen
viikonlopun bileistä. Kukaan ei tuntunut edes näkevän
minua.Nämä kaksi tapahtumaa herättävät kysymyksen:
mitä on koulutuksemme ja sivistyksemme,
missä tunneäly tuntuu loistavan poissaolollaan?
Työtä yliarvostavassa yhteiskunnassa eläkeläisyys on
ihmiselle haaste.
”Eläkeläiset sanovat melkein aina olevansa kiireisiä.
He saattavat hyvin ollakin kiireisiä, mutta monet
pelkäävät, että elämä eläkeläisenä olisi tyhjää ja varaavat
siksi kalenterinsa liian täyteen.”
”Mutta luultavasti he sanovat olevansa kiireisiä
myös siksi, että nyky-yhteiskunnassa kuuluu sanoa
niin. Työelämässä vielä olevat tuppaavat kuitenkin
hymyilemään ymmärtäväisesti, kun eläkeläinen sanoo
olevansa kiireinen, vähän niin kuin lapsi sanoo
leikkivänsä kauppaa. Eihän eläkeläisellä ole töitä,
hänhän on eläkkeellä.”
Kun Mazzarella on ollut eläkkeellä kuukauden,
häneltä kysytään, kaipaako hän työtään. Ihmisiä?
Henkeviä keskusteluja? Mazzarella tapaa kyllä entisiä
työtovereitaan kaupungilla, mutta kysymys herättää
hänessä oivalluksen.
”Siitä on pitkä aika, kun minulla – meillä – oli
henkeviä keskusteluja töissä. Yliopistossa kuten
muillakin työpaikoilla työtahti kiristyi, varsinkin
uusien dokumentointivaatimusten myötä. Henkevyydestä
puhuminen kuulosti minunkin korvissani
toivottoman vanhanaikaiselta. Vai kuulostiko se suorastaan
naiivilta?”
Olemme kirjan peruskysymyksessä. Asiat voivat
muuttua vain kyseenalaistamalla status quon.
Tuula-Maria Ahonen
vapaa toimittaja ja kriitikko
- Artikkeli löytyy painetun lehden sivulta 40
|